• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Rengaspaineet radalla?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja TSR
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Taitaapa olla niin että jopa ammattilaisilla on hakemista niiden paineden kanssa. Niin moni asia kuitenkin vaikuttaa siihen mitä renkaan ja radan pinnan välissä tapahtuu ja miten rengas siihen reagoi joten en usko että on vain yksi tie onneen. Kuten Pirellin taulukko sanoo niin sitä 2.6 ei saa ylittää, mutta ei ota kantaa mikä on sitten juuri se oikea paine renkaassa. Jokainen ajaa niillä paineilla jotka sopivat suositus haarukkaan ja omaan ajotyyliin / alustan säätöihin.

OT   Sorry
wink.gif
mut oli pakko tarttua noihin jokkis aikoihin.
Jokkis alastaro -08

PS. Itse en ole ajanut kuin suoraa tietä satulassa kuin tatti istuen
062802moto_prv.gif
Niin? Nyt meni pointtisi kyllä ohi. En ymmärrä mitä tarttumista tuossa oli?
Sitä vaan että ei niitä 1.23 vetäjiä ole ollut, eikä ole kovin montaa jokkiksessa. Sain vaan tekstistä sen kuvan että ihan normi hommaa noi 1.23 ja rapiat.
Eikö ollut? Koska tekstissä oli mukana kaikkien suosima pikku hymiö, se oli pieni murjaisu vain. Osa näköjään otti tuonkin tosissaan, mutta sehän tietysti täysin ymmärrettävää.

Voin kertoa sinulle Pena yhden pikku vinkin. Kun ajan radalla, ajan aika varovaisesti. Tästä olkoon esimerkkinä vaikka se, että takana on 448 ratapäivää ja 17 kilpailulähtöä ja vajaa 10 vuotta. Kertaakaan en ole kaatunut, en kisassa, en kouluttajana, en harjoituksissa, en aika-ajossa.

En myöskään kovin helposti tee virheitä ilmoittaessani kierrosaikoja, etenkään jos kyse on omista järjestämistämme kisoista. Annoin tuossa vielä vähän syöttiä ja Garsekin antoi suorastaan vastauksen, mutta silti jaksat ämpyillä. Seuraavan kerran kun lähdet opintielle, niin osta pena liisi teroitetut kynät.

Jatkossa kun yrität olla näppärä ja näpäyttää, niin teepä taustatyösi vähän tarmokkaammin, muutoin seuraa vastanäpäytys tai ehkä sarja joka suunnalta.

Jotta pysytään varsinaisessa aiheessa, niin minun tapauksessa (kuski 183, liian vanha, n. 80 kg), pyörä vakio R6R johon vaihdettu/lisätty vain kuitukatteet, tarrat, maalia, ohjausiskari ja jalkatappisarja ja ajat tuolla liki mummoluokassa, homma toimii erinomaisen hyvin mainitsemillani rengaspaineilla kyseisillä renkailla. Ajotyylini on erittäin varovainen ja siitä osoituksena pystyssä pysyminen vaikka olen ajanut eteen kaatuneen yli tai on tullut päälle ajetuksi.

Tähän keskusteluun ei ole vielä tietääkseni osallistunut yhtään alan kiistatonta ammattilaista vaan meitä enemmän tai vähemmän kokemattomia harrastajia ja siksi perustelutkin lähdeviittauksineen aika amatöörimäisiä. Yhden alan kiistattoman ammattilaisen kanssa keskustelin jousituksista. En ymmärtänyt mitään, eikä hän ymmärtänyt kysymyksiäni. Tasoeromme niin taivaallisen suuri. Hänen meriittinsä MotoGP-luokasta ja sen osa-alueen vastaamisesta. Liikennevakuutusväittelyyn löytyy sentään niin koulutuksen ja kokemuksen puolesta substanssia, joten siihen palattakoon ja voin vängätä aiheesta vaikka väitöskirjatasoisten tietäjien kanssa. Tällä sektorilla mennään mutulla ja tuo mutuni on se, että Pirellin Diablo Supercorsa toimii minun pyörässä minun vauhdeilla Suomen radoilla meidän kisoissa erinomaisen hyvin lämminpaineilla (lämppäri) 1,55-1,65. Ajon jälkeen paineet 1,70-1,80 (vastaavalla mittarilla mitattuna). Onko näin sitten käytettäessä 16,5" vanteita Britannian radoilla Superbikella, en tiedä. En aja siellä, en aja kilpaa Superbikella eikä vannekoko ole 16,5".

Muutama sata ratapäivää niin tonnisella kuin kusiaisella ajettuani uskallan mutupohjalta heittää, että rengas elää, kuluu ja kuolee eri tavalla kusiaisen kuin tonnisen alla. Kilpaa en ole vielä ajanut Superbikella, saa nähdä jos vaikka 2010 tai myöhemmin ajan. Otan sitten kantaa siihen.

