• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Sohaistaanpa muurahaispesää, eli

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja PSmo
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Mulla on ollut onni olla "kahden prätkän koukussa", eli Espoossa ajelen BMW R1200GS:llä ja Kuopiossa HD Road King Classic:lla.
Ja on pakko tunnustaa, et kerta kerran jälkeen HD:ssa on enemmän ja enemmän "munaa". Vaikka matkanteko onkin  
062802moto_prv.gif
062802moto_prv.gif
062802moto_prv.gif
, niin silti. Nyt varsinkin kun on ollut sellaiset HD kelit, elikkä lämmintä ja sateetonta, on ollut mahtava fiilis päästellä pitkin Kuopion haiveitä.  
tounge.gif
. Olen ollut näihin saakka yleisen mielipiteen mukana, ettei harrikka...... Mut nyt on tunne toinen. Onkohan se ikäkysymys vai mikä lie? Sitä kun on huomannut ettei "se" kasva vaikka millainen muoviluoti olis haarojen välissä, niin pystyy keskittymään oleelliseen, elikkä moottoripyörällä fiilistelemiseen. Ja sen fiiliksen saa HD:lla helposti. Nopeus ei tarvitse olla kuin 80-100 km/h,  (tai ei pysty olemaan) niin ne fiilikset jo saa.
Ja on siitä se hyöty, kun "vääntää" yli 300 kg:n HD:a viikon, niin bemu tuntuu oikeesti endurolta, on se niin "kevyen" tuntuinen HD:n jälkeen.
Mut onneksi meitäkin on moneksi, ettei pelkkiä harrikoita ole tiet täynnä..  
tounge.gif
tounge.gif

Nää nyt on edelleen näitä lomalaisen hellepäivän jorinoita.  
biggrin.gif
Toisaalta ymmärrän tunteesi ihan hyvin. Itsellä kun on tuo RT ja pari jytäriä, niin kummasti kesäiltoina tekee mieli fiilistellä jytärillä hiljakseen välillä.
Onni on omistaa useampi pyörä.

jos ei ole täppää niin ei kannata hankkia hoodeeta.. nimim. kaiken se vie, eikä edes bensaan mene..
tounge.gif

vanhemmat härvelit vaatii teknistä osaamista, eikä sitä saa rahalla. toki myönnän että jotkut on sellasiakin joiden ainoo työkalu on kännykkä. eikä sekään väärin ole. jos ei osaa niin sit ei osaa. itsellä on juuri toi ns. "neitipyörä"-hoodee, sportsteri vm -89.. ja tänäkesänä en oo sillä reissuun päässy. teetti täydellisen yläpään tiivisteremontin, sit puhkes takakumi, ja sen jälkeen palo pakoventtiili. noh, kansi on rempattu ja asennusvalmis tällähetkellä. se on muusta vapaa-ajasta pois kun ton rottelon kanssa alkaa roplaamaan. mut se on tätä. välillä tekisi mieli upottaa jonkkaan koko laite, mutta ainaku vian selvittää niin ei sitä sitte raaskikkaan... ja taas on kivaa.

edellä mainittujen bomberin kokemuksia kompaten, mun pyörä on sit varmaan joku maanantaikappale kun huippunopeus on tosta annetusta lukemasta paaaaaaaaljon enemmän. eikä sitäpaitsi porchen carrera 4 S:llä pärjää vakio 883:lle kiihdyttäessä.. että se siitä.. omalla laitteella on kivaa ja jännittävää ajaa niin hiljaa ja kovaa. ja mutkaankin taittuu eikä haittaa jos vähän putket tai jalkatapit raapii.. mut en mä siitä huolissani ole mitä toi oma kulkee, enemmän huolissani että pysähtyykö.. rahaa se on syöny jo ikäisensä japanilaisen motskarin tämän päivän hinnan verran että pystyy edes tohon suoritukseen..

mut jokainen ajakoon millä haluaa, oma härveli saa naiset ja lapset itkemään, poliisit kiinnostumaan ja välillä meikäläisen polvilleen... pojasta polvi paranee, ja olen toisen polven HD-kuski että sillai... välillä on mukava käydä kokeilee jotai millä oikeesti voi ajaa, tänään viimeksi V-rodilla eikä pöllömpi ole sekään.

ennakkoluulot ja huhupuheet hiiteen, jos se oikeesti kiinnostaa niin kaupat lukkoon.. mä en välitä siitä mitä mulle joku kyykkypyörällä kaks kesää ajanut kossi tietää näistä ameriikan rotteloista.. (yleisimmät mielipiteet tollasilta tyypeiltä).

