• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Smoto haastoi oikeuteen eronneita jäsenkerhojaan

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja westy
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Joskus lueskelin sitä toista threadia ja siitä jäi semmonen käsitys, että tämä liittyy: kirjanpitoon, yhdistyslakiin, Smoton sääntöihin ja tänä vuonna vastaantulevaan takarajaan saada homma pois päiväjärjestyksestä "kunnialla" (ei seuraamuksia hallitukselle/yhdistykselle).

Toisin sanoen: en usko, että kumpikaan osapuoli halusi tätä lopputulosta, mutta säännöt on valitettavasti sääntöjä. Vaikka olisivat huonoja. Käsittääkseni niitäkin on jälkeenpäin muutettu(?) .
Ei ole tuubaa, juuri näin on asia. Yhdistyslain mukaan sääntöjäkin on noudatettava, toisin sanoen tämä ei ole neuvoteltavissa oleva asia. Ikävä kyllä.

Mua jotenki tympäisee jutut siitä, että SMOTO ei ole luottamuksen arvoinen eikä sopiva taho ajamaan motskariväen asioita. On tietty päivänselvää, että ei tämä putkeen ole kaikilta osin mennyt. Mutta mikä olisi se vaihtoehto?

Siitä vain sitten perustamaan joku parempi putiikki asioita hoitamaan.
Tarkoitatko ettei Smoton jäsenyhdistysten tarvitse noudattaa omia sääntöjään, jos ne ovat ristiriidassa Smoton sääntöjen kanssa?

Voisitko kertoa minulle mitä riitaasiaa ei pystyisi sopimaan? ilmeisesti esimerkiksi työsopimuksiin liittyviä riitaasioita ei voida sopia keskenään koska on olemassa työsopimuslaki ja tyehtosopimus ja työsopimus. Eli jos ollaan erimieltä käytännöstä ja siitä mitä paperilla lukee, asia on aina pakko ratkaista lakituvassa? Nämä lait ja sopimuksetko eivät ole lainvoimaisia?

Ei poliisinkaan tarvitse yrittää pysäyttää kaikki ylinopeutta ajavia, vaikka he rikkovat lakia. Poliisi voi myös jättää takaa-ajon kesken, mikäli hän katsoo siihen olevan hyvät perustelut. Näin ollen Smotokin voi miettiä millaisiin toimenpiteisiin se rupeaa näissä tapauksissa ja saavutetaanko niillä toivottu hyöty.

Mietipä kuule asiaa uudestaan. Itse veikkaan että siellä on hallituksen jäsenillä kihahtanut päähän ja arviointikyky pettänyt pahemman kerran. Hyvä tarkoitus ei pyhitä keinoja. He laskivat että he tarvitsevat näin ja näin paljon rahaa, mutta nytten huomasivatkin että kun isot kerhot lähti, niin heidän budjetointi meni päin persettä ja maine tahriintui.

Kyllä asia on niin että jäseyritykset kun keräävät riittävän määrän yhdistyksen päätäntävallan olevia jäseniä kasaan, he voivat järjestää ylimääräisen yhdistyksen kokouksen jossa he voivat esittää että SMoton aloittamat toimenpiteet lopetetaan ja haasteet vedetään, pois koska se ei ole Smoton julkisuuskuvan etujen mukaista, eikä myös heidän jäsenhankinnan kannalta edullista. Ja mikäli tarvittava enemmistö löytyy, päätös on lain voimainen.

Sitäpaitsi, yleensä jäsenmaksunsa maksamattajättäneet on tapana erottaa yhdistyksestä. Eli kirjanpitäjä tarkistaa maksaneet ja hallistus vahvistaa voimassaolevan jäsenlistan.
smile_org.gif

Joskus lueskelin sitä toista threadia ja siitä jäi semmonen käsitys, että tämä liittyy: kirjanpitoon, yhdistyslakiin, Smoton sääntöihin ja tänä vuonna vastaantulevaan takarajaan saada homma pois päiväjärjestyksestä "kunnialla" (ei seuraamuksia hallitukselle/yhdistykselle).

Toisin sanoen: en usko, että kumpikaan osapuoli halusi tätä lopputulosta, mutta säännöt on valitettavasti sääntöjä. Vaikka olisivat huonoja. Käsittääkseni niitäkin on jälkeenpäin muutettu(?) .
Ei ole tuubaa, juuri näin on asia. Yhdistyslain mukaan sääntöjäkin on noudatettava, toisin sanoen tämä ei ole neuvoteltavissa oleva asia. Ikävä kyllä.

