• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

sormeton, ainakin melkein

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Yokozuna
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Itse olen myös laiska. Mutta hommahan toimii myös vaihde vapaalla. Märkä kytkin niin kyllä se hissukseen pyörii ilman vaihdettakin, mutta voimaa ei ole nimeksikään.

Jossain kesäduunissa varoittelivat isohkosta (n. 3m korkea) pylväsporasta. Siinä oli joku vanha duunari poraillut jotain isohkoa reikää hitaalla kierrosnopeudella ja ajatellut pyhkäistä hanskalla terässä pyörineen lastunpätkän pois. Lastu tarttui hanskaan joka kiristyi käteen kiinni ja kaveri oli pyörähdellyt muutaman kierroksen terän mukana, kunnes kone oli saatu pysäytettyä. Säilyi hengissä, mutta kädessä oli taitoksia suhteellisen tiheästi.

Elämä imee, ikinä ei voi voittaa ja muita latteuksia tähän perään.
Yksi syy miksi lastuavassa työstössä ei pitäisi pitää hanskoja tai liian pitkiä hihoja.
Tai pitkää tukkaa. Kotipaikkakunnan eräässä koulussa, opiskelija sai pikaskalpeerauksen, kun moppitukka tarttui istukkaan.

Viime keväänä oli ihan sama stoori täällä. Ilmeisesti perinteinen varokaa heikkoa jäätä juttu, joku kokeilee vuosittain kuitenkin. Kyllä tulee kylmät väreet pelkästä ajatuksestakin. Kiitos muistutuksesta, en pese ketjuja tänäkään vuonna.

Jossain kesäduunissa varoittelivat isohkosta (n. 3m korkea) pylväsporasta. Siinä oli joku vanha duunari poraillut jotain isohkoa reikää hitaalla kierrosnopeudella ja ajatellut pyhkäistä hanskalla terässä pyörineen lastunpätkän pois. Lastu tarttui hanskaan joka kiristyi käteen kiinni ja kaveri oli pyörähdellyt muutaman kierroksen terän mukana, kunnes kone oli saatu pysäytettyä. Säilyi hengissä, mutta kädessä oli taitoksia suhteellisen tiheästi.

Yksi syy miksi lastuavassa työstössä ei pitäisi pitää hanskoja tai liian pitkiä hihoja.
Itse olen ollut opiskelujen ohella 5 vuotta enemmän tai vähemmän manuaalisorvilla töissä ja kyllä siinä on pakko hanskoja pitää tai on kädet joka päivän päätteeksi aivan verillä tai palovammoilla. Jossain koulussa pikku sorvilla voi vähän näperellä jotain pientä kivaa nippeli nappelia ilman hanskoja mutta kun oikeasti täytyy jotain saada tehtyä lentelee sitä lastua kumminkin pitkin poikin ja kappaleet+lastut ovat välillä helvetin kuumia. plus kappaleissa on väkisin jossain kohtaa työtä helvetin teräviä reunoja+kaikkea muuta kivaa...

Sen sijaan täytyy ymmärtää varoa kaikkia pyöriviä osia vaikka kuinka kauan olisi ollut koneella töissä tai vaikka kuinka pieni vekotin olisi. Ihminen on kumminkin niin heikko ja hidas ettei tarvitse kummoiseen koneeseen tarttua kun on ainakin se käsi aika tohjona. Itsellä on ainakin säilynyt sellainen terve pelko siihen koneeseen kun tietää, että jos lähtee sinne mukaan pyörimään niin oma kroppa on se mikä antaa periksi ei sorvi.

Itse en koske mielellään edes ilman hanskaa pyörivään kappaleeseen, jos sitä on pakko jostain syystä tökkiä niin sitten jollain puukalikalla. Varsinkaan lastuja en mielellään poista edes pysähtyneestä kappaleesta/porasta käsin, edes hanskat kädessä kun voivat olla niin helvetin teräviä että on hanska ja käsi luuta myöten auki kun vähän koitaa vetää.

Pakko kyllä myöntää että olen itse rasvannut kone käynnissä ketjuja spräypurkilla, ei ehkä kovin fiksua puuhaa tuokaan mutta putsaamista en ole kyllä onneksi edes harkinnut. Ymmärrän kyllä että saattaa vaikuttaa aika turvalliselta puuhalta jossain tilanteessa varsinkaan jos ei ole ollut koneiden kanssa paljoa tekemisissä.

