• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Ruostuva uusi mp

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Alter ego
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
On sen vaan kummallista, että Italialaista aina morkataan. Itsellä ollut useampi Ducati eikä minkäänlaisia ongelmia missäään. Honda ja muut kuttaperkka miehet muistakaa ei se reikä siellä lohkossa mitään maksa vaan se mitä siihen reiän ympärille laitetaan.

On sen vaan kummallista, että Italialaista aina morkataan. Itsellä ollut useampi Ducati eikä minkäänlaisia ongelmia missäään. Honda ja muut kuttaperkka miehet muistakaa ei se reikä siellä lohkossa mitään maksa vaan se mitä siihen reiän ympärille laitetaan.
Niin kai hokasit että kyseessä oleva ruostuva pyörä on italialainen?

Niin kai hokasit että kyseessä oleva ruostuva pyörä on italialainen?
Hox kaikissa pyörissä osat ovat yleismaailmallisia. Ymmärrät kai että laatu maksaa.

CBF meinasi ruostua just jarrupolkimesta.... löysin semmosta tahnaa, jolla ruoste hävisi ja suojaa myös estäen uuden ruosteen syntymisen. Homma hallussa ja muuten kuulemani mukaan ei pelkästään Hondan ongelma vaan muissakin samantapaista ilmiötä nykyisin.

Varsinaisesti ei vian vikaa kahden kesän aikana.

myös koivun alla tai läheisyydessä metalliesineiden säilyttämistä kannattaa välttää, jos suinkin mahdollista. koivu syö autosta katon puhki parissa vuodessa. koivu on nääs hapan puu, tuottaa happamia siitepölyjä ja mahloja.

ennen muinoin pakoputket ruostuivat puhki jo yhdessä ja kahdessa kesässä uusista prätkistä, mutta takuuajat oivat lyhyemmät ja äänet komeammat, kun harvalla oli varaa mihinkään mölyputkiin ja aika vähän niitä oli myynnissäkään suomessa sanotaanko 80-luvun alakupuolella.

Oma pyörä pukkaa pikkusen ruostetta. Kuusiokoloruuvien kannat, etujarrunestepurnukan kiinnitys, takahaarukan "holkit", pakoputki, alkukäyrät ja takarenkaan kiinnitysmutteri alkaa saada pikkuhiljaa punamultasävyä.

Oliskohan pitänyt viedä pyörä heti uutena ruosteenestokäsittelyyn
lookaround_orig.gif
. Pakoputki on jo maalattu kertaalleen. Muutama ruuvi vaihdettu.

noin karkeasti:
jos muuten ehjän kromi tai ruostumattoman teräksen pinnalle tulee läikkiä/pilkkuja tms niin yleensä lähde on joku ulkopuolinen rauta. Rautahippusia (mikroskooppiset riittää) tulee jostain ja ruostuu nopeasti siihen pinnalle.
Omassa on monet kuusiokolon kuopat "ruosteessa": ei-ruostumattomasta työkalusta jää sen verran metallia ruostumattomaan pulttiin et värjäytyy.

Jos kromi ei oo täysin ehjä tai tulee aina samaan kohtaan takas (esim hitsisauman kohdalle) niin sitten ko kohdassa on tod näk jotain vikaa pinnoiteessa.

Rosteriin jos tulee hitsaus saumaan, voi olla et sauma on viallinen - hajoaa lopulta (ehkä vuosien päästä) tai sitä ei ole puhdistettu kunnolla, jolloin värivikaa tulee kunnes kaikki "paska" on lähteny ja kunnon aines jää.

joka tapuksessa uuden pyörän ollessa kyseessä käy näyttämässä siten että jää merkintä - > vika on huomattu takuuajan aikana. Jos jotian sit myöhemmin tulee niin on ainakin merkintä takuu ajalta.
Teen niin, että pesun jälkeen paineilmalla töhäyttelen puhtaaksi kaikki hankalat paikat. Ruuvien etc. kuopat, mittariston jne... Kyllä pysyy paikat siistinä kun samantein koloista purskahtelee pesuvedet jne. pois ja kuopat jää kuiviksi.
Muutoin pyörä on katoksessa peiton alla aina, kun ei ole ajossa ja talvella varastossa.