Jukka

Lauantain kisassa näemmä yksi kilpailija ajanut kaksi kierosta alle 1.24. Alitusta parhaimmillaan 11
sadasosaa. Ehkä kasvavat osallistujamäärät nostavat tasoa tässäkin lajissa, mene ja tiedä. Milläköhän
rengaspaineilla kyseinen kuski ajoi? Mika Kallio kuulemma ajoi kyytiläisen kanssa 1.17.999. Tyhjällä takakumilla.
Ajoiko Kallio samalla radalla, samaa reittiä? Jos, niin sehän on ollut hieno ja upea suoritus kun tyhjällä renkaalla matkustajan kanssa täräyttää rataennätyksen liki kahden sekunnin turvin uusille lukemille. Oliko vielä side silmillä?

Minulla oli muuten helvetin hauskaa viikonloppuna. Hauskaa oli lauantain kahdessa kisassa, kisan jälkeen varikolla ja illalla mökillä ja mökin ympäristössä. Sunnuntainakin oli kohtuullisen hauskaa.

Nyt ajattelin kalastella viikon ja sitten taas mennä ajamaan kilpaa. Ihan omassa keksimässäni luokassa ajelen, koska saan ajella siellä rauhassa ja löytyy yhtä onnettomia kilpakumppaneiksi. Ehkä juuri siksi meillä on suurin luokka Suomessa, laskettiin siihen sitten pelkästään suomalaiset tai suomalaiset, venäläiset, virolaiset ja mitä nyt muita sattuu tulemaan, mukaan.

Meillä tuntuu olevan myös eniten kivaa, hip hei
062802jumpie_prv.gif

Ehkä ensi kaudeksi perustan Islannin Ponien tuki ry:n ja alan järjestämään vähän heppaleirejä. Hieman kiinnostavampia kisakuskeja siellä kuin täällä RR-puolella ja nyt en viittaa juuri Marcoon ja muihin epäheteroihin. Moi, moi. Lähden testaamaan mitkä renkaat toimivat Trekin maastopyörässä parhaiten. Paineet pumpulla pumpatut ja edessä yhtä leveä kuin takana. Takavanteelta mitattu jokunen aasivoima ja koneessa vääntöä riittää vaikka internettiin asti.

Jukka

biggrin.gif
Ahaa. Taas off topic linjalle. Jos katsot sen linkin tarkemmin, niin siellä oli painesuositukset myös Supersportille. Taulukkoon ei ainakaan ennen ole ollut maakohtaista variaatiota. Eiköhän se jo tullut selväksi, miten itse päädyit säätöihin. Vetosit auktoriteettiin, vetosin toiseen, joka mielestäni antaa hyvän lähtökohdan aloitteville kuljettajille. Sanoinhan, että soveltaa voi, ja pitää kunhan tietää mitä tekee.

Apua kannattaa käyttää, mutta siitä pitää myös oppia itse. Arvostan kokemustasi radalla ajamisesta, ja kokemuksen tulee myös kerryttää omaa tietotaitoa. Kopioimalla muita ei välttämättä pääse eteenpäin. Pitää ymmärtää, miksi joku toimii ja miksi ei. Sinulle ja Sinun vauhdillesi sopivat säädöt eivät välttämättä ole samat kuin esim Haaralalle tai Lauslehdolle, eli et voi ajattelematta kopioida heidän säätöjään ja olettaa, että kierrosaikasi paranisi. Sama pätee, joskin eri tavalla myös heidän välilleen.

Tosiaalta, osaavilta kuskeilta ohjeita kysymällä (ei kopioimalla) saat varmasti pyörääsi paremmaksi myös omaan ajoosi. Esim. Pauli Pekkanen oli tiimissämme korvaamaton apu pyörän säädössä jo ennen hänen siirtymistään World Superstockiin. Hän on edelleen apunamme ja uskaltaisin väittää, että hänen uskomaton tietotaitonsa kasvatti myös tiimimme osaamista.

On hienoa, että ohjeet muilta auttoivat myös Sinua parantamaan luottoa pyörään ja pitoon. Luotto pyörään ja pitoon on erittäin tärkeää kierrosaikojen parantamiseksi ja pitkään tärkeämpää kuin pidon optimointi.

biggrin.gif
Ahaa. Taas off topic linjalle. Jos katsot sen linkin tarkemmin, niin siellä oli painesuositukset myös Supersportille. Taulukkoon ei ainakaan ennen ole ollut maakohtaista variaatiota. Eiköhän se jo tullut selväksi, miten itse päädyit säätöihin. Vetosit auktoriteettiin, vetosin toiseen, joka mielestäni antaa hyvän lähtökohdan aloitteville kuljettajille. Sanoinhan, että soveltaa voi, ja pitää kunhan tietää mitä tekee.

Apua kannattaa käyttää, mutta siitä pitää myös oppia itse. Arvostan kokemustasi radalla ajamisesta, ja kokemuksen tulee myös kerryttää omaa tietotaitoa. Kopioimalla muita ei välttämättä pääse eteenpäin. Pitää ymmärtää, miksi joku toimii ja miksi ei. Sinulle ja Sinun vauhdillesi sopivat säädöt eivät välttämättä ole samat kuin esim Haaralalle tai Lauslehdolle, eli et voi ajattelematta kopioida heidän säätöjään ja olettaa, että kierrosaikasi paranisi. Sama pätee, joskin eri tavalla myös heidän välilleen.

