• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Suomi-yhä poliisivaltio?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja speedy15
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Tilanne
Keskustelu on suljettu.
ehkä meidänkin pitäisi tehdä vastaa kysymys sakoista
biggrin.gif

(2003/C 52 E/207) KIRJALLINEN KYSYMYS E-2595/02
esittäjä(t): Stavros Xarchakos (PPE-DE) komissiolle
(18. syyskuuta 2002)
Aihe: Moottoripyöräilijöiden kypärät ja sakotus Kreikassa
Kreikkalaiset viranomaiset ovat viime aikoina ryhtyneet määräämään sakkoja ja moottoripyörien takavarikointeja
niille kuljettajille, jotka eivät käytä kypärää moottoripyörällä liikkuessaan. Kuitenkin
kreikkalaiset moottoripyöräilijät valittavat, että hyvien ja turvallisten kypärien hinnat vaihtelevat 300 ja
600 euron välillä Kreikassa, johtuen lähinnä kreikkalaisten viranomaisten määräämistä korkeista tulli- ja
veromaksuista.
Mikä on komission näkemys kypäriä koskevien kreikkalaisten tulli- ja veromaksujen korkeudesta? Mikä on
tarkalleen veromaksujen suuruus muissa 14:ssä Euroopan unionin jäsenvaltiossa?
Frederik Bolkestein komission puolesta antama vastaus
(11. marraskuuta 2002)
Komissio kerää parhaillaan tietoja, joita se tarvitsee vastatakseen kysymykseen. Se ilmoittaa tuloksistaan
mahdollisimman pian

Ne ketjukolarit olikin hyvä esimerkki siitä, miten jokainen vastaa omistaan...
Yep!
shaun.gif

(Talous Sanomat @ Maalis. 25 2005 sivulla 7) sanoi:
Moni kolarisuman ajokki oli liikennevakuutuksen varassa

Korjauskelvottomaan kuntoon meni melko uusiakin autoja, muun muassa kahden vuoden ikäinen henkilöauto. Sen käypä arvo kolarihetkellä oli noin 30 000 euroa, eikä autossa ollut vapaaehtoista vakuutusta. Tällaisessa tapauksessa omistaja joutuu yleensä maksamaan auton korjauskustannukset tai pulittamaan romuttuneen auton tilalle hankkimansa ajoneuvon hinnan omasta pussistaan.
Että silleen
ghostface.gif

No itse ratkaisen asian silleen että tienaan vaan enemmän jos jotain haluan tai sitten olen ilman sitä mihin ei ole varaa.
Joo tuntuu ihmeelliseltä, ettei pystytä hyväksymään tällaista itsestäänselvyyttä
confused_orig.gif

Se on varmaankin hirveä shokki kun pitää itse vastata omista kuluistaa kun faija ei enää niitä maksakaan
biggrin.gif
biggrin.gif
biggrin.gif
Ymmärretään se, sinä et vaan tätä ymmärtänyt. Mutta kohtuuttomia rangaistuksia ei ymmärretä. Ymmärsitkö?
Ihan pikku lisäys vaan, minusta ne sakot eivät ole kohtuuttomia ja tahallisissa törkeissä tapauksissa ne ovat ansaittuja ja jopa liian lieviä
cool.gif

Toistuvissa törkeissä tapauksissa, kun pikkusakot eivät kerta tehoa, niin kortti pois ja työsiirtolaan (perustettava ehdottomasti!) mokomat pampperstyypit
033102bebe_1_prv.gif
vähän,mutta asiaa
Missä?

Mä jaksa ymmärtää miksi kohtuuttomaksi kokemastaan järjestelmästä ei voisi olla eri mieltä? Siis ilman että se leimataan ruikutukseksi. Ei kai sakotussysteemi voi olla absoluuttinen totuus?

Onhan se tosin kaikkien tiedossa, joten suuret sakot ei voi olla suuri yllätys, mutta ei se todista että systeemi toimii oikeudenmukaisesti.

Tässäkin ketjussa näkee "systeeminpuolustajat", ja "soveltajat" jotka yrittää käyttää järkeensä. Näiden osapuolien keskustelu on ihan mahdotonta.

Jotenkin tuollainen asenne, että "ota kaikki vastaan mukisematta mikä ylhäältä annetaan", on aikamoinen. En sano mikä.

2000e:llä saa laitella huolella turpaan aika montaa kaveria, tai jotain muuta rakentavaa.
Kerrankin olen samaa mieltä kanssasi. Sakkojen tilalle kunnon pamputusta muutaman päivän välein (esim. 1 rökitys/päiväsakko) ja julkisesti mielellään
033102beer_1_prv.gif

Eikö Suomi ole jonkun sortin sivistysvaltio. Jos kaipaat lakien rikkojille fyysistä kuritusta ehkä sun pitäisi muuttaa jonnekin lähi-itään missä eletään vielä keskiaikaa. Voisit mennä sinne vetämään
033102beer_1_prv.gif
kun jengiä kivitetään. Mutta muista laittaa se bisse paperipussiin kun julkijuopottelusta seuraa varmaan käden menetys tai jotain. Eli järkeviä tuomioita sielläkin.

