• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Ratapyörän varustelu ja suojaus

PrivateeR sanoi:
...tässä video ku treenasin EM-kisoihin (vaikeustaso 12):

Ai hemmetti oli hauska video! :grin: Näen selvän yhtäläisyyden tuon ja rr:n välillä.
Kova vauhti, mutta rauhallisella tekemisellä ja hyvällä rytmillä eteenpäin. Jos rupee säheltämään, niin sitten menee pakka sekaisin.

Sitä mä ihmettelin, kun ohikulkevat naiset eivät jääneet katsomaan atleettista, hikistä miestä. Mieti, jos siinä olisi ollut joku yhtä innostunut leidi hikisenä pienessä topissa. Olisi saattanut olla muutama kannustaja ympärillä :cruising:

Kait voitit EM-kisat?

Jonezi sanoi:
Saa moottorinkierrokset istumaan paremmin rataan nähden.

Ja kyllä noi tonnisetki vaatii vähän lyhyempiä välejä että jaksaa lähteä mutkasta, eikä suomessa ole muita ratoja kuin kymi ja motopark missä tarttis piteämpiä välejä.

Edit. Niin joo, ja saa 520 ketjut 530:sten tilalle. Siinä on huima painonsäästö.

Mulla alottajan kanssa samanlainen projekti menossa ja ajattelin alkuun välityksissä laittaa vaan sen -1 eteen.
Jos joskus vielä verotan pyörän ja läiskin vakio katteet ja kilkkeet kiinni niin mitenkähän näiden uusien pyörien elektroniikka eli tarviiko joka tapauksessa speesohealerin vai pystyykö esim ecun kautta säätää jotenkin et tajuu välitykset mahdollisesti 🤔😅 että ei tulis turhia kilsoja mittariin ja itekki pysyis paremmin kärryillä palkinnon tullu ajettua yms.

Jonezi sanoi:
Saa moottorinkierrokset istumaan paremmin rataan nähden.

Ja kyllä noi tonnisetki vaatii vähän lyhyempiä välejä että jaksaa lähteä mutkasta, eikä suomessa ole muita ratoja kuin kymi ja motopark missä tarttis piteämpiä välejä.

Edit. Niin joo, ja saa 520 ketjut 530:sten tilalle. Siinä on huima painonsäästö.

Kymiringillä lähes vakio R6 -1 eturattaalla ja 180/60 takarenkaalla toimii ihan ok, ehtii vetää kuutosella kierrokset tappiin, Kemoralla ja Botniaringillä ei sitten kutosta tarvi tarjotakaan.

Jonezi sanoi:
No itseasiassa ne ei VAADI lyhyempiä välityksiä jotta jaksaa lähteä mutkasta, mutta suorien päässä hyytyy pikkasen enempi jos on liian pitkät välitykset.

Vakio 1000cc ottaa ykkösvaihteella about 130km/h ja mun ratavälityksillä kun lähden kakkosella hairpinneistä ni se ottaa 160 vaihdon kohdalla... Joten miksi se muka ei jaksaisi lähteä vakio ykkösvaihteella ku se pidemmällä kakkosvaihteellaki jaksaa lähteä? Mun superlyhyillä Alastaron välityksilläki 2 vuotta takaperin 2->3 vaihto tapahtui 140km/h kohdalla.

Toki vakiovälyillä pitää sitten käyttää yhtä pykälää pienempää vaihdetta joka paikassa, ja siinä saattaa olla se että joutuu tekemään turhia vaihtoja suorien päissä ku välit ei osu rataan järkevästi. Hyvin miniatyyrejä vikoja kyllä imho.

Kuussatanen rankasee huomattavasti enemmän pitkistä välityksistä ku sillä on tärkeää saada ne rpm:t pysymään korkealla.

T1mppa sanoi:
Sitä mä ihmettelin, kun ohikulkevat naiset eivät jääneet katsomaan atleettista, hikistä miestä. Mieti, jos siinä olisi ollut joku yhtä innostunut leidi hikisenä pienessä topissa. Olisi saattanut olla muutama kannustaja ympärillä :cruising:
En ollu tossa elämänvaiheessa kovinkaa "atleettinen" ainakaa mun mittapuulla :D Mutta harvemmin ne tyttöjä siellä jäi tuijottelemaan, ihan siitä syystä että hyvin harvalla tytöllä riitti mehut vetää noita vaikeampia läpi. Oli siinä monesti ilmestyny selän taakse 20 ihmisen joukko suut auki :D
T1mppa sanoi:
Kait voitit EM-kisat?
Sijoitus 8/45.

