• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Ratapäivät Kemora 16-17.7

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja AnDy
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Sikäli nyt tuli ajattelemisen aihetta, että perjantaina alla oli tuliterät katukumit (Mez M3) ja siitä huolimatta perä oli pari kertaa kunnolla irti

[...]

alkaa tässä vähän houkuttelemaan ratakumien ja lämppäreiden käyttöönotto.

Sikäli harmi, että oon yrittänyt pitää homman mahdollisimman yksinkertaisena ja amatöörimäisenä. Vinkkejä 04-06 rykkösen vanneparista ja sopivista ratakumeista vastaanotetaan kiitollisuudella.
Kuis ne perinteiset Corsa III tai 2CT ennen kuin lähtee hifistelemään? Edellisessä lehmässä oli noi M3:t ja kyllähän ne alkoi ulostuloissa luistamaan jos niille näytti vähän reilummin konetta. Tarkalla ranteella noilla epäilemättä ehtii, mutta sun vauhdilla marginaalia tokko paljoa on jäljellä ja siinä voi helppo moka kostautua.
Tekee mielummin niin päin että ensin kokeilee supercorsia, ja sitten vaihtaa ne corsa III:siin jos supercorsat on liian hyvät. Jaa, mikäkö pointti oli, no se ett corsa III:set on ikävämpi vaihtaa supercorsiin sen jälkeen kun perä on jo lipsahtanut avauksessa, ja on sitä mieltä ett "ehkä sittenkin ois kannattanu kokeilla supercorsia".

Itse surffailen keskiryhmässä kusiaisellani, ja jo silläkin noi corsa III:set lipsu niin paljon ettei uskaltanut ajaa täysiä. Kun vaihto supercorsiin, niin vauhti on kasvanut reilusti, mutta siltikään ei ole vielä yhtäkään pientäkään lipsahdusta tullut.

Uusi laite alkaa sopimaan käteen ja omat tavoitteetkin täyttyivät (kovempaa mentiin kun gixxerillä).
Ooo, aika kova se sun tahtis kyllä olikin - tarttee vissiin itekkin vaihtaa tuollaseen superhäkkyrään jos vaikka ajat paranisi
062802moto_prv.gif

Sikäli nyt tuli ajattelemisen aihetta, että perjantaina alla oli tuliterät katukumit (Mez M3) ja siitä huolimatta perä oli pari kertaa kunnolla irti

[...]

alkaa tässä vähän houkuttelemaan ratakumien ja lämppäreiden käyttöönotto.

Sikäli harmi, että oon yrittänyt pitää homman mahdollisimman yksinkertaisena ja amatöörimäisenä. Vinkkejä 04-06 rykkösen vanneparista ja sopivista ratakumeista vastaanotetaan kiitollisuudella.
Kuis ne perinteiset Corsa III tai 2CT ennen kuin lähtee hifistelemään? Edellisessä lehmässä oli noi M3:t ja kyllähän ne alkoi ulostuloissa luistamaan jos niille näytti vähän reilummin konetta. Tarkalla ranteella noilla epäilemättä ehtii, mutta sun vauhdilla marginaalia tokko paljoa on jäljellä ja siinä voi helppo moka kostautua.
Tekee mielummin niin päin että ensin kokeilee supercorsia, ja sitten vaihtaa ne corsa III:siin jos supercorsat on liian hyvät. Jaa, mikäkö pointti oli, no se ett corsa III:set on ikävämpi vaihtaa supercorsiin sen jälkeen kun perä on jo lipsahtanut avauksessa, ja on sitä mieltä ett "ehkä sittenkin ois kannattanu kokeilla supercorsia".

