• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Rengastyön hinta, törkeää rahastusta !

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Baltic
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Niin no.. Jos rengastyö tehdään ilman kuittia autotallin nurkassa, käsipelissä rengasraudoilla ja tasapainotus kahden markan koneella, niin kalliinahan noita hintoja voisi pitää..
Vaan jos liike on satsannut liiketiloihin ja vehkeisiin kymmeniä - jopa satojatuhansia eskoja, niin pitäähän sijoituksen maksaa itsensä takaisin ja myös tuottaa - ihan niinku minkä tahansa sijoituksen. Ja kun sille asentajan mokomallekin pitänee maksaa palkkaa...

Ja totta kai se vituttaa, kun ns. asiakas tilaa renkaansa ulkomailta ja tulee sitte vaihdattamaan kumiaan rengasliikkeeseen joka elää renkaiden myynnillä.
Itse jos olisin rengaskauppias, niin moiseen puuhasteluun en edes ryhtyisi - en ainakaan sellaiseen vuodenaikaan, jolloin tuottoisampaakin hommaa on kädet täynnä.

Tuleepa mieleen vuosien takaa erään huoltoaseman pitäjän (silloisen työnantajani) kommentti asiakkaalle: Vaihdata kumisi siellä mistä ostit, tai vaihda itse - jos kerran kalliilta tuntuu..
Tohon vois kyllä lisätä, että, "pelisilmä" taitanee olla "puusta" ennemmin vaihtaa kummin halvalla ja satsaa "hyvään kelloon" joka kuuluu kauas ja tuo asiakkaita positiivisella mielellä ja saat sitten myytyä jotain muuta ihan vaan periaatteessa...
Vai ajatteleeko joku kauppias vielä niin että--perkele jossain se kostautuu kun et mun kaupastani osta kalliilla kummia--- juu kostautuu kostautuu, en osta sitäkään vähää mitä olisin aikaisemmin ostanut...kele, jmulle ei vittuilla --mä oon asiakas..
Maailma muuttuu, kaupantekotapa muuttuu, voittajia ovat ne jotka muuttuvat ja levittävät positiivista kuvaa itsestään kaikessa ja ovat palveluhalukkaita...ja jopa vaivautuvat palvelemaan puhelimella yhteyttä ottavia asiakkaita
wink.gif
--kai se puhelinmyyjäkin olis myyjä siinä kun muukin...tai sitten vois mainostaa että kesäaikaan emme palvele puhelinasiakkaitamme koska talo on jo täynnä...onks tossakaan tosiaankaan järkeä, vittu mikä strategia... voi olla joku semmonen meinaan tarpeessa joka ei edes pääse liikkeeseen... totanoinniin...

Ihan ilman "vittuja" tiedän tapauksen, jossa Gummi firma vaihtoi asiakkaan omaa rengasta alle kohtuuhinnalla, mutta tuo rengaspa repesi reunasta vaihdettaessa ?? V-Käyrä saattoi olla korkea pienyrittäjällä, kun omasta varastostaan kaiveli uuden gummin ja asenteli se paikoilleen hintaan 25 egee. Jälkiarvioineissa mietittiin, oliskoos "Kettu" kusettannu, eli tiennyt että Gumi oli viallinen, ehkä "Jonkun" paikoilleen johonkin jo aiemmin kohtuuttomalla voimalla yrittämä. Mene ja tiedä.
ghostface.gif

Jos kyseessä olisi ollut yrittäjän rengas, olisi maahantuoja korvannut renkaan, mutta......................
idea3.gif

Kulahti takarengas vahingossa loppuun reissussa Savonlinnan kohdalla. Muutoin olisi ollut vielä OK, mutta yhdestä kohtaa 20 cm matkalta alkoi kankaat näkymään, outoa ...
No siitä Retretin pihasta soittelemaan paikallisia läpi.

RengasKumppani niminen firma tarjosi Maxxis rengasta 160e ja hyllystä pitäs löytyä. Onneksi älysin kysyä eikös rengastyö kuulu samaan hintaan niinkuin yleensä. Eikun lisää pitäs saada 15e jos ite ottaa irti/paikalle muutoin +45e !!! ... jaaha.

