• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Stop -merkin takaa moottoripyöräilijän

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja rauman
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Kukaan ei aja tahallaan toisen ajoneuvon eteen, ei edes puolitahallaan.

Eikö?

Kyllä mulle ainakin on tultu autolla eteen ,vastaan lähdetty ohittaan tai vaihdettu kaistaa melkein päälle. Näin on käyny useemman kerran kun oon pyörällä ollu liikkellä ja tilanteissa joissa täytyy olla sokea tai tulla tahallaan. esim ihan kaupunkialueella sallituilla nopeuksilla, hyvä näkyvyys, vähän liikennettä jne. Selviä hutilointeja en tähän laske.

Ykskin kolmion takaa tullu hidasti, pysähtyi, kattoi kohti hetken ja lähti eteen kohti kattoen niin et jouduin oikeesti ottaan jarrulla vauhdin pois. 60 km alue, n 300m edellisistä valoista, ajoin tasaista vauhtia, joku 55- 60km/h. Ei muuta liikennettä, ei näköesteitä, myöhäinen iltapäivä pyörä erottu varmasti ja valot kans.

Niin et paskapuhetta ettei tahallaan eteen tulla, tappamista tosin tuskin suunniteli tuokaan, ehkä vähän kiusallaan.

Tahallaan keulimalla ohitus reilua ylinopeutta ajamalla on TAHALLISTA liikenteen vaarantamista, josta kuuluu saada kunnon rangaistus vaikka tuurilla ei todellista vahinkoa tapahtunutkaan.
Niin, mutta jos sitten todellinen vahinko taas tapahtuisi, niin siitä ei tule mitään tuomiota, tai no, pari päiväsakkoa.

Mielenkiintoinen logiikka.
ghostface.gif
Oman logiikkasi mukaisesti ehkä noin eli kaada omaan kuppiis vaan...

Eikö?

Kyllä mulle ainakin on tultu autolla eteen ,vastaan lähdetty ohittaan tai vaihdettu kaistaa melkein päälle. Näin on käyny useemman kerran kun oon pyörällä ollu liikkellä ja tilanteissa joissa täytyy olla sokea tai tulla tahallaan. esim ihan kaupunkialueella sallituilla nopeuksilla, hyvä näkyvyys, vähän liikennettä jne. Selviä hutilointeja en tähän laske.

Ykskin kolmion takaa tullu hidasti, pysähtyi, kattoi kohti hetken ja lähti eteen kohti kattoen niin et jouduin oikeesti ottaan jarrulla vauhdin pois. 60 km alue, n 300m edellisistä valoista, ajoin tasaista vauhtia, joku 55- 60km/h. Ei muuta liikennettä, ei näköesteitä, myöhäinen iltapäivä pyörä erottu varmasti ja valot kans.

Niin et paskapuhetta ettei tahallaan eteen tulla, tappamista tosin tuskin suunniteli tuokaan, ehkä vähän kiusallaan.
Joko olet herkkänahkainen tai saat kurkata peiliin.

Joka kerta kun käyn pääkaupunkiseudulla kotilolla niin joudun väistämään tai hidastamaan jonkun muun vuoksi vaikka minulla olisi ollut "oikeus" ajaa suoraan tai ajaa omaa vauhtiani. Voi voi jos tuommoisesta syystä päreet palaa...

Eikö?

Onko sulla auto? Hanki, niin huomaat, että et ole uhri, vaan kerallakulkija, mahdollinen kiusallaantappaja.

Ihme pöpinää.

edit: vastaan ohittajia on ollut, tekee sielulle hyvää, kun lyö niiltä peilin sisään.

Vähän turhan lievä rangaistus. Tuohon rangaistukseen pitäisi vielä lisätä vähintään 4kk vankeutta.

Mielestäni stop merkin tai kolmion takaa tulemista ei voi luokitella lainkaan vahingoksi jos näkyvyys on sillä hetkellä hyvä.

No tämähän nyt oli vahinko ja onnettomuus.
Vahinko?

- stop-merkki
- näkyvyys kolaripaikalla oli hyvä

Eli liikenteessä saa tehdä ihan mitä tahansa (paitsi ajaa ylinopeutta), niin se on aina vaan "vahinko"?
ghostface.gif
Kyllä ite ainaki pistäisin tosta kovemman sakon sijaan kortin pois väh. vuodeks ilman poikkeusta. On kyl perseestä jos viel mainitaan että näkyvyys hyvä ja silti joku apina stopin takaa mällää eteen.

Okei aina selitetään että mopoilijan vauhtia ja etäisyyttä on vaikea määrittää ja nönnönnöön ja nönnönnöö....

Silmät vois pitää auki, STOP-merkin luona SAA pysähtyä...

Joko olet herkkänahkainen tai saat kurkata peiliin.

Joka kerta kun käyn pääkaupunkiseudulla kotilolla niin joudun väistämään tai hidastamaan jonkun muun vuoksi vaikka minulla olisi ollut "oikeus" ajaa suoraan tai ajaa omaa vauhtiani. Voi voi jos tuommoisesta syystä päreet palaa...
Jep olen herkkä nahkainen kusipää ja en tykkä kontata asfaltila enkä konepellillä.

