• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Suunnittelin säädettävän huoltopukin...

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Cyberias
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
On se kumma kun ei saa mitään sanoa että aletaan itkemään.
Mun mielestä kaikki mun kommentit on ollut aivan aiheellisia.
Sana on vapaa, toki... kumminkin puolin. Kritiikkihän on aina tervettä jos se on hyvin perusteltua. Mutta jos leikkiin ryhtyy on kestettävä myös vastakritiikki.
biggrin.gif

Jos voi niin tinaapi oman sitten, ja käyttää sitä rinta rottingilla. Ei kai sitä kukaan tai mikään estä. Tai ostaa alrightilta sen 100€:n pukin jos katsoo sen paremmaksi, makuasia, sanoi musti kun muniaan nuoli.

Jokainen yrittäjä tai pelle peloton jonka kanssa olen jutellut on aina törmännyt samaan. Arvostelijoita ja neuvojia on pirusti mutta tekijöitä todella harvassa. Varsinkaan kun ei ole edes nähty tuotetta tai miten se toimii. Eipä siinä, joku sanoi fiksusti: "karavaani kulkee ja koirat räksyttää".

tolle saattaisi olla tarvetta. takapään pukille ainakin. jos 70euroa tai liki, niin yhden ainakin olisin valmis ostamaan.

voiko samaa pukkia soveltaa myös etupäähän? se olisikin kätevää.

Ainahan kommentit ja kritiikki ovat hyviä, kun puhe on tuotteen kehityksestä.

Mitä hintaan tulee, niin ehkä olisi syytä pyrkiä selvittämään vaihtoehtoja ja sitten esittää niitä tai jos löytyy ihmisiä jotka pystyvät tuotteen valmistuksessa auttamaan tai kustannuksen leikkaamisissa.

Vertailut itselle tehtyihin pukkeihin ja niiden kustannuksiin ovat mielestäni aivan turhia ellei ole valmis valmistamaan ja myymään niitä muille siihen tod. edulliseen hintaan.

Vastoin edellistä lausetta on minun pakko esitellä tähän asti edullisin vaihtoehto 4 kpl kuorma liinoja biltemasta, kustannus 3,50 eur.
Kaverini teki juuri niistä itselleen motskarin nostimen, sai samassa puuliiterin.
Eli rakensi vajan, kaikki puutavara roskalavalta poimittua tai keikoista ylijäännyttä eli ei maksanut mitään, maapohja tuli kun osti talon, eli ei maksanut mitään Naulat yms varasti työnantajaltaan eli ei maksanut mitään. Kattopellit hallinpurku työmaalta eli ei maksanut mitään.
Ainut mihin oli rahaa rehellisesti mennyt oli nuo uudet liinat jotka osti.
Työ tuntejahan kyllä meni ihan julmetusti, mutta ei nekään maksanut mitään kun itse teki.
Ja vaikka koko 28 m2 konstruktio ei tuon enempää maksanut niin uskallan väittää ettei ole valmis rakentamaan ja myymää niitä eteenpäin edes 100eur hintaan.  
033102bebe_1_prv.gif

Mun mielestä kauheenkallis puuliiteri. Eikä se taida olla edes hydraulinen se nosturi? YäkYäk, en osta, äläkä edes yritä kaupata...  
talktohand.gif

biggrin.gif
biggrin.gif
biggrin.gif
wink.gif

Ei mulla ole yrittämistä vastaan mitään.
Itselläkin kokemusta hommasta joten tiedän siitä jotain.
Mutta tosiaan ihmettelin/ihmettelen noiden osien hintaa. Aluksi ehkä itse olisin tehnyt osat sellaisella tekniikalla että niiden hinta olisi mahd. alhainen verrattuna tuotantomäärään. Ja jos homma lähtee vetämään niin sitten tietenkin pitää muuttaa tuotantoprosessia ja työstämismenetelmiä että saa hinnan edelleen pysymään alhaisena ja tuotantomäärät kasvamaan.
Musta tuo on edelleen ok hintainen jos rupeat noita myymään valmiina tuotteena ja saat siitä voittoa.
Ei se muuten kannata
biggrin.gif

Ehkä käsitin hieman väärin alussa tän homman, eli että kyseessä ei olisi tarkoitus lähteä tuotteistamaan ja tekemään isoja määriä kys. tuotetta vaan yksi tietty erä.