Tosiaalta, osaavilta kuskeilta ohjeita kysymällä (ei kopioimalla) saat varmasti pyörääsi paremmaksi myös omaan ajoosi. Esim. Pauli Pekkanen oli tiimissämme korvaamaton apu pyörän säädössä jo ennen hänen siirtymistään World Superstockiin. Hän on edelleen apunamme ja uskaltaisin väittää, että hänen uskomaton tietotaitonsa kasvatti myös tiimimme osaamista.

On hienoa, että ohjeet muilta auttoivat myös Sinua parantamaan luottoa pyörään ja pitoon. Luotto pyörään ja pitoon on erittäin tärkeää kierrosaikojen parantamiseksi ja pitkään tärkeämpää kuin pidon optimointi.
Haaralan kanssa en muista koskaan edes jutelleeni, ellei sitten haasteltu ympäripäissämme Vanajalinnassa viime syksynä. Lauslehdon kanssa juttelimme (poika) viimeksi kolmisen vuotta sitten hotelli Vantaassa ja silloinkin ihan jostain muusta kuin mopoista (oli muuten tyttökin mukana) ja isänsä kanssa viimeksi kun kävin ostamassa silloisen avokkini kanssa hänelle ZXR:n. Kerran taidettiin kaljapäissämme jutella jossain senkin jälkeen, mutta siitäkään ole muistikuvia, tuskin kummallakaan.

Pekkasen kanssa juttelin Kemoralla keväällä, mutta vain arvoituksen muodossa. Kysyin, että mitä yhteistä on Paulilla ja vieressä seisovalla tytöllä. No, kukaan ei arvannut. Vastaus oli, että kumpikin on käynyt viisastelemassa kuviini eräässä teinienkin suosimassa kuvagalleriassa, josta toki myös heidänkin kuvansa löytyvät. Mutta nyt alkaa mennä jo lähelle. Sieltä suunnalta kävin vakoilemassa vähän tietoa. Ja jos luulet, että suoraan sovellan kaikkea mitä joku minulle kertoo, menee jo vähän aliarvioimiseksi. Parhaita neuvoja olen saanut mm. Salon Miikalta. Miikalla on aika hyvin balanssissa ajotaito ja pedagogiikka. Monella valitettavasti vain jompi kumpi ja sellaisten kanssa tarinointi ei juurikaan tuo lisäarvoa.

Ja ei, en ole myöskään tarjoamassa omia rengasvalintoja ja rengaspaineita jollekin keskiryhmän tai hitaan kuskille. Annan haarukan jossa mennään ja neuvon tutustumaan aihepiiriin.

Itse olen ja tulen pysymään tällä sektorilla puhtaasti amatöörinä. Jos ammattilaisuus kiinnostaisi tai olisi kiinnostanut olisin hankinnut joltain sopivalta sektorilta teoreettisen koulutuksen ja siihen soveltanut sitten käytännössä oppimaani. Pelkkä kokemus jos olisi autuaaksi tekevä, niin kirurgien paikalla HYKSissä olisi Tuotteen lihanleikkaajat. Syvällinen tietämys siitä miten ja miksi rengas käyttäytyy eri olosuhteissa, erilaisen kuskin alla, mikä on kumi, mitä on asfaltti, mitä on kitka jne. puuttunee meiltä kaikilta tähän keskusteluun osallistuneilta. Siksi tämä keskustelu on yhtä hedelmätön kuin keskustelun jota käydään vaikka bomber-foorumilla liikennepuolen sanktioista, seuraaminen. Kokemusta siellä suunnalla varmaan sanktioista löytyy, keskustelu juridisista ongelmakohdista kuitenkin saattaa olla tasolla, jossa maailmat eivät kohtaa. Jos tieto puuttuu, on syiden ja seurausten analysointi puhdasta mutua ja ajanvietettä. Itse pyrin syventämään osaamistani niillä osa-alueilla joiden avulla voin ostaa itselleni joskus vaikka sellaisen MotoGP-pyörän harrastepyöräkseni ja sitten taas näillä osa-alueille pitäydyn amatöörinä. Ikä, kokemus, lahjat, taidot ja taloudellinen tilanne, jokainen jo yksistään on omiaan pitämään huolen siitä, että tämä on ja tulee olemaan puhtaasti omaa pikku huvia.

Niin kauan kun tämä on hauskaa, sitä jatketaan. Jos jatkajaa ei löydy ja/tai muidenkin kiinnostus hiipuu, otetaan lapiot käteen, kaivetaan iso monttu ja pistetään homma sinne. Voidaan sitten tulla 30 vuoden päästä besserwisseröimään radan reunaan ja kertoilemaan tarinoita kuinka silloin joskus meillä oli suurin ja oltiin rohkeimpia. Sitä ennen pitää vielä saada ainakin se yksi hieno lippa aikaiseksi. Ilman sellaista kunnon rampautumistarinaa homma on vähän puolinainen.

Jukka

No jopas on vääntökäyrä saatu kohilleen tässä keskustelussa.