No niin, kävin sitten vihdoin näyttämässä ja kuvauttamassa Hondan myyjäliikkeessä ja siellä suhtauduttiin ihan asiallisesti ja todettiin, etten ole voinut itse aiheuttaa ruosteongelmaa. Monta kertaa vahattiin, jatkuvasti kuivailin, pidin myös sateensuojassa ja ilma kiersi hyvin mutta ei vaan pysähtynyt ruosteen raiskaus
sad_orig.gif

Luvattiin, että stonga ja ruuvit sekä se välikappale siellä pakoputkessa tullaan vaihtamaan kun vien keväällä huoltoon.
Ihan asiallista kohtelua sain, kiitos heille siitä!

Hyvä että edes kertaalleen vaihtavat ruostuvat osat uusiin. Mutta ruostuuhan nekin sitten taas, kun ovat samanlaisia.

Mulla on nyt viisi kesää ajettu pärrä (ei Honda), josta en ole löytänyt mistään ruostetta, vaikka ylläpito on suunnilleen hälläväliä tasoa. Tai kun tarkemmin muistelen, niin 2007 testeissä joku oli havainnut kaksi ruostuvaa kuusiokoloruuvia etukatteissa. Nämä vaihdettiin jo ekassa huollossa pyytämättä.

Jos materiaalit ovat kunnossa, ei mitään erityisiä toimia tarvita pyörän kastuttua. Ja ainahan se sen verran on kosteudelle alttiina, että ruostuu jos on ruostuvasta aineesta tehty. MP-messuillakin näkee ajamattomia pyöriä, joissa on ruostetta.

Olen kyllä samaa mieltä siitä, että on aika paljon laatueroja suht samanvuotisissa pyörissä riippuen valmistajasta ja siis nimenomaan tässä ruostumisasiassa. Mulla on ollut nippu eri merkkisiä laitteita pääosin 99-08 väliltä ja keskittyen tuohon 05-06 paikkeille. Noista missään ei ole ollut paljoa ruostetta muualla kuin pulttien päissä tms. paikoissa (ei siis mitään ruostuneita pakoputkia tms.), mutta tietyllä tapaa se antaa vähän halvan vaikutelman kun alkaa ruostetta näkymään. Muistinvaraisesti noista omista:
- Yamaha FZS600 -01 ei ruostetta, mutta on ainoa mun pyöristä, jonka olen ostanut uutena ja ajoin siis 0-10tkm.
- Suzuki GSX (jätän pois tästä vertailusta, koska selvästi vanhin)
- Yamaha TRX850 -99 ei ruostetta, oli mulla n. 23-42tkm.
- Honda Shadow - 05 ei ruostetta, oli mulla n. 38-43tkm.
- Suzuki Intruder - 06 ei ruostetta, oli mulla n. 7-17tkm.
- Aprilia RSV R - 06 ei ruostetta, oli mulla n. 1800-3500km.
- Triumph Scrambler - 06, ruostetta ainakin takaiskareissa ja joissain pulttien päissä ja toisen tulpan tienoilla. Oli mulla 2-10tkm.
- Buell XB9S -03, ruostetta todella monissa pulteissa, mutta ei muualla. Oli mulla 29-31tkm.
- H-D XR1200 -08, ruostetta joidenkin pulttien päissä, oli mulla 12-23tkm.
Nykyisesti Bemarista (06) en ole ruostetta löytänyt mistään.

Vassua pultinpäihin ja muihin ongelmakohtiin ja niveliin jne. pesun jälkeen. Ei oo ykskään pyörä ruostunu meikäläisellä kun voitelee välillä, harrikka ei ruostunu vaikka kaks kesää oli puhtaaksi hiotut peltiosat..