Toinen vaara mikä noissa ketjuissa on jossakin malleissa on suht läheltä jalkatappia kulkevat ketjut ja mahdolliset kengän nauhat. Itsellä on ollut yksi pyörä mitä en ajanut ollenkaan nauhallisilla kengillä kun meni niin kuumottavan läheltä jalkaa ketjut. Ei se ainakaan kivalta meinaan tunnu kun alkaa 40kw motti kiristämään kengännauhoja
crazy.gif

Huh, on varmasti tehny aika nannaa!
Eiku paranemisia...

Muut prätkäni on ollu sivujalallisia, yks pärrä on ollut keskiseisontatuellinen ja siinä pyöritin aina takagummea käsin ja rasvaa samalla.
Muissa kikottimissa erillisellä tuella oon aina jotain rassaillu pyörästä. Tällä hetkellä puuttuu se erillinen tukikin...
biggrin.gif

Itse olen vaan kokeillut vaihde silmässä, kone käyden -rasvausta.
(juurikin siksi, että voisin todeta, että onko se niin helpompaa ja sitä, että miten joku on voinut saada sormet moisessa operaatiossa lähtemään, kokeiltuani huomasin, että sen verran nopsaan se ketju kuitenkin vilistää, että pienikin virheliike ja naps!)

...mutta niikuin sanottua minusta ketjut vilisti liian nopesti ja rasvaus oli semmoista sätöstämistä, käsin oli paljon parempi

Netissä näin aikoinaan kuvia kuinka pahaa jälkeä tuo voi teettää (en tähän hätään löytänyt linkkiä laitettavaksi). Kuvat oli jenkkilästä kun yhdelle motoristille oli käynyt samoin, tosin hän menetti muistaakseni kaikki sormet paitsi peukalon. Päätin etten yritä samaa.

Ketjun aloittajalle toipumisia!

Joo tämä linkki on nähty enkä ole enää ikinä niin tehnyt. Ei ole koskaan niin kiire/laiska ettei käsin saisi sitä pyörää pyöritetyksi.

niin, kuka on kiireinen, kuka laiska ja... no, mä oon... Kaisa
biggrin.gif
mä kuvittelen aina välillä tekeväni jotain tosi kätevää ja siitä sitten koituukin harmia
biggrin.gif

no, faktaa on että ei tää leikin asia ole. Kunhan mä muistaisin sen itsekin jatkossa... kyllähän mua ihmiset varotteli, mutta kun joku aikaisemmin viittasi ohjekirjoihin... hei come on, kuka oikeasti lukee ketjujen rasvauksesta ohjeet? eikä tämä nyt mun ihan eka kesä oman prätkän kanssa ole...

Netissä näin aikoinaan kuvia kuinka pahaa jälkeä tuo voi teettää (en tähän hätään löytänyt linkkiä laitettavaksi). Kuvat oli jenkkilästä kun yhdelle motoristille oli käynyt samoin, tosin hän menetti muistaakseni kaikki sormet paitsi peukalon. Päätin etten yritä samaa.

Ketjun aloittajalle toipumisia!

Joo tämä linkki on nähty enkä ole enää ikinä niin tehnyt. Ei ole koskaan niin kiire/laiska ettei käsin saisi sitä pyörää pyöritetyksi.
Niin, pistin ko. linkin tuonne ylemmäs ketjussa.

Tuttavani murskasi myös oikean kätensä kun tippui teräspalkki käden päälle, oli kolmisen kuukautta sairaalassa helsingissä, menetti kaksi sormea kun menivät kuolioon. Tulee työkuntoiseksi näillä näkymin syksyllä, Joulukuussa teloi käden. Onneksi menetit vain pikkurillin, sitä varmaan loppujen lopuksi tarvitsee vähiten sormista. Ei muuta kuin tsemppiä ja toivottavasti tulee käsi nopsaan kuntoon että pääsisit jopa vielä tällä kaudella ajelemaan.

Meilläpäin kutsutaan jyskyiksi, noita joille sattuu ja tapahtuu...Niiden kanssa samalle työmaalle harvempi uskaltaa mennä...Eivätkä näytä oppivan, vaik kaikenlaista on sattunut
sad_orig.gif
Ite oon niin arka, että pestessä ketjuja pyöritän pyörää, niin et ketju tulee poispäin rattaasta, meinaan sattuu se sormiin jos väliin menee, vaik ei koneella pyörittäskään... Paranemisiä sulle ja koita ottaa opiksi
pftroest.gif

Käy myös nauhahiomakoneeseen jonka kääntää väärinpäin pöydälle ja teippaa kaasun pohjaan. Yläasteen puukäsitöissä v83 oli neropatti luokkakaveri tehnyt noin ja hioessaan jotain linnunpönttöä nauhahiomakone tempaisi villapaidanhihan akselin ympärille. Tuloksena luut näkyvissä ranteen sisäpuolelta ja karvaa vaille kuolema verenhukkaan. Tilanteen pelasti toisella puolella pihaa ollut terveyskeskus mutta ranne ei liiku vieläkään, sormet kylläkin ok.