Ei tietenkään kaikki eteen aja, mut näitä on, Kommentti koski lausetta ettei kukaan tahallaan eteen aja, edes puolivahingossa.

kannattais ensin lukea asiat niin et ymmärtää. Tai sit kattoo siihen manitsemaasi peiliin.

Onko sulla auto? Hanki, niin huomaat, että et ole uhri, vaan kerallakulkija, mahdollinen kiusallaantappaja.

Ihme pöpinää.

edit: vastaan ohittajia on ollut, tekee sielulle hyvää, kun lyö niiltä peilin sisään.

On mulla ollu auto pitempään kuin pyörä ja ajanut paljonkin jo ennen sitä.
Eikä kaikkien parinkymmenen vuoden aikana oo tullut yhtämontakertaa auto eteen ees vahingossa kuin pyörällä muutaman viimekesän aikana.
edit: oon virhearviointeja tehnyt sekä auton että pyörän päällä, koetan olla tarkkana, koetan varoa erityisesti "pienempiä" koska niille sattuu herkemmin. En väitä olevani virheetön, en edes elämisen avoinen, mut itsesuojeluvaisto toimii valitettavan hyvin ja erityisesti varon satuttamasta muita.

Tuo edit: Asenne kohdallaan. Ja viittit sit kirjoittaa foorumille sanat "Ihme pöpinää"
Edit: ihan mielenkiinosta, keroppa miten lyödään ,3 km suoralla aurinkoisena kesäpäivänä, vastaantulevan linja-auton peiliin kun se ohittaa peräkärryä vetävää mersua samalla kun itsellä on n 30cm piennarta reunaviivan ulkopuolella käytettävissä? Se kai oli vahinko ettei nähnyt vastaan tulevaa pyörää? Mulla oli ainakin ihan tekemistä ilman nyrkkeilyäkin.

Ylinopeudesta olen saanut 40 päiväsakkoa (tyhjä tie, keskellä aurinkoista päivää ja vieläpä pitkällä suoralla).
Tässä tapauksessa meni motoristilta henki, joten ei mielestäni mene ihan suoraan verrannollisesti nuo rangaistukset.

Että kostonenkelit liihottelee taasen ja toivoo nollia sakoihin lisää.

Ajatelkaappa nytten ihmiset vähän.

Asenoitukaa tilanteeseen missä itse olisitte aiheuttanut kuolemaan johtaneen onnettomuuden. Ja suurilla sakoillako asia korjaantuisi?

Muistaisitteko ensikerralla katsoa hieman tarkemmin kun muistissa olisi ne suuret sakot eikä joku joka on kuollut??? Jos näin on niin suosittelen pikaista antennin säätöä.

Voisin väittää ettei tuossakaan tapauksessa ollut kyse muusta kuin inhimillisestä erehdyksestä ja onnettomien yhteensattumien summasta.

Se miksi ylinopeudesta voi saada suuremman sakon on syy hyvin yksinkertainen.

Toisessa tapauksessa on kyse vahingosta ja toisessa piittaamattomuudesta.

Ihme pöpinää.

On mulla ollu auto pitempään kuin pyörä ja ajanut paljonkin jo ennen sitä.
Eikä kaikkien parinkymmenen vuoden aika oo tullut yhtämontakertaa auto eteen ees vahingossa kuin pyörällä muutaman viimekesän aikana.

Tuo edit: Asenne kohdallaan. Ja viittit sit kirjoittaa foorumille sanat "Ihme pöpinää"
Olen parin viime vuoden aikana ollut huomaavinani, että ihmisen ja ihmiselämän kunnioitus on ollut laskeva trendi. Mulkkuja tuntuu piisaavan. Omasta takaa.

Kenelle pitäisi kostaa? Jääkö tähän enää muuta kuin tuo asenne? Tuomioistuimet ovat sitä varten, että ne suojelevat ihmisiä kansan oikeustajulta.

edit Specka: vasemmalla kädellä lyyvään. Ja lisäksi toivon, että huomaat, että olemme tästä perusasiasta oikeastaan aika samaa mieltä. Kyrpii sitä itse ketäkin, mutta onko nää Sinunkin tapaamat paskiaiset syy muuttaa laillista menoa? Taas mentäis heikoimman säännöillä Zibiriaan.

Kyllä se moottoripyörä voi sinne palkin taakse hävitä...kaveri tulee autolla risteykseen...se prätkä on siellä palkin takana kokoajan. Nuori kokematon kaveri, pikkasen pysähtyy stopmerkin taakse; joustavasti. Tulihan pysähdyttyä, kun oli se stop-merkkikin. Eihän ketään missään, eikun menoks.
confused_orig.gif
.
Tuskinpa tahallista, olisi tietenkin ollut vältettävissä.
>>>
sport05.gif
<<< tämä tyyppi tässä kuikuilee juuri niin miten jokaisen pitäisi, jokaisessa risteyksessä tehdä (varsinkin sillä kotilolla). Moniko kuitenkaan niin tekee??? Edes meistä arvon motoristeista? Aina???

