• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Sony FDR-X1000V 4K Action Cam

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Go-Za
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
tontze sanoi:
Sonyn omalla softallahan ne tulee automaattisesti.

Mun sony action cameralla nuo reitti ja nopeustiedot joutuu itse lataamaan tietokoneen play memories ohjelmalla.
Välillä kun kuvannut pitkiä videoita niin menee tolkuttomasti aikaa videon muokkaukseen joka monesti ärsyttää.

Akunkestoon vaikuttaa kovasti kun poistaa wi-fi:n ja gbs:n käytöstä silloin kun ei tarvitse esim. laskettelu käytössä.

tontze sanoi:
Sonyn omalla softallahan ne tulee automaattisesti.

Ei ainakaan Vegasilla. Sikäli masentavaa ettei tohon ole tehty pluginiä joka toisi lokin suoraan aikajanalle.

edit: onkin tullu sonylle uusi action camera sovellus. Pitääkin tutkia. Vegasiin ei taida olla plugaria suoraan.

Testailin muuten renderöintiä eri resoille kun tuli toi 4k telkkukin hommattua. Tosin lähtömateriaalissa 4k-tasoa edusti vain still-kuvat. Liikkuvassa kuvassa on vaikea huomata eroa fullhd-tasoon (esim. still-kuvan hidas panorointi tai zoomaus) 4k renderöinti kestää ja tiedostot on isoja. Eikä niitä kaikki koneet jaksa pyörittää.

Silti 4k-kamera kiinnostaa, niissä on pakostakin satsattu hyvään siirtonopeuteen.

Viimeksi muokattu:
jos gepsi on päällä ajon aikana, niin playmemories lukee kuvan ja gepsitiedot nipussa. Action cam movie creatorilla sitten leikkaa turhaa pois ja kirjoittaa tuloksen ulos.

tuolla movie creatorilla ei voi ulostaa 4k:ta ja muutenkin on säädöt melko vähissä...

... http://www.dashware.net/ on ilmainen ja sillä voi yhdistää videon ja gepsidatan jos ne on erikseen...

jjjjj sanoi:
jos gepsi on päällä ajon aikana, niin playmemories lukee kuvan ja gepsitiedot nipussa. Action cam movie creatorilla sitten leikkaa turhaa pois ja kirjoittaa tuloksen ulos.

tuolla movie creatorilla ei voi ulostaa 4k:ta ja muutenkin on säädöt melko vähissä...

... http://www.dashware.net/ on ilmainen ja sillä voi yhdistää videon ja gepsidatan jos ne on erikseen...

Taisi juuri tulla päivitys action cam movie makeriin jotta tukee 4k resoja, ellen ihan väärin katsonut :)

jjjjj sanoi:

Jos videota alkaa editoida, esim. kun tekee lyhyitä klippejä niin säilyykö tuo paikkatieto? Mä oon käyttäny Contourin storytelleriä kun liitän videoon tomtomin paikkadatat. Ongelmat alkaa siitä kun rupeaa editoimaan videota elikä Storyteller hävittää paikkatiedot.

jlik sanoi:
Jos videota alkaa editoida, esim. kun tekee lyhyitä klippejä niin säilyykö tuo paikkatieto? Mä oon käyttäny Contourin storytelleriä kun liitän videoon tomtomin paikkadatat. Ongelmat alkaa siitä kun rupeaa editoimaan videota elikä Storyteller hävittää paikkatiedot.

Kyllä ainakin sonyn softalla voi pätkiä videoita ja tiedot pätkiytyy mukana. Mutta softa on erittäin aneeminen taas muuten.

Itse tekisin niin että ulostaisin sonyn softalla videot sellaisenaan, eli uloshan tulee video jossa on reitti ja nopeudet yms kiinni itse videossa, ei erillisessä tiedostossa. Noita valmiita videoita sitten pätkii toisella softalla mieleisekseen.