Ehkä käsitin hieman väärin alussa tän homman, eli että kyseessä ei olisi tarkoitus lähteä tuotteistamaan ja tekemään isoja määriä kys. tuotetta vaan yksi tietty erä.
Sitä tässä oli tarkoitus lähinnä kartoittaakin että olisiko järkeä tehdä iso/pieni erä ja olisiko ostajia ja mihin hintaan. Foorumi on kuitenkin hyvä paikka kartoittaa kiinnostusta koska täällä paljon alan porukkaa pyörii, vaikkakin vain murto-osa Suomen motoristeista. Ikäänkuin epävirallista 'markkinointitutkimusta'...

Musta tuo on edelleen ok hintainen jos rupeat noita myymään valmiina tuotteena ja saat siitä voittoa.
Ei se muuten kannata  
Jep, 'Hitusella' katteella tarkoitin sitä että ei lähinnä olisi ns.'munat padassa' eli pieni kate välistä millä kuitattaisiin suunnittelu/työ, ei kuitenkaan mitään riistoa. Aika älytöntähän se perheellisen miehen olisi 'huvikseen' tehdä tällaista, aikaa kun täytys olla kaikelle muullekin hommalle.

Jep, 'Hitusella' katteella tarkoitin sitä että ei lähinnä olisi ns.'munat padassa' eli pieni kate välistä millä kuitattaisiin suunnittelu/työ, ei kuitenkaan mitään riistoa. Aika älytöntähän se perheellisen miehen olisi 'huvikseen' tehdä tällaista, aikaa kun täytys olla kaikelle muullekin hommalle.
Just noin
thumbs-up.gif

Mua on jo kauan kummastuttanut nykyinen tapa olla vailla aina kaikkea ilman katetta yrittajalle; aika ajoin keskusteluissa vaahdotaan siita, etta on hirveeta kun joku taho myy hiukan halvemmalla kuin joku toinen, mutta silti ottaa katetta itselleen...aina pitas saada vaan halvemmalla, ja kaikkien yrittajien/harrastelija yrittajien olisi tehtava tyota palkatta...

Vastoin edellistä lausetta on minun pakko esitellä tähän asti edullisin vaihtoehto 4 kpl kuorma liinoja biltemasta, kustannus 3,50 eur.
Kaverini teki juuri niistä itselleen motskarin nostimen, sai samassa puuliiterin.
Eli rakensi vajan, kaikki puutavara roskalavalta poimittua tai keikoista ylijäännyttä eli ei maksanut mitään, maapohja tuli kun osti talon, eli ei maksanut mitään Naulat yms varasti työnantajaltaan eli ei maksanut mitään. Kattopellit hallinpurku työmaalta eli ei maksanut mitään.
Ainut mihin oli rahaa rehellisesti mennyt oli nuo uudet liinat jotka osti.
Työ tuntejahan kyllä meni ihan julmetusti, mutta ei nekään maksanut mitään kun itse teki.
Ja vaikka koko 28 m2 konstruktio ei tuon enempää maksanut niin uskallan väittää ettei ole valmis rakentamaan ja myymää niitä eteenpäin edes 100eur hintaan.  
033102bebe_1_prv.gif
Miten toi otetaan esim. radalle mukaan, jos on vain paku tai vaunu ?

Nostan hattua "cyberiakselle" ja jokaiselle jolla on niin paljon yrittäjähenkeä, että lähtee kehittelemään jotain ideaa aivan myyntiasteelle asti.

Ja niille vinkujille, joiden mielestä esim. moottoripyörän pukkia pitäisi kehitellä muille motoristeille pelkästä tekemisen ilosta ja vielä omakustannushintaan sanottakoon rakentavasti että  
033102ass_1_prv.gif
  Jos homma kerran on niin helppoa niin tehkää itse, ja kyllä markkinat pitävät huolen jos tuote ei ole oikeassa hinta/laatusuhteessa.