Mua jotenki tympäisee jutut siitä, että SMOTO ei ole luottamuksen arvoinen eikä sopiva taho ajamaan motskariväen asioita. On tietty päivänselvää, että ei tämä putkeen ole kaikilta osin mennyt. Mutta mikä olisi se vaihtoehto?

Siitä vain sitten perustamaan joku parempi putiikki asioita hoitamaan.
Tarkoitatko ettei Smoton jäsenyhdistysten tarvitse noudattaa omia sääntöjään, jos ne ovat ristiriidassa Smoton sääntöjen kanssa?

Voisitko kertoa minulle mitä riitaasiaa ei pystyisi sopimaan? ilmeisesti esimerkiksi työsopimuksiin liittyviä riitaasioita ei voida sopia keskenään koska on olemassa työsopimuslaki ja tyehtosopimus ja työsopimus. Eli jos ollaan erimieltä käytännöstä ja siitä mitä paperilla lukee, asia on aina pakko ratkaista lakituvassa? Nämä lait ja sopimuksetko eivät ole lainvoimaisia?

Ei poliisinkaan tarvitse yrittää pysäyttää kaikki ylinopeutta ajavia, vaikka he rikkovat lakia. Poliisi voi myös jättää takaa-ajon kesken, mikäli hän katsoo siihen olevan hyvät perustelut. Näin ollen Smotokin voi miettiä millaisiin toimenpiteisiin se rupeaa näissä tapauksissa ja saavutetaanko niillä toivottu hyöty.

Mietipä kuule asiaa uudestaan. Itse veikkaan että siellä on hallituksen jäsenillä kihahtanut päähän ja arviointikyky pettänyt pahemman kerran. Hyvä tarkoitus ei pyhitä keinoja. He laskivat että he tarvitsevat näin ja näin paljon rahaa, mutta nytten huomasivatkin että kun isot kerhot lähti, niin heidän budjetointi meni päin persettä ja maine tahriintui.
Lain mukaan yhdistys ei saa tehdä päätöstä, jonka mukaan vaikkapa jäseniltä 123 ja 234 ei peritä jäsenmaksua. Koska nämä haastetut kerhot olivat eroilmoituksen jättäessään teknisesti ottaen jäseniä, jäsenmaksuvelvollisuus oli olemassa eroilmoituksesta huolimatta.

Yhdistyslaki ja sitä myöten yhdistyksen säännöt eivät ole sopimuksenvaraisia asioita. Sääntöjä voidaan kyllä muuttaa, mutta vain yhdistyksen kokouksen päätöksin eikä silloinkaan takautuvasti.

Koska nämä haastetut kerhot olivat eroilmoituksen jättäessään teknisesti ottaen jäseniä, jäsenmaksuvelvollisuus oli olemassa eroilmoituksesta huolimatta.
Siis hä? <Tuossa ei ollut mitään logiikkaa, ei kai kerho joka ei ole "teknisesti" jäsen voi myöskään "teknisesti" erota?

Laitappas hieman aikajanaa tapahtumille eli milloin päätettiin maksujen nostamisesta ja mille vuodelle, milloin kerhot erosivat SMOTO:sta ja milloin alkoi uusi kausi.

...joo, ja ei HDCF:ltä ihan ekana fyrkat lopu...
tounge.gif
...samoin TFMK...hyvin hoidettuja kerhoja molemmat talouspuolen osalta...
033102beer_1_prv.gif
...voisi vaikka SMOTO ottaa oppia..

Koska nämä haastetut kerhot olivat eroilmoituksen jättäessään teknisesti ottaen jäseniä, jäsenmaksuvelvollisuus oli olemassa eroilmoituksesta huolimatta.
Siis hä? <Tuossa ei ollut mitään logiikkaa, ei kai kerho joka ei ole "teknisesti" jäsen voi myöskään "teknisesti" erota?

Laitappas hieman aikajanaa tapahtumille eli milloin päätettiin maksujen nostamisesta ja mille vuodelle, milloin kerhot erosivat SMOTO:sta ja milloin alkoi uusi kausi.
En ole ikinä ennen kuullut yhdistyksestä jossa olisi oikeusteitse peritty jäsenmaksuja. Tähän mennessä on yleisesti ottaen katsottu että jäsenmaksunsa maksamatta jättäneet ovat eronneet yhdistyksestä. Ihan vain siksi että edellytys jäsenyyteen puuttuu, jos maksu on maksamatta.