Onhan meillä moni asia tullut laillisestikin hyväksytyksi,niin mikä ettei.Pane vaan poika parastas.Itse olen kyllä maskuliinina vielä pysytellyt naisissa.
Kyllä minäkin naisissa pitäydyn kun teen sitä ilman housuja, mut nuorena sitä luuli et "se"kasvaa ja pääsee sit suuremmalla.... kun pitää välillä muoviluotii haarojen välissä
tounge.gif
Oppia ikä kaikki.Kyllä rajulla japsi kiihtyvyydellä on vaikutusta massaan joka on kiinni vain toisesta päästä.Kiihtyvyys saa aikaan venymistä ja kolmekymmentä täys kiihdytystä kolmena sarjana joka päivä kymmenen vuoden ajan niin avot:ihme on tapahtunut venymisen suhteen.Olis pitkä pätkä ohutta pipeä mutta rajut jarrutukset tankkia vasten turvottaa ja herkistää kummasti.
Mikrometrillä mitään kannata mittailla,mullakin on 10m:n rullamitta.Japseja ollut 36v:tta.

Onnittelut sitten vain tarpeeksi rikkaalle. Harri ja asfalttimutka on mahdoton yhtälö; siinä tarvitaan muoviluotia. Kuka nyt viitsisi ajaa prätkällä (H-D), jonka huippunopeus on 160 km/h ja joka ei pärjää kiihtyvyydessä edes hieman tehokkaammille autoille. Hiekkatietä ja metsää varten minulla on kimpassa kaverin kanssa valkokilpinen japsienska, joka toimii sitten astetta vaikeammassa maastossa kuin Gessu. Näin nämä näkemykset eroavat Suomessa. Esim. Turkmenistan on sitten "yhden oikean totuuden" paikka, mutta en onneksi asu siellä.  
wink.gif
Hohhoijaa... Johan oli soopaa.
tounge.gif
biggrin.gif
biggrin.gif

"Soon makuasia" sano koira kun pallejaan nuoli! Eikös se nyt ole hienoa, että pyöriä on erilaisia. Olis se nyt aika perkelettä, jos kaikkien pitäis ajella Kymco'illa tai muilla Hondilla...
062802jumpie_prv.gif

Joo..Se olis vain helvetillistä,jos kaikkien pitäisi ajella Kymcoilla,Hondilla ja pahimassa tapauksessa Wokilla
033102ass_1_prv.gif
Tänään taas "piti"kurvailla 100 kilometriä jalat edellä mopolla ja kyllä piru vieköön niissä on omanlaisensa fiilis ja ei ollenkaan huono sellainen.

Alkaa pikkuhiljaa ymmärtämään toisenlaisesta mopoilustakin jotain.Tänään esimerkiksi älyttömän lämmin päivä,niin oli mahtava kruisailla hissukseen mutkatietä ja katsella maisemia.Ajelin tutun mutkatien läpi ja totesin,että tuossahan on pirun siisti uimapaikka.Ei ole tullut huomattua tuollaista aiemmin (tilannenopeudesta johtuen).Ainoaksi pyöräksi en itse Harrikkaa tai muutakaan kustomia ostaisi,jos näin tekisin,niin viikon päästä luultavasti vituttais hullun lailla ja morkkis.

Unelma tilannehan on sellainen,että on aikaa naatiskella muutamasta erilaisesta pyörästä ja erilaisesta fiiliksestä.