Kampesin eilen illalla Contin RaceAttacin taakke ja tänään/tällä viikolla jos jaksan nii samanlainen männöö etteen.

Meinasin koettaa ajella noiden Pirellin suositusten mukaisilla painiella mutta luettuni thrediä kuunnellessa pelottelua matalapaineista niin mitä mää ny uskallan siihen pistää ilimmoo mopoparkissa, jotta vielä seuraavallakin kerralla pääsen 1:42:ssa sen ympäri? Toisinaan on mukana lämppärit toisinaa taas ei. Löytysköhän Contille ja Metukalle tuollainen vastaava taulukko minkä johtaja pisti Pirellistä (kookeletan itekin kunhan jaksan)?

/z

Kampesin eilen illalla Contin RaceAttacin taakke ja tänään/tällä viikolla jos jaksan nii samanlainen männöö etteen.

Meinasin koettaa ajella noiden Pirellin suositusten mukaisilla painiella mutta luettuni thrediä kuunnellessa pelottelua matalapaineista niin mitä mää ny uskallan siihen pistää ilimmoo mopoparkissa, jotta vielä seuraavallakin kerralla pääsen 1:42:ssa sen ympäri? Toisinaan on mukana lämppärit toisinaa taas ei. Löytysköhän Contille ja Metukalle tuollainen vastaava taulukko minkä johtaja pisti Pirellistä (kookeletan itekin kunhan jaksan)?

/z
Onko ne Contin RaceAttack:t vai RaceAttack Comp:t?

http://www.conti-tyres.co.uk/contibike/

Itselläni on vaan haju noista Compeista.

Itse olen ja tulen pysymään tällä sektorilla puhtaasti amatöörinä.

Syvällinen tietämys siitä miten ja miksi rengas käyttäytyy eri olosuhteissa, erilaisen kuskin alla, mikä on kumi, mitä on asfaltti, mitä on kitka jne. puuttunee meiltä kaikilta tähän keskusteluun osallistuneilta.
Väittäisin että osa keskustelusta, poislukien aivan turhat lätinät historiastasi, tulevaisuudestasi ja kiinnostuksestasi hevosiin, antoi jotakin ainakin aloitteleville rata-ajosta kiinnostuneille. On eri asia kehittää renkaita ja käyttää niitä. Esim. Parjanilla on erittäin asiantuntevia kommentteja. Suosittelisin, että modet siistivät tätä ketjua, mukaanlukien tämän viestin.

Onko ne Contin RaceAttack:t vai RaceAttack Comp:t?
http://www.conti-tyres.co.uk/contibike/
Itselläni on vaan haju noista Compeista.
RaceCompia ovat, takana endurance ja eteen medium - kuvittelen, että mulla kovempi kumi menis pidempään hyvänä aivan mainiosti.
Ainoot suositukset mitkä löydän Contin sivuilta "vain" nämä ns. valmistajien antamat: RaceAttacin Fitment Guide for 1000RR 2.5/2.9 - siis kadulle?

/z

ps. älkää ny hyvät ihmise mainiota threadiä ruvetko raivaamaan, viihdearvo katoo.

edit: taidan lähteä liikkeelle tällä säännöllä: "vähän vähemmän, kuin normaalisti" ja katella miten kumille käy ("normaali" mulla on ollut lämpimänä E2.35/T2.55, jos joku ei sitä tästä ketjusta aiempaa muistanut)?

Hei toinen kysymys mikä ei osu ihan suoraan topikkiin tuli mieleen. Paljonko tekijäkuskilla vaikuttaa kierrosaikaan reilu heitto rengaspaineessa tai loppuun ajettu rengastus?
Mulla nuo edelliset ei tunnu vaikuttavan mitenkään eli ihan on pään sisäisesti paineesta ja pidosta kyse minkälaista vauhtia pystyy menemään kierroksia. /z

/z
Metukasta, jos kyse on Racetecistä, on kokemusta vähän pidemmältä (yli 3v) ajalta kuin Pirellin Supercorsista, joten uskallan jotain mutuilla ilman taulukkoa.

1. Katukuskille, joka ajaa Raceteceillä radalla hitaassa ryhmässä ilman lämppäreitä Motoparkissa vauhtia 1.55- enemmän, sellaiset 2,4-2,5 kylmänä taakse ja eteen.

2. Kuskille, joka ajaa samoilla renkailla keskiryhmässä (meidän tapahtumissa 1.42 ajat Motoparkissa ovat keskiryhmän aikoja, jossa muualla saattavat olla jo nopeankin ryhmän aikoja) ilman lämppäreitä tai lämppäreillä, suositellaan sellaisia 1,9-2,2 paineita kylmänä taakse ja 0,1-0,2 enemmän eteen.

Raceteceillä ajelin itse aikaisemmin, mutta niiden saatavuus oli alkukaudesta heikompi kuin Super Corsien, joten siirryin itse Super Corsiin tuosta syystä ja nyt ajelen niillä. Käytännössä en ole havainnut juurikaan eroja, mitä nyt paremmin paineissa. Racetecit ainakin minulla muljuavat jos paineita on saman verran kuin Super Corsissa, en tiedä miksi.