Tosin eihän uudesta pyörästä tartte huolta pitää koska takuu..

baaa.gif

Jos niitä ruuvveja itse vaihtelee, etenkin jos ruuvinkolo on alumiinia, kannattaa kattoa että tulee oikeanlaatuista ruostumatonta terästä pultiksi. Muuten hapettuu. Oli muistaakseni yleisesti A4 merkityt pultit jokka eivät aiheuta hapettumista.

Bilteman ja muiden halpaketjujen A2 "ruostumattomat" pultit kuulemma ruostuvat jo ihan itsekseen vaikka niitä myydään ruostumattomana
biggrin.gif

Yep, valitkaa pulteiksi A4, eli se on haponkestävää. A2 ei tahdo toimia missään kunnolla.
A4:n tunistaa mm. siitä, ettei se tarraa magneettiin.

^Olen erimieltä. Kyllä noita "laatupelejä" rasvattiin määräaikaishuollossa ennen asiakkaalle luovuttamista. Tämä voi luoda harhaluuloja rasvailun tarpeellisuudesta koska asiakkaiden ei itse ole tarvinnut tehdä mitään.    
wink.gif

Omien pyörieni kohdalla olen pyrkinyt pitämään ne laadukkaina vastaisuudessakin, siispä jatkan rasvailua aina pesun jälkeen edelleenkin, eipähän ruostu.

pysykää japsivehkeissä,ei oo -99 viragossa missään hajuakaan ruosteesta.kromit ja pultttien kannat kuin uusia .
062802jumpie_prv.gif

^Olen erimieltä. Kyllä noita "laatupelejä" rasvattiin määräaikaishuollossa ennen asiakkaalle luovuttamista.
En lähde väittelemään. H-D:sta tiedän, että kaikki huollot tehty merkkiliikkeessä. Yksi ruostunut kohta (myös Buellissa) oli se akselin pää (?) joka menee koneeseen sisälle vaihteistoon. Siis ei sellainen osa, jota pitäisi availla tms. Joissain on äänenvaimennin ruostunut jne. TRX:n huolsin itse koko ajan, en rasvaillut mitään, eikä minnekään tullut ruostetta 06-09 ja +20tkm aikana, myydessä kuitenkin 43tkm mittarissa ja 10 vuotta ikää vrt. H-D joka ostaessa ruosteessa 3v. / 12tkm tai Trumppa, joka oli sisällä säilytetty, ajettu karvan yli 2tkm, käyttöönotettu muistaakseni 2008 ja käynyt vain ja ainostaan kertaalleen valtuutetussa huollossa. Vaan kun ei ole kuin omia kokemuksia, niin ei noista tietty voi mitään tilastofaktaa heittää.

Eikä ole tarkoitus parjata mitään merkkejä sinällään. Kaikista olen pitänyt ja esim. Trumppa sai sellaista hanaa koko mulla olo aikansa, ettei paremmasta väliä ja paljon sorateillä yms. eikä siinä ikinä ollut mitään, pienintäkään, vikaa.  
thumbs-up.gif

Entivanhaan, 80 -90 luvuilla, siis 1980 ja 1990, oli ihan normaalia että uudet Harrikat ruostui, ruostetäpliä oli jo ennenkuin pyörä oli omistajalla, vanteet, pinnat, kromimutterit ja ruuvit, strutsit jne, erityisesti kohdissa joissa mutteri oli kiristetty, niin kromi oli irronnut kuparista tai alustasta. Tai saattoipa olla Meksikossa ei Harrikan kromiosiin alle laitettukaan kupari pinnoitusta. Hm... ehkä vastasin itse.

No ainakin pari vuotta sitten oli näissä V-rodeissa, ja tais olla muissakin saman heimon kulkineissa, aika monta letkunkiristintä, jotka näkyivät olevan jo myymälässä ruosteessa. Tyly kontrasti sen muun krominkiillon kanssa. Samoin tietysti pakoputken sisäkalut, jotka monissa muissa ovat rosteria. Selityksenä kuulin, että nehän vaihdetaan joka tapauksessa. Ehkä olisi kannattanut laittaa vaikkapa muoviset sitte?  
crazy.gif

Back