Toivotan vilpittömästi onnea ja menestystä cyberiakselle uuden tuotteen kehittelyssä. Ja äläkä unohda meitä tavallisia persaukisia motoristeja kun olet rikas huoltopukki –moguli  
wink.gif

Nostan hattua "cyberiakselle" ja jokaiselle jolla on niin paljon yrittäjähenkeä, että lähtee kehittelemään jotain ideaa aivan myyntiasteelle asti.

Ja niille vinkujille, joiden mielestä esim. moottoripyörän pukkia pitäisi kehitellä muille motoristeille pelkästä tekemisen ilosta ja vielä omakustannushintaan sanottakoon rakentavasti että  
033102ass_1_prv.gif
  Jos homma kerran on niin helppoa niin tehkää itse, ja kyllä markkinat pitävät huolen jos tuote ei ole oikeassa hinta/laatusuhteessa.

Toivotan vilpittömästi onnea ja menestystä cyberiakselle uuden tuotteen kehittelyssä. Ja äläkä unohda meitä tavallisia persaukisia motoristeja kun olet rikas huoltopukki –moguli  
wink.gif
033102ass_1_prv.gif
ittelles vaan jos muhun viittaat tällä kommentilla.
Kannattais sunkin opetella ensin lukemaan..
Mulla ei ole ollut mitään sitä vastaan jos joku yrittää jotain tehdä. Olen vaan kommentoinut miten kys. osia voisi tehdä halvemmalla kuin oli mainittu.
Lähinnä olen ihmetellyt miksi pitäisi tehdä noin kalliita osia kuin voisi tehdä havemmallakin. Tällöin jäisi myyjällekkin enemmän katetta myynnin jälkeen. Mutta sitähän sinä et taida ymmärtää.
Edelleen mainitsin että ensimmäisen viestin perusteella ymmärtänyt että tarkoituksena onkin tuotteistaa kyseinen pukki, eikä tehdä niitä yhtä erää, jonka osat myytäisiin niitä haluaville, jotta saataisiin kustannukset pienemmiksi.

joten  
033102ass_1_prv.gif
edelleen sulle.

Olen vaan kommentoinut miten kys. osia voisi tehdä halvemmalla kuin oli mainittu.

Lähinnä olen ihmetellyt miksi pitäisi tehdä noin kalliita osia kuin voisi tehdä havemmallakin. Tällöin jäisi myyjällekkin enemmän katetta myynnin jälkeen. Mutta sitähän sinä et taida ymmärtää.
Voitko vielä uudemman kerran kertoa miten niitä voi tehdä halvemmalla? Olen kohtuullisen varma siitä, että laserleikkaus on huomattavasti nopeampaa kuin reikien tekeminen porakoneella. Toki porausaikaa voidaan lyhentää käyttämällä vaikkapa kovametalliteriä ja kunnon jäähdytystä ja suorittamalla koko operaatio CNC-koneella, jossa on kunnon kiinnittimet useamman levyn kiinnittämiseksi ja kohdistamiseksi päällekkäin. Näin toimien voitaisiin päästä suhteellisen lähelle laserin leikkausaikaa, mutta edelleen ne latat pitää myös sahata, sahauspurseet on poistettava, samoin porausjäysteet, päällekkäisistä levyistä kun ei koneellisesti saa jäysteitä poistettua. Lisäksi meillä oli vielä se pienenpieni asia, että jonkunlainen muodon omaava osa pitää olla olemassa, jotta saamme latanpätkällä nostettua moottoripyörää etupumpuista. Tämän muodon tekeminen onkin sitten jo aivan oma työvaiheensa. Sen jälkeen kun olet osat poraillut ja jälkikäsitellyt osat onkin aikaa taas kulunut tovi jos toinenkin. Tämän vaiheen jälkeenkin tulee vielä roimasti kustannuksia pintakäsittelyistä ja pukin kasaamisesta, puhumattakaan siitä, että niitä osia pitäisi vielä saada kuljeteltua pajalta pintakäsittelyyn ja kasaukseen.