paskasti kävi ja syyttäähän tästä vaan itseään saa
biggrin.gif
mutta asenteella mennään. Minut  itseni tuntien... tuskin opin tästä mitään. varovaisuus ei koskaan ole ikävä kyllä ollut se paras ominaisuuteni. tyhmästä päästä kärsii koko kroppa, näin se menee. Laiskuuttani minä en tapojani ole valinnut vaan kaikki on silkkaa ajattelemattomuutta. Laiskaa musta ei saa tekemälläkään, ja saikulla sekin kostautuu...

Kuka idiootti näin ketjuja oikeasti käsittelee: Minä  
062802jumpie_prv.gif

Kiesus perkele
biggrin.gif
Voihan Yoko!!!!

Mut älä välitä; tiiän "täydellisiäkin" tyyppejä joille on sattunut kämmi.

Et varmaan enää toista tuota kämmiä?
wink.gif

Toipumisia
smile_org.gif
.

...Nyt et enää voi kippistää pikkurilli ojossa...
033102bebe_1_prv.gif

(oikeesti, hieno homma ettei käynyt pahemmin
smile_org.gif
)

Valitettava homma todellakin
sad_orig.gif
itsekin rasvailen ketjuja moottorin voimalla. kerronpa myös tarinan miten ei pidä tehdä.

Kaverilla oli aikoinaan vanha B-mallin kadetti ja siitä loppu bensa.No ei siinä mitää lähdin viemään sille bensaa ja sit tankattiin.Pumppu ei kuitenkaan jaksanu lähteä imemään starttaamalla niin kaveri sano että ottaa ilmanputsarin pois ja kaataa suoraan kaasariin bensaa niin saadaan se käyntiin ja kierroksia.Lähtihän se sit lopulta ja kävi juuri ja juuri tyhjäkäyntiä.ite istuin kadetissa ja kaveri alko laittamaan putsaria paikalleen jolloin kaulahuivi pääs takin sisästä ja otti tuulettajan siipeen kiinni.Meikä kattoo konepellin raosta että pää vaan nytkähti ja kone sammu siihen.ryntäsin pihalle niin kaveri manaa perkelettä ja vittua siinä ja jatkaa putsarin laittamista
biggrin.gif
vähän ku ois ollu enempi kierroksia niin ei ois välttämättä manaillu.

Puh karua tekstiä, ajattelukin jo puistattaa. Toipumisia vaan, en kyl ite aio koskaan kokeilla. Ei tulis pianon soittamisesta enää mitään jos pari sormea lyhenis
tounge.gif

voi helevettiö. otan osaa pikkurillisi ja toisen eli sen oikean kätesi vamman vuoksi. tarina opettaa toivottavasti muillekin, että miten voi käydä. miksi vaihdetta ei pitäisi kytkeä ketjuja huoltaessa vaikka kuinka helpottaisi... joskus itse olen sortunut samaan, mutta ei ole sattunut - vielä - mitään ja en ole enää yli viiteen vuoteen siihen erehtynyt.

Tai pitkää tukkaa. Kotipaikkakunnan eräässä koulussa, opiskelija sai pikaskalpeerauksen, kun moppitukka tarttui istukkaan.
monimielisenä tuli mieleeni, että joku olisi synnyttänyt ja moppitukka tunkeutunut istukkaan pää edellä.. öö,, joo offtopikkia, näin se assosiaatio elää.

Joopa, onneksi en itsekään pese ketjua ikinä. Rasvauksessa on sentään turvallinen marginaali etäisyyttä, ja vanteen voi sitten siivota rasvasta seuraavassa pesussa.

Koitahan pärjäillä niitten nakkisormiesi kanssa
smile_org.gif
yllättävän moneen telotutkin sormet vielä taipuvat, vrt. Tony Iommi jolla meni oikean käden sormenpäät poikki viimeisenä työpäivänä tehtaalla.

Nuo hainevät ovat muuten ihan vakiokamaa sivistyneissä prätkissä, mutta saattaa se sellaisenkin kanssa vituttaa jos noin sattuu.

Kait siitä kädestä nyt kuvat saadaan?

Kaverilla meni samalla nimetön poikki, isällä taas lihamyllyyn etusormi, kumpikin sanoi ettei aluksi edes varsinaisesti huomannut kun tunto lähti heti.

Back