Itse surffailen keskiryhmässä kusiaisellani, ja jo silläkin noi corsa III:set lipsu niin paljon ettei uskaltanut ajaa täysiä. Kun vaihto supercorsiin, niin vauhti on kasvanut reilusti, mutta siltikään ei ole vielä yhtäkään pientäkään lipsahdusta tullut.
Mikäs versio noista Supercorsista olis hyvä, jos ajaa myös kadulla jonkinverran... (eksaktia tietoa kaivataan
biggrin.gif
)? Mietin nimittäin myös jo seuraavaa rengastusta pyörään. Nyt vauhtien noustua vois kokeilla jotain pitävämpääkin kuin noi 2CT:t... Varsinkin kun ajo painottuu yhä enemmän ja enemmän radalle. Vois niitä laittaa sit tilaukseen Epsanjasta tms.
smile_org.gif
.

Täältä löytyy minun ja zeipii:n ottamia kuvia:
>>>Klik<<<
Kiitoksia kuvista. Noista kuvista näkee kyl selvästi miksi en mihinkään pääse. Pyörä pystyssämutkissa ja muutenki laiskan näköistä koko ajaminen . Mistäköhän löytyisi kipinä uudestaan puristaa? Oiskohan tänä kesänä tullut pieni yliannostus jo rata-ajosta? onko se mahdollista?
mä voin edelleenkin ottaa sen sun pyöräs, jos ei ittees enää kiinnosta  
wink.gif
tai sit vaa alat bongaileen niitä nuoria kykyjä ja pistät tallin pystyyn ja lyöt rahoiksi manageri-valmentajana  
biggrin.gif

Mikäs versio noista Supercorsista olis hyvä, jos ajaa myös kadulla jonkinverran... (eksaktia tietoa kaivataan
biggrin.gif
)? Mietin nimittäin myös jo seuraavaa rengastusta pyörään. Nyt vauhtien noustua vois kokeilla jotain pitävämpääkin kuin noi 2CT:t... Varsinkin kun ajo painottuu yhä enemmän ja enemmän radalle. Vois niitä laittaa sit tilaukseen Epsanjasta tms.
smile_org.gif
.
Joku renkaista tietävä (mulla ei oo mitn hajuu, ainoastaan mutuu) varmaan neuvoo suuntaa kunhan kerrot millä ajat ja mitä vauhtia.

Itse ostin käytetyn supercorsa sc2 setin, ja kävipä vielä niin että kärryn pohjalle vuoti litra pari bensaa -> eturengas suli, ja joudun motoparkissa metsästämään eturengasta. Sellanen löyty sattumalta roskiksesta (sc2).
Jaa mikäkö tarinan opetus, no ehkä se että roskiksesta dyykattu ratarengas on tod näk parempi kuin kaupasta ostettu katu/+rata-rengas ratakäyttöön.
"Uusi" takarengaskin, jonka juuri ostin, on käytetty sc2:nen.

Muutoinkin tiedän pari tyyppiä jotka ajavat lähes yksinomaan roskisratarenkailla tai 10-20e maksaneilla. Se ehkä myöskin kertoo rata ja katurenkaan erosta.

Pistetään nyt sitten omatkin kuvat näytille, vaikka Canonilla näytti olevan tekemistä, että tarkennus pysyisi perässä, varsinkin tummemmissa pyörissä...  
omg.gif

Picasa

Tumen ilme oli kyllä loistava pienen valoshown jälkeen, jonka hän päätti avokätisesti minulle esittää käppäillessäni heidän pilttuussa
biggrin.gif
Itsellänihän nuo lämpät olivat ylimääräisenä, pyörä tilttasi jo tiistaina iltapäivästä. Rattoisasti lomaviikko kuitenkin sujui varikolla pyöriessä, saunoessa ja grillikatoksella hengaillessa
smile_org.gif

Ja tosiaan oli hyvin aikaa istuskella radan varressa kuvailemassa. Pyöriäkin tuli käytyä radalla testaamassa useampia: Allun kotaria, mixun ja streethawkin bleidejä, daytonaa, R1:stä ja Apriliaa. Voiton vei kyllä Kriisin Daytona keveydellä ja ketteryydellään
smile_org.gif
Kiitos kuskeille pyörien lainasta, oli kiva päästä edes vähän pöräyttämään välistä vaikkei lainapyörillä ikinä voikkaan ajella kuin omallaan..