Eli jos ongelma syntyi siitä että päätös jäsenmaksun korotuksesta tehtiin ennen uutta kautta, mutta jäsenkerhojen vuosikokoukset joissa päätetään tämmöisistä asioista ovat vasta seuraavan kerran uuden alkavan kauden aikana, niin syntyy tilanne, ettei kerhot voi periaatteessa erota ennen jäsenkokoustaan.

Käytännössä jäsenkerhon hallitus olisi  voinut kutsua koolle yhdistyksen ylimääräisen kokouksen ja ilmoittaa että siellä käsitellään Smoton jäsenyyttä koskevia aisioita, koska Smoton jäsenmaksut ovat muuttuneet merkittävästi.

Toki voi olla niin että jäsenyhdistyksen hallitus olisi hyväksynyt muutoksen, mutta myöhemmin yhdistyken jäsenten enemmistö ei. Tällöin hallitus on voinut päättää, että asia käsitellään normaalissa vuosikokoukssa. Mutta jos tulos on päinvastainen, kuin hallitus esittää, niin pitäisikö jäsenyhdistyksen hallituksen korvata jäsenilleen aiheuttama taloudellinen menetys?  
tounge.gif

Tilanne ei ole helppo. Toisaaltaan Smoton tehtävä on (ymmärtääkseni) ajaa jäsenyhdistyksiensä jäsenien ateuja, kuten minun. Jolloin ehkä tämmöinen iso päätös olisi pitänyt valmistella paremmin ja huomioida se että jäsenyhdistykset pääsee omine kokouksineen mukaan hommaan.

Minun kerhoni ei ole mikään noista eronneista ja olen edelleen smoton jäsen kerhoni kautta, joten minulla on vara arvostella Smoton toimintaa.

Smoto on siis meitä varten, eikä niin päin että me olemme Smotoa varten. Asia on ilmeisesti päässyt unohtumaan Smoton hallituksen jäseniltä.

Nimin maksava jäsen.

Osaisko joku kertoa minulle, että jos kuulun vaikka kolmeen eri Smoton jäsenkerhoon, niin maksanko minä silloin kolmeen kertaan jäsenmaksuni kautta myös Smotolle?

Kysympähän vaan ihan uteliaisuutta. Minä en kuulu kuin yhteen jäsenkerhoon, mutta arvaan että heitä jotka kuuluvat usampaan jäsenkerhoon on paljonkin.

Tämähän alkaa muistuttaa kohta Suomen hiihtourheilua, voittajat haetaan raastuvasta. Eipä tuohon paljon muuta voi sanoa, oiskohan tämä moottoripyöräily mennyt nyt liian fiiniksi hommaksi. Ihan vain jos nyt ajeltaisiin omaksi iloksi ja lopetetaan tämä jonninjoutava puuhastelu.

Taidanpa lähteä metsään ajaamaan metsäautoteitä. Ihan vain omaksi iloksi.

ja Smoto jatkaa motoristien etujen ajamista, TFMK on kanssa saanut haasteen.

Nyt poistuu motoristien verot, häipyy vaijerikaiteet ja suomeen tulee ikuinen ajokausi smoton toimilla. Motoristien asiat paranee näillä toimilla kerralla.
mad.gif

Menee ihan politiikan kuvion mukaan. Ensin perustetaan puolue ajamaan jonkun tietyn ryhman etua. Puolueen ihmiset alkaa innolla uuteen toimeen ja tekevat sita mita pitaisikin.

Aikansa puolue toimittuaan huomaa etta on omiakin etuja joita voisi ajaa. Ryhdytaan toimeen. Vahan kerrallaan alkuperainen idea jaa puolueen oman edun ajon varjoon.

Joku jasen huomaa sen ja kysyy etta mita tama on? Saa kerettilaisen leiman ja eroaa tai painostetaan ulos. Toinen kysyy miksi se lahti? Saa saman kohtelun ja kierre alkaa.

Menee ihan politiikan kuvion mukaan. Ensin perustetaan puolue ajamaan jonkun tietyn ryhman etua. Puolueen ihmiset alkaa innolla uuteen toimeen ja tekevat sita mita pitaisikin.

Aikansa puolue toimittuaan huomaa etta on omiakin etuja joita voisi ajaa. Ryhdytaan toimeen. Vahan kerrallaan alkuperainen idea jaa puolueen oman edun ajon varjoon.

