• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Suomi-yhä poliisivaltio?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja speedy15
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Tilanne
Keskustelu on suljettu.
Kovasti meillä ihannoidaan etelämaalaista ajotapaa ja siellä pohditaan keinoja pistää kuljettajat kuriin, kun ruumiita tulee kasapäin... Suomalaisille liikenne on vaan vaikea asia, liekä liikkumiskulttuuri sitten niin nuorta? Kulkuneuvot ovat itsetunnon kohottajia, ollaan liian kilpailuhenkisiä,  liikenteessä puretaan agressioita jne. Poliisin toivotaan tehostavan liikennevalvontaa, mutta ei tietenkään ao. henkilön kohdalla, sillä eihän hyvä kuski neuvoja tarvitse...  
biggrin.gif
Espanjan ja Portugalin poliisit ottivat pari vuotta sitten nollalinjan käyttöön. Espanjassa meno rauhoittui huomattavasti ja satoja vainaita & vammautuneita/vuosi vähemmän. Portugalissa meno jatkuu entisenlaisena, kortteja kerätään hyllylle saavikaupalla. Vaan eihän todellinen vetomies kortilla ajele. Belgiassa on otettu käyttöön reilusti kiristetty rangaistustaulukko, kortistaan pääsee eroon yllättävän helposti...
Miksi moiset muutokset? Miettikääpä sitä siellä Stalinistisessa poliisivaltiossa, jossa kaikki eivät ymmärrä, miksi liikennerikkomuksista ei makseta aloitepalkkiota.

Tata taysin turhaa keskustelua lukiessani tajusin, etta joko Suomen oikeuskaytanto/yhteiskunta on tassa(kin) asiassa taysin perseesta TAI sitten suomalaisissa itsessaan on jotain helvetisti vialla.

Ajatelkaas muita valtioita, joissa ei sakkoja sidota tuloihin niin kuin Suomessa. Olen itse asunut 7 vuotta toisella puolen isoa latakkoa enka ole aikaisemmin tajunnut, etta ei taalla sen enempaa ole torkeita ylinopeuksia kuin Suomessakaan.

Kaikki ajaa about samaa nopeutta ja se on aina kivasti yli rajotusten, mutta niinkun se kulloisessakin liikenne/saa tilanteessa on jarkevaa.

Normaalisti 60 mph (100kmh) alueella highwaylla voi vetaa 75-80 mph (120-128 kmh) tutkaan eika siita pysaytella ketaan ellei muu liikenne aja syysta tai toisesta huomattavasti hiljempaa.

Koskapa taalla sakkojen suuruus ei ole sidottu tuloihin, voisi kuvitella etta kaahaminen olisi siis maan tapa, rahaahan nailla kylla riittaa joten sakkojen pelko ei liene kellekaan syy asialliseen ajamiseen. Vaan kun nain ei ole.

Emma oikeestaan enaa keksi mitaan muuta syyta tallaseen kun sen etta:

1) Suomen paattajat ja lainsaatajat pitavat suomalaisia typerina idiootteina, joille mikaan ei ole kohtuullista ja jotka eivat ymmarra kohtuudesta mitaan ja taten lakeja saatamalla pyrkivat ohjaamaan pikku holmolaiset rahan menetyksen uhalla toimimaan niin kuin pitaa

tai

2) suomalaisten liikennekayttaytymisessa oikeasti on jotain pahasti vialla jolloin yhteiskunnan ainoa keino pitaa kohtuus tassa hommassa on em. rahan menetyksen uhka

Emma tia...mutta jotain tollasta...noh, Suomessa taytyy tuijotella mittaria hanakasti
sad_orig.gif

Jussi

Miten rikkaat ovat tulleet rikkaiksi?

Veikkaan että suurin osa tekemällä töitä enemmän ja paremmin. Paljon enemmän kuin köyhäksi jääneet. Sitten kun lopulta pääsisit nauttimaan vaivannäöstäsi, verotus, sakotus yms. vie rahat sossun kautta syöpäläisille ja muille laiskottelijoille.

Jos köyhänä ajattelee vain oman navan kautta, varmasti tuntuukin progressiivisuus oikeudenmukaiselta. Kateus-maksujen maa.
Menee jo ohi aiheen, mutta veikkat väärin. Rikkaaksi tullaan perimällä.

Työllä korkeintaan hyvin toimeentulevaksi.

Kyllä ne rikkaat aina vaan pysyy rikkaina, palkkatulojahan rankimmin verotetaan, ei suinkaan ilman työntekoa saatavaa osinko- ja pääomatuloa.

Älä usko kaikkea mitä salonojat sanoo. Ajattele itse.

Onko esim. kaahaaminen ongelma Suomen liikenteessä ? Kuinka suuri sellainen ? Missä sitä kaahaamista voisi päästä seuraamaan ?

