• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Splittailu ja autot...

Niin, kaistojen välissä on sulkuviiva. Näitä on sitten, ihan tiedoksi vaan, sekä keltaisia että valkoisia.

Kannattaa mennä sinne autokouluun kertaamaan näitä asioita.

Tuossa vielä linkkinä, koska et usko kuitenkaan.

Finlex
Tuolta Finlexin sivuilta löytyy muuten paljon muitakin asioita, joita kannattaa kertailla aina silloin tällöin jos ei autokouluun halua mennä kertaamaan...  
wink.gif
Ai niin kuin nopeusrajoitukset etc..?
smile_org.gif

Joskus Oulun keskustassa ajan liikennevalojen kärkeen jos on pitkät jonot. Harvemmin täällä kuitenkaan splittaillaan kun matelevia jonoja kertyy vain kaupunkeihin eikä esim. moottoriteille/rampeille.

Selvä hommahan tuo on että suomen lainsäädännön mukaan splittailu on kiellettyä: "Jatkuva ajaminen ajokaistaviivan päällä on kielletty." Finlex ja toki sama sulkuviivan kanssa.

Tämä nyt siis on vain ja ainoastaan poliisisedän lippalakin kireydestä kiinni että sakottavatko vai eivät? Josmuualla eivät sakota koskaan niin onko keskieuroopassa asian suhteen samanlaiset lait kuin täällä? Jos ei niin kai ne täälläkin tulee muuttumaan joskus tulevaisuudessa....

Miksei liikkuvaa jonoa voisi splittailla? Itse ainakin vedän välistä heti jos jono liikkuu reilusti alle rajoituksen, matelee se jono sitten kehällä 40, tai motarilla 80km/h.

Vähän enemmän tarkkuutta ja valojen rämpyttelyä vaatii, mutta hyvin on tähän asti selvitty ilman vaaratilanteita.

Mulla kans mielikuva, että jos on pysähtyneet autojonot = mopolla splittaus ok. MUTTA, on pysyttävä kokoajan oikeanpuolisen kaistan puolella. Täysin.
Tosta tais jossain joskus olla vääntöä, et miten tarkkaan se täysin on, että mitä jos esim peili onki vasemmanpuoleisen kaistan puolella?

Kyl tulee splitattua jos on mateleva jono esim. kolarin takia tai sitten vetelen valotolpalle ekaks. Joskus huvittaa nää nakkikattila kuskit kun ne yrittävät kilpailla valoista lähdöllä  
biggrin.gif

Ahtaisiin väleihin ei ole mitään hinkua tai raskaan kaluston. Yleensä nämä etenemisen sulkijat jää kuitenkin nököttämään taakse jossain vaiheessa. Miks pilata oma päivä ja aloittaa se kinastelu jonkun urpelon kanssa  
033102bebe_1_prv.gif

Eilen minustakin tuli yhteiskunnan (lue: autoilijoiden) vihollinen numero 1 ja splittasin kehä 1:llä. Yleensä ei tule harrastettua kun on sivulaukut kiinni. Ideana käytin n. 20kmh rajaa. Jos jono kulkee yli 20-30kmh niin ajelin nätisti jonossa, mutta jos oli tilaa ja jono menee kävelyvauhtia, niin ei kun välistä vaan. Kuorma-auton ja Intin PASI:n väli oli ahtaahko, mutta kun molemmat seioss, niin hyvin mahtuu. Ainakin maanantain hesarit ois mahtunut molemmille puolille...
tounge.gif

Yllättävän hyvin suuri osa autoilijoista antoi tilaa. Tosin eilisen saldon vetää miinukselle autoilijoiden osalta eräs Seat-kuski joka yritti ajaa ylitseni keskustassa. Jos ei taas ois ollut silmät selässäkin ja ajokaistojen välissä tilaa, niin ois tullut selkäpanssarille tarvetta...
confused_orig.gif

Niin, kaistojen välissä on sulkuviiva. Näitä on sitten, ihan tiedoksi vaan, sekä keltaisia että valkoisia.

Finlex
No pilkkua viilatessa pitää todeta että noilla sivuilla toisessa kuvassa juuri tämä valkoinen sulkuviiva on merkattu väärään päikkaan
tounge.gif

"kannattaa mennä sinne autokouluun kertaamaan näitä asioita" enpä taida

väärässä olin tosin, yleensä sulkuviivat ovat kun kaistat erkanevat, tosin niitä on myös suoraan menevissä kaistoissa, mutta harvoin. Mikä lie sääntö niille.

