Ruotsissa ei ratailla ilman lisenssiä
Mitä ihmettä? Toivottavasti mitään tällaista ei suunnitella suomeen. Ja mikä ihme tuossa on takana, se että on liikaa asiakkaita moottoriradoilla??? Olikohan tässä takana jotain lakipykälää, esim liikennevakuutuksen suhteen?
Lähde: http://www.mpmaailma.fi/uutinen/lisenssi-ruotsalaisilla-moottoriradoilla-pakolliseksi-2016-alkaen
Mitä ihmettä? Toivottavasti mitään tällaista ei suunnitella suomeen. Ja mikä ihme tuossa on takana, se että on liikaa asiakkaita moottoriradoilla??? Olikohan tässä takana jotain lakipykälää, esim liikennevakuutuksen suhteen?
Lähde: http://www.mpmaailma.fi/uutinen/lisenssi-ruotsalaisilla-moottoriradoilla-pakolliseksi-2016-alkaen
Koska jos kerran Ruotsissa, niin kyllä meilläkin. Ihan sama mitä EU:n lainsäädäntö sanoo. Koska Byroslavia ja rahastus...
Näsäviisas vois veistellä jotain ylemmistä norsunluutorneista, mutta sitä mä en tosiaan tarkoita.
Kalustoa aika vähän liikennevakuutuksesta menee, mutta hoitoa vaativia loukkaantumisia tulee keski- ja nopeessa ryhmässä kyllä. Hitaissa ryhmissä taitaa olla tosi harvinaista että hoitoa vaativia lippoja tulee. Ok, jos kertalisenssejä tms saa hankittua, esimerkiksi radalle mennessä maksaa vaikka kympin tai parinkympin lisämaksun niin ei se nyt varmaan maata kaada. Mulle yks ratapäivä bensoineen ja kuluineen maksaa 50€ niin siihen suhteutettuna se on aika paljon noin niinku prosentuaalisesti. Nopeemmissa ryhmissä kulut on sitten sen verran isommat että joku 200-500 egeä vuodessa lisää ei juuri kokonaiskustannuksissa tunnu. Mutta mun kulupohjalla, missä esim liikennevakuutus maksaa 240€ vuodessa, prosentuaalinen lisäys on melkoinen. Vaikka eurojahan siellä tilillä on, ei prosentteja. Mutta tosiaan jos varikolta saa jotain päivälisenssejä, niin hitaanryhmien ajoharjoitelut pystyis jatkumaan, muuten homma varmasti lopahtais.
Jos joku viisas oikeasti laskis mihin MP-harrastajien maksamat vakuutusmaksut menevät ja sen mukaan alettaisiin laittamaan lisenssimaksuja niin mites mahtais käydä. Ainakaan endurokuskeja/motocrossareita ei turhan paljoa olis harrastamassa.