IlluH sanoi:
Kymiringillä lähes vakio R6 -1 eturattaalla ja 180/60 takarenkaalla toimii ihan ok, ehtii vetää kuutosella kierrokset tappiin, Kemoralla ja Botniaringillä ei sitten kutosta tarvi tarjotakaan.

Itse ajoin kymillä R6R:llä 15-45 väleillä, kun yleensä suomen radoilla oli 15-47. Ja oli sinne oikein passeli.
Vakio on siis 16-45.

Kikserissä taasen vakio on 17-42. Kymillä ja motoparkissa on sitten käytössä 16-44 (tällä pyörän vanha omistaja kelas 285 gepsiin), muualla 16-46. :D

Jonezi sanoi:
Itse ajoin kymillä R6R:llä 15-45 väleillä, kun yleensä suomen radoilla oli 15-47. Ja oli sinne oikein passeli.
Vakio on siis 16-45.

Kikserissä taasen vakio on 17-42. Kymillä ja motoparkissa on sitten käytössä 16-44 (tällä pyörän vanha omistaja kelas 285 gepsiin), muualla 16-46. :D

Varmaan jotain tuollaisia pitää hankkia kun ketjujen/rattaiden uusiminen tulee ajankohtaiseksi. Ostin tuon 15-piikkisen eturattaan ensiavuksi kun en raaskinut ostaa kokonaan uutta 520-settiä noiden orkkis 532:n tilalle, lähes uuden veroiset kun olivat. Jotain tollasia 280 vauhteja nuo taisivat tonnareilla Kymiringillä vedellä silloinkin kun käytiin rataa kokeilemassa, itellä ei ollut gepsiä, niin ei osaa sanoa tarkkaan paljon oma kuussatanen nopeutta kelasi. :thumbup:

Jonezi sanoi:
Vakio on siis 16-45.

Paljon sait kusiaisella kelattua vauhtia?

PrivateeR sanoi:
No itseasiassa ne ei VAADI lyhyempiä välityksiä jotta jaksaa lähteä mutkasta, mutta suorien päässä hyytyy pikkasen enempi jos on liian pitkät välitykset.

Vakio 1000cc ottaa ykkösvaihteella about 130km/h ja mun ratavälityksillä kun lähden kakkosella hairpinneistä ni se ottaa 160 vaihdon kohdalla... Joten miksi se muka ei jaksaisi lähteä vakio ykkösvaihteella ku se pidemmällä kakkosvaihteellaki jaksaa lähteä? Mun superlyhyillä Alastaron välityksilläki 2 vuotta takaperin 2->3 vaihto tapahtui 140km/h kohdalla.

Toki vakiovälyillä pitää sitten käyttää yhtä pykälää pienempää vaihdetta joka paikassa, ja siinä saattaa olla se että joutuu tekemään turhia vaihtoja suorien päissä ku välit ei osu rataan järkevästi. Hyvin miniatyyrejä vikoja kyllä imho.

Kuussatanen rankasee huomattavasti enemmän pitkistä välityksistä ku sillä on tärkeää saada ne rpm:t pysymään korkealla.

Motopark / Kymiring välityksellä näköjään ~160km/h tapahtuu vaihto kakkoselta kolmoselle, Alastaro/Kemora välityksellä ~150km/h. Ite pyrin välittämään mopon niin, ettei tartteis ykköselle mennä missään.

Nitrous sanoi:
Motopark / Kymiring välityksellä näköjään ~160km/h tapahtuu vaihto kakkoselta kolmoselle, Alastaro/Kemora välityksellä ~150km/h. Ite pyrin välittämään mopon niin, ettei tartteis ykköselle mennä missään.
Juu noin mullaki on about, mutta pointti oli se että ei se TARTTE olla sen välityksen sillee että ei tarttis ykköstä käyttää, toki se on parempi ku vaihteet on lähempänä toisiaan. Mutta jos niillä vakioilla ajaa ni sit ykkösellä lähtee mutkasta ihan siinäki missä ratavälityksillä lähtee kakkosella.

Jonezi sanoi:
Vakio on siis 16-45.

Tosiaan toi 285 tuli suht pehmeellä avauksella ja jarrumerkillä. Voi olla, että mun alla 16-43 välitys olis tuonu lisää huippuja, kun kierrokset oli jo melkein punarajalla suoran päähän, eli tehon puolesta jo reilusti laskevalla käyrällä. Ainakin kisaolosuhteissa pidempi välitys vois imuavun kanssa olla hyvä ratkasu. Ja tehoahan tuossa vehkeessä oli tuolla moottorilla se n. 165 takasella, eli 15-30hp vähemmän kuin uudemmissa kamppeissa.

Back