Ei ole kukaan kieltänyt splittaamista perusteella mikä sivuilla oli kirjotettu muotoon "Jatkuva ajaminen ajokaistaviivan päällä on kielletty."? Vai onko sekin liian tulkinnallista. Saisivat suomessakin nyt vaan hyväksyä splittaamisen ison maailman malliin.

Finlex
No pilkkua viilatessa pitää todeta että noilla sivuilla toisessa kuvassa juuri tämä valkoinen sulkuviiva on merkattu väärään päikkaan
tounge.gif

"kannattaa mennä sinne autokouluun kertaamaan näitä asioita" enpä taida

väärässä olin tosin, yleensä sulkuviivat ovat kun kaistat erkanevat, tosin niitä on myös suoraan menevissä kaistoissa, mutta harvoin. Mikä lie sääntö niille.

Ei ole kukaan kieltänyt splittaamista perusteella mikä sivuilla oli kirjotettu muotoon "Jatkuva ajaminen ajokaistaviivan päällä on kielletty."? Vai onko sekin liian tulkinnallista. Saisivat suomessakin nyt vaan hyväksyä splittaamisen ison maailman malliin.
Ai kuinka niin? Minun mielestä se näyttää olevan juuri siinä missä kuuluukin, olettaen, että edessä on tulossa esim. liikennevalot. Sulkuviiva voi olla myös kahden samaan suuntaan menevän kaistan välissä.

Splittaaminen on ohitustilanne. Niin kauan, kun voit ohittaa turvallisesti ja sulkuviivaa ylittämättä, mikä on yhtenäinen kaistojen välinen keskiviiva joissain tapauksissa, on sallittua lain mukaan.

Autoilijoiden vinkkelistä voidaan tarkastella muutamaa tieliikennelain pykälää mitkä antavat määräyksiä miten ohitettavan on käyttäydyttä ohitustilanteessa.

Ensimmäinen on esim. kehä 1:llä, 3:lla, Tuusulanväylällä etc. tarpeen tuleva pykälä.

TLL 17§ 2. mom

Oikealta saa ohittaa, jos kuljettajan ajosuunnassa on vähintään kaksi ajokaistaa ja ajoneuvot kulkevat rinnakkaisilla ajokaistoilla.

Sitten vielä

TLL19§ 2. mom

Ohitettavan on, havaittuaan ohituksen vasemmalta, pysyteltävä niin oikealla kuin se muu liikenne ja olosuhteet huomioon ottaen on mahdollista, eikä hän saa lisätä nopeutta.

Varsinkin tuo 19§ on jotenkin vaikea suomalaisessa liikennekulttuurissa joillain yksilöillä. Tilaa ei anneta, ei prkele milään. Ei pitäisi tulla kenellekään yllätyksenä mp:n tuleminen takaa, jos seurailee peileistä muuta liikennettä.

Välistä ajaminen ei ole laissa kiellettyä. Suoraan on kielletty ajokaistaviivan päällä jatkuva ajaminen. Mutta ohitettaessa ei tätä tapahdu jatkuvana. Varsinkaan, jos muut tiellä liikkujat noudattaisivat liikennesääntöjä.

Tulipas paljon odotuksia viestin pohjalta muille liikenteessä olijoille...

Splittaaminen on ohitustilanne. Niin kauan, kun voit ohittaa turvallisesti ja sulkuviivaa ylittämättä, mikä on yhtenäinen kaistojen välinen keskiviiva joissain tapauksissa, on sallittua lain mukaan.
Tällainen autojen kanssa samalla kaistalla ajaminen ei taida olla mahdollista muualla kuin leveäkaistaisella moottoritiellä tai vastaavalla? Kaupungissa on kaiketi lähes välttämätöntä ajaa splitatessa kaistojen välissä olevan viivan päällä lähes jatkuvasti jotta pyörän kummallekin puolelle jää turvallinen väli autoihin nähden. Eikä sellaista viivaa (yhtenäistä tai katkonaista) ole jonka päällä saisi ajaa. ELi laittomaksi menee. Tarkoittanee myös sitä että edes peili ei saa kulkea viivan päällä vaan koko pyörä on oltava jommalla kummalla kaistalla.