Sitä hintaa kertyy kovin äkkiä. Ymmärsin toki senkin, että luulit kyseisen hinnan olevan ainoastaan osien hinta ilman katetta, ilman kasausta, ilman mitään ja siinä tapauksessa tuo hinta olisikin todella kova. Siinä olet oikeassa, ei laser-poltto niin kallista ole, hintaa vaan tulee muistakin työvaiheista. Pelkkien osien hinnan ilmoittaminen täällä ei olisi kovin järkevää, mikäli tuosta aikoo edes kahvirahat saada, sillä kyllä täällä olisi varmasti ollut riittävästi niitäkin huutelijoita, joiden mielestä "katteen" osuus on ollut kohtuuttoman suuri, vaikka todellisuudessa se muodostuu asioista, joita ihmiset eivät edes tule ajatelleeksi.

kyllähän sitä moni autotallissa itselleen porailee ja väsäilee "halvalla" lähes mitä tahansa, mutta noissa tapauksissa ei työtunneille lasketa mitään arvoa. Kyllä moni "halvalla" tehty vempain olisi kovin kallis, jos alettaisiin tunteja laskemaan.

Hanuria ei mun mielestä tarvi nyt kenellekään näyttää
smile_org.gif

En mä enää jaksa. Aikaisemmin kirjoittamissa viesteissä löytyy pointit mitä olen ajanut takaa.
Olen vaan edelleenkin kommentoinut vain täällä kirjoitettuja viestejä ja tietoja..
Okei, enhän mä tiedä mikä tossa on lopulta voitto kys. pukin myynnistä kun sitä ei tietenkään julkisesti haluta sanoa, joten tämä perustelu on täysin turhaa.

Ilmeisesti aluksi on ollut puhetta vain pienistä tuotantomääristä joten perustelin porausta halvempana vaihtoehtona pienessä erässä.
Itse suunnittelin omaan käyttöön pukin hieman eri periaatteella ja se hieman yksinkertaistaa työstövaiheita, kasausta jne.
En ole mitään tuotantoa alottamassa eikä siihen ole tarvetta, mutta pystyn nyt kuitenkin laskemaan työstöajat ja kustannukset yhdelle pukille ja se olisi selvästi halvempi. so what, uskokoot ken tahtoo.
Tuo etupään nostoon tarvittava 'muotokin' tulee jo sahausvaiheessa. Siinä on porukalle palikkatestiä jos ei keksi miten se tehdään
biggrin.gif

On sitä rakennettu jos jonkinlaista pukkia yms. pyörään liittyvää ja aikaakin on välillä tuhrautunut kymmeniä tunteja. Materiaali on usein tallin nurkista löytyvää romurautaa ja usein suunnittelukin menee materiaalin ehdoilla = katsotaan mitä materiaalia löytyy ja mitenhän se sopisi suunnitteilla olevaan konstruktioon.

Usein voin sanoa jonkun rakennelman maksaneen 0e. Romurauta on jostain joskus purettu tai hukkapätkä eri tarkoitukseen ostetusta suuremmasta määrästä. Kun työtä ei lasketa on kulut lähes nolla. Tosiasiassa hitsilankaa on kulunut kymmeniä metrejä, puikkoja useita, rälläkän laikkoja yksi, smirkkelin kivi on kulunut, poranterä paloi, talliakin pitää lämmittää, kunnon valaistus syö sähköä. Eli ilmaistahan tuo ei ole vaikkei työlle laskisi mitään. Kerran sain eräältä firmalta toimeksiannon rakentaa esittelyständejä. Omaan käyttöön olin moisen tehnyt mutta kun piti rakentaa 15 kappaletta joiden piti näyttää hyvältä, kestää ja vielä olla pinottavia niin alkoi hiki valua. Ensin hirvee suunnittelu, sitten ostaa materiaalia, proton kasaus, testaus, säätö, uusittu proto, testaus, ok, materiaalin leikkaus, taivutus, hitsaus, hionta, testaus. Huhhuh. Ajattelin että hommaan menisi vain kuusi tuntia kun noin pienestä hommasta oli kyse mutta kyllähän siinä yksi viikonloppu tuhraantui. Ei riittänyt että ständi näyttää hyvältä. Sen piti vielä toimia ja kestää. Kylmähitsejä ei sallittu.
Eli kyllä herätti huomaamaan mihin sitä olikaan ryhdytty. Jos työlle olisi laskettu hinta ei olisi kannattanut mutta opiskelijalla oli aikaa ja hitsauskaasut ja lanka ja rälläkän laikat yms. meni ukon firmalta.