Metzelerin ja Pirellin renkaat tulevat samalta hihnalta (nyt saattaa olla jo nykytilanteen osalta mutua tuo) ja renkaiden pitäisi olla lähes samat. Jostain kumman syystä esim. slickseissä Racetec on kestänyt paremmin meidän kuskien alla kuin Diablo Superbike. Mistä se johtuu, en ole saanut siitä selkeää vastausta sen enempää tehtaalta kuin maahantuojaltakaan. Edessä Superbike toimii ihan yhtä hyvin kuin Racetec. Nuo väitteet perustuvat muutamiin kymmeniin asiakaspalautteisiin meidän kisakuskeilta ja omiin kokeiluihin, joissa olen jokaisella rengastyypillä ajellut, pääasiassa R6R:llä.

Ja mikä vielä mystisempää ja haastavampaa, niin joku rengastyyppi ja seos kestää hyvin jollain radalla kun jolloin toisella vastaavissa sääolosuhteissa ja säädöillä repeytyy murto-osassa ajasta.

Jos noihin olisi varma ja helppo vastaus, niin tuskin MotoGP-kisoistakaan tulisi kuskien suusta kommentteja, että säädöt olivat hakusessa ja rengasvalinta epäonnistunut. Siellä tosin ehkä epäonnistuminen tarkoittaa sekunnin kymmenyksen menetystä, meillä muilla jotain muuta.

Contin renkaista minulla ei ole mitään hajua.

Jukka

.. jos kyse on Racetecistä ..

.. 1.42 ajat Motoparkissa ovat keskiryhmän aikoja .. suositellaan sellaisia 1,9-2,2 paineita kylmänä taakse ja 0,1-0,2 enemmän eteen.

Raceteceillä ... saatavuus oli alkukaudesta heikompi kuin Super Corsien ..

tänks, tämä riittää hyvin mulle. Kunhan RaceTekkien vuoro tulee niin uskallan tällä puheella käyttää ne samoilla asetuksilla kuin noi Pirellitkin (kunhan en ylitä maagista 2.6bar kuumana), vaikka sitten muljuavat. Meinasin ensin heittää kolikolla kummat pistän alle Contit vai Metukat - uteliaisuus voitti ja pistin Contit (k1/k2 setti jäi odottelemaan seuraavaa rengasrulettia, toivottavasti eivät paistoleimat ehdi härshkiintymään)  
cool.gif
.

Contin renkaista minulla ei ole mitään hajua.

parjaani kertonee niistä kunhan ehtii. /z

Tämän vielä tänne kirjoitan, sitten lupaan olla hiljaa kyseisen topicin osalta.

Jos ja kun kerran valmistajat ilmoittavat suositus lämminpaineita sekä lämpötiloja niin eikös niitä kannattaisi kaikkien, vauhtiin katsomatta, silloin käyttää?

Syy miksi itse näin ajattelen on se että kun lämminpaineet pidetään sellaisina mitkä on hyväksi joko itse havaittu tai tehdas ilmoittanut ja ne toimii niin silloin saadaan eliminoitua pois esim. seuraavat tekijät:

- kelin lämpeämisen vaikutus rengaspaineisiin päivän aikana, edellyttää että niitä paineita sitten myös seurataan ja muutetaan kelin mukaan
- oma vauhdin kasvun vaikutus paineisiin, eli kun oma vauhti kasvaa niin renkaalla on suurempi rasitus ja sitä kautta rengas tuottaa enemmän lämpöä ja painetta, tämäkin edellyttää että niitä paineita oikeasti seuraa päivän aikana tiuhaan

Enää jää vaan jäljelle kasa muita, mukaanlukien se ihanin eli alustan säätäminen, mutta noilla päästään jo pitkälle ja mahdollisesti säästyy jo siltä harmilta mikä saattaa tulla eteen kun radan lämpötila nouseekin päivän aikana 30 astetta ja ajetaan niillä aamulla "kohdalleen" laitetuilla paineilla. Ts. rengas käy aivan liian kuumana ja mitään varoittamatta siinä iltapäivällä sitten luistaakin alta ja ihmetys on kova kun rengas on kuitenkin kulunut nätisti...

Mutta, kuten niin moni muukin asia, myös tämä on niitä joissa ei ole yhtä ja ainoaa oikeaa vastausta. Jokainen tehkööt kuten lystää.

Hyvä pointti Parjan. Olen samaa mieltä. Uskon kuitenkin, että nyt Jukan viestissä on pointti. Vähemmän aktiivinen ratakuski tuskin jaksaa/muistaa/pystyy tarkistamaan rengaspaineita jatkuvasti, ja nyrkkisääntö kylmäpaineille on paikallaan.

Jos vauhdit ovat kaukana renkaalle tarkoitetusta, tehtaan kylmäpaineohjeistus on myös metsässä. Uskon kuitenkin, että monet hakevat ratakumilla juuri sitä tärkeää luottoa pidon olemassaoloon.

Toisaalta, jos vauhdit ovat lähempänä renkaan limiittiä, kannattaa varmasti tehdö juuri kuten sanoit.