Pyörän viasta ja korjaustoimista voi lukea tuolta http://www.moottoripyora.org/cgi-bin....1;&#top

Omasta puheen ollen Botniaringin elämäni toinen ajokeikka tuotti 1.14 aikoja pari kappaletta ennen kuin pyörä levähti. Maanantai päivä meni rumpatessa pyörää säätöihin ja vihdoin tiistai iltapäivällä alkoi olemaan välitykset ja säädöt kohdillaan. Seuraavalla kerralla sitten tavoittelemaan 1.13 aikaa.

Kemorassa tuli keväällä tahkottua likemmäs tuhat ratakilometriä kahden viikonlopun aikana YCC kisoissa ja harkoissa, joten harmitti suuresti etten päässyt parantelemaan uudella pyörällä tuolla vanhaa 1.15.x enkkaani. Ensi kerralla sitten, ja eiköhän pistetä tavoitteeksi suoraan 1.13 ajat.

Kiitos mökkitupalaisille, org!in järjestävälle taholle ja kuskeille tottakai - hauskaa oli ja otetaaha ens vuonna uudestaan!!

Moro

Pohjanmaan kierros supistui keskiviikon possujunapäivään Kemoralla nuhaisella enskalla ja nappulakumeilla. Piti olla kesän eka ja ainut reeniviikko, vaan aina ei mene, kuten suunnittelee. Saldo edelleen 2 omaa päivää ja 6 possujunaa. Kohta vaihdan harrastusta. Ei vaan ehdi.

Honda on edelleen atomeina ja osia odotellaan, jos vaikka ehtisi viikon päästä Jurvaan kansaa naurattamaan.

Hiukan fiilistä hyvästä menosta ja loistavasta hengestä sain, kun yksi jos toinenkin tarjosi (kai säälistä) lainapyörää ladydayn possutteluun. Suurkiitokset ! Oli oikeastaan antoisa päivä myös pyörätyyppien takia.

Taisin jopa koota noista unelmapyörän: HRC alusta tumelta, kilogigserin kone tonnisen mummiksen keskialueella, ajamisen keveys ja vaihteensiirto yllättäen Kriisin trumpasta ja fiilikset tietty tukaanin monsterista ja äänet millestä, omasta wr:stä voisi ottaa vaikka polttoaineen kulutuksen.

Kun aamulla lähdin hyvin levänneenä kotimatkalle, voin vain kuvitella, mitä revitystä oli ajopäivinä. Toisaalta jo Perhossa tuli vettä. Sadeajohan olisi ollut ratailun suola ja sokeri, mutta kenties ensi kerralla.

Kiitos pyörän lainaajille !

Seuraavaan kertaan.

Hanski

ps. Ainiin KariFille: Kovaa ajavat tekijät katukumeilla, ainakin 12 puolelle ct2:lla, mutta silti suosittelen lämppäreitä ja ratakumeja. Jos ei halua vaihtaa, voi ajaa vaikka Dunlopin 6680 tai 7680 seoksella, menee samoilla koko kausi ja pelimeihet veti kisoissa moisilla 8-alkuisia, itse 6 sekkaa hitaammin.

biggrin.gif
smile_org.gif
.
Ihan mielenkiinnosta kyselen, jotta missä aikahaarukassa Kemoralla liikutaan normikeleissä 2CT:n tms ominaisuuksien loppuessa? Tuonne 1:25 paikkeille tuoreella 2CT satsilla ei ollut mitään havaittavaa ongelmaa, mutta tuollaisia aikoja vetomiehet ajavat varmaan touring-renkaillakin. Tärkeintä kai on katsoa sopivat paineet renkaille lämpimänä. Tuosta jos puristaisi vielä noin 5 sekuntia pois niin uskoisin rata-ajoon optimoidulla rengastuksella olevan enemmän annettavaa. Onko nopeammilla tarkempia kokemuksia ns hypersport-renkaiden suorituskyvyn rajoista?