Tallilla sitten heti töihin, firman apumiehen nenän päästä tippui jo hiki vaikka vain odotteli vuoroaan. Kaverin tasapainotus ei menny ihan putkeen kun piti 4 eri kertaan painottaa (kokemuksen puute?) painoja lisäiltiin vuoronperään entisten viereen.
Pomo hoiti rahastuksen ja ilmoitti yllättäen että se on +25e !
Prkl savolainen! Turistia on kiva vedättää kun huomasi vielä olevan pakkorako.
Pihalla ollessani lähdössä huomasin apumiehen nyysineen alumiinihatun venttiilistä - takaisin ja mistä löytys ?
Taas lähdettiin ja ankara nakutus takaa - takasin ja oli apumies unohtanut rattaanpuolen väliprikan irroituskoneen päälle.
Enhän minä ,ekakertalainen, sellaista huomannut tarkastaa.
Taas se helvetin rengasjumppa ja prikka paikalleen.

Nyt Vitu¤tti se koko firma siihen malliin että jos olisi sattunu olla lapualainen vyöllä olisin tuikannu sitä hikeä puskevaa ja kalpeana tärisevää apumiestä samantien.
Kyllä tuollaisilla ei olis pohjanmaalle asiaa...
Sadan metrin päässä olisi ollut Motomesta.

Kulahti takarengas vahingossa loppuun reissussa Savonlinnan kohdalla. Muutoin olisi ollut vielä OK, mutta yhdestä kohtaa 20 cm matkalta alkoi kankaat näkymään, outoa ...
No siitä Retretin pihasta soittelemaan paikallisia läpi.

RengasKumppani niminen firma tarjosi Maxxis rengasta 160e ja hyllystä pitäs löytyä. Onneksi älysin kysyä eikös rengastyö kuulu samaan hintaan niinkuin yleensä. Eikun lisää pitäs saada 15e jos ite ottaa irti/paikalle muutoin +45e !!! ... jaaha.

Tallilla sitten heti töihin, firman apumiehen nenän päästä tippui jo hiki vaikka vain odotteli vuoroaan. Kaverin tasapainotus ei menny ihan putkeen kun piti 4 eri kertaan painottaa (kokemuksen puute?) painoja lisäiltiin vuoronperään entisten viereen.
Pomo hoiti rahastuksen ja ilmoitti yllättäen että se on +25e !
Prkl savolainen! Turistia on kiva vedättää kun huomasi vielä olevan pakkorako.
Pihalla ollessani lähdössä huomasin apumiehen nyysineen alumiinihatun venttiilistä - takaisin ja mistä löytys ?
Taas lähdettiin ja ankara nakutus takaa - takasin ja oli apumies unohtanut rattaanpuolen väliprikan irroituskoneen päälle.
Enhän minä ,ekakertalainen, sellaista huomannut tarkastaa.
Taas se helvetin rengasjumppa ja prikka paikalleen.

Nyt Vitu¤tti se koko firma siihen malliin että jos olisi sattunu olla lapualainen vyöllä olisin tuikannu sitä hikeä puskevaa ja kalpeana tärisevää apumiestä samantien.
Kyllä tuollaisilla ei olis pohjanmaalle asiaa...
Sadan metrin päässä olisi ollut Motomesta.
Varmasti jämptimpi firma vaikkei ole edes kokemusta
veryangry.gif

Öhöm... Pakko mainita Riihimäen Vianorin hinta pelkästä renkaan+venttiilien pois otolle. Tuli ''vahingossa'' sinne vietyä kun oli matkan varrella..
Järvenpään Vianorille ei kannata ainakaan alta alle vaihtoon renkaita viedä...

Viime kesänä tilasin Pirellin rengaskierroksen ko. putiikista (tutunkauppaa, edullinen kierros). Diiliin kuului alta alle asennus.
Asentajan ja renkaan myyjän sanojen mukaan, kokemusta mopojen renkaiden vaihdoista oli runsaasti.

Ensin. Asentaja oli laittamassa tubelessiin sisäkumia... Onneksi huomasin.