Äläkä ikinä lähde eurooppaan: Siellä Tylyttäjän teosta poliisit näyttäisivät peukkua. Niin kuin täälläkin ennen kuin pommittamisesta tuli koko kansan puheenaihe.

Vaikka ymmärrän että saat kiksisi kinaamalla Tylyttäjän kanssa niin voisit näyttää omaavasi edes vähän suhteellisuuden tajua.
Itse en ymmärrä miksi liikenteen vaarantaminen on muka pahempi kuin pahoinpitely. Ei se ole vaan valtio saa siitä rahaa.
Miksi pahoinpitelystä ei sitten saa sakkoja tulojen mukaan?

tuli asuttua espanjassa ja siellä on hyvä käytäntö ylinopeussakoissa.sakot oli kohtuulliset,tai aluksi isot mut jos maksoit käteisellä niin sakko puolittu.ja tää on siellä lakiin kirjoitettu
ja kohtuullinen tarkoitti esim. motarilla 120rajotus,jos ylitys 20km/h sakko 60€.ylitys 40kmh 90€ ylitys 60kmh 120€ sitä suuremmat kaikka 160-190€ ja aina vähintään puolittu jos maksaa käteisellä

2000e:llä saa laitella huolella turpaan aika montaa kaveria, tai jotain muuta rakentavaa.
No,2000e voipi potkaista 3 hemmoa ranteeseen silleen että tulee murtumat.(perustuu kokemukseen)..jos leuka murtuu ja purukalusto uusitaan voipi olla että riittää yhtä turpaan latelee,pysyy rystyset ehjännä (ei kokemuksia,paprulta luettua) tai tosiaan tehdä muuta rakentavvaa  
wink.gif

mitä vi**ua!! järjestelmä ei todellakaan ole oikeuden mukainen... neekeri pieksee kaverilta pään auki oma leuka vituiks ja kaverin autoon iso klommo... soitettiin sedät paikalle..
kuunneltiin skannerilla.. joo ottakaa nimet talteen jos näätte zek-XXX harmaa opel vecktra.

entäs jos olisin vaikka hurauttanut mopolla huoltsikan ohi vaikka satasta 50 alueella niin poliisit olis varmasti lähteny perään ja rangottu isolla kädellä
mad.gif

Edit: Älkää please julkaisko foorumilla toisten ihmisten rekisteritunnuksia.

-iama-

Olet siis sitä mieltä, että 21km/h ylinopeus 100km/h alueella on suurempi rikos kuin 20km/h ylinopeus 30km/h alueella. Niin ja 30 alueella on asutusta, kouluja, päiväkoteja, lapsia...
Sovittaisko, että minä kerron omat ajatukseni etkä sinä. Luultavasti tiedän itse paremmin mitä päässäni liikkuu, jos liikkuu...
cool.gif

Saivartelua voi harrastaa ihan miten haluaa, mutta sakotuskäytäntö on mielestäni varsin asiallinen. Luonnollisesti siniveljet joutuvat tapauskohtaisesti hieman asiaa harkitsemaan ja ihan oikein sekin.
Siis esimerkiksi jokunen viikko sitten iltapäivälehdissä ollut juttu on saivartelua. 21km/h ylinopeutta ja sakot 10000 euroa. Jos nopeutta olisi ollut 1 kilometri vähemmän niin sakot olisivat olleet 115 euroa. Yhden kilometrin nopeuden nosto sai sakot 87 kertaisiksi. Siis kyseessä on pakko olla 87 kertaa pahempi rikos. Niin ja tämä on mahdollista kaikista maailman maista vain SUOMESSA.

Siis esimerkiksi jokunen viikko sitten iltapäivälehdissä ollut juttu on saivartelua. 21km/h ylinopeutta ja sakot 10000 euroa. Jos nopeutta olisi ollut 1 kilometri vähemmän niin sakot olisivat olleet 115 euroa. Yhden kilometrin nopeuden nosto sai sakot 87 kertaisiksi. Siis kyseessä on pakko olla 87 kertaa pahempi rikos. Niin ja tämä on mahdollista kaikista maailman maista vain SUOMESSA.
Tuossa vaiheessa on nopeusmittari (yleensä) näyttänyt jo 25 km/h enemmän kuin nopeusrajoitus sallii. Jos ei tuon 20 km/h marginaalin sisällä huomaa ajavansa ylinopeutta, niin sietääkin maksaa.