Ainakin itse on pakko joka päivä kokeilla onkohan Hondassa vielä jerkkua,joka vetää aina 3 ekalla vaihteella hymyn suupieliin.Tyylillään kaikki totta maar! Hieno juttu,että kaikilla omansa.
sport05.gif

Hehheh. Tottahan tuo.

Kyllä itsellekin kelpaisi H-D, joka on rakennettu samalla tyylillä mitä Easyrider-leffassa näkyy. Kyllä hienosti rakennettu H-D aina mun pään kääntää. Olen vakuuttunut, että sellaisella olisi mukava taittaa matkaa rauhallisesti fiilistellen. Toki kyykyn pitäisin rinnalla jos joskus vaikka olisikin varaa ostaa Harley. Kyllä itse mieluummin H-D:n ostaisin kuin uuden Korollan tai maksaisin käsirahan omakotitalosta..

Onhan meillä moni asia tullut laillisestikin hyväksytyksi,niin mikä ettei.Pane vaan poika parastas.Itse olen kyllä maskuliinina vielä pysytellyt naisissa.
Kyllä minäkin naisissa pitäydyn kun teen sitä ilman housuja, mut nuorena sitä luuli et "se"kasvaa ja pääsee sit suuremmalla.... kun pitää välillä muoviluotii haarojen välissä
tounge.gif
Oppia ikä kaikki.Kyllä rajulla japsi kiihtyvyydellä on vaikutusta massaan joka on kiinni vain toisesta päästä.Kiihtyvyys saa aikaan venymistä ja kolmekymmentä täys kiihdytystä kolmena sarjana joka päivä kymmenen vuoden ajan niin avot:ihme on tapahtunut venymisen suhteen.Olis pitkä pätkä ohutta pipeä mutta rajut jarrutukset tankkia vasten turvottaa ja herkistää kummasti.
Mikrometrillä mitään kannata mittailla,mullakin on 10m:n rullamitta.Japseja ollut 36v:tta.
Tota noin, miten sinä oikein istut siinä japsisi satulassa, jos saat "sen" venymään? Normaalisti jos istuu, taitaa painua entisetkin pois näkyvistä, ehkä pa..it voi venyä, mut vitjasellaisista nyt ei oo kun haittaa.
tounge.gif
tounge.gif
Takaperin jos istuu, sitten ehkä.
kynttila.gif
ja jos kilon punnuksen vielä sitoo, niin sitten saa tehoja siihenkin hommaan.
crazy.gif

sanoi:
Vakavasti: tänä keväänä ajoin ensi kerran custom -tyyppistä pyörää muutaman kilometrin, nimittäin Virago 535:lla. Ja kokemus oli positiivinen; miellyttävän rento ajoasento ja rauhallisesti mutkiin taittuva peli.
Samanlaisen experimentin tein minäkin viime keväänä, samanlaisella pelillä, mutta se kokemus oli kutakuinkin päinvastainen; luonnoton ajoasento ja omituisesti mutkiin taittuva peli...
crazy.gif

Juuei kiitos, ei ollut mun juttu se. Pikku lenkki riitti moisella härvelillä, ja tuo oli kait vielä aika 'lievä' kustomiksi, ei tuntunut mitenkään rennolta tai mukavalta moinen meno. Samoista syistä jäänee myös se HD hankkimatta. Todennäköisesti myös harmaapäisenä.

Mutta kuten se kuuluisa koira tokaisi, se on makuasia jne.
Omaan makuun ja ajomieltymyksiin se vaihtoehtoinen hitaamman fiilistelyn kruisailupärrä olisi varmaan joku vanhempi tai retrohenkinen cafe racer / nakupyörä á la Triumph ja pari italomerkkiä. Tai joku tavallinen modernimpi nakupyörä.
Norsu, enska tai supermotohan ei edes ole vaihtoehto, koska sellainen pitää joka tapauksessa hommata jossain vaiheessa toiseksi tai kolmanneksi mopoksi.
wink.gif