Toiseksi, etujarrupalat onnistuttiin asentamaan molemmat samalle puolelle jarrulevyä, eli ei jarrulevyn molemmin puolin niinkuin kuuluu, vaan vierekkäin toiselle puolelle... Tätä en huomannut. Matka meinasi tyssätä ensimmäiseen risteykseen Poliisin maijan alle kun ei etujarrut pelannut...

Onneksi ei jarrulevy hajonnut. Antoivat kyllä takuun, että maksavat uuden jos kieroutuminen/ tuhoutuminen kerkesi tapahtua.

Ikinä en ehkä ole niin vihanen ollut...
veryangry.gif

Joten tarkkana jos/ kun käytätte ns. EI MP-Liikkeiden palveluja... Halpa hinta ja hyvä työnlaatu ei todellakaan useinkaan tule samassa paketissa...
Joo. Minäkin vaihdatin .orgshopista ostamani gummit Turun Vianorilla tässä taannoin. Vianorhan mainostaa nykyään tekevänsä myös moottoripyörien renkaanvaihtoja. Ei mitään ongelmia: vedettiin pyörä nosturilla ilmaan, nypin itse kiekot irti, äijä vaihtoi ja tasapainotti, asensin itse kiekot paikalleen. Mulla oli omat työkalut ja vaseliinit mukana. Renkaanvaihdon aikana vaihdoin samalla vielä jarrupalatkin. Hinnaksi määräsivät varsin kohtuulliset 30,- euroa.

Mutta etupyörän nopeusmittarin anturia irroittaessaan asentaja laittoi etupyörän betonilattialle siten, että se nojasi jarrulevyä vasten! Onneksi huomasin tilanteen ja ehdin opastaa laittamaan kakkosnelosen pätkät (jotka minulla oli myös mukana, tosin eri tarkoitusta varten) vanteen alle. Jarrulevy ei vääntynyt.

Tämä oli siis tämmöinen välimalli "tee-se-itse" ja täyden palvelun rengasliikkeen toiminnan väliltä. Mikä näkyi hinnassa. Sopii minulle.

Tällä kans paikallisesta V***norista vaan hyvää sanottavaa, talvella irrottivat gummit vanteitten maalausta varten ja laittovat sittemmin gummit takas ja tasapainotukset, homma meni odotellessa ja koko eestaas revohka makso jotaa 60,-

Vianorhan mainostaa nykyään tekevänsä myös moottoripyörien renkaanvaihtoja.
Moottoripyörän renkaanvaihto onnistuu ihan samalla koneella ja samalla tekniikalla kuin autoonkin. Päinvastoin prätkän rengas on rungoltaan niin lerppu, että on jopa lastenleikkiä.

Ainoa vaikeus on kaikenmaailman väliholkit ja ketjunkiristimet, jarrupalat ym irtosälä, joiden kanssa perus autonrengasasentaja ei välttämättä ole tottunut touhuamaan. Irtovanteelle homma on lapsellisen helppo, eikä vaadi mitään ihmeellistä.

Ihan ilman "vittuja" tiedän tapauksen, jossa Gummi firma vaihtoi asiakkaan omaa rengasta alle kohtuuhinnalla, mutta tuo rengaspa repesi reunasta vaihdettaessa ?? V-Käyrä saattoi olla korkea pienyrittäjällä, kun omasta varastostaan kaiveli uuden gummin ja asenteli se paikoilleen hintaan 25 egee. Jälkiarvioineissa mietittiin, oliskoos "Kettu" kusettannu, eli tiennyt että Gumi oli viallinen, ehkä "Jonkun" paikoilleen johonkin jo aiemmin kohtuuttomalla voimalla yrittämä. Mene ja tiedä.
ghostface.gif

Jos kyseessä olisi ollut yrittäjän rengas, olisi maahantuoja korvannut renkaan, mutta......................
idea3.gif
Korvaa se maahantuoja silti sen, ei ne renkaat ole numeroitu.
Maksoin 5,- keväällä renkaan vaihdosta harrikkaani .

Tikkurilan Motoway lupas hoitaa homman 20Eur. Omalle renkaalle ja vanha vanne/rengas toisessa kainalossa.

Jos heiltä ostaa renkaan on rengastyö vissiin ilmanen.

On ihan asiallinen firma, Contit on alla.

