Tässäpä pari kautta ajaneen keltanokan mietteitä asiasta, toivottavasti vastaa edes jotenkin kysymykseen.
Itsellä ei ole kokemusta juuri Rytkösistä, mutta vaikuttaisi olevan ihan soivia pelejä ratakäyttöön. Toiset sanoo, että kuussatkulla olisi parempi aloitella rataharrastusta, kun joutuu opetella oikeasti ajamaan, mutta on kai tuota tonnisellakin yksi ja toinen aloittanut. Itse päädyin kusiaiseen, taitaa olla halvemmat vakuutukset ainakin.
Kilometrejähän tuossa on jo hieman, mutta tarpeiden ilmaantuessa kulutusosia uusimallahan siitäkin pääsee. Kalliiksi tosin käy, jos itsellä ei pysy yhtään työkalut käsissä, mutta rataharrastuksella voi olla sellainenkin vaikutus, että ne työkalut alkaa yhtäkkiä pysymään käsissä.
Noista luettelemistasi asioista "välttämättömimpiä" lienee tuo alustan huolto, sekä teräspunosletkut. Muut on lähinnä mukavuustekijöitä(jos näin nyt voi sanoa), joiden vaikutus kierrosajassakin taitaa näkyä vasta sitten, kun vauhti on jo muutenkin kohdillaan. Eli ilmankin pärjää, varsinkin alkuun.
Jos nyt kuitenkin haluaa laskeskella, mitä rakentelu maksaisi, niin santerik ja Nitrous tuossa listasikin jo hyvin hintoja. Jalkatappisarjalle tosin saattaa tulla tarvetta jo aiemmin, sillä nopean kuvagoogletuksen perusteella tuon vuosimallin Rytkösessä ei taida saada käännettyä vaihdekaaviota pyörän omalla vivustolla, kuten omassa R6:ssani. Ainakin joutuu ostamaan erillisen kaavionkääntö-sarjan.
Kuitukatteet kannattaa laittaa ENNEN kuin rikkoo vakiokatteet(mistäkö tiedän

), jos haluaa säilyttää pyörän katukuosin ja sellaisena myydäkin joskus.
Kun itse olin muutama vuosi sitten samassa tilanteessa, osui foorumeita lueskellessani usein silmään(osuu muuten vieläkin tämän tuosta), kuinka suositeltiin investoimaan suoraan valmiiksi ratakäyttöön rakenneltuun pyörään. Päädyin kuitenkin ostamaan normaalin katupyörän sillä ajatuksella, että "opetellaan ajamaan kausi tai pari ja ostetaan sitten tarkoituksenmukaisempi pyörä".
Jos nyt saisin matkustaa aikakoneella taaksepäin, ei tarvitsisi kahta kertaa miettiä, ostaisinko sellaisen pyörän, jonka kanssa joku muu on jo tuhlannut rahansa(sekä aikansa) pyörää rataisammaksi muuttaessan, vai lähtisinkö itse rakentelemaan. En todellakaan lähtisi.
Eli jos vaan resurssit antaa myöten, kannattaa etsiä sellainen pyörä, johon noita muutoksia on jo tehty.