Hulluahan se on yrittää ajaa kaistan "reunalla" autoja hipoen jos kaistojen välissä viivaa pitkin mahtuisi hyvin ajamaan. Mutta näin se vaan lain mukaan menee, vai hä?

Sen opin, jotta mopolla kun olen matkassa (olen tota välissä ajoakin moneasti harkinnu) ,unohdan sen kyl nyt ihan suosiolla. Meinaan jos tollasia pissipäitä on enempikin
mad.gif

Vähän väärä mesta kirjottaa tätä, tuskin ne pissipäät tääl on lukemas, mut varokaa nyt "splittailijat" ihan oikeesti.
Itsehän nyt vain suosittelen, että jos vallan ruuhkassa olet, niin sinne väliin vain hissukseen köröttelemään. Kyllä siitä näkee sen seisovien jonojen välin ja mitäs sitä itse ruuhkaa lisäämään, kun kerran väliin mahtuu?

Vauhdin kanssa vain siten, notta jos joku ykskaks kiilaa, niin pysäytät pyörän pystyssä pysyen ja etupamput pohjaan kolahtaen alta metrin matkalla..

Siitä se jono alkaa hissukseen taas liikkumaan ja kun et sinne keulille asti päässyt, niin päästä se vierellä oleva auto kiihdyttämään eteesi. Sen perään sitten mahtuukin taas ja kun kohteliaasti vielä vilkulla pelaa itse, niin ei ainakaan mulla ole tullut mitään probleemia splittaillessa..

Harvemmin tuota joutuu itse harrastelemaan, mutta välillä kyllä esim. tänään..

Joutu peräti hymähtämään, kun lähestyin Helsingin rantsusta kohti kustaavaasantietä, niin siinä tulikin ylläripylläri autosta, jolta oli kaistanvaihto jäänyt vähän kesken, eli oli poikittain kulkureitilläni.

Noh motoristihan siinä vasemmalla kaistalla oli ja pysähdyin hänen viereen sitten, siihen kaistojen väliin odottelemaan.

Kovasti koitin häntä katsoa, päälläni nyökätäkseni tervehdykset, mutta hän vain pikaisesti katsoi minua, kun siihen vierelle pokkana pöristelin ja kääntöi päänsä vasempaan. Siinä mä sitten vähän hymähdellen katselin hänen kypärän taustaansa, kunnes valot vaihtui, poikittain oleva auto sai kaistansa ja matkani jatkui, kohti orastavaa moottoritien alkua.
smile_org.gif

Mutta jebu!

Jutun pointti on siis siinä, että splittailkaa pienet ystäväiseni! Splittailkaa!

Jos olisin tänään ollut duunissa autollani, niin siellä sitä olis ollut ruuhkaa aiheuttamassa yksi pitkänmallin Transportteri lisää, elikkäs sentäs yksi auto oli vähemmän teidän jonoissa Helsingissä tänään, kun Fazerillani sieltä välistä puikahdin. =)

Itselle meinasi käydä samalla tavalla. Oli kaksi kaistaa, jotka menivät suoraan tosin. Olin vasemmalla kaistalla, joku BMW (yllättäen) siinä oikealla. Jonot lähtevät liikkeelle ja tämä bemmu-kuski kai tajusi, että on väärällä kaistalla. Vilkaisee vasemmalle, näkee minut ja vilkku päälle ja alkaa tulla päälle. Ihmettelen, että mitäköhän vittua se tekee ja kun bemari ylitti viivan minun kaistalle, potkaisin bemun kylkeen.

Kaikenlaisia joustamattomia idiootteja sitä liikenteessä onkin.

Toinen vähän yrittää splitata bemarilla niin monotetaan kylkeen eikä tajuta että kyllä normaalitielle hyvin mahtuu rinnakkain kaksi autoa ja moottoripyörä.

Itselle meinasi käydä samalla tavalla. Oli kaksi kaistaa, jotka menivät suoraan tosin. Olin vasemmalla kaistalla, joku BMW (yllättäen) siinä oikealla. Jonot lähtevät liikkeelle ja tämä bemmu-kuski kai tajusi, että on väärällä kaistalla. Vilkaisee vasemmalle, näkee minut ja vilkku päälle ja alkaa tulla päälle. Ihmettelen, että mitäköhän vittua se tekee ja kun bemari ylitti viivan minun kaistalle, potkaisin bemun kylkeen.

