• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Sigman mittareista kysymys

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja TwinTenox
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Monta kertaa olen saman kysymyksen eri foorumeihin kirjoittanut, mutta kysytäänpä taas uudestaan, kun noita uusiakin malleja pukkaa markkinoille.
Onko tänä päivänä missään mittarissa tripin nollaus mahdollista lyhyellä napin painalluksella? Syy: kun trippiä käyttää suunnistamisen apuna, eli nollaa aina risteyksessa ja mittaa matkaa seuraavaan kääntymiskohtaan, niin joku kolmen sekunnin nollaus on ihan hanurista. Siinä ajassa pitäisi päästä jo kytkimelle tai jarrullekin. Tarkistustrippausta tehdessä vaikkapa puron ylittävällä sillalla täydessä vauhdissa tulee liian iso virhe. Ei käy kilpasuunnistuksessa.

Kapistus kalibroidaan syöttämällä siihen renkaan ympärysmitta milleinä.
pii x renkaan halkaisija näyttää ohjekirja kuinka saadaan se lukema.

Näin itse tein ja on tarkka.
thumbs-up.gif

Monta kertaa olen saman kysymyksen eri foorumeihin kirjoittanut, mutta kysytäänpä taas uudestaan, kun noita uusiakin malleja pukkaa markkinoille.
Onko tänä päivänä missään mittarissa tripin nollaus mahdollista lyhyellä napin painalluksella? Syy: kun trippiä käyttää suunnistamisen apuna, eli nollaa aina risteyksessa ja mittaa matkaa seuraavaan kääntymiskohtaan, niin joku kolmen sekunnin nollaus on ihan hanurista. Siinä ajassa pitäisi päästä jo kytkimelle tai jarrullekin. Tarkistustrippausta tehdessä vaikkapa puron ylittävällä sillalla täydessä vauhdissa tulee liian iso virhe. Ei käy kilpasuunnistuksessa.
Muistaakseni BC1600 toinen trippi nollaantuu pitkällä painalluksella ja toinen lyhyellä, monesti vahingossa.

Kapistus kalibroidaan syöttämällä siihen renkaan ympärysmitta milleinä.
pii x renkaan halkaisija näyttää ohjekirja kuinka saadaan se lukema.

Näin itse tein ja on tarkka.
thumbs-up.gif
Minä kalibroin siten että mittaan pyörän etenemän matkan yhdellä renkaan kierroksella. Siis viiva pyörään ja lattiaan ja seuraava kun tuo renkaan viiva taas lattiassa. Melko helppo mitata latiaan ilmestyvien viivojen välimatka millin tarkkudella.  
biggrin.gif
Niin paitsi että muuttuukohan renkaan halkaisija ja ympärysmitta keskipakovoimien oikein kouriessa
omg.gif

Muistaakseni BC1600 toinen trippi nollaantuu pitkällä painalluksella ja toinen lyhyellä, monesti vahingossa.
Kiitos infosta. Pitääkin käydä jossain liikkeessä näpelöimässä tuollaista.
Mulla on VDO:n mittari. http://www.cycleparts.de/en....flash=0 Muuten ihan huippuvehje, mutta trippaaminen harmittaa. En kyllä ole noidenkaan uusimpiin malleihin tutustunut. Näyttää muuten nopeudenkin 400 asti
smile_org.gif

Kalibroinnin viimeinen hienosäätö on helpointa tehdä, jos löytyy kilometritolppia tien varresta. Siis nollaa tripin tolpalla ja ajaa muutaman kilometrin. Sitten pysähtyy tolpalle ja katsoo mitä trippi näyttää. Korjataan sitten heiton verran prosenteissa renkaan kehämittaa. Sillälailla saa mittarin just eikä melkein kohdalleen. Paljon tarkempi tapa kuin pelkkä renkaan ympärysmitan mittaaminen. Renkaan ns. dynaaminen vierintäsäde muuttuu rengaspaineen ja nopeuden mukaan.

Ite ajelin Sigma BC800 (jotain ~2000 mallia) kymmeniä tuhansia kilometrejä ilman mitään ongelmia. Näytti nopeuden kait 300 asti. Ainakaan Bandit 1200 ei kulkenut niin kovaa, jotta olisi lukemat loppuneet. Isällä nyt sama yksilö edelleen käy ja kukkuu polkupyörässä.

jarim sanoi:
Sigma Targa jos jostain vielä saat niin se on paras. Käsittääkseni niitä ei vaan enää tehdä. Näyttää myös +300 nopeudet, mm. viime Jämsän reissulta kilometrilleen samat huippunopeuslukemat jäi muistiin mitä PerformanceBoxikin näytti (344, 334, 341). Eli hyvin kalibroituna pelaa todella mainiosti. Tehomagneetti minulla etujarrusatulan niitissä ja anturi jarrusatulan kiinnitysulokkeessa etutolpassa. Siitä johto mittaristolle. Mainiosti pelannut jo muistaakseni viitisen vuotta.

Löytys yks ylimääränen jos joku tarvii.

http://www.tori.fi/pohjois-pohjanmaa/Sigma_targa__uusi__8079322.htm?ma=1

Back