Pistetään nyt sitten omatkin kuvat näytille, vaikka Canonilla näytti olevan tekemistä, että tarkennus pysyisi perässä, varsinkin tummemmissa pyörissä...  
omg.gif

Picasa
Kiitokset kuvista.
Hauska kuva, ihan kuin joku Spede-viritys-tandemprätkä
tounge.gif
Ihan epäreilua, että minä olen joutunut takapaikalle. Ens kerralla mä haluan ohjata  
biggrin.gif
Hehe, minähän tuossa olen "tandem-prätkän" puikoissa
smile_org.gif

No, sä saat ohjata sit ens kerralla  
062802moto_prv.gif

Toki paljon riippuu ajotyylistä, mutta sanoisin että Kemoralla onnistuu kurvailla 1.16 kieppeille esim. Michelinin Power Onella ja Pilot Power 2CT:llä - jos jälkimmäistä enää tehdään. Rataseokset ja lämppärit toki auttavat paljon ja ennenkaikkea rauhoittavat mieltä, mutta kovaa pääsee ilmankin.

Ruostetta ja Athenea neuvoisin pitäytymään 2CT:ssä, noissa vauhdeissa erittäin toimiva rengas. Tai ainakaan pitävyyden takia ei kannata vaihtaa kalliimpaan ja katukäytössä nopeammin kuluvaan renkaaseen.
smile_org.gif

Näin vähän ajattelinkin, kiitos uskon vahvistuksesta. Suurin työ (ja todennäköisesti myös lopputulos) tulee omalla kohdallani olemaan ajoasennon korjaamisessa.

Kiitokset kuvaajille!  Olin varma että noin isosta kuvakasasta löytyisi ees yks kuva missä oma pää ois ees sinnepäin, mutta eipä ollut yhtään
smile_org.gif
Ja kuitenkin uskoisin että kyllä se karusellissä vääntäessä oli pakko joskus olla kohdallaankin, siinä kun on aikaa hakea eri asentoja yläkropalle. Mutta hyvä, yritetään taas ens kerralla. Olipa kuvissa iso läjä sellaisiakin joista kelpaa ottaa mallia.

Kiitos myös rengasasioita kommentoineille, sekä täällä että privana. Kuvio on selkeytynyt kyllä. Päävalinta ois kai tehtävä katulaillisten ja puhtaitten ratakumien välilllä. Edellisissä ois se etu että ne pystyis ilmeisesti ajamaan paremmin loppuun kadulla, jälkimmäisissä taas sitten vielä parempi pito. Vannesatsin hommaan joka tapauksessa.

Porttivahtien pitäisi olla sen verran hereillä, että radalle päästetään vain sen ryhmän pyöriä/kuljettajia, jonka ajovuoro on meneillään. Poikkeustapauksille aina liivit päälle, kuten kouluttajillakin. Aiheuttaa muuten pahimmassa tapauksessa vaaratilanteita ja joka tapauksessa turhaa hämmennystä radalla ja varsinkin lipulla...

Multa pääsi portilla läpi yksi vikaryhmäläinen. Oisin kuvitellut että kun ensimmäisistä seteistä on selvitty, jokainen tietäisi jo oman ryhmänsä ajoajan. Mutta eipä näköjään tiedä, ja kait ne ryhmävaihdoksetkin sekoittivat pakkaa. Hyvä että lippupisteillä oltiin paremmin hereillä, niin saatiin tilanne äkkiä korjattua.

Jos tarkoitus on 100% tsekata tarrat joka pyörästä joka kerta, pitää luopua nykytyylistä päästää pyöriä sopivissa ryhmissä radalle ja siirtyä siihen että ne lasketaan sinne yksitellen. Muuten ei silmät riitä millään joka paikkaan, tärkeintä kuitenkin lienee vahtia sitä että rata on varmasti vapaa silloin kun sinne päästetään uusia pyöriä.

