954 rr sanoi:
Minusta tuollainen korvakuulomittaus ei ole mistään kotoisin vaikka hyvänä asiana sitä pidän, että virkavalta valvoo.
Elävästi muistuu mieleen joskus 13v sitten kun meni kotilolla kortti hyllylle. Palailin töistä kotiin moottoritietä ja juuri olivat kesärajoitukset vaihtuneet. Joku ei ilmeisesti ollut tätä huomannut vaan rekan ohittamisen jälkeen jäi ajamaan vasenta kaistaa karvan yli 100 kmh. Jonkin aikaa perässä roikuttuani kyllästyin ja vedin oikealta ohi. Ajoin siis mittarin mukaan n 130 kmh. Tämän jälkeen perään liimautui 15v vanha volkkari jonka kuski vilkutteli valoja ja painoi torvea. Kovasti myös oli liikettä kabiinissa, ihmettelin että mitä vittua.
Nuori poika kun olin alkoi moinen meno sapettamaan ja autokin oli ensimmäinen joka kulki ihan reippaasti. Volkkarin tullessa rinnalle runttasin kaasun pohjaan ja painelin muutaman km ihan sen mitä se sattui kulkemaan. Nopeutta hiljennettyäni tuo auto tuli taas takaa ja ajattelin että antaa sen nyt mennä jos on noin kiire. Kaveri ajoi rinnalle ja heilutteli poliisin merkkiä, sekä viittilöi sivuun. Meni pojalla kusi sukkaan ja pysähdyin. N. 60v mies tuli vihaisena huutamaan että nyt lähti kortti. Oli kuulemma aikonut pysäyttää antaakseen huomautuksen oikealta ohittamisesta. Käski ozottaa autossa ja 10 min päästä oli Lp paikalla.
Lp:lle kertoi että hänellä on poliisin tutkalla mitattu 160 kmh huiput eikä saanut minua kiinni. "Ottakaa siltä kortti pois" . Kusi sukassa myönsin tuon 160 . Opiskelijan kohtuullisen pienet sakot ja ei muuta kun nimismiehen juttusille.
Nimismies sanoi että hänestä liikennevalvonta ei kuulu työmatkalla olevalle varatuomarille, mutta koska olin myöntänyt teon niin otetaan tuo minimi 2 vkoa (silloin) kortti pois.
Ei ollut mitään järkeä myöntää koko asiaa, nyt toimisin toisin.
Ittellä kävi viimekesänä melkein samalailla. Ajoin tampereen motaria etelään, ohituskaistaa ja vaihtua se ~20 päälle tikkari. Vettä satoi jonkin verran, mutta ei nyt mitenkään häiritsevästi. Oikealla kaistalla oli rekka, ja ihan rekan perässä vanha mondeo joka ~3min ajan ajeli tyytyväisenä sitä 80km/h sen rekan perässä ilman ohitusaikeita (sen näki jo aika kaukaa). Noh, muutama kymmenen metriä ennen tuota rekkaa mondeo päättää hyökkätä mun eteen ohituskaistalle. Jarrua joutu painaa niin että absit alko raksuttaa, ja takana tuleva volvo seisoi töötin päällä.
Mulla hitsas ihan totaalisesti kiinni, ja iskin niin lähelle tota mondeon perää kun pääsin. Saattopa se jopa ehkä osuakkin, ja meuhkasin kabiinissa ja riehuin sille kyrvälle. Noh, mondeokuski ohitti rekan sillä 85km/h nopeudella ja vaihtoi kaistaa. Ite kiihdyytin siitä takas sinne ~140-150km/h matkavauhtiin loppujono perässä.
Jossainkohtaa huomasin että se sama mondeo tulee pirun haipakkaa takaa, himma rinnalle ja sisällä sellainen keski-ikäinen, ennen eläkeikää verenpainetautiinkuoleva mieshenkilö mehkuaa niin maan perkeleesti, kuitoo sen miekkaleijonalätkänsä kanssa, ja viittoo mua pysähtymään.
Koitan viittoa kaverille että OK, otan seuraavalle dösärille. No, siitähän se sitte villiintyy ja koitti "kiilata mut" ulos tieltä, ja jatkoi tota samaa meuhkaamista joten totesin että ehkä parempi pysähtyä.
Vedin auton pientareelle sivuun kun tää kaveri juoksee siihen ikkunalle ja alkaa samantien keuhkoomaan "Milläs meinasit mennä himaan?!" "Ööö, autolla?" "NO ET MENE! AUTO JÄÄ TÄHÄN!! NYT LÄHTI KORTTI!! VITTU MÄ AJOIN 190 (tms) SUN PERÄSSÄ blaa blaa blaa". Johon olin että ei pidä paikkaansa, 150 pidin matkavauhtina.
Noh, käski odottaa autossa ja soitti partion paikalle. Tää virkapukuinen poliisi olikin sitte taas tosi asiallinen, ilmoitti että korin saan pitää, lappuun tulee 150 jonka olin myöntänyt. +2ps huonosta kelistä mutta muutenkin oli sakot tosi onnettomat (oikso ollu 180e tms).
Noh, vastaisuudessa tietää että pitää aina kiistää kaikki
EDIT:
Ja valitusrumba kannattaa aina, itse sain tossa alkukesästä kirjeen länsiuudenmaan syytäjänvirastosta. Syyttämättäjättämispäätös, tapaus on vanhentunut kun kävin valittamassa sakosta. 5min koukku duunimatkalla säästi 750e