Tällaisia pohdittaessa kannattaa ottaa huomioon sitten, että Suomessa esim. ylinopeuksien valvonta on tapetilla jatkuvasti.
Media, poliisi, liikenneturva meuhkaa jatkuvalla syötöllä ja samalla kansalaisia kannustetaan vaatimaan ylinopeutta ajavien päitä vadille. Eduskunta rauhoittelee verenhimoisia turvallisuusvouhottajia haltijavastuulla, lupaamalla lisää kameroita ja... unohtamalla liikenneturvallisuustyön lähes kokonaan.

Faktaahan on, että ylinopeus ja liian suuri tilannenopeus ovat kaukana kärkisijoista, kun kuolemaanjohtaneiden  onnettomuuksien syitä listataan. Loukkaantumisriskistä kolaritilanteessa taas voitaisiin puhua vaikka enemmänkin ja jarrutusmatkojen kasvamisesta jne. Tulee vain tunne kuin seuraisi huumevalistusta, joissa nuoret tietävät asioista enemmän, kuin valistajat - ja valistajat puhuvat läpiä päähänsä vanhojen kliseiden pohjalta. = Missä on hyvää tarkoittavan työn hyöty, kun kukaan ei ota sitä vakavasti ?

http://www.kotisivut.org/x/vaaralliset.htm
http://www.kotisivut.org/x/tilasto2.htm
http://www.kotisivut.org/x/nopeusvalvonta.htm

On olemassa muitakin vähätuloisia kun "köyhäksi jääneet". Keskituloisia esim tässä maassa on ihan hyvän verran, ja opiskelijat ym ovat tuskin tahallaan köyhiksi jääneet.
Vituttaa tollanen asenne että jos itellä on rahaa, muillakin oletetaan olevan tai muuten ovat laiskoja paskoja.
Älä kulta nää maailmaa mustavalkoisena.
Voin kertoa tuosta köyhyydestä kun itsekin olen, porukat työttöminä jne. [Tähän valitusta elämän epäreiluudesta]

Ja köyhänä pysynkin tätä menoa. Ehkä vuoskymmenen päästä, kituutettuani koko sen ajan opiskelijana, lopulta pääsen omilleni. Mielestäni työstä kuuluukin saada palkkio?

Mutta monimutkainen on maailma. Toiset syntyy vammaisina kehitysmaihin, toiset saa perintönä rikkaudet. Kaikilla on kuitenkin valittamista.

Kysymyshän on siitä, että pitääkö poliisien rangaista ihmisten varallisuudesta erikseen ? Jos rikkaiden täytyy saada isompia sakkoja, miksi ei ole epäoikeudenmukaista, että kaupat eivät velota rikkailta enemmän suolakurkuista ?
Minusta kaupassakäynnin ei pitäisi olla RANGAISTUS. Sakon pääasiallinen tarkoitus taas on RANGAISTA. Vääntäisitkö minulle rautalangasta että mikä rangaistus 100€ sakko on miljonäärille?? Tätä minä en kanssa ymmärrä?? Mutta sinulta sitä tietämystä löytyy niin valaisehan tyhmää!
thumbs-up.gif

Ja edellinen juttuni ei koskenut pelkästään ylinopeuksia! Jos joku ei vielä ole huomannut niin päiväsakkoja jaetaan tässä maassa myös muista rikkomuksista.

Onko esim. kaahaaminen ongelma Suomen liikenteessä ? Kuinka suuri sellainen ? Missä sitä kaahaamista voisi päästä seuraamaan ?
Aika äkkiä näkyis unohtuvan... Vaan eihän se nopeuksista johdu, jos on parisataa autoa samassa kasassa... Eräskin väitti, että koko kolarisuma johtui jostakusta, joka ajoi alle suurimman sallitun... Jokainen tulkoon uskossaan autuaaksi... Ja onhan se etelän liikenne väkisin parempaa, kun vainajiakin tulee moninkertaisesti, näin ratkomme ylikansoitusongelmaa luonnollisen poistuman kautta...

Älä kulta nää maailmaa mustavalkoisena.
Voin kertoa tuosta köyhyydestä kun itsekin olen, porukat työttöminä jne. [Tähän valitusta elämän epäreiluudesta]

Ja köyhänä pysynkin tätä menoa. Ehkä vuoskymmenen päästä, kituutettuani koko sen ajan opiskelijana, lopulta pääsen omilleni. Mielestäni työstä kuuluukin saada palkkio?