Itselläni on powerdirector videoiden muokkailuun, voin kyllä suositella isolla kädellä, on edullinen ja sillä tekee jo melkein mitä vaan :)

xjrrrrräyh sanoi:
Just tuosta vähä ennen joulua innostuin ja paikallisessa gigantissa ois ollutkin - ei tullut sitte jostain syystä ostetuksi, uudella expertillä oli mukava myyjä mut ei kameraa. Vakio kamerakauppa (Jarin, siellä on hyvät myyjät, kannattaa käydä kauempaakin) Raumalla ei sekään saanu silloin, täytyskin kysellä uudestaan.

Mua kiinnostaa tuossa että siinä ois ulkopuolisen mikin sekä virran mahdollisuus, ei noiden kolmenvartin-tunnin akkujen kanssa viittis pelata. Viime kesänä jo viitti ajella hiukan pidempiä lenkkejä (neljä, viis tuntia vaan siis). Vaan saako tuon tallennukseen jostain N-Commista puheet? Nopeudet ja paikannukset sais, se ois paree ku Gooproossa. Kameran muotokin on parempi esim. kypärän kylkeen kuin Gopro.

Tarttis olla toinen kamera, antas emännän editoida ku ei mun kärsivällisyys oikein... Vaan meneekö liian hankalaksi jos on kahden valmistajan kamerat ja niistä yrittäis kyhätä yhtä videota?

Kropan pinnassa se kulkis tasasimmin (pyörään kun kiinnittää niin aika tärinä varsinkin näillä routateillä) mutta sitte on ne virranotto yms. johdot kiusana.

Ulkoisella virralla saa toimimaan, mutta ei pysty käyttämään vesitiivistä koteloa. Mikistä en ole varma saako, ei ole kameraa tässä käsillä juuri nyt.

Eri kameroista ainakin tuohon mainitsemaani powerdirectoriin noi videot uppoaa ihan samallailla, ei se niitä erottele sen kummemmin.

jjjjj sanoi:

Kas, viimeksi kun tota katoin niin se oli maksullinen. Pitääkin kattoo uudelleen.
Mites toi sonyn softa, saako sillä lokinäytön renderöityä omaksi videoraidaksi? Silloin sen voisi vegasissa häivyttää tarvittaessa tms.

Nyt kyllä houkuttais tilata toinen sony remotella, vois kaks kytkee päälle yht'aikaa.

Saattaa muuten olla että mopomessuilta löytyis kameroita edukkaasti (arvaus).

Kotarikuski sanoi:
Kas, viimeksi kun tota katoin niin se oli maksullinen. Pitääkin kattoo uudelleen.
Mites toi sonyn softa, saako sillä lokinäytön renderöityä omaksi videoraidaksi? Silloin sen voisi vegasissa häivyttää tarvittaessa tms.

Sonyn softalla voi siis käytännössä lisätä sonyn omat mainokset videon alkuun ja loppuun (credits) ja musiikin lisättyä, pätkittyä videota, ja lisättyä samaan kuvaan gps tiedot ja reitin.

Lisäks jos on samalla date stampillä kuvaa esim tien penkalta ja itse ajavasta kulkineesta, niin tuolla pitäisi saada synkattua videot keskenään, kaksi samaa tapahtumaa eri kameroista siis. Itse en ole tätä kokeillut että miten toimii kun on vain yksi kamera.

Mutta siinä se sitten onkin ,ei tuolla muuta pysty tekemään .. Aika suppea softa.

Eli siis Sonyn action cam movie creator:illa nämä.

