• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Ryhmittyminen bussipysäkin kautta

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja CebariTonni
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Tässä kotikulmilta liittymä josta ajan lähes päivittäin

Risteys

Käännyn bussipysäkin jälkeen olevasta liittymästä oikealle. Ja lähes aina joku meinaa ajaa perseen vaikka olen laittanut vilkun riittävän ajoissa päälle ja ryhmittynyt kuten ryhmitysmerkit osoittavat. Ja jos joku ei meinaa ajaa perään niin sitten perässä tuleva, joka on kääntymässä samalle tielle ryhmittyy bussipysäkin kautta ja yrittää tulla kylkeen.

Kuka näitä oikein suunnittelee... ei luulisi olevan vaikeata muuttaa bussipysäkki omaksi ryhmityskaistakseen kuten moni  muukin risteyksen lähelllä oleva pysäkki on muutettu..

sainhan purnata ...prkl .. näistä tällaisistahan kai voisi purnata jonnekkin tielaitokselle, vai kuka näistä oikein päättää ja mikä on se oikea purnaus kanava.

Liikenneturvallisuuteen liittyviä aloitteita voi lähettää:

Espoon kaupunki
Tekninen keskus
PL 41
02070 ESPOON KAUPUNKI

Voit myös jättää palautetta sivun alaosasta löytyvästä palautetoiminnosta.

ESPOO.FI

Taitaisi joukkoliikenteen sujuvuus kärsiä ryhmityskaista muutoksella. Linjan 150 bussit jäisivät jonoon henkilöautojen taakse.

Homma hoituisi merkitsemällä kaistalle ajorataan BUSS BUSS merkinnät...

Risteys

Käännyn bussipysäkin jälkeen olevasta liittymästä oikealle. Ja lähes aina joku meinaa ajaa perseen vaikka olen laittanut vilkun riittävän ajoissa päälle ja ryhmittynyt kuten ryhmitysmerkit osoittavat. Ja jos joku ei meinaa ajaa perään niin sitten perässä tuleva, joka on kääntymässä samalle tielle ryhmittyy bussipysäkin kautta ja yrittää tulla kylkeen.

Kuka näitä oikein suunnittelee... ei luulisi olevan vaikeata muuttaa bussipysäkki omaksi ryhmityskaistakseen kuten moni  muukin risteyksen lähelllä oleva pysäkki on muutettu..

sainhan purnata ...prkl .. näistä tällaisistahan kai voisi purnata jonnekkin tielaitokselle, vai kuka näistä oikein päättää ja mikä on se oikea purnaus kanava.
En tiedä miten tuossa normaalisti ajetaan mutta vähän laittoi purskahtelemaan kun katoin vähän taaempaa tuota risteystä.....

Sama risteys 100m taaempaa

Tässä kans inhottava paikka. Risteyksen oikeanpuoleiselta kaistalta saa suoraan ajaa vain bussit, mutta monesti myös henkilöautot ajaa oikeanpuoleista kaistaa risteyksen läpi. Sydämentykytyksiä aiheutuu silloin, kun risteyksen toisella puolella haluaa kääntyä oikealla, liiketilojen eteen ja joku taulapää meinaa tulla kylkeen.

Risteys

Kyllä minä ainakin juuri oman turvallisuuden vuoksi ryhmityn pysäkkien kautta, niin ei kukaan ainakaan tunge sieltä oikealta rinnalle, näin suositeltiin myös autokoulussa.
nixweiss.gif

Vaikka esimerkiksi tässä Vihdintie

Alkuperäisen risteykseen palatakseni, ongelmanhan on aiheuttanut tienpäällystäjä. Pysäkin loppupäässä näkyy viereiseltä kaistalta alkava viisto valkoinen katkoviiva, joka oli jatkunut sinne pysäkin oikeaan laitaan, muuta uuteen asfalttiin sitä ei ole sitten lisätty.
Vastaavia paikkoja on tää maa väärällään, ja silloin kun merkinnät on kunnossa ne toimii, mutta ei noin.

Vieraalla seudulla yritän seurata mitä kaistaa paikalliset ajaa. Jos joku kaista pysyy tyhjänä/tyhjenee yhtäkkiä, niin useinmiten siihen on joku syy: Kaista loppuu mutkan jälkeen, tai seuraavasta risteyksestä ei saakaan enää jatkaa suoraan...silti joutuu joskus tekemään hätäisiä kaistanvaihtoja happamien alkuasukkaiden puskureita hipoen
crazy.gif

Kyllä minä ainakin juuri oman turvallisuuden vuoksi ryhmityn pysäkkien kautta, niin ei kukaan ainakaan tunge sieltä oikealta rinnalle, näin suositeltiin myös autokoulussa.
nixweiss.gif

Itse ajaisin tuossa samalla tavoin. Sujuvoittaa liikennettä.