Ite vaihdatin just uuden Misukan alle Tokimotossa. Oikein leppoisa meininki... Kyl vastinetta 25 eurolle oli! Suosittelen!

Täytyy minunkin jakaa renkaanvaihtokehuja, kun kerran aihetta on.

Muutama viikko sitten takakumista alkoivat kankaat tulla näkyviin. Tilasin vanhaan tapaan uuden kumin omien kontaktien kautta ja otin takapyörän irti omassa tallissa. Snellman Racingista olin kuullut hyvää palautetta ja paikka oli sopivassa paikassa, joten soitto sinne. Viikko oli kuulemma tupaten täynnä, mutta asentaja kertoi yrittävänsä saada kumin paikalleen jossain välissä seuraavana päivänä. Mulla ei ollut hengen hätä asian kanssa, joten kiikutin renkaan ja irtopyörän Snelluun. Paikan päällä selvisi, että homma onnistuisikin saman tien. No, mulla ei ollut lompakkoa mukana, joten sovittiin, että haen takapyörän pois myöhemmin iltapäivällä. Kotimatkalla sitten koukkaus Finnoontien kautta ja pyörä mukaan. Veloitus erittäin kohtuulliset 10€. Eikä mitään ongelmaa, vaikka olin itse hommannut renkaan. Suosittelen!

062802jumpie_prv.gif

Kannattaako ruveta harrastamaan jos täytyy penneistä vinkua, ketä kiinnostaa maksaako renkaat töineen, oli sitten tilattu namibiasta tai ostettu liikkeestä, 100€ enemmän tai vähemmän. Kulutustavaraahan nuo ovat. Itse ostan renkaat liikkeestä pyörä pihaan kahvikuppi käteen ja tupakiksi sen jälkeen kassalle maksamaan ja uusilla kumeilla matkaa jatkamaan
062802moto_prv.gif

Kannattaako ruveta harrastamaan jos täytyy penneistä vinkua, ketä kiinnostaa maksaako renkaat töineen, oli sitten tilattu namibiasta tai ostettu liikkeestä, 100€ enemmän tai vähemmän. Kulutustavaraahan nuo ovat. Itse ostan renkaat liikkeestä pyörä pihaan kahvikuppi käteen ja tupakiksi sen jälkeen kassalle maksamaan ja uusilla kumeilla matkaa jatkamaan
062802moto_prv.gif
Kannattaa. Ainakin mua kiinnostaa, ja kuulemma toisille 100 erkkiä on rahaa, etenkin jos useamman kerran kesässä kumeja vaihtelee. Kaikenlisäksi en vedä röökiä enkä juo kahvia. Mut kivat sulle
bowdown.gif

br, Mikko

Ei ollut tarkoitus ketään suututtaa
bowdown.gif
mut onko sillä 19€ oikeasti niin hirvittävästi väliä yrittäjänkin kuitenkin jotain täytyisi saada. Vaihdan kyllä itsekin useamman kerran kesässä ja nyt jatkan
033102beer_1_prv.gif

Paikallinen liike on vaihtanut irtovanteelle 5€:llä. Todella asiallinen hinta. Tasapainotus tosin pitää tehdä itse, mutta sehän ei ole ongelma. No sieltä on tullut sitten ostettua kotiloonkin renkaat jo useamman kerran.

Hinnasta en mene enää takuuseen, koska en ole tänä kesänä vaihtoa tarvinnut.

Mikä siinä on, kun ei persaukisen kädessä enää rengasrauta pysy?

edit: meinaan vähän samalla viisii, kuin itse leikkaan tukan ja paikkaan hampaat meidän perheelltä. Taulut maalaa muija.

Vianorhan mainostaa nykyään tekevänsä myös moottoripyörien renkaanvaihtoja.
Moottoripyörän renkaanvaihto onnistuu ihan samalla koneella ja samalla tekniikalla kuin autoonkin. Päinvastoin prätkän rengas on rungoltaan niin lerppu, että on jopa lastenleikkiä.