Hyvä pointti Parjan. Olen samaa mieltä. Uskon kuitenkin, että nyt Jukan viestissä on pointti. Vähemmän aktiivinen ratakuski tuskin jaksaa/muistaa/pystyy tarkistamaan rengaspaineita jatkuvasti, ja nyrkkisääntö kylmäpaineille on paikallaan.

Jos vauhdit ovat kaukana renkaalle tarkoitetusta, tehtaan kylmäpaineohjeistus on myös metsässä. Uskon kuitenkin, että monet hakevat ratakumilla juuri sitä tärkeää luottoa pidon olemassaoloon.

Toisaalta, jos vauhdit ovat lähempänä renkaan limiittiä, kannattaa varmasti tehdö juuri kuten sanoit.
Muuten ihan hyvä ja kultainen ajatus, mutta kun nämä nykypäivän matalapainerenkaat on jo ihan hehtaariltakin ulkona jos noita nyrkkisääntöjä seuraa. Esimerkkinä, karuimpana sellaisena, Dunlop:n N-type, joka kaipaa kylmäpaineena 1.1 bar luokkaa ja lämpöisenä maks 1.6 bar. Nämä paineet kuullut toisen käden tietona kyseisillä kumeilla ajavalta "milli-villeltä".

Mutta kuten Jukkakin tuolla teki niin kun mainitsee renkaan ja sille sopivan hehtaariluokan paineen niin ollaan jo tontilla. Se on sitten harrastajan / kilpailijan omasta viitseliäisyydestä kiinni kuinka tarkasti toimii loppumetreillä.

.. kun lämminpaineet pidetään sellaisina mitkä on hyväksi joko itse havaittu tai tehdas ilmoittanut ja ne toimii niin silloin saadaan eliminoitua pois esim. seuraavat tekijät:

- kelin lämpeämisen vaikutus rengaspaineisiin päivän aikana, edellyttää että niitä paineita sitten myös seurataan ja muutetaan kelin mukaan
- oma vauhdin kasvun vaikutus paineisiin, eli kun oma vauhti kasvaa niin renkaalla on suurempi rasitus ja sitä kautta rengas tuottaa enemmän lämpöä ja painetta, tämäkin edellyttää että niitä paineita oikeasti seuraa päivän aikana tiuhaan..

kts. P. Hyvin alleviivattu.

Vähemmän aktiivisena olen tehnyt justiinsa noin Parjanin kuvaaman neuvon mukaan ja ainakin tälle rengas-sabötöörille toi on ollut helppoa ja toimivaa - säästän muutaman setin/satasen vuodessa. Suosittelen myös eteenpäin kenelle tahansa joka vaivautuu rengaspainemittaria käyttämään.

Mulle Parjan sait "myytyä" Contia sillä, että mainitsit jossain vaihtaaneesi niihin sanoin: "eikä ole kaduttanut". Nyt koetan vaan itse olla pilaamatta tuoretta settiä. Pistänen joku 0.3-0.4bar alle sen minkä olen Pirellissä pitänyt ja tarkemmin saan tietää kokeilemalla.  
biggrin.gif

myNetMoto hinnastosta on helppo sanoa mitä näistä suosittelisin itselleni jatkossa, vaikkei jokaista ole vielä kokeiltu (samaa suosittelisin kelle tahansa jos sattuis joku kysymään): ContiRaceAttacComp 220€ / Dunlop GP Race D209 225€ / MezelerRaceTec 275€ / DibloSupercorsa 330€ (+25€ toimituskulut per. kaksi settiä renkaita). Renkaiden hinnat laskeneet kauden edetessä, vaikka raaka-aineen hinnat nousee.
/z

edit: tuntu tarpeelliselle lisätä Dunlop mukaan hintaverailuun

Tämmösiä mulle on neuvottu:

Pirelli diablo supecorsa (120/70 med + 180/55 soft)
lämminpaine takanen 2.2-2.4, etunen 2.1-2.3

Dunlop Sportmax GP (120/70 med + 190/55 med)
- Takarengas on nk. matalapainerengas
lämminpaine takanen 1.6-2.0, etunen 2.1-2.3

Paineet tarkoitettu nopeuksille ahvenisto n. alta 1.37 ja motoparkki n. 1.42.

Kadulla 2.5 - 3.1

ps.  Viimeksi ahvenistolla Dunlopin takasessa nousi paine kylmä -> lämmin n. 0.55 bar. Ja sillä alkaa jo olla vaikutusta...

Eli renkaan mallista ja kuskin nopeudesta riippuen.

Muistutettakoon nyt vielä, että termi kylmäpaine tarkoittaa tässä yhteydessä painetta joka on renkaassa kun se ei ole lämppärissä ollut, eikä juuri tullut radalta ja olosuhteet ovat normaalit. Normaali lienee +18... +22. Kantapään kautta, onneksi kantapää vain kävi asfaltissa eikä pyörä, olen oppinut sen, että kylmäpaine on hieman erilainen mitattuna silloin kun radan lätäköt ovat riitteen peitossa kuin silloin kun varikkoteltassa on +40 c lämmintä.