Toinen vähän yrittää splitata bemarilla niin monotetaan kylkeen eikä tajuta että kyllä normaalitielle hyvin mahtuu rinnakkain kaksi autoa ja moottoripyörä.
biggrin.gif

No joo, tuohan on se toinen näkemys tilanteeseen.
Jos motukalla saa venyttää liikennesääntöjä niin miksikäs ei sitten autolla saisi?
Suvaitsevaisuus ja toisen huomioonottaminen liikenteessä onnistuu osalta mutta kun ei onnistu niin motoristia sattuu kun autoilija vaan toteaa "Hups...".

Mielenkiintoista kuultavaaa oli rekkamiesten kommentit tuosta splittailusta reilussa vauhdissa. Joutuu kuulemma ajamaan aika kieli keskellä suuta ja toivoa hyviä tuulia, ettei kärry heilahda silloin kun siellä on hurjapää pyöränsä kanssa välissä. Jos yrittää antaa lisää tilaa, niin kärryn kulma niittää motoristin komeesti. Kyllähän noi kärrryt näyttää aika paljon hakevan ja heiluvan kun sellaisten perässä on tullut autollakin ajettua.

Niin ja nää siis koskee niitä tyyliin 80kmh nopeuksissa tehtyjä splittauksia...

Tänään splittasin seisovaa jonoa Tuusulantiellä Käpylässä, eikä kukaan yrittänyt ajaa päälle!
eek.gif

Taisi bemukuski löytyä?
033102bebe_1_prv.gif

Noh, vitsi vitsi...

Vähän kyllä ihmettelen noita Rooroo:n lakipykäliin perustuvia kommentteja. Minä olen kyllä siinä uskossa ollut, että oikea kaista saa ohittaa jos se tapahtuu koko jonon toimesta.

Tapahtuuko näin, jos vain sinä pyörälläsi puotat menemään siitä välistä? Minusta ei.

Lisäksi tietääkseni vain yhden auton saa kerrallaan ohittaa. Mutta tämä taitaakin olla maantie-, ei moottoritiesääntö. Melkoinen osa suomalaisista ei kyllä noudata tätä sääntöä aina.. Olen yksi näistä. Tyhmän näköstä pitkällä suoralla pujotella vasemman ja oikean kaistan välillä. Paljon nopeampaa kun ohittaa kerralla useamman. Enkä nyt meinaa, että se tulisi tehdä huomattavalla ylinopeudella.

"Tänään splittasin seisovaa jonoa Tuusulantiellä Käpylässä, eikä kukaan yrittänyt ajaa päälle"

Niinpä - samassa paikassa Shellin kohdalla minä
sain kertomani sakon...ja minäkin selvisin
ilman että kukaan yritti päälle ajaa.

Varma voit olla, että kesän mittaan siellä on jonain
aamuna kaveri risteyksen vieressä - tai huoltamon
pihalla - seuraamassa kuka ajaa henkilöautolla
bussikaistaa. Ja silloin napataan ne splittaajatkin.

Mutta, kuka nyt töihin kiirehtii
cool.gif

kotiinpäin voisin vielä splittaillakin.

Vähän kyllä ihmettelen noita Rooroo:n lakipykäliin perustuvia kommentteja. Minä olen kyllä siinä uskossa ollut, että oikea kaista saa ohittaa jos se tapahtuu koko jonon toimesta.

Tapahtuuko näin, jos vain sinä pyörälläsi puotat menemään siitä välistä? Minusta ei.

Lisäksi tietääkseni vain yhden auton saa kerrallaan ohittaa. Mutta tämä taitaakin olla maantie-, ei moottoritiesääntö. Melkoinen osa suomalaisista ei kyllä noudata tätä sääntöä aina.. Olen yksi näistä. Tyhmän näköstä pitkällä suoralla pujotella vasemman ja oikean kaistan välillä. Paljon nopeampaa kun ohittaa kerralla useamman. Enkä nyt meinaa, että se tulisi tehdä huomattavalla ylinopeudella.
Se mitä ihmiset uskovat ja luulevat ei aina välttämättä pidä paikkaansa. Mutta kuten olen aiemminkin sanonut, laki on tulkinnallista asiaa.

Oikealta saa lain mukaan ohittaa siinä tapauksessa, että edellä menijä on kääntymässä vasemmalle tai yhteen suuntaan on kaksi rinnakkaista ajokaistaa. Eli se on ihan höpöhöpöä, jos joku sanoo ettei oikealta saa ohittaa esim. kehä 1:llä.