Ainoa vaikeus on kaikenmaailman väliholkit ja ketjunkiristimet, jarrupalat ym irtosälä, joiden kanssa perus autonrengasasentaja ei välttämättä ole tottunut touhuamaan. Irtovanteelle homma on lapsellisen helppo, eikä vaadi mitään ihmeellistä.
autonrengaskone ei suoraan sovellu ilman lisävarusteena saatavia ylimääräisiä korotuspaloja, jotka ottavat vanteen ulkoreunasta kiinni. autonrenkaat otetaan useimmiten vanteen sisältä kiinni.
ja tähän mp-renkaan lerppuuteen sellainen vinkki että rata-renkaat joita ovat esim pirellin supercorsa, mez racetech yms menevät tosiaan ns. heittämällä vanteille, mutta ne renkaat joita nyt kuitenkin useimpien pyörien alla on ovat ihan eri maata. esim huippusuosittu mez z6 roadtech on teräsvanteineen sitäluokkaa jäykkää tavaraa että koneen kanssa saa olla varovainen ettei naarmuta vannetta. koneen telanhan ei voi antaa pyöriä vanteen reunaa vasten (kuten autonvanteissa voi tehdä), vaan siihen on saatava jäämään väli jottei ohut maali vaurioidu. lisäksi suurin osa nykypyörien vanteista on mustalla maalilla maalattu ja siinähän näkyy kaikki mahdollinen.
alta-alle vaihdettaessa pitää muistaa että auton ja mpn rengastyö eroaa suuresti. etupäässä otettava jarrupuristajat irti, joissain myös etulokari tai sen osia. autohuollon veloitus etujarrupuristimien irroituksesta ja kiinnityksestä lienee 50€ luokkaa eivätkä edes liimaa, saati käytä momenttiavainta kiinnitykseen. hintoihin en ota mitään kantaa muuten kuin että alta-alle vaihtoon kuluu noin 30min per pääty ja tunti on yhtä arvokas tekee sillä sitten mitä tahansa. rengaspainoja yhteen renkaaseen kuluu noin 1-1,50€.

No itse olen katsellut vierestä kun rengas vaihdetaan ihan tavallisella autonrengaskoneella. Noita teloja ja sisältä kiinnittämisiä olen nähnyt vain raskaan kaluston koneissa.

Muutama päivä sitten väänsin Z6 takakumin vanteelle rengasraudoilla ja meni ns. heittämällä.

Henkilökohtaisesti ole sitä mieltä, että renkaan vaihto maksaa minkä maksaa ja useimmiten maksaa melko törkeän paljon. Jos ei ole mielenkiintoa tai taitoa vaihtaa itse, niin siinähän itkette kädettömiltä rahat pois ottaville.

Oon aina ihmetellyt niitä tyyppejä, jotka ajaa 10 kilsaa saadakseen sentin halvempaa bensaa... Shellin "kusetus" Ferrari bensaa laitan Corollaankin, elämä on...

Niin renkaista... ...jos haluaa suoriutua edullisesti renkaidenvaihdosta tai huolloista, kannattaa ympätä ne reissun yhteyteen. Jotkut ajavat Italiaan huollattamaan bemareitaan, kun reissu tulee kokonaisuutena edukkaammaksi kun huollattaisi mopoa Suomessa... ...no tiedä näistä legendoista sitten... Saapasmaan mekaanikkojen asiantuntemus on ainakin kohdallaan.

Itsellä sellainen tapaus, että pienessä moottoripyöräkorjaamossa myyjä tarjosi Michelinin rengassarjaa 300 euroon (itse misukan jälleenmyyjä) ja Metzelerin sarjaa 400 euroon (kataloogin listahinta).

Menin vartavasten kysymään niitä Metzelerin RoadtecZ6:sia eikä Misukka tällä kertaa kelvannut. Myyjä ilmoitti, että ei katso pahalla jos hankit muualta. Huomasi varmasti ettei ole kilpailukykyinen tässä tapauksessa, ja halusi palvella mahdollista muissa asioissa uudelleen tulevaa asiakasta. Lupasi irtovanteelle asennuksen 12 euroa/kpl. Myös VFR:n takavanteen tasapainotus onnistuu pajan viereisessä rengasliikkeessä.

Ai niin, tilasin sitten renkaat Reifenversandilta 228 euroa+postikulut 23,50 euroa. Kotiin kannettuna 254 euroa. Siihen 24 euroa asennuskulut, niin sarjan kokonaishinta jää 278 euroon.

Back