En myöskään suosittele missään nimessä menemään radalle ajamaan muuta kuin fiilistelymielessä jos lämpöä on vähemmän kuin +5c. Tämä nyt ei koske sitten mitään enskaa tai jäärataa, jos joku siihen tarttuu. Alastarossa taas meinasi tulla karu opetus kun oli lämppäreitä huudatettu 3h lämmöillä 84c ja sitten +2c -säässä täysillä radalle. Ihan hyvin piti kaksi ensimmäistä mutkaa, seuraavassa ja sitä seuraavissa sitten ei lainkaan. En tiedä kuinka kovaa pitäisi tuossa kelissä ajaa, että radan kylmyys ei renkaisiin siirtyisi vai pitäisikö sanoa renkaiden lämpö rataan ja ilmaan, mutta minun vauhdeilla oltiin väliinputoajia, liian vähän tai liian paljon, mutta pitoa ei ollut sitten yhtään. Takana SC1 ja edessä SC0, joten liian kovistakaan kumeista ei ollut kyse.

Nämä hommat ovat vähän kuin matematiikka. 10 - 11 = 0 ensimmäisellä luokalla, sitten kerrotaan, että se onkin jotain muuta. Alussa rengaspaineet ja tapa ajaa radalla opetetaan toisin, sitten kun vauhti kasvaa, pitää oppia vanhoista eroon. Ennakoivan ajon kurssilla opetetaan paineet pitämään kylmänä siinä 2,5 pinnassa, jarruttamaan neljällä sormella ja jarrutus lopettamaan ennen mutkaa, mutka ajamaan tasakaasulla ja suoralla sitten vasta pyörän pystyssä ollessa kaasua. Kisahommissa saattaa mennä nurin tai jäädä toisen jalkoihin noilla neuvoilla.

Hevonoja katkoi reitensä kun oli tieto paineista väärä, itselläni meinasi takarengas hajota kesken ajon kun en tajunnut profiilin 55 olevan ihan eri asia kuin profiilin 50 (R1:ssä +200 nopeuksissa 55-profiilin rengas otti kiinni swingin hitsaussaumaan ja melkein puhkoi renkaan).

Jotkut yrittävät saada heti kaiken ja mennään täysillä. Tuloksia saavutetaankin nopeammin, mikäli nyt ei pelko iske tai ranka murru. Toiset, kuten minä, valitsevat hitaamman kiiruhtamisen tien. Siksi mielenkiinto on säilynyt ja kehitystä tullut tipoittain vielä senkin jälkeen kun samaan aikaan aloittaneiden muistokin on jo kadonnut. Nimim. 15 perustajajäsenestä lienen ainoa enää aktiivisesti ajava.

Kuuntelemalla, kokeilemalla ja itseään kokeneemmilta kyselemällä, terveellä varauksella informaatiota keräten saattaa päästä aika nopeastikin hyviin tuloksiin. Hyvänä esimerkkinä olkoon Hyyrönmäki, joka aloitti tänä vuonna lajin ja nyt veteli Alastarolla 1.23 -aikoja ja Kemoralla tullee menemään 1.11 -pintaan. Kaverilla on oikea asenne. Tutkii, kyselee, tutustuu rataan ja soittaa neuvoja kysyäkseen kokeneemmalleen. Tuloksia syntyy. Toki selittävänä tekijänä on osittain myös kalusto, ei Kemoralla Rossikaan aja 1.11 alkuisia 20 vuotta vanhalla katupyörällä.

Maksamaton mainos: Kemoralla seuraavat kisat vajaan 2 vko päästä. Kuljettajatutkinnon voi suorittaa 25.7 perjantaina klo 16.30 alkaen Markolle (Reinikainen) ja minulle ja siitä sitten vain kisaan sunnuntaina. A-lähdön raja tullee olemaan siinä 1.17-1.18 paikkeilla ja B-lähdössä ajellaan sellaisia 1.17-1.25 aikoja kisassa, joten sinne vaan kisaa kokeilemaan, on sitten mitä muistella seuraavana talvena. Siinä viimeistään selviää miten renkaat toimivat vai ovatko toimimatta.

Jukka

P.S. Saatiinpahan nyt pienen vänkäämisen kylkiäisenä taas hieman tietoa itse kullekin.

<OffTopic/>
.. esimerkkinä olkoon Hyyrönmäki, joka aloitti tänä vuonna lajin ja nyt veteli Alastarolla 1.23 -aikoja ...
Kaikki joutuu kai reenaamaan, mutta toiset on sen lisäksi luotu lahjakkaiksi niin, että siitä on myös hyötyä?