tounge.gif
Tota noin, miten sinä oikein istut siinä japsisi satulassa, jos saat "sen" venymään? Normaalisti jos istuu, taitaa painua entisetkin pois näkyvistä, ehkä pa..it voi venyä, mut vitjasellaisista nyt ei oo kun haittaa.
tounge.gif
tounge.gif
Takaperin jos istuu, sitten ehkä.
kynttila.gif
ja jos kilon punnuksen vielä sitoo, niin sitten saa tehoja siihenkin hommaan.
crazy.gif
Pakkohan se on ajaa tapeilla etukenossa seisten kun tulee muuten perse kipeeks kawa12r satulassa.Mitä taas palleihin tulee,ainahan niitä haittapuoliakin on.
Kyllä japsi kyykyt on sitten helevetin hyviä taittaa eurooppaa ristiin rastiin.
062802jumpie_prv.gif

Olin tuossa vuonna 2000 Kroatiassa konferenssissa, jossa tapasin HD:n entisen toimistusjohtajan Richard Teerlinkin, joka nosti HD:n "lievästä alamäestä" 80-luvulla. Velkaa oli kuulemma enemmän kuin pienellä valtiolla. Että jos pankki olisi kuullut, konkurssi olisi ollut samantien.

Iltaa istuskellessa (pienessä sievässä molemmat useampana iltana) Richard sanoi, että mielenkiintoista miten olemme saaneet luotua sellaisen brandin, joka myy koko ajan, vaikkakin tuote on raskas, kallis ajaa ja huoltaa eikä ajo-ominaisuuksilta kaikista "näppärin", itseasiassa aika huono.  

Mutta se on Harley-Davidson!

Mielenkiintoisia kommentteja tuli miten he tekivät Harleysta brandin elokuvien, median sekä sen mille harley tuntuu ajaa ja sen vapauden takia.  
062802moto_prv.gif

Mies itse on myös käynyt ainakin jyväskylässä pyörähtämässä luennoimassa.

Tuli vaan mieleen... Itse kylläkin vasta aloittelemassa aktiviteettia, joten itse en osaa kommentoida Harleyta sen tarkemmin.

- Tyhmä ei ole se joka ajaa, vaan se joka ei elä -

Iltaa istuskellessa (pienessä sievässä molemmat useampana iltana) Richard sanoi, että mielenkiintoista miten olemme saaneet luotua sellaisen brandin, joka myy koko ajan, vaikkakin tuote on raskas, kallis ajaa ja huoltaa eikä ajo-ominaisuuksilta kaikista "näppärin", itseasiassa aika huono.
Sitä olenkin aina ihmetellyt, miten monet suuriakin firmoja johtavat henkilöt antavat itseänsä kusettaa oikein kunnolla ja maksavat ylihinnoitellusta sekä teknisesti epäluotettavasta tuotteesta tuhotonta brändilisää kaikkine oheiskrääsineen (esim. Elcoteq ja Piippolan Harrikka-Vaari). Japanissa prätkät tehdään valmiiksi tehtaalla niin, että ne toimivat ainakin silloin kun valmistajina ovat Honda, Kawasaki, Suzuki ja Yamaha. Mutta makunsa kullakin sanoi mäyräkoira jne... Jos joku haluaa lapioida massia H-D:lle, se ei ei ole minulta pois. H-D:n toimitusjohtaja varmaan lähettää amerikkalaiseen tapaan jokaiselle uuden H-D:n ostajalle henkilökohtaisen kiitoskirjeen, jonka ostaja voi sitten kehystyttää ja laittaa seinälle. H-D:n ja Ducatin kohdalla tulee mieleen YUP:n kappaleen teksti "Laiskanlinna! Laiskanlinna! Minä maksan minkä tahansa hinnan,Kunhan saan sen laiskanlinnan..."
wink.gif

Jannuna motoilin ainoastaan metsässä, hiekkakuopalla ja crossiradalla. Eikä kiinnostanut pätkääkän tiellä ajaminen.

Oli monen vuoden tauko ja jostakin keksin ostaa päräyttää kustomin. Sillä survoin menemään jokusen vuoden, ensimmäinen kesä meni opetellessa ettei jalkaa kuulu iskeä maahan mutkassa...

