• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Shoein kypärät paskoja?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Guest
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Mulla oli vuonna -78 Shoien kuuppa päässä kun otin kimmokkeen Peugeotin tuulilasin ja katon saumakohdasta ja lensin vastaantulijoiden kaistan yli jalkakäytävälle, potta halki ja kengästä korko irtosi (8cm+siniset metalflake-liekit-siis kengässä), kuuppa toimi kuten pitikin=halkesi, onko muilla tarkempaa tietoa siitä, että mikä tekee potasta paremman kuin jostain toisesta? Niin ja nykyään on Biimerin avattava joka on helvetin kallis ja ei ollenkaan hiljainen, therefore korvatulpat, mutku on niin iso pää ja silmälasit. Ps. kalsarikänni rulettaa
buttrock.gif

joopa joo!
biggrin.gif
mulla on ollu shoeita, nolania, araita, bieffeä, agv:tä ! se ja sama et mikä näistä merkeistä on paras! shoeita pidän näistä ehkäpä laadukkaimpana, johtuu tietty siitä kun pisimpään kestäny meikäläisen kattila! hyvin on muutkin hyllyn päällä kestäny! mun päätä suojaa avoruukku jo ties monetta vuotta, ja kypärä lienee jo yli kymmenen vuotta vanha! kuuppa ku kuuppa, en säikähdä jos se kerran tai kaks putoaa asfalttiin! nykykuosissaan saattaa pompata takaisin!
lookaround_orig.gif

Kypärän istuvuus päähän ei kerro sen turvallisuudesta. Käytännössä istuvuus tietenkin vaikuttaa, mutta ei se kypärän vika ole jos pää on väärän muotonen. Jos kypärä ei sovi päähän, niin jokin toinen, paremmin sopiva malli on todennäköisesti turvallisempi.

Arain kypärät on maailman parhaiden kypärien joukossa, siitä ei liene kenelläkään epäselvää tai eriäviä mielipiteitä. Sekin kertoo jotain, että ainakin Arailla esim. MotoGP:ssä käytettävät kypärät ovat samoja mitä kuka tahansa voi kaupasta ostaa. Kauppiaan huono kaupankäyntitapa onkin sitten eri juttu, mutta se ei tee kypärästä huonoa. Kauppiaan kannattaisi kuitenkin ehkä miettiä miten paljon toista merkkiä hapattaa, vaikka puhuisikin totta.

Niin ja ne hyväksynnät, minäkin olen kuullut, että Japanissa olisi käytössä eurooppaa tiukemmat normit, ja että tämä olisi todella estänyt Shoein joidenkin mallien myymisen Japanissa. Lähdettä pidän kohtuullisen luotettavana.

Ite olen testannut rataolosuhteissa Suomyn, AGV:n ja Nolanin kypäriä, ja totesin että semmosia en kuunaan osta. Päässä on ja pysyy Arain RX-7 Corsair. Parempaa en ole vielä löytänyt, enkä usko että heti löydänkään.

wink.gif
Jaaha... Kaikille lompakoille ja päillehän noita löytyy mut onko semmoista testausta tehty ihan metti meikäläisiä varten, joka aukottomasti todistaa että Lidlín robinhoodin ym. alle satasen potat olis jotenkin vaarallisia?
Taitaa tässäkin asiassa olla aina se "omarakaskypärä paras, kun kerran maksoikin niin paljon..." Ja Joku kilpa-ajajakin käyttää sitä... Ei h....tti!
Kaipa ne hyväksynnät jostakin on tulleet?
Mitäs luulette onko toi mun potta sitte hyvä ja hieno ja turvallinen ja monipuolinen ja varusteltu... Kun sitäkin ihan huippuammattilaiset käyttää...  
http://www.pittgens.de/draxtar/pages_en/index_en.html

itse en tykkää Shoien kuuppasta koska se painaa posket hampaitten väliin  
crazy.gif

Arain kuuppa istui päähän tosi hyvin eikä puristanu/painanu mistään.

kuten myös suupertin s1 jonka sitten pitkän pohdinnan jälkeen valitsin

bowdown.gif
bowdown.gif
inlove.gif

*reps*
biggrin.gif
Niin, myyjähän on aina oikeassa
wink.gif

Maailman parhaiten palkattu moottoriurheilija muuan Michael Schumacher ei ilmeisesti ole yhtään huolissaan omasta päästään, koska ajaa eräs toinen kypärämerkki päässään. Rahasta hänen kohdallaan tuskin on kyse.
Ööh, niin, ennen kuin joku älähtää, "väkäleuan" käyttämää pottaa tuskin sellasenaan on myynnissä ihan joka kioskissa
wink.gif

Omasta mielestäni tuo keskustelu kypärien keskinäisestä paremmuudesta ilman sen kummempaa PUOLUEETONTA testauslaitosta edustaa samaa tasoa kuin pikkupoikien keskustelut hiekkalaatikolla tyyliin "min isi on vahvempi kuin sun isi".