Mutta monimutkainen on maailma. Toiset syntyy vammaisina kehitysmaihin, toiset saa perintönä rikkaudet. Kaikilla on kuitenkin valittamista.
Kullaksi en tykkää että mua kutsut, mutta sitä mieltä olen, että tässä maassa ei kukaan "jää köyhäksi" jos sitä ei itse halua. Opiskelijoiden (esimerkkinä) tilanne on paska, koska täytyy valmistella sitä aikaa että pääsee tienaamaan. Työttömänä ei tarvitse olla ellei halua, se on vissi. Ehkä sillä ei tienaa yhtä hyvin kun sossun tuilla....

Kateusmaksujen maaksi en tätä sanois, pakkohan sen sakon on johtajankin perseessä tuntua, saman verran kun "köyhäksi jääneenkin".

Kysymyshän on siitä, että pitääkö poliisien rangaista ihmisten varallisuudesta erikseen ? Jos rikkaiden täytyy saada isompia sakkoja, miksi ei ole epäoikeudenmukaista, että kaupat eivät velota rikkailta enemmän suolakurkuista ?
Minusta kaupassakäynnin ei pitäisi olla RANGAISTUS. Sakon pääasiallinen tarkoitus taas on RANGAISTA. Vääntäisitkö minulle rautalangasta että mikä rangaistus 100€ sakko on miljonäärille?? Tätä minä en kanssa ymmärrä?? Mutta sinulta sitä tietämystä löytyy niin valaisehan tyhmää!  
thumbs-up.gif
Mikä rangaistus on 10 päivää vankeutta miljonäärille ? Rahaa tulee edellee ja linnasta lähdetään limusiinilla - tavallinen duunari menettäisi työnsä ja huonolla onnella paljon enemmän. Miksi ylinopeutta ajavalta ei viedä heti kaikkea omaisuutta ja työnnetä vuokra-asuntoon ?  Miksi varakkailta ei kielletä autonkuljettajan käyttämistä, sekä taksilla matkailua ajokiellon aikana ?

Totuushan on, että jättisakot palvelevat vain rahat saavaa instanssia, ei mitään muuta tarkoitusta.

Miksi rikkaat eivät anna 100000€ hyväntekeväisyyteen jos minä annan satasen ? Kaikki ei ole suoraanverrannollista...

Mistä lähtien sakkojen tarkoitus on ollut rangaista Suomessa ? - Eikös tuo uusi haltijasakkosysteemikin perustu siihen, että on tärkeää, että sakot tulevat maksetuksi, ei se, että syyllinen saataisiin edes kiinni ?

Tuntuu, että toisten on vain vaikea hyväksyä, että muilla on enemmän omaisuutta..

Itse kannattaisin jotain muuta lähestymistapaa, kuin mielettömyyksiin meneviä sakkoja ongelman ratkaisuun. Miksiköhän Suomi tunnetaan maailmalla aivan ainutlaatuisen kevyistä rangaistuksista väkivaltarikollisille ja suunnattomista sakoista liikenteessä.

Aika äkkiä näkyis unohtuvan...  Vaan eihän se nopeuksista johdu, jos on parisataa autoa samassa kasassa...  Eräskin väitti, että koko kolarisuma johtui jostakusta, joka ajoi alle suurimman sallitun...  Jokainen tulkoon uskossaan autuaaksi...  Ja onhan se etelän liikenne väkisin parempaa, kun vainajiakin tulee moninkertaisesti, näin ratkomme ylikansoitusongelmaa luonnollisen poistuman kautta...
Kerro nyt ihmeessä tarkka analyysi mistä onnettomuudet johtuivat ja miten ne voidaan jatkossa välttää ?

Aika äkkiä näkyis unohtuvan...  Vaan eihän se nopeuksista johdu, jos on parisataa autoa samassa kasassa...  Eräskin väitti, että koko kolarisuma johtui jostakusta, joka ajoi alle suurimman sallitun...  Jokainen tulkoon uskossaan autuaaksi...  Ja onhan se etelän liikenne väkisin parempaa, kun vainajiakin tulee moninkertaisesti, näin ratkomme ylikansoitusongelmaa luonnollisen poistuman kautta...
Kerro nyt ihmeessä tarkka analyysi mistä onnettomuudet johtuivat ja miten ne voidaan jatkossa välttää ?
Sen minä jätän sinunlaistesi todellisten tieliikenne-experttien ratkaistavaksi.
bowdown.gif

bowdown.gif
Ah, ihanaa. Alentuva asenteesi minuun nostaa varmasti uskottavuuttasi tässä keskustelussa ja vie "mattoa altani" ?
wink.gif

Toinen lähestymistapa on kutsua minua nulikaksi tai kysyä onko minulla vielä ajokorttia = yrityksiä asettua yläpuolelleni.
062802jumpie_prv.gif

Häiritseekö, ettei kaikki alennu purematta nielemään kaikkea ylinopeuspropagandaa, vai mitä ?
withstupid.gif