Joku jasen huomaa sen ja kysyy etta mita tama on? Saa kerettilaisen leiman ja eroaa tai painostetaan ulos. Toinen kysyy miksi se lahti? Saa saman kohtelun ja kierre alkaa.
Mitä vittua tää on olevinaan? Siis vihjaatko sä ihan oikeesti että SMOTO tai joku sen toimihenkilö ajaa jotenkin omaa etuaan?

Mitä vittua tää on olevinaan? Siis vihjaatko sä ihan oikeesti että SMOTO tai joku sen toimihenkilö ajaa jotenkin omaa etuaan?
No, ei toi ainakaan ole välttämättä kovin kaukaa haettu ajatus. Siis että joku voisi ajaa omaa etujaan tämmöisessä järjestössä.

Mä oon maksanut Smoton jäsenmaksuni ja se on facta että just nyt toi SMOTO ei toimillaan ainakaan minä-motoristin etuja aja. Ja mäen en oo muuten myöskään minkään ainakaan vielä eronneen kerhon jäsen.

Ei se ole vittua eika muutakaan elinta. En vihjaile mitaan vaan annan esimerkin miten puolueissa ja jarjestoissa usein kay. Aletaan ajamaan puolueen etua, ei jasenien.

Suomalaisten jarjestojen toiminta on minulle tuntematonta. Jos minut aiotte tasta lausumasta haastaa niin ottakaa yhteys SANDFn Military Police Divisioniin joka hoitaa esitutkinnan. Yhteystiedot saa minulta privana.

^Just joo.

Sellaista asiaa kuin SMOTO:n etu ei ole olemassakaan. On vain jäsenkerhojen etu ja jäsenkerhon jäsenien etu. Aika monesta edusta on päässyt nauttimaan vaikka ei kuuluisi millään tavoin koko SMOTO:oon.

Mitä taasen tulee toimihenkilöihin, niin oma etu kehottaisi pysymään mahdollisimman kaukana koko toiminnasta. Siitä nimittäin ei saa mitään "omaa etua" kuten palkkaa, vaan etupäässä paskaa käteen. Mistä hyvänä esimerkkinä kaksi edellistä viestiä tässä ketjussa.

"En vihjaile mitään"... "ottakaa yhteys Military Police"... siis vittu mitä paskaa. Toisinaan tulee sellainen fiilis, että motskariharrastajat ansaitsevat tasan jokaisen kyykytyksen mitä virkavalta nyt vain keksiikin järjestää.

Ai niin, syyskokouksessa SMOTO:lle valitaan mm. uusi puheenjohtaja. Siitä vain ilmoittautumaan ehdokkaaksi, pääsee ajamaan sitä omaa etuaan!

033102ass_1_prv.gif

^Anteeks, mut kerrotko

a) kuka on haastamassa ja kenet käräjille?
b) Ja kerrotko miksi?
c) Ja kenen etu nämä käräjät on?

a) Ei ainakaan jäsenkerhot Smotoa
b) tämä ei ainakaan osoita Smotolta riittävää kykyä hoitaa vaikeita asioita, taito jota tarvitaan lobbaamisessa
c) lakimiesten, jotka rikastuvat. Kaikki muut häviävät.

Koska tämä Smoton väittämä jäsenmaksurikkomus ei ole sellainen, että yleinen syyttäjä voisi nostaa siitä rikostutkinnan, asia on ihan täysin yhdistysten keskenään soviteltavissa.

^Just joo.

Sellaista asiaa kuin SMOTO:n etu ei ole olemassakaan. On vain jäsenkerhojen etu ja jäsenkerhon jäsenien etu. Aika monesta edusta on päässyt nauttimaan vaikka ei kuuluisi millään tavoin koko SMOTO:oon.

Mitä taasen tulee toimihenkilöihin, niin oma etu kehottaisi pysymään mahdollisimman kaukana koko toiminnasta. Siitä nimittäin ei saa mitään "omaa etua" kuten palkkaa, vaan etupäässä paskaa käteen. Mistä hyvänä esimerkkinä kaksi edellistä viestiä tässä ketjussa.

"En vihjaile mitään"... "ottakaa yhteys Military Police"... siis vittu mitä paskaa. Toisinaan tulee sellainen fiilis, että motskariharrastajat ansaitsevat tasan jokaisen kyykytyksen mitä virkavalta nyt vain keksiikin järjestää.

Ai niin, syyskokouksessa SMOTO:lle valitaan mm. uusi puheenjohtaja. Siitä vain ilmoittautumaan ehdokkaaksi, pääsee ajamaan sitä omaa etuaan!

033102ass_1_prv.gif
Se porsas älähtää, mihin kalikka kalahtaa.

Back