Kun mutka-ajo ja matka-ajo alkoi sujua niin jo pian alkoi riepoa. Vääntö jees, mutta teho ei vaan riitä sujuvaan ohittamiseen, moottoritiellä on jäädä muiden alle, tiukat syheröt voisi varmaan sujua tyylikkäämminkin ja huonolla pinnalla takapuoli kuolleena painona satulan päällä ei ole hyvä idea. Kromin putsaaminen sadekelin jälkeen oli myös raivostuttavaa ja itse kyllä ajan mieluusti kelissä kuin kelissä enkä kelien mukaan.

Alle matkamoto. Kompromissi sportin ja kilpurin väliltä. Jopa parani fiilis, mutka-ajoon sai kontrollia säästä riippumatta ja tehoa oli riittävästi sujuvaan etenemiseen kaikissa tilanteissa.

Tällä taas pari vuotta ja nyt on tultu toiseen äärilaitaan. Matkatarpeita (lue yli 200 km siivuja kerralla) ei tällä hetkellä ole elämäntilanteesta johtuen. Paras ajonautinto tulee mutkateistä ja radallekin tekee jo mieli vaikka toki ajelen niin työmatkat kuin muutkin asia mopottimella.

Tahtoo siis kontrollia eikä vain istuksia kyydissä skootterityyliin. Kyse ei ole vauhdista, ei tarvitse kuljettaa 200 km/h. Riittää tiukkamutkainen hidas tie jolla kuljettaa mopotinta. Tuntui typerältä vääntää kustomia sellaiseen. Ei se sinne sovi vaikka loivahkossa kaarteessa hyvällä päällystellä hienosti meneekin. Kun on pomppuja tiellä, soraa, reikiä yms. ja ne tuntuvat enemmän väistelyltä, varomiselta ja rasitteelta kuin kivalta vaihtelulta tiessä niin alla on väärän tyyppinen peli.

Matkapyörään palaan todennäköisesti joku päivä, VFR, ST4 tms. Väliin saattaa vielä eksyä supermoto pariksi kesäksi. Toki ymmärrän jos joku saa kiksejä kustomista, itse vain en saanut kuin pari kesää.

sanoi:
Sitä olenkin aina ihmetellyt, miten monet suuriakin firmoja johtavat henkilöt antavat itseänsä kusettaa oikein kunnolla ja maksavat ylihinnoitellusta sekä teknisesti epäluotettavasta tuotteesta tuhotonta brändilisää kaikkine oheiskrääsineen
No eipä tuossa nyt mitään ihmeellistä ole. Siihen sortuvat sekä yritysjohtajat että yksityishenkilöt melko usein, yhtenä näkyvimpänä esimerkkinä vaikka Microsoftin tuotteet ja etenkin Windows.

Se että joku valitsee jonkun harvinaisemman brändin jonkun massa(tuotetun) brändin sijaan ei tee kenestäkään vielä ihmettelyn ansaitsevaa kusetettua poloista. Kyse on ihan muista asioista.
Tuotteen laatu ja käytännöllisyys eivät kulje käsi kädessä tuotteen yleisyyden tai markkinointitavan kanssa, ja siitä hyvänä esimerkkinä käyvät vaikka nuo edellämainitut Harley Davidson ja Microsoft.

Monia, tai lähes kaikkia persoonattomia massatuotteita kuten pikaruokaa, margariineja, pyykinpesuaineita ja japanilaisia moottoripyöriä myydään ja markkinoidaan myös aggressiiviesti ja brandipohjalta. Lähestymistapa ja tekniikka vaan on hiukan erityylinen, koska niitä markkinoidaan massaorientoituneille ihmisille ja ylipäätään suurille massoille, pääpaino suurten volyymien aikaansaannissa. Hyvänä esimerkkinä tästä toisenlaisesta psykolgisesta 'brändilisästä' kävisi vaikka joku McDonald's, Flora ja Honda, joiden tuotteissa ja markkinointitavoissa on paljon yhtäläisyyksiä.