Toki paljon riippuu ajotyylistä, mutta sanoisin että Kemoralla onnistuu kurvailla 1.16 kieppeille esim. Michelinin Power Onella ja Pilot Power 2CT:llä - jos jälkimmäistä enää tehdään. Rataseokset ja lämppärit toki auttavat paljon ja ennenkaikkea rauhoittavat mieltä, mutta kovaa pääsee ilmankin.

Ruostetta ja Athenea neuvoisin pitäytymään 2CT:ssä, noissa vauhdeissa erittäin toimiva rengas. Tai ainakaan pitävyyden takia ei kannata vaihtaa kalliimpaan ja katukäytössä nopeammin kuluvaan renkaaseen.
smile_org.gif
Jeps. Kiitos tiedosta
smile_org.gif
! Nyt on renkaat kuluneet vain reunoilta ja keskellä vielä melkein koskematon
biggrin.gif
. Sitä se 5 ratapäivää putkeen teettää
tounge.gif
!

smile_org.gif
Kyllähän millä tahansa renkaalla ajaa mitä tahansa sen renkaan vauhtia, kunhan vaan muistaa aina mitkä renkaat siellä alla on. Kovin usein se vaan unohtuu, ja muistuu sit liian myöhään mieleen.

Ja toisaalta, radalla on paljon hauskempaa ajaa, kun tietää ettei se ole ainakaan renkaista kiinni, ja renkaat ei todellakaan lipsu missään vaiheessa, vaikka tuuppaa eniten täysiä esim "vain" keskiryhmän vauhtia.

Tuossa viikko sitten alastarolla eräs hitaan/keskiryhmän kuski valitteli kun ajaminen on ihan perseestä kun ei oo yhtään luottoa renkaisiin, tosin sillä olikin jotku tourinkirenkaat alla kyykyssään.

Minä sitten suosittelin että osta vaikka käytetyt supercorsat, sillä varikolla oli tyyppi/tyyppejä kellä niitä oli tarjolla/ jotain muita ratarenkaita. Päivän päätteeksi ko heppu ostikin sitten halvat sliksit (sai lämppäritkin lainaan), kun sattui vierestä sellaiset löytymään, ja siinä kun niitä vaihtoi alle, niin kahvilanmutkasta kuului perinteinen ääni. Siel yhellä hidasryhmäläisellä lähti takakumikumi avauksessa alta.

Seuraavana päivänä tämä sliksit alle vaihtanu heppu hymyili ku hangon keksi ja totes ompas niillä renkailla kiva ajaa.
Ja taasen mun vieressä varikolla ollut keskiryhmän vauhteja ajellut heppu veti kahvilanmutkan avauksessa takasen alta.

Ett kyllähän sen muutaman satkun vuodessa voi säästää, kunhan vain muistaa sen asettamat rajotukset. Ja jos vuosittainen kokonaiskonkurssi on kummiskin tonneja, niin vittujakos sitä hupia pilaamaan muutaman satkun "säästöllä"?
Ja esim supercorsat kestää kadullakin ihan ok kunhan vaan nostaa painetta katuajeluun.

^ Supercorsia oon miettinyt... Aika monet ajaa niillä kadullakin. Ja itellä tuo katuajelu on jäänyt lähinnä jossain kokoontumisessa pyörähtämiseen nykyään.

Mutta mitäs, Diablo Supercorsa, Dragon Supercorsa jne...?!? Mikä on olisi sopivin??

Ja ei ole tarkoitus rengaslämppäreitä vielä alkaa hommaileen
wink.gif
...

Mie oon ollu erittäin tyytyväinen diablo corsa kolmosiin tonnisessa gixussa. Ei ole lipsunut radalla ja kulutuskestävyys on mun mielestä jopa erinomainen.

Back