• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Sähköt Gepsiin Bemarista

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja mrPete
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Jos nyt vielä asiasta sen verran ja kuten jo ensimmäisessä viestissäni mainitsin, oleellista on mahdollisimman hyvä suojaus.

Zumo 550 teline on siinä mielessä hankala tapaus, että kytkentänastat ovat ylöspäin ja suorastaan hyvin vettä keräävässä "kaukalossa".

On täysin ymmärrettävää, että meillä on erilaisia kokemuksia juuri em. syistä johtuen ja tarkoitus oli vain vihjaista mahdollisista ongelmista.

Ei kait meidän jokaisen tarvitse kaikkea opetella kantapään kautta
wink.gif

Akulta suoraan ja sulake väliin! Sitten kannattaa laittaa vielä vesitiivis katkaisija jolla voit laittaa jalustan "kylmäksi" aina kun navi ei ole käytössä. Zumosta ei ole vielä kun yhden kesän kokemukset, mutta edellisen Quest2:en jalusta alkoi kerran sateella savuta kun oli liitos pettänyt sisäpuolelta! Eli kyllä se 12V riittää tarvittaessa intiaanien viestintään
tounge.gif

Kiitos hyvistä näkökulmista. Kosteus yhdistettynä jännitteisiin kontakteihin ei ole hyvä yhdistelmä, joten en halua vetää suoraan akulta piuhoja. Joten täytyypä tutkailla akkukotelon tienoilta jos löytyisi naku-R:stäkin joku tökkelin tapainen sieltä suunnalta. Taidanpa ottaa luurin käteen ja soittaa rohkeasti viralliseen tarvikekauppaan, jos vaikka löytyisi apuja siltä suunnalta.

(ja F-mimmille yläfemma)

Kyllä saa olla melkoinen vesipatsas jotta 12V systeemissä hyppii sähkö nastasta toiseen siten että aiheuttaa *oikosulun*.

Ei ole oikeasti huolta tuosta. Urbaania legendaa.
Kylläpä vaan oli vihreetä hapettumaa zumon virtanastojen välissä pitkän sateessa ajon jälkeen. Herjaili jotain sopimattomasta USB:stä tms. ja alkoi pelittää nastojen välien putsailun jälkeen.

Eiköhän tuo vihreä ole ihan *normaalia* kuparin hapettumista. CRC:tä vaan kehiin niin pysyy nuo poissa.

Samalla tavallahan nuo nastat on vedelle alttiina kun vehje on kiinni siinä ja kosteutta tulvii joka suunnasta. Ja silti väittävät että on suunniteltu moottoripyörässä käytettäväksi. Eihän ne nyt niin väärässä voi olla että sateella pitäisi ottaa virrat pois...

Onko näillä suoraan akulta koulukunnan miehillä autossakin vedetty navigaattori suoraan akulta?
smile_org.gif

Ei voi ymmärtää miksei germaani-insinöörin johtosarjaan suunnittelema virranotto kelpaa, varsinkin kun niitä on yleensä 2kpl.

Itse vedin suoraan akulta johdon sulakkeen kanssa F mallin katteen sisäpinnalle jossa orkkiksenkaltainen virran ulosottotöpseli, syy miksi en käyttänyt germaani-insinöörin omaa virran ottoa oli sellainen, että nyt lähtee zumo 500 orkkistelineineen pikakiinnityksellä koko paletti irti, ei tarvi sateessa kastella telinettä, kun en sitä muutenkaan kotinurkissa tarvitse.

Ja saahan sen nyt n.30sek. takalaukkuun jos on sellaisella mestalla, että arveluttaa jättää teline/navi kombo näkösälle!

Onko näillä suoraan akulta koulukunnan miehillä autossakin vedetty navigaattori suoraan akulta?
smile_org.gif

Ei voi ymmärtää miksei germaani-insinöörin johtosarjaan suunnittelema virranotto kelpaa, varsinkin kun niitä on yleensä 2kpl.
On autossakin sillain suoraan akulta, että laitoin tupakansytkärille jatkuvan virran nimenomaan navin helpompaa käyttöä ajatellen (radion jatkuvan virran liittimestä)

Mopossa suoraan akulta, toki sulake välissä. Miksikö, siksi etten viitsi joka kerta virran katkaisun jälkeen räplätä pin-koodin kanssa. Saahan sen koodin kyselyn pois päältä, mutta mieluummin näin.
Germaani-insinöörin suunnittelema virran ulosotto on ehkä ajatuksena hyvä, mutta käytännössä huono. Et edes kännyä voi ladata pyörän seisoessa.

Kiitos hyvistä näkökulmista. Kosteus yhdistettynä jännitteisiin kontakteihin ei ole hyvä yhdistelmä, joten en halua vetää suoraan akulta piuhoja. Joten täytyypä tutkailla akkukotelon tienoilta jos löytyisi naku-R:stäkin joku tökkelin tapainen sieltä suunnalta. Taidanpa ottaa luurin käteen ja soittaa rohkeasti viralliseen tarvikekauppaan, jos vaikka löytyisi apuja siltä suunnalta.