Oikeastaan tuo allaoleva kommentti kuvaa melko hyvin tuon markkinointitavan tehokkuutta ja toimivuutta, kaikesta näkee että vaihtoehtoinen <s>kusetus</s> markkinointi ja brändäys on purrut.

sanoi:
Japanissa prätkät tehdään valmiiksi tehtaalla niin, että ne toimivat ainakin silloin kun valmistajina ovat Honda jne... H-D:n toimitusjohtaja varmaan lähettää amerikkalaiseen tapaan jokaiselle uuden H-D:n ostajalle henkilökohtaisen kiitoskirjeen, jonka ostaja voi sitten kehystyttää ja laittaa seinälle. H-D:n ja Ducatin kohdalla tulee mieleen YUP:n kappaleen teksti "Laiskanlinna! Laiskanlinna! Minä maksan minkä tahansa hinnan,Kunhan saan sen laiskanlinnan..."
pftroest.gif

Mutta joop, menee jo hiukan OT ja se otsikossa mainittu kusiaispesä alkaakin löytymään ihan muualta kuin itse alkuperäisestä aiheesta, eli merkkeihin liittyvistä mielikuvista. Makuasioitahan nämä edelleenkin, suurimmaksi osaksi.

Monia, tai lähes kaikkia persoonattomia massatuotteita kuten pikaruokaa, margariineja, pyykinpesuaineita ja japanilaisia moottoripyöriä myydään ja markkinoidaan myös aggressiiviesti ja brandipohjalta. Lähestymistapa ja tekniikka vaan on hiukan erityylinen, koska niitä markkinoidaan massaorientoituneille ihmisille ja ylipäätään suurille massoille, pääpaino suurten volyymien aikaansaannissa. Hyvänä esimerkkinä tästä toisenlaisesta psykolgisesta 'brändilisästä' kävisi vaikka joku McDonald's, Flora ja Honda, joiden tuotteissa ja markkinointitavoissa on paljon yhtäläisyyksiä.
Tilastojen mukaan HD:lla ei voi massasta erottua, siellä se on kärkikastissa. Ei ole ihme jos valoissa on kaksi tai kolmekin toisensa kopiota, vaatteet, varusteet ja ajopeli samasta osoitteesta.

Markkinoinnin voi sanoa onnistuneen jos joku itsensä erilaiseksi HD:n seljässä tuntee. Tosiasiassa sillä ei erotu enää yhtään mitenkään. Väliäkö sillä sitten, pääasia jos kuskilla/omistajalla on iloinen mieli.

Rakennetut härvelit ovat asia erikseen, sinne kaikki rispekti.

mua ei pätkääkään kiinnosta, onko joku brändi tai ei.. lienee enemmän näitä tätä päivää koskevia juttuja. ei kiinnosta pätkääkään myös joku tehtaan vanha toimitusjohtaja tai sen tyypin periaatteet ja sanomiset. liikemiehet ja bikerit olkoon omissa karsinoissaan.

mua on kiinnostanut sitävasten tämä kallis korjata ja ajaa, sekä epämukava laiskanlinna koko lyhyen elämäni, eikä siinä mitään, olen omistanut myös muun merkkisiä pyöriä kunnes löin päätäni seinään tarpeeksi monta kertaa ja hankin tällaisen omin voimin liikkuvan mysteerin jota saa korjata ja kädet paskassa ihmetellä yhen jos toisenkin illan tallilla että mikä helvetti siinä nyt on?! ihmisen tekemiä laitteita, joihin saa varaosia ja tarvikkeita sekä alan palveluita on kirkkaasti enemmän kuin muihin "massatuotteisiin".

moni tuntemani pyörämies, joka ensimmäisenä Sportsterilla aloitti, on siirtynyt Big twiniin, ja sitäkautta johonkin vanhemman koulukunnan laitteeseen. ja ne jotka ei jaksa enää rassata, ajaa uudenkarheella "rollaattorilla". oma sportsterini on jo 17 vuotta vanha, ja vanhetessa rauta paranee (mun tapauksessa ainoostaan vaihtuu uuteen pala palalta).