Fakta on kuitenkin se, että pyöräkaupoista et välttämättä saa puolueetonta tietoa siitä, kenen valmistama kypärä olisi välttämättä paras, sillä liikkeillä on tiettyjen merkkien edustus, ja kuka sitä vapaaehtoisesti sanoo, että tää merkki on aivan paska, älä missään nimessä osta, mene kilpailijan kauppaan ja osta sen ja sen merkkinen potta niin avot olet turvassa.

Toisaalta, samassa kaupassa myytävät eri merkkiset kypärät saattavat myyntikatteiltaan poiketa aika radikaalistikin keskenään, eli toisesta jää enemmän katetta firmaan myynnin jälkeen kuin toisesta.

Lisäksi kaikki "faktatieto", jota kuulee kavereilta, ja niiden kavereilta jotka tuntee jonkun jostain kuuluu kanssa kategoriaan vähemmän luotettava. Mieluummin ottaa itse selvää, jos jonkin ihme- väitteen jostain kuulee, ja jos kauppias sanoo että tuoreimpien tutkimusten mukaan tämä kypärä on markkinoiden paras, niin kannattaa vaan piruuttaan kysyä että kukakohan sen tutkimuksen on tehnyt, missä ja koska...menee aika moni hiljaiseksi.

Ja vaikka se kypärä olis kuinka jonkun kisakuskin käyttämä, ja siinä on justiinsa sellainen propelli takaraivossa joka vakauttaa sen kypärän menoa kun nopeutta on mittarin mukaan +300kmh....niin mitä sitten! Hei haloo...kuitenkin valtaosa ajosta, ainakin allekirjoittaneella suuntautuu normaalin tieliikenteen seassa maantielle jossa vallitsee Suomen tieliikennelaki, ja sen mukanaan tuomat rajoitukset. Tärkeimmäksi ominaisuudeksi nousee tällöin se, että kypärä istuu hyvin päähän, ja että se suojaa sen mitä pitääkin. Sen todellisen suojaamisen tason voi testata valitettavasti omakohtaisesti vain yhdellä tavalla, ja sitä en toivo kenellekään.

En oikein myöskään jaksa uskoa siihen, että nykyaikaiset "suuremmat" kypärävalmistajat päästäisivät markkinoille mitään sellaista, mikä ei täyttäisi merkin itselleen asettamia suojausstandardeja. En usko siihenkään että Ferrari laittaa joskus tehtaaltaan ulos vehkeen, jossa kaikki Ferrarin moottorin komponentit on tuotettu Venäjällä Komsomoletsin tehtaalla Ladan kanssa rinta rinnan.... sen tietää meinaan että jos joku kypärämalli saa todella karun maineen "kuolemankypäränä", niin sen jälkeen saattaa maineeseen tulla kivitalon kokoinen reikä.

Ja sitten tohon paremmuuteen...Shoei vai Arai vai joku muu?! Itselläni on Shoein XR-1000, ja tyttöystävälläni Arain Condor. Molempia on merkkejä on tullut koitettua, enkä niistä normaalikäyttäjänä ainakaan mitään suurta eroa löytänyt. En näkisi mahdottomana ajatuksena että joku päivä laittaisin päähäni jonkun AGVn tai vastaavan...mutta tämä on vaan oma mielipide.

Ylenpalttinen hehkutus jonkun tietyn merkin tai mallin puolesta osoittaa omastan mielestäni siitä henkilöstä joka sellaista harrastaa lähinnä katsantokannan suppeutta kuin asiantuntemusta. Yksikään kypärämerkki, tai kenenkään isi, ei ole niin vahva tai ylivertainen että olisi virheetön.

Hehhee, tuli taas käytettyä työaikaa omiin juttuihin jonkun verran, mutta ajattelinpa ottaa kuitenkin kantaa kun kerta asia jonkin verran on muillakin keskustelua herättänyt.

Ei muuta kuin hyvää kevään jatkoa, ja toivottasti ilmat lämpenee sen verran että ei kohta enää tartte tuplakintaita kun tuolla ulkona ajelee.

Ei mitään mitä en tiennyt jo entuudestaan. Arai on ja pysyy, päivittyy korkeintaan silloin tällöin.
cool.gif

biggrin.gif
Myyjät on myyjiä. Mulle yksi hehkutti muutama vuosi sitten että osta nyt nokia 101 hinta vain 4600 mk ei kuulemma ikinä hinta tule tippumaan. Joopa joo.

Kypärän istuvuus päähän ei kerro sen turvallisuudesta. Käytännössä istuvuus tietenkin vaikuttaa, mutta ei se kypärän vika ole jos pää on väärän muotonen. Jos kypärä ei sovi päähän, niin jokin toinen, paremmin sopiva malli on todennäköisesti turvallisempi.
Erittäin hyvin sanottu...