(ja F-mimmille yläfemma)
Heinolla sen liittimen hinta olis ollut 15 euroa. Itse sen sain sen mopon mukana kun pyysin.
smile_org.gif

1 Ota virta suoraan akulta (ei hyvä)
Miksi ei hyvä (sulakkeen kanssa)?

Niin minä olen kaikissa pyörissä tehnyt ilman mitään ongelmia.
eek.gif
Takuu ei ole voimassa jos teet noin. CAN väylän kautta, niin....
smile_org.gif
Lisähärpäkkeen voi ostaa vaikka Heinolta.
Takuuhan on vain myyjän/maahantuojan/valmistajan myöntämä ylimääräinen turva, jolla ei ole mitään tekemistä virhevastuun kanssa
033102bebe_1_prv.gif

Akulta suoraan otettu virtanen ei nähdäkseni mitenkään voi rikkoa mopoa niin, että "takuu" ei olisi voimassa. Vai voiko,miten?

Selvitin asian Heinolta: "Liitinpaikka löytyy uusista CAN-väylä-tekniikalla tehdyistä pyöristä, vanhemmissa ei sellaista tainnut vielä olla. Eli sähköt joutuu vetämään akulta, toki väliin kannattaa laittaa sulake + rele, johon herätevirta vaikka parkkivalolta, niin ei sähköt ole koko ajan päällä."

Joten ohjeet on varsin selvät:
CAN-väyläiset virta otetaan tökkelillä liittimestä.
Väylättömistä suoraan akulta, muttä väliin rele tai muu katkaisin.
Amen  
bowdown.gif

Virran katkeaminen pyörän akulta ei haittaa Zumo660:sen kanssa, siinä on myös oma akku jonka kestoksi manuaali arvioi 5h.

Moro,

Mun CANittoman 2001 mallisen R1100S:n satulan alla on virranulosotolle valmis liitin (sormi osoittaa). Liitin on jo sulakkeen takana. Tähän liittimeen sopii bemarin orginaali johtosarja ulosotolle (koko sarjan osanro 71 60 2 337 399, pelkkä johto liittimineen tunnetaan numerolla 71 60 7 650 201)

Moro,

Mun CANittoman 2001 mallisen R1100S:n satulan alla on virranulosotolle valmis liitin (sormi osoittaa). Liitin on jo sulakkeen takana. Tähän liittimeen sopii bemarin orginaali johtosarja ulosotolle (koko sarjan osanro 71 60 2 337 399, pelkkä johto liittimineen tunnetaan numerolla 71 60 7 650 201)

Yes! Nyt kuulostaa hyvältä, kunhan saan pyörän kotiin niin tiedän mistä ja mitä etsiä, toivottavasti vm2002 R1150R:ssä on vastaava liitin jossain. Jos vielä vähän virität viestisi kuvaa että saadaa se näkösälle niin liittimen etsintä helpottuu.

Googlaamalla löytyy sopiva kauppakin, tosin kannatuksen vuoksi voisin piuhan hankkia kotimaastakin.
http://engelandmoto.com/bmw-motorcycle-parts/71607650201.html

Moro,

Yes! Nyt kuulostaa hyvältä, kunhan saan pyörän kotiin niin tiedän mistä ja mitä etsiä, toivottavasti vm2002 R1150R:ssä on vastaava liitin jossain. Jos vielä vähän virität viestisi kuvaa että saadaa se näkösälle niin liittimen etsintä helpottuu.

Googlaamalla löytyy sopiva kauppakin, tosin kannatuksen vuoksi voisin piuhan hankkia kotimaastakin.
http://engelandmoto.com/bmw-motorcycle-parts/71607650201.html
Sen verran suunsoittoa, että kun kysyy jotain mopediinsa liittyvää, niin kannattaa sanoa moponsa MALLI ja vm heti!

Moro,

Tarkoitaako MrPete kuvan virittämisellä zoomaamista? Tässä lähis tuosta liittimestä. Vielä tarkemman kuvan saamiseksi mun pitää käyttää takajalkatoimista zoomia.  
smile_org.gif

Ulkomailta tilaamisesta; bemari-orggisosan hinta jenkeissä on taaloina ilman rahtia liki sama kuin Heinon tiskillä euroissa. Joten olen aina suosinut lähikauppaa.

Moro,

Tarkoitaako MrPete kuvan virittämisellä zoomaamista? Tässä lähis tuosta liittimestä. Vielä tarkemman kuvan saamiseksi mun pitää käyttää takajalkatoimista zoomia.  
smile_org.gif

Ulkomailta tilaamisesta; bemari-orggisosan hinta jenkeissä on taaloina ilman rahtia liki sama kuin Heinon tiskillä euroissa. Joten olen aina suosinut lähikauppaa.

ööh tuota eipä näy kuva vieläkään. Kuvalinkki viittaa C:\temp\virtapistoke2.jpg - joten kuva näkynee vain Efraimille.. Mutta enhän minä näistä linkityksistä mitään tiedä.

Juu pyörän mallimerkintä olis voinut olla paremmin esillä tekstissä, nythän se oli vai signaturessa. Olen nyt syvässä kyykyssä sori vaan
wink.gif

Moron !

Ihan aihetta sivuten, niin onko mp-navien esim: zumo550 mp-virtajohdossa jännitteen alennin vai onko se istutettu telineeseen. Tuskin 12 voltagella lataa ?

Kysyy nim. tietämätön.

Itsellä on tarkoitus viritellä Verkkokaupan halpuus navikaattoria pyörään sopivaksi.
Tuo virta puoli vielä on tekemättä.
idea3.gif

Ai niin, ajokausi alkoi muuten tänään !

Back