.. joten sinne vaan kisaa kokeilemaan, on sitten mitä muistella seuraavana talvena. Siinä viimeistään selviää miten renkaat toimivat vai ovatko toimimatta.
Pitääpä tulla sitten, kun laptimerista ei ole enää vastusta ja lukemat edellyttää muuhunkin kuin jokkis B:ssä joukon jatkona roikkumiseen.
Todennäköistä on kuitenkin ettei kovakaan harjoittelu meikäläistä enää auta.  
tounge.gif

</OffTopic>

/z

.. kun lämminpaineet pidetään sellaisina mitkä on hyväksi joko itse havaittu tai tehdas ilmoittanut ja ne toimii niin silloin saadaan eliminoitua pois esim. seuraavat tekijät:

- oma vauhdin kasvun vaikutus paineisiin, eli kun oma vauhti kasvaa niin renkaalla on suurempi rasitus ja sitä kautta rengas tuottaa enemmän lämpöä ja painetta, tämäkin edellyttää että niitä paineita oikeasti seuraa päivän aikana tiuhaan..

kts. P. Hyvin alleviivattu.

Vähemmän aktiivisena olen tehnyt justiinsa noin Parjanin kuvaaman neuvon mukaan ja ainakin tälle rengas-sabötöörille toi on ollut helppoa ja toimivaa - säästän muutaman setin/satasen vuodessa. Suosittelen myös eteenpäin kenelle tahansa joka vaivautuu rengaspainemittaria käyttämään.

Mulle Parjan sait "myytyä" Contia sillä, että mainitsit jossain vaihtaaneesi niihin sanoin: "eikä ole kaduttanut". Nyt koetan vaan itse olla pilaamatta tuoretta settiä. Pistänen joku 0.3-0.4bar alle sen minkä olen Pirellissä pitänyt ja tarkemmin saan tietää kokeilemalla.  
biggrin.gif

myNetMoto hinnastosta on helppo sanoa mitä näistä suosittelisin itselleni jatkossa, vaikkei jokaista ole vielä kokeiltu (samaa suosittelisin kelle tahansa jos sattuis joku kysymään): ContiRaceAttacComp 220€ / MezelerRaceTec 275€ / DibloSupercorsa 330€ (+25€ toimituskulut per. kaksi settiä renkaita). Renkaiden hinnat laskeneet kauden edetessä, vaikka raaka-aineen hinnat nousee.
/z
sori.. looppaan vastausta omaan viestiin kun tulis edittinä turhan pitkää stooria.

Sain nyt eilen etusenkin väännettyä alle ja voi hyvää päivää, että oli päässyt unohtumaan miten hyvä tuntuma voikaan olla uusilla renkailla asfalttiin ja pyörään.
"Huonosti säädetty" muuttui kerralla: yleinen levottomuus, epävarmuus linjassa, takasen letkuaminen on poissa.
Nooh ei pidä nuolasta vielä sillä kokeilin vai nyt K-III rampeissa joista eräs on mukava 240 asteinen oikea (siitä erikoinen paikka, että ehkä 100 astetta pääsee ajaan takas vasurina) - tuntuu toimivalta - "vielä ei kaduta"!

Paineiden kanssa (katutesti) tein kuten on suositeltu - "aivan miten lystään" ja pistin kylmänä E2.1/T2.3 (hitaalle, tonniseen kadulle 0.2 enemmän kuin joku ratakuski - kusiaisen pohjalta vois ehkä suositella) ja ehkä ne 0.1-0.2 nousua otti vähän lämmitessä. Ihan kuin näissä Conteissa olis enemmän sivuttaisjäykkyyttä kuin Pirellissä vai kuvitteleko vain? Vastaavasti pienemmällä paineella "pituus" jäykkyyttä vähemmän ja sitä kautta "tuntumaa" etusella enemmän? Mä mitään tiedä mutta tolta se ny "tuntu". Kun pääsee radalla koettaan niin eiköhän tällä omista aiemmista epäilyistäni huolimatta ole jotakin vaikutusta kierrosaikaankin - jospa kävis niin, että osoittautuu kuten johtajan määrittelyn mukaan kuuluu: "haskalla paikattu" se mikä rengastuksen huononemisella on ollut vaikutusta kierrosaikaan?

/z

edit: tänään ap. testailin 0.2bar alemmilla (hevosmiesten mukainen ratasuos.) paineilla Contia, etunen alko kylmänä lipeemään vaikka vähän lämpesikin. Radalle voi olla ihan passelit aloitella näillä paikkeilla mitä olen nyt kokeillut (E2.1-1.9/T2.3-2.1 [lämmin]), mutta sen tuntee sitten sortuuko etunen ja miten ne rupee pitään/oottaan lämpöö (näitä arvioita EI sitten pidä ottaa kovin tosissaan katellaan uudelleen, kun on jotain mistä kertoa oikeissa olosuhteissa tapahtuneista asioista).

ps. muutaman ristinmerkin tein (ettei mitenkään käynyt) kun luin isolterin jutun. Pistää miettimään että miten kaukaa niitä omia rajojaan sitten kannattaa lähteä kokeilemaan.

edit1:
<u>Nyt yhden takasen Contia tuhonneena suosittelen uskomaan paremmin tietäviä jotka sanoo - Taakke 1.9 - Eteen 2.1. lämpimänä.
Tiedä sitten oliko enemmän paineista vaiko Kemoran asfaltin vika, mutta jos tekee kuten minä niin takanen kuluu silmissä isommilla 2.2-2.3bar. lämmin paineilla ja pito on ohkasen oloinen vaikka sitä hyvin riittääkin.
</u>

Back