Tässä kans inhottava paikka. Risteyksen oikeanpuoleiselta kaistalta saa suoraan ajaa vain bussit, mutta monesti myös henkilöautot ajaa oikeanpuoleista kaistaa risteyksen läpi. Sydämentykytyksiä aiheutuu silloin, kun risteyksen toisella puolella haluaa kääntyä oikealla, liiketilojen eteen ja joku taulapää meinaa tulla kylkeen.

Hieman samantyylinen risteys löytyy Helsingistä Pasilasta kun tullaan Savonkatua etelästä ja halutaan kääntyä Teollisuuskadulle. Aina välillä joku ajaa edeltävän risteyksen läpi oikeaa kaistaa pitkin, vaikka siitä tulisi kääntyä Aleksis Kiven kadulle. Tosin yleisempää on että vasemmanpuolimmaiselta kaistalta pyritään myös Teollisuuskadun suuntaan.

Jaa talvella, kun lumi peittää, noi vain katuun maalutut nuolet, niin menee viel vaikeemmaks...

nixweiss.gif

Itse ajaisin tuossa samalla tavoin. Sujuvoittaa liikennettä.

Hieman samantyylinen risteys löytyy Helsingistä Pasilasta kun tullaan Savonkatua etelästä ja halutaan kääntyä Teollisuuskadulle. Aina välillä joku ajaa edeltävän risteyksen läpi oikeaa kaistaa pitkin, vaikka siitä tulisi kääntyä Aleksis Kiven kadulle. Tosin yleisempää on että vasemmanpuolimmaiselta kaistalta pyritään myös Teollisuuskadun suuntaan.
Tuo pysäkin kautta ryhmittyminen tosiaankin olisi järkevää, varsinkin liikenteen sujuvuuden kannalta... mutta auta armias kun sitten menet ajamaan sen kautta niin eiköhän sieltä tule sitten kuitenkin samaan aikaan joku joka noudattaa ryhmityssääntöjä... ja kun kolahtaa niin se bussipysäkin kautta ajava on maksumies
sad_orig.gif

Olisiko autokoulun opettajalla pienen tieliikennelain kertaamisen paikka?
Meinaan että tuollaisten opettajien takia alkaa tilanteita syntymään kun henkilöt joiden pitäisi teroittaa sääntöjen noudattamista alkavatkin neuvomaan lakien soveltamista...
Ongelma on siinä että mikäli henkilö noudattaa lakia voidaan hänen liikkeensä ennakoida mutta ryhmittymällä pysäkin kautta toimitaan arvaamattomasti.
OK niin kauan kuin muistetaan että ollaan maksajan roolissa eli pidetään huoli ettei blokata sitä sääntöjen noudattajaa; meinaan mä saatan hyvinkin kääntää kylkeen , ei oo syytä katsoa pysäkille jos ei siellä dösää ole vilkku päällä radalle tulossa.

Ei se mikään ansa ole; jokainen kortin ajanut tietää ettei bussipysäkkiä saa käyttää ryhmittymiseen.

Onko faktaa? Ja jos on, oletko todella varma et jokainen tietää?
Ja ihan itse vastaakseni, minä en tiedä! Päinvastoin minut on myös opetettu autokoulus ryhmittymään ko kaltaisaisten pysäkkejä käyttäen!  
blush.gif

Tieliikennelaki:

sanoi:
11 §
Ryhmittyminen

Ajokaista kääntymistä varten on valittava hyvissä ajoin.

Oikealle kääntyvän on ryhmityttävä ajoradan oikeaan reunaan.
...

Maantielaissa määritellään tien osat:
sanoi:
5 §
Maantiehen kuuluvat alueet, rakennelmat ja laitteet sekä tiealue

Maantiehen kuuluvat:
1) ajorata pientareineen ja muut liikenteen käyttöön tarkoitetut alueet, kuten jalkakäytävä ja pyörätie...

Siis oikealle käännyttäessä ryhmitytään ajoradan oikeaan reunaan; bussipysäkki nyt kuitenkaan ei ole ymmärtääkseni ajorataa ?

Mikäli kääntyisit Pakkalasta Tammiston suuntaan oikealle ryhmittyisitkö tuon pysäkin kautta?

Back