Kyllä se moottoripyörä voi sinne palkin taakse hävitä...kaveri tulee autolla risteykseen...se prätkä on siellä palkin takana kokoajan. Nuori kokematon kaveri, pikkasen pysähtyy stopmerkin taakse; joustavasti. Tulihan pysähdyttyä, kun oli se stop-merkkikin. Eihän ketään missään, eikun menoks.
confused_orig.gif
.
Tuskinpa tahallista, olisi tietenkin ollut vältettävissä.
>>>
sport05.gif
<<< tämä tyyppi tässä kuikuilee juuri niin miten jokaisen pitäisi, jokaisessa risteyksessä tehdä (varsinkin sillä kotilolla). Moniko kuitenkaan niin tekee??? Edes meistä arvon motoristeista? Aina???
Paras kommentti tähän mennessä. Lisään tuohon jotain jos keksin (eihän naiset saa tietää paremmin) mutta aika lähellä totuutta tuo varmaan on.
wink.gif

edit: hymiö murhellisemmaksi asian huomioonottan ->
sad_orig.gif

Eikö?

Näin ne kolarit käy autojenkin kesken, ei pelkästään moottoripyörät ole tällaisten kolareiden kohderyhmänä. Turha vaahdota. Se nyt vaan sattuu perkeeleen paljon enemmän.

Yksi vaihtoehto, miksi näin käy, voi olla omassa ajokäyttytymisessä, josta aiheutuu vastapelurille täysin osottamattomia vaikeuksia.

Mulle ei oo käyny vastaavasti kuin pari kertaa ja kaikilla kerroilla vika on löytynyt tän näppiksen takaa.

Nii-in. On se metkaa kuinka pieneen tekstiin mahtuu niin paljon asioita...

Tapahtunut törmäys oli viimeinen kyseiselle pärräilijälle. Meillä vastaava voi olla vielä edessä.

Jokainen meistä on ajanut hyvissä olosuhteissa valtatietä pitkin enemmän tai vähemmän rajoituksen mukaan (80 - 100 km/h:ssa). Näemme jossakin risteyksessä odottavan/saapuvan auton. Katsomme auton suuntaan ja viheltelemme hyvän ajofiiliksen kera. Sitten tapahtuu jotain sellaista, jota ei yksinkertaisesti ole pitänyt edes mahdollisena; auto lähtee liikkeelle...

Juu. Tiedän, että pitäisi aina varautua siihen ettei sinua nähdä. Mutta kun ei sitä aina voi kaikkea/kaikkia epäilläkään. Tulee vähän he........n raskaaksi ajaa pitkiä siivuja kaikkia epäillen. Ajonautinnon katoamisesta nyt puhumattakaan. Heijastinliivikin olisi varmuudella tekijä, jonka ansiosta sinut nähdään paremmin. Mutta kun en halua sellaista löysää liiviä nahkojeni päälle pukea. Ja toisaalta, miten se liivi sitten näkyy palkin takaa paremmin?

Mitä tulee aikaisempien kirjoitusten ristiriitoihin "tahallisuus - vahinko", niin todettakoon sellainen seikka että varovaisen arvion mukaan 90 % Suomessa tehtyjen henkirikosten osalta kyseessä on "vahinko". Näin ainakin siinä tapauksessa, jos tekijän tahtotila ratkaisee tahallisuuden. Maamme henkirikokset ovat miltei poikkeuksetta tehty perhe-kaveripiirissä, ja eihän nyt kukaan perhettään tai kaveriaan tapa. Ainakaan tahallisesti. Vai miten se nyt menikään?

Tämä on edelleen paras data –valitettavasti. Kiintoisaa olisi nähdä näistä, jokseenkin käsittämättömistä onnettomuuksista tieteellinen tutkimus. Kaikki löpinä menee yleensä essonbaaritasolle ja me fossiilit lisäännytään koko ajan, joten elää huoli siitä, yhdistyykö näkö ja snaju ikäorientoituneesti, vai onko kyseessä joku muu. Edes regressioanalyysi ikä/ajoaikaperusteisesti olisi hyvä tehdä näissä ”kolmion takaa” case’ssa.

http://www.motosurvival.com/Fi/Onnettomuudet/index.html

Yksi vaihtoehto, miksi näin käy, voi olla omassa ajokäyttytymisessä, josta aiheutuu vastapelurille täysin osottamattomia vaikeuksia.

Mulle ei oo käyny vastaavasti kuin pari kertaa ja kaikilla kerroilla vika on löytynyt tän näppiksen takaa.
Tässä ajattelemisen aihetta!

+1!

Aika usein näkee kuinka sokeasti luotetaan omaan etuajooikeuteen eikä yhtään varauduta siihen, että kaikki ei aina mene niinkuin pitäis. Esim taajama risteykset ja muutkin sellaiset. Ei ole pahitteeksi jos hieman skarpataan ja vaikka hidastetaan eli otetaan ns. löysät pois jo valmiiksi.

Back