Mä en vaan ymmärrä miten voi olla vaikea tajuta se, että raja on juuri siinä mitä kilvessä lukee, se ei ole luku + 15 tai jotain muuta.

Olen edelleen sitä mieltä, että nopeusrajoituksia on nostettava ja kuljettajien asenteiden muututtava siten, että niitä rajoituksia noudatetaan. 90 km/h perusnopeus olisi hyvä, niin ei olisi tarvetta ohittaa rekkojakaan eikä ne huohottaisi takapuskurissa.

Sakot eivät missään nimessä ole liian kovia, vaan aivan liian alhaisia kuten suurin osa rangaistuksista muutenkin tässä maassa. Jos on niin onneton taulapää, että ei tajua nopeusrajoituksia (tai niin sokea, että ei niitä osaa lukea), niin tottakai siitä vähintään kunnon sakot pitää tulla. Ikävä kyllä, näin käy aivan liian harvoin.

Yksi hyvä keino olisi, jos kulkupelin menettäisi valtiolle. Se saattaisi tuntua monesta pahemmalle, kuin suuretkaan sakot tai joku naurettava kuukauden ajokielto.

Ja kyllä, myös minä olen saanut sakot ylinopeudesta yhden kerran. Eikä niistä voi helv.. soikoon syyttää ketään muita kuin itseään!

Naurettavia kliseitä tämmöiset joidenkin viljelemät "sakkorysä", "poliisivaltio" ym. sanat.
veryangry.gif

Kyllä! Sakotus käytäntö on täällä Suomenmaassa (se on sitä myös Norjassa) syvältä, mutta mehän ne päättäjät sinne Arkadianmäelle olemme valinneet, jotka nämäkin lait ovat säätäneet!!! Joten osaksi voi varmasti syyttää itseään
cool.gif
Miettikää hiukan ketä äänestätte ensi vaaleissa!!!

Pitäisikö perustaa vaikka 'Demokraattisten Moottoripyöräilijöiden Puolue'
wink.gif

Tuossa vaiheessa on nopeusmittari (yleensä) näyttänyt jo 25 km/h enemmän kuin nopeusrajoitus sallii. Jos ei tuon 20 km/h marginaalin sisällä huomaa ajavansa ylinopeutta, niin sietääkin maksaa.

Mä en vaan ymmärrä miten voi olla vaikea tajuta se, että raja on juuri siinä mitä kilvessä lukee, se ei ole luku + 15 tai jotain muuta.

Olen edelleen sitä mieltä, että nopeusrajoituksia on nostettava ja kuljettajien asenteiden muututtava siten, että niitä rajoituksia noudatetaan. 90 km/h perusnopeus olisi hyvä, niin ei olisi tarvetta ohittaa rekkojakaan eikä ne huohottaisi takapuskurissa.
Mutta onko mielestäsi oikein, että yhden kilometrin nousu nopeudessa saa sakon 87 kertaiseksi? Se oli tässä jutun pointti. Ymmärsitkö?

Sakot eivät missään nimessä ole liian kovia, vaan aivan liian alhaisia kuten suurin osa rangaistuksista muutenkin tässä maassa. Jos on niin onneton taulapää, että ei tajua nopeusrajoituksia (tai niin sokea, että ei niitä osaa lukea), niin tottakai siitä vähintään kunnon sakot pitää tulla. Ikävä kyllä, näin käy aivan liian harvoin.

Yksi hyvä keino olisi, jos kulkupelin menettäisi valtiolle. Se saattaisi tuntua monesta pahemmalle, kuin suuretkaan sakot tai joku naurettava kuukauden ajokielto.

Ja kyllä, myös minä olen saanut sakot ylinopeudesta yhden kerran. Eikä niistä voi helv.. soikoon syyttää ketään muita kuin itseään!

Naurettavia kliseitä tämmöiset joidenkin viljelemät "sakkorysä", "poliisivaltio" ym. sanat.  
veryangry.gif
hyvä provo yritys  
wink.gif

tuli asuttua espanjassa ja siellä on hyvä käytäntö ylinopeussakoissa.sakot oli kohtuulliset,tai aluksi isot mut jos maksoit käteisellä niin sakko puolittu.ja tää on siellä lakiin kirjoitettu
ja kohtuullinen tarkoitti esim. motarilla 120rajotus,jos ylitys 20km/h sakko 60€.ylitys 40kmh 90€ ylitys 60kmh 120€ sitä suuremmat kaikka 160-190€ ja aina vähintään puolittu jos maksaa käteisellä
Toi on jees. Samoin Espanjassa kun saat parkkisakon, niin siinä on kuori mukana, jossa ohjeet, että laita 3€ tähän ja tiputa parkkimittarin luukusta, niin vältät maksut. Tosi hyvä systeemi. Minun mielestäni ylinopeussakko saisi olla kiinteän hintainen. Tuota kommarisysteemiä en kyllä ymmärrä. Miten se ylinopeus on joillekin arvokkaampaa kuin toisille. Nyt joku urpo keksii lässyttää, että tällä systeemillä tuntuu rangaistus samalta. Samaa kommarip@skaa voisi soveltaa parkkimaksuihinkin. Isommat tulot = isommat parkkimaksut.  
baaa.gif