MUOKS: Niin ja ainakin toi käsiranneke on ihan susi ..

tontze sanoi:
Ulkoisella virralla saa toimimaan, mutta ei pysty käyttämään vesitiivistä koteloa. Mikistä en ole varma saako, ei ole kameraa tässä käsillä juuri nyt.
Mikrofoniliitin on näissä Sonyn kameroissa typerästi kameran alapuolella heti kamerakiinnikkeen vieressä. Erillisen mikrofonin yhteydessä järkevin konsti taitaa olla Sony Skeleton -kotelon käyttö.
Itsellä oli ajatuksissa työstää alumiinista alusplatta, joka mahdollistaa erillisen mikrofonin käytön.

MUOKS: https://www.youtube.com/watch?v=839ST1b74k0

tontze sanoi:
Kyllä ainakin sonyn softalla voi pätkiä videoita ja tiedot pätkiytyy mukana. Mutta softa on erittäin aneeminen taas muuten.

Itse tekisin niin että ulostaisin sonyn softalla videot sellaisenaan, eli uloshan tulee video jossa on reitti ja nopeudet yms kiinni itse videossa, ei erillisessä tiedostossa. Noita valmiita videoita sitten pätkii toisella softalla mieleisekseen.

Itselläni on powerdirector videoiden muokkailuun, voin kyllä suositella isolla kädellä, on edullinen ja sillä tekee jo melkein mitä vaan :)

Kiitos tiedosta. Täytyykin kokeilla tuota Sonyn softaa. Contourin softalla kävi tosiaan niin, että heti kun rupesi editoimaan videota niin paikkatiedot hävisi. Kokeilin editointia muilla softilla joten Contour tallentaa ilmeisesti paikkadatan erilliseksi osaksi tiedostossa.

jos on useampi sonyn kamera niin remote(tai android app) muistaakseni pystyy ohjaamaan useampaa kameraa kerralla. Videon startti tulee melko tarkkaan samaan kohtaan. omia kokemuksia ei ole, kännyllä joskus yhtä kameraa kokeiliin remotena ohjata ja se oli ihan näppärä.

nuo nopeustiedot palaa kuvaan kiinni. ei ole havaintoa millä softalla ne sais omalle raidalle. Pitäis saada ehkä vihreä tausta ja green-keyllä sitten virittää se näkyviin ja pois... Eli jos tolla dashwarella tai racerenderillä sais pelkän grafiikan kuvaanvihreällä taustalla, niin siitä vois kikkailla häivytystä efektinä. Voi olla helpompi vaihdella vaan kahta raitaa, jossa toisessa on grafiikka ja toisessa ei.

enivei, piti imuttaa uusin movie creator ja koklata ulostaa 4k:ta. Youtube tykkäs formaatista helvetisti enemmän kuin mitä aiemmat viritykset. Nyt kuvanlaatu on jo ihan jees tube-laaduksi.

Ventoux (lyhyt)
https://youtu.be/GGU2Z-B9Rqg
Ordesa(lyhyt)
https://youtu.be/GxQMtZ8t2as
Verdon (vähän pidempi)
https://youtu.be/4fJpOLNQda8

Kokeilin tuota Sonyn playmemories softaa mutta näyttäisi siltä että sillä ettei sillä voi ympätä erillistä gpx-tiedostoa videoon. No, voin olla väärässäkin. Kokeilin sen jälkeen tuota Dashwarea ja sillä ymppääminen onnistui. Sen jälkeen tein Camtasia studio softalla lyhyen leikkeen ja paikkadata oli säilynyt. Dashwaren ongelma on kuitenkin se ettei se näytä kartalla kuljettua reittiä. Kartta kai pitäisi vielä kuvana sisään mikä on minusta todella kömpelöä. No, Dashware sopii paremmin kai esim. ratailuhommiin.

Kokeilin myös Storytellerillä kattoa tuota Dashwarella tehtyä videota, mutta Storyteller ei osaa lukea Dashwaren paikkatietoa.

Elikä onko olemassa mitään softaa, jossa voisi importoida videoon gpx-tiedoston ja joka osaisi näyttää kujetun reitin esim. googlen kartassa. Sorry että menee vähän OT:ksi.

Back