jos joku on pyöränsä hankkinut trendin tai brändin mukaan, niin mainonta sekä puskaradio on tehonnut..mukaanluettuna kaikenlaiset jonninjoutavat dynokäppyrätopikit muutamissa foorumeissa. mieltymyksiä on monia, joten jos jotakin joku miellyttää niin pitääkö mieltymyksiä torpedoida heti tyyliin "älä sellasta alitehosta ja ylipainoista paskaa ota, ota mielummin tollanen kyykkä..." etc..

jos joku asia tai juttu kiinnostaa, niin kauppa kiinni sit. näistä foorumeiden mielipidekysymyksistä ei tule kuin kauhee vertailusota kyykkyjen ja kustomeiden välillä..

ps. originaaleja, tehtaan kuosissa olevia käytettyjä vanhempia pyöriä on suhteessa aika helvetin vähän, joten melko pienellä todennäköisyydellä sattuu samoihin liikennevaloihin kaksi samanlaista kapistusta.

sanoi:
Tilastojen mukaan HD:lla ei voi massasta erottua, siellä se on kärkikastissa. Ei ole ihme jos valoissa on kaksi tai kolmekin toisensa kopiota, vaatteet, varusteet ja ajopeli samasta osoitteesta.
Tässä yhteydessä ei ole olennaista, erottuuko HD:lla 'massasta' vai ei. Pointti on ko. valmistajan tavassa brändätä tuotteensa ja ohjailla kysyntää potentiaalisen käyttäjäkunnan sisällä, ja vastaavasti massamerkkien erilaisesta mutta yhtä toimivasta tavasta brändätä tuotteitaan yleensä hiukan eri kohderyhmälle, ja pääsääntöisesti suurille massoille.
Lisäksi ainakin Suomessa ja myös maailmanlaajuisesti HD on edelleen pieni niche -merkki Aasian jätteihin verrattuna, viime vuosien suosion kasvusta huolimatta. Ainakin meillä sitä voisi verrata enemmän johonkin pieneen kalliiseen automerkkiin. Siksipä sitä myös markkinoidaan eri tavalla.

sanoi:
Markkinoinnin voi sanoa onnistuneen jos joku itsensä erilaiseksi HD:n seljässä tuntee. Tosiasiassa sillä ei erotu enää yhtään mitenkään.
Todennäköisempää on, että juuri tuo ei kerro merkin markkinoinnin onnistumisesta paljoakaan, sillä "itsensä erilaiseksi tunteminen" on varsin suhteellinen ja subjektiivinen käsite, eikä mikään mainonta vaikuta kaikkiin samalla tavalla. Todennäköisesti valtaosa harrikkakuskeista ei juuri välitä siitä, erottuuko joukosta vai ei.

Mitä tulee juuri H-D:iin, sen markkinoinnin ja tuotedifferoinnin voi katsoa onnistuneen erinomaisesti, koska sen tuotteita on alettu kopioimaan ja massatuottamaan edullisemmin hinnoin aasialaisjättien toimesta. Samalla on synnytetty kokonainen uusi ja varsin suosittu mp-genre juuri H-D:n tuotteet esikuvina.
Itse H-D:n ei olisi mitään järkeä lähteä moiseen leikkiin mukaan, vaan keskittyä edelleen pienen valmistajan helpommin hallittavissa olevaan ydinalueeseen ja tietoiseen 'alitarjontaan.' Nykyinen trendi vaan on lisännyt myös esikuvan eli itse H-D:n suosiota parina viime vuonna, ja moni 'kopiokustomisti' on halunnut vaihtaa ajokkinsa itse esikuvaan eli aitoon harrikkaan.
Eikä se aina ole pelkkää toimivan markkinoinnin ansiota, kyllä itse tuotteellakin, kaikkine erikoisuuksineen, on merkitystä.

sanoi:
Väliäkö sillä sitten, pääasia jos kuskilla/omistajalla on iloinen mieli.
Aevan, eli mikä nyt sitä itse kunkin paattia kelluttaa. Sen kuuluisan kellejään nuolevan koiran toinen tunnettu viisaus on se, että koirat haukkuvat sitä mitä eivät tunne. Puolin ja toisin.

Back