Tuota koko jonon toimesta asiaa en ymmärrä.
Hypoteettinen tilanne. Nopeusrajoitus tiellä 80 km/h. Kolme autoa ajaa oikeanpuoleisella kaistalla nopeudella 85 km/h ja yksi heidän edessään vasemmalla kaistalla nopeudella 79 km/h. Sinä ajat oikean puolen jonossa ensimmäisenä. Saatko mennä vasemmalla olevasta ohitse, jos takana olijat hidastavat vauhtia ja näin ollen eivät tule vasemmalla kaistalla ajavasta ohitse sinun säilyttäessä nopeuden samana? Ruvetaanko nyt määrittelemään mikä on jono? Voidaan nostaa määrää vaikka kuuteen autoon.

Enpä tuollaista pykälää ole löytänyt ettei saisi ohittaa kerralla kuin yhden auton. Tämä saattaa olla jotain herrasmiesperua, mutta laissa ei tällaista ole. Viisaammat korjatkoon.

...
...
...
Oikealta saa lain mukaan ohittaa siinä tapauksessa, että edellä menijä on kääntymässä vasemmalle tai yhteen suuntaan on kaksi rinnakkaista ajokaistaa. Eli se on ihan höpöhöpöä, jos joku sanoo ettei oikealta saa ohittaa esim. kehä 1:llä.

Tuota koko jonon toimesta asiaa en ymmärrä.
Hypoteettinen tilanne. Nopeusrajoitus tiellä 80 km/h. Kolme autoa ajaa oikeanpuoleisella kaistalla nopeudella 85 km/h ja yksi heidän edessään vasemmalla kaistalla nopeudella 79 km/h. Sinä ajat oikean puolen jonossa ensimmäisenä. Saatko mennä vasemmalla olevasta ohitse, jos takana olijat hidastavat vauhtia ja näin ollen eivät tule vasemmalla kaistalla ajavasta ohitse sinun säilyttäessä nopeuden samana? Ruvetaanko nyt määrittelemään mikä on jono? Voidaan nostaa määrää vaikka kuuteen autoon.
...
Eiköhän tuossa Tape viittaa moottoritien ohitussääntöihin, joissa on mainittu tuo jonossa ohittaminen. Pitää muistaa, että Kehä 1:stä ja moottoriteitä ei koske täysin samat säännöt ohittamisen suhteen.

Finlexistä tieliikenneasetuksen 7 pykälä:
sanoi:
Edellä kulkeva ajoneuvo on moottoritiellä ohitettava vasemmalta. Jos ajoneuvot kuitenkin ajavat jonossa tai käyttävät opastusmerkein tietylle liikennesuunnalle tarkoitettuja ajokaistoja taikka jos ohittava ajoneuvo käyttää linja-autokaistaa, on edellä kulkevan ajoneuvon ohi ajaminen oikealta ajokaistaa vaihtamatta sallittu.

Kyllä itse olen splittailun kokenut varsin iloiseksi puuhaksi. Vanhalla -83 LTD Kawalla ei ole ehkä kaikista ketterintä ajella kaistojen välissä varsinkaan laukkujen kanssa, mutta tulos on ollut hyvää. Kehä 1:llä neljän ruuhkaan joskus Otaniemi-Konala noin luokkaa vartissa, ja ei liikkuvien jonojenkaan splittaus ole suuremmin hirvittänyt alun jälkeen kunhan muistaa pitää silmät auki ja enemmän vauhtia kuin jonoilla on. Laillisuuskeskusteluun en halua ottaa kantaa, enemmän tietävät kertokoot miten on.

Ettei menisi ihan sankaritarinoiden kertomiseksi, kyllä jollakin isommalla tiellä splitatessani meinasi jäädä Camaron peili matkamuistoksi kun meinasi tulla ahdasta, omaa vikaa tietysti. Kaverin kyydissä pelotti joskus niin pirusti kun se koitti splitata liikkuvaa jonoa ja uskallus loppui mistä seurasi vauhdin pudottaminen. On muuten harvinaisen ikävä istua prätkän takapenkillä kun takaa sujahtelee rekkoja ohi joidenkin kymmenien senttien päästä vasemmalta ja oikealta.
sad_orig.gif

Edit: Uudella pyörällä ei ole tullut splittailtua vieläkään enkä varmaan uskaltaisikaan. Tarvii totutella viimeisen päälle ennen kuin kyykyllä uskallan tuohon puuhaan.

Back