Jännä miten ihmiset aina muistaa kaikki hinnat alakanttiin. Kai sitä haluaa uskotella itselleen että halpaa on. Kerran piti ostaa pyörivät pyörät ison alumiinikontin alle ja kaveri sanoi Starkin myyvän niitä halvalla. Paikanpäällä soitin kaverille että mitkä pyörät se osti kun nää maksaa puolet enemmän. No, tarkistus kuitista ja kaveri myönsi muistaneensa väärin. Myös kahva kontin reunaan piti olla pari euroa mutta hintalapussa luki 9e. Tein kahvat hihnasta. Mentiin kerran romuvarikolle ostaa matskua. Metallin hinta piti olla vähän päälle euro mutta hinta olikin pompsahtanut kahteen ja puoleen. Noh, halpaahan se oli silti.

Eli nää "tein itse ja tarvikkeet maksoi alle 20e" on juuri tätä. Käytännössä tuollaisen pukin putket maksaa parikymmentä eukkaa, pultit ehkä neljä, pyörät 2,5 e kappale = 10e ja ollaankin jo kolmessakymmenessä neljässä. Laikat, työkalujen kulut yms. niin hinta on jo nelisenkymmentä. Jos tuohon ottaa työpalkkaa vaikka parikymppiä (ei mielestäni paha) niin hinta on jo 60.

Tästä spekuloinnista päästään jos laitat todelliset kulut tänne. Toki täytyy muistaa että jos esim. myydään laitteita 30e katteella menee niistä myös verot ellei käydä kauppaa yksityishenkilöltä yksityishenkilölle ja pieniä määriä.

Älä anna periksi, kerrankin kun pääsin kuittailemaan, tosin ilman aihetta jos totta puhutaan, nii ei saa lannistua.

Sun kommentit on ollut ihan ok, mut olis aina parempi jos pystyis esittää jotain ih eur perusteista vastinetta.

Itse ajattelin et jos ei kehittäjällä ole mitään sitä vastaan niin näyttäisin tuota mallia yhdelle metalli firmalle jonka kanssa teen yhteistyötä.
Tarkoitus ei ole alkaa varastaa ideaa, vaan lähinnä kysyisin niiltä hintaa ja laittaisin sen sitten sulle tuleen.

Mikäs tässä nyt on ongelmana? Ne jotka kokevat pukin liian kalliiksi / kalliilla tavala tehdyksi jättävät tilaamatta! Markkinatalous toimiii sillä viisiin... Jos tarjonta kohtaa tarpeen, niin kaupat ehkä tuli, jos hinta on oikea. Ei ymmärrä tätä toisen tarjoamisen mollaamista.

Tämän foorumin suola kun on se, että vaikka Hodaria tarjoaisi viidellä sentillä niin osa haukkuisi kun

a) sen voisi takuulla talkoona tehdä vielä halvemmalla
b) se on liian halpa ollakseen hyvä
c) Hodarit on epäterveellisiä ja -ekologisia
d) Haukkuja tekisi paremmat hodarit kolma-jyrsin-sorvilla

Ei kai kukaan nyt tilaamaan pakota.  
shaun.gif

joo aina löytyy niitä jotka on joka asiasta hinaamassa yrttäjän kate ei oo palkka vaan siitä jää murtoosa handuun mut onnex suomi on suht vapaa maa ja saa valittaa jos siltä tuntuu mut ite ostan kul yhen pukin jos hinta painuu alle 100€ jos vaan mulle myyt
062802moto_prv.gif
062802moto_prv.gif

Aina löytyy sellaisia ihmisiä joilla on suuria vaikeuksia luetun ymmärtämisessä...Ne vasta onkin niitä kaiken tietäviä. Tässä threadissa niitä on jo nähty useampi. hoh hoijaa.

Back