Alentuva asenteesi minuun nostaa varmasti uskottavuuttasi tässä keskustelussa ja vie "mattoa altani" ?  
wink.gif

Toinen lähestymistapa on kutsua minua nulikaksi tai kysyä onko minulla vielä ajokorttia = yrityksiä asettua yläpuolelleni.  
062802jumpie_prv.gif
Onneks muiden ei tartte tuota tehdä kun teet ihan itse
bowdown.gif

bowdown.gif
Ah, ihanaa. Alentuva asenteesi minuun nostaa varmasti uskottavuuttasi tässä keskustelussa ja vie "mattoa altani" ?  
wink.gif

062802jumpie_prv.gif

Häiritseekö, ettei kaikki alennu purematta nielemään  kaikkea ylinopeuspropagandaa, vai mitä ?
withstupid.gif
Kuten jo aikaisemmin totesin, jokainen tulkoon uskossaan autuaaksi.
pftroest.gif

Kullaksi en tykkää että mua kutsut, mutta sitä mieltä olen, että tässä maassa ei kukaan "jää köyhäksi" jos sitä ei itse halua. Opiskelijoiden (esimerkkinä) tilanne on paska, koska täytyy valmistella sitä aikaa että pääsee tienaamaan. Työttömänä ei tarvitse olla ellei halua, se on vissi. Ehkä sillä ei tienaa yhtä hyvin kun sossun tuilla....

Kateusmaksujen maaksi en tätä sanois, pakkohan sen sakon on johtajankin perseessä tuntua, saman verran kun "köyhäksi jääneenkin".
Taidat rakas asua pk-seudulla jos "töitä saa halutessaan". Tai sitten en vain ole keksinyt sitä loputonta töiden lähdettä johon aina viitataan. No ei se kuitenkaan ole pointti.

Pointti on tuo "köyhäksi ei jää jos ei halua". Ei se mielestäni ihan oikein ole, että köyhäksi jättäytynyt sitten saa minimisakkoja, -veroja yms. tulonsiirtoja siltä joka ei ole jättäytynyt köyhäksi.

Mutta eipä netissä riitelemällä mitään saa aikaan. Pyrin välttämään, joskus ei vaan malta...

Taidat rakas asua pk-seudulla jos "töitä saa halutessaan". Tai sitten en vain ole keksinyt sitä loputonta töiden lähdettä johon aina viitataan. No ei se kuitenkaan ole pointti.

Pointti on tuo "köyhäksi ei jää jos ei halua". Ei se mielestäni ihan oikein ole, että köyhäksi jättäytynyt sitten saa minimisakkoja, -veroja yms. tulonsiirtoja siltä joka ei ole jättäytynyt köyhäksi.

Mutta eipä netissä riitelemällä mitään saa aikaan. Pyrin välttämään, joskus ei vaan malta...
Mitähän nämä mahtaa olla, nämä tulosiirrot ja muut jotka rikastuneet maksaa suoraan köyhille?

En minäkään kiistelystä pidä, mutta joskus vaan ei voi vastustaa. Muru  
biggrin.gif

Edit: Sen vielä lisään, että töitä kyllä on jos halua riittää, omaa koulutusta/kiinnostusta/palkkatasoa vastaavaa ei ehkä löydä, mutta jokainen duuni helpottaa sen seuraavan saantia, toisin kuin perse sohvassa istuminen.

Joskus tilanne voi olla että joutuu vähän muuttamaan töiden perässä eikä jäädä peräkyliin maatumaan.. Niin on moni muukin joutunut tekemään.

Eikä ainoat työpaikat pk-seudulla ole... onneksi!

Totuushan on, että jättisakot palvelevat vain rahat saavaa instanssia, ei mitään muuta tarkoitusta.
No kerroppas mikä olisi parempi tapa rankoa väärintekijää? Tasapuolinen ja kaikille yhtä "pelottava"..
Tätähän voisi asioista vastuussa olevat joskus miettiä. Mutta edellä mainitut suolakurkut ovat tietysti yksi vaihtoehto.

Heitetään nyt ensimmäisenä mieleen juolahtaneena ideana, "Kaikille yhtä pelottavana" vaihtoehtoja olisi esimerkiksi tunti autokoululla istuttavaa aluksi ? Useampi tunti oikeasti törkeissä tapauksissa. (Hyväpalkkaisiahan tämä voisi rangaista jopa enemmän)

Kyllähän sakot ja ajokiellotkin voisi olla edelleen käytössä, en vain usko isoimpien sakkojen tehoon / järkevyyteen. + Useissa tapauksissa varsinkin ajokielto on tehtyyn rikokseen nähden kohtuuton rangaistus.

Tilanne
Keskustelu on suljettu.
Back