Espanjassa sain parkkisakot, kun en huomannut mittaria, maksoin hyvällä mielellä sen 3€ kirjekuoressa ja jatkoin matkaa. Ei mitenkään vaikuta haluun maksaa niitä pysäköintimaksuja. Päinvastoin paremmalla mielellä maksaa aina, kun ei tarvitse p@skat housussa jännittää, menikö tuo parkkimaksu oikein ja ehtiikö ajoissa takaisin ym. elämää pilaavaa vituilua.

Australiassa lukee jopa baarin seinällä, että jos aiheutat häiriötä sakko on tämä kiinteä summa. Lauantaimakkara on kaikille samanhintainen, miksei sakkokin? Aina jaksaa risoa tuo eriarvoistaminen. Vitun kommarisysteemit.

Ylinopeussakon olen saanut vain kerran jo yli 10 vuotta sitten, joten ei kauheasti koske, mutta onhan tämä järjetöntä.

Mä jaksa ymmärtää miksi kohtuuttomaksi kokemastaan järjestelmästä ei voisi olla eri mieltä? Siis ilman että se leimataan ruikutukseksi. Ei kai sakotussysteemi voi olla absoluuttinen totuus?

Onhan se tosin kaikkien tiedossa, joten suuret sakot ei voi olla suuri yllätys, mutta ei se todista että systeemi toimii oikeudenmukaisesti.

Tässäkin ketjussa näkee "systeeminpuolustajat", ja "soveltajat" jotka yrittää käyttää järkeensä. Näiden osapuolien keskustelu on ihan mahdotonta.

Jotenkin tuollainen asenne, että "ota kaikki vastaan mukisematta mikä ylhäältä annetaan", on aikamoinen. En sano mikä.
Näinpä, mutta niin se vaan ikävä kyllä on, näin se systeemi meillä toimii, on olemassa Ylivertainen Totuus, ja on aika turhaa elättää toiveita jostain muutoksesta ajatus- tai toimintamalleissa. Osa porukasta on 'uskossaan vahvoja' kunnon kansalaisia, osa taas toisaalla turhankin radikaaleja ja/tai hapuilevia argumentoinnissan, eivätkä erilaiset näkemykset juuri koskaan kohtaa.

Siihen kysymykseen "miksi" ei ihan lyhyttä ja yksiselitteistä vastausta olekaan helppo antaa, siitä tulisi helposti aikamoisen pitkä essee.
Joka tapauksessa asia on pohjimmiltaan joukko tavallisia psykologisia ja jopa uskonnollisia ilmiöitä, sekä nk. valtiovallan että yksittäisten 'alamaisten' osalta , sekä mausteina hitunen politiikkaa ja erilaisia vallankäytön ja sen ylläpidon taktiikoita.

Yksittäisen 'alamaisen' kannalta siihen liittyy useita varsin yksinkertaisia tunne-elämän (ja oman aseman säilyttämiseenkin liittyviä) asioita, jotka pilkahtavat sieltä täältä joko suoraan tai rivien välistä näissä foorumin kommenteissakin.

Mutta toisaalta, kyllähän mualimaan lässytystä mahtuu, ja vaikka osa porukasta kertoo saavansa kiksejä 'vastapuolen' provosoinnista, on taustalla usein näkyvillä myös muita varsin yksinkertaisia tunne-elämän koukeroihin liittyviä motiiveja. Sepäs niistä.

Elikkä ajokauden alkua tuskaisena odotellessa,
lässyttelemisiin,
ja kun tiet kuivuvat,
niin toivon mukaan sitten ajetaan, ja annetaan muidenkin ajaa!
(yhdellä tai useammalla renkaalla ;-D)
Niin ja annetaan kaikkien kukkien kukkia.

Hyvää pässiäistä kaikille pässinpäille!
biggrin.gif

T.
-Yksi pässinpää-

No mitäs siinä hirnut?
tounge.gif

Voi kuulostaa hupaisalta, mutta kyllä se vaan on mahdollista, kyllä se voi joskus tapahtua jopa 'kunnon kansalaisellekin.' Jos sitä ei sulle vielä oo tapahtunut, niin vielä se joku päivä ehtii tapahtua, ainakin jos tarpeeks paljon ajelet - tai on ehkä jo tapahtunutin, muttet vaan oo sitä ees huomannut.
Nih.
033102bebe_1_prv.gif

Tilanne
Keskustelu on suljettu.
Back