Mitä eurooppalaisiin testeihin tulee, niin ne tosiaan ovat ehkä vähän kyseenalaiset. Siinähän testataan eri puolilta tulevia iskuja tietyillä systeemeillä. Valmistaja saa tosiaan vaihtaa kypärän siinä välissä jos niin haluaa. Arai ei tätä tee muista poiketen, joten siinä on varmasti yksi syy sille, miksi sen turvallisuutta hehkutetaan.

Hyva myyjahan myy vaikka karvahatun maailman parhaana kyparana.

Itsella talla hetkella pari vuotta vanha arai.

+huolto toimi helvetin hyvin, kypara kavi jossakin hollannissa/belgiassa asti, tai nain mulle ainakin vaitettiin.
+sopii mun epamaaraisen muotoiseen kaljuun paahan
-kallis, elama on
-hiljaisuus on suhteellista, mut pistan tulpat pitkalle matkalle
-vaikka huolto toimi, niin ei lammittanyt mielta ku kohtuullisen kallis potta pitaa ylipaansa vieda huollettavaksi.

Seuraavan kyparan merkki on ihan auki, ostan sen mika silloin sopii kuulan suojaksi.

Pari kysymysta muutenkin kypara kiihkoiluun.

Hiljaisuus, kuka aloitti pyorien kanssa touhuamisen, siksi etta maailma muuttuis hiljaisemmaksi? Ehka joku bemari kuski.
Hiljaisen kyparan sisalle radio huutamaan? Kai totalmelu kasvaa sitten ihan samaksi? Ai niin pyoran aanet tai tuulen suhina on arsyttavaa. Miksi sit ei kulkisi kaasukayttoisella bussilla tai kavellen keskella metsaa?

Hiljaisuus, kuka aloitti pyorien kanssa touhuamisen, siksi etta maailma muuttuis hiljaisemmaksi? Ehka joku bemari kuski.
Hiljaisen kyparan sisalle radio huutamaan? Kai totalmelu kasvaa sitten ihan samaksi? Ai niin pyoran aanet tai tuulen suhina on arsyttavaa.
Hiljaisesta kypärästä voidaan puhua, kun vältetään tuulen huminasta aiheutuva kuulovaurio.. harvassa sellaiset potat vaan taitaa olla. Itse käytän kuitenkin aina tulppia.

Maailman parhaiten palkattu moottoriurheilija muuan Michael Schumacher ei ilmeisesti ole yhtään huolissaan omasta päästään, koska ajaa eräs toinen kypärämerkki päässään. Rahasta hänen kohdallaan tuskin on kyse.
Olikohan Mika Salo samaista lajia vielä ajaessaan kun jossain haastattelussa kertoi kypärästään.
Sponsorisopimuksen myötä hänelle maksettiin joku ihan tolkuton summa, tyyliin miljoonia $/vuosi, Arain kypärän käyttämisestä. Ja tietysti kypärät ovat ilmaisia ja omien tarpeiden mukaan tehtyjä.
Kyllä tuolla summalla sitä heikkoluontoisempi kaveri kehuu vaikka Sinkkiämpäriä hyväksi kypäräksi.
tounge.gif

Hieman huvittuneena mies tosin kertoi myös, että käyttäisi samaa merkkiä vaikka joutuisi itse ostamaan kypäränsä.

Itse en epäile hetkeäkään, etteikö käyttämäni AGV palvelisi tarkoitustaan ihan yhtä hyvin kuin jokin muukin valtamerkeistä. Tilanteen tullen kypärä on kuitenkin kertakäyttöinen merkistä riippumatta.

Joo, tosi paskoja on Shoeit. Sydän syrjällään ajelen X-Spiritti päässä aivovammaa peläten. Joku Kallio ja muutama sen kaveri samanlaisella ajelee kanssa, mutta nekin on varmaan saanut kassikaupalla rahaa siitä ja oikeesti pitää Araita Shoein alla.

Hiljaisesta kypärästä voidaan puhua, kun vältetään tuulen huminasta aiheutuva kuulovaurio.. harvassa sellaiset potat vaan taitaa olla. Itse käytän kuitenkin aina tulppia.
Tuo edellinen linkki melumittauksiin kertoo koruttomasti miten Schuberth on ylivoimaisesti hiljaisin, muissa keskimäärin yli 10 db enemmän melua (10 db tarkoittaa melun kaksinkertaistumista)... Suosittelen korvatulppia Arai, Shoei jne käyttäjille. Työpaikoilla kuulosuojaimia tarvitaan jo 85 db:n melussa...
http://www.alpine.nl/PopUps/HelmTest_EN_2004.html

Back