• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Ratailuun sopivaa pyörää etsimässä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja PanDude
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
peitsamo sanoi:
Varmaan seuraava siirto on se, että pitäs saada joku neuvomaan asioita, että ei opi ajamistaan liikaa väärin, vaan löytys ne perusasiat kuntoon, josta vois sitten omin avuin taas hieroa ajamista eteenpäin.

Helpoiten tuo onnistuu kun tulee esim. orgin päiville ja käy nykimässä kokeneempia hihasta tahi osallistuu ATIV-kurssille. Tahikka sitten maksaa vähän enempi rahaa jollekin muulle kursseja pitävälle taholle. Omalla tahkoomisella ja kaveriporukan pähkäilyillä yleensä polttaa aika paljon bensaa ja renkaita ennen kuin homma rupee luonnistumaan, joten siinä mielessä kurssiin sijoittaminen maksaa kyllä itsensä takaisin aika nopeasti.

Nitrous sanoi:
Helpoiten tuo onnistuu kun tulee esim. orgin päiville ja käy nykimässä kokeneempia hihasta tahi osallistuu ATIV-kurssille. Tahikka sitten maksaa vähän enempi rahaa jollekin muulle kursseja pitävälle taholle. Omalla tahkoomisella ja kaveriporukan pähkäilyillä yleensä polttaa aika paljon bensaa ja renkaita ennen kuin homma rupee luonnistumaan, joten siinä mielessä kurssiin sijoittaminen maksaa kyllä itsensä takaisin aika nopeasti.

Tämän suuntaista on ollut suunnitelmissa. Valaisetko vielä mikä tuo ATIV-kurssi on, kuukkelikaan ei sitä tuntenut?

peitsamo sanoi:
Tämän suuntaista on ollut suunnitelmissa. Valaisetko vielä mikä tuo ATIV-kurssi on, kuukkelikaan ei sitä tuntenut?

Ajotaito IV, elikkäs orgin kursseja. Sitä on tässä kolme-neljä vuotta pohdiskeltu, että mitä sen pitäisi pitää sisällään ja toivon mukaan ensi kesänä se on sitten toimivassa muodossa tuotannossa. Kurssihan on siis suunnattu keskiryhmän kuskeille, joilla on tavoitetta siirtyä nopeaan ryhmään vielä saman kauden aikana. Erilaisia kokeiluversioita tuosta on pidetty ja mun vetämillä kursseilla kierrosajat on parantunu porukalla 2-10 sekuntia päivän aikana, vaikka kurssin tavoitteena ei olekaan kierrosajan parantaminen vaan oikean ajotekniikan oppiminen.

Tuossa vielä karkea kurssikuvaus, jota tultaneen hieman päivittämään ennen kauden alkua.
http://www.moottoripyora.org/keskustelu/showthread.php/267024-Ajotaito-IV

OK, kiitos tiedosta. Tuota jo vähän silmäilinkin, josko vaikka sattuis Motoparkin kohdalle tuomonen kurssi :thumbup:

Moikka,

Kolme ratapäivää pienellä matkamopolla (cbr600f) ajettuna aiheutti sen ilmiön, että kipinä puraisi ja pitää saada pyörä joka on radalle sopivampi. Mulle tarjotaan vaihdossa jammun R1 pyörää joka on vuosimallia -03 ja mittarissa jo 60 000 km. Oma pyörä -07 ja noin 20tkm ajettu (hintapyynti reilu 4000€). Olen näiden vehkeiden kanssa peukalo keskellä kämmentä. Ikäisekseen/ajokilometreihin nähden jammun kunto vaikuttaa päälipuolisin ihan hyvältä. Myyjän mukaan 40 000 km:n kohdalla ventiilihuolto tehty ja seuraava isompi venttiilihuolto olisi 80 000 km:n kohdalla (löytyy huoltokirja merkintöineen huoltokirjoissa huoltoja tehnyt kx-center ja Interpane). Pyörä myyjän mukaan käytännössä originaali, vaihdenäyttö ja tuplakupla laitettu, radalla ei myyjän mukaan ajettu.

Itellä ollut jammun TZR125 viime vuosituhannella, eli siinä jammukokemus. Onko laittaa ajatuksia R1 pyörästä? -03 ja 60tkm, hinta noin 3500€ (kauppaan kuuluisi uusi PP3 rengassarja), onko järkeä ostaa lähinnä ratahommiin? Keulan huolto ilmeisesti olisi syytä rataa ajatellen hyvä tehdä, onko tietoa mitä kustantaa? Lisäksi teräspunosletkut jaruihin ja shifter ja käännetyt vaihdekuviot ilmeisesti? Jos tekisin tuosta radalle sopivan, kuitenkin liikennekäytössä olevan pyörän, paljonko karkeasti pitäisi laittaa pätäkkää ja mitä pitäsi tehdä (tiedän, että kysymys on tietyllä tavalla typerä, riippuu niistä ja roikkuu noista, mutta olisi kiva jos jotain suuntaa antavaa saisi, koska olen aivan käsi näiden kanssa..). Miten tuo 60tkm ajettu moottori?

Paljon siis kysymyksiä, kun näistä en ymmärrä yhtikäs mittään!!! Tideän vain sen, että radalla on mukavaa... Olen mahdollisesti ostamassa sikaa säkissä, jos antaa vinkkejä niin olen kiitollinen. Mitä pitää ottaa huomioon jne...

^^
Mä en jampin kanssa osaa sua auttaa, mutta muuten olin taannoin vähän vastaavassa tilanteessa. Mun ratkaisu oli ostaa kaatupyörän kaveriksi halpa kilvetön.

Halpojen (kuten vähän kalliimpienkin) kilvettömien ostaminen tosin on vähän tuuripeliä, ne kun ovat saaneet sikaa aika paljon. Toisaalta 60tkm aikana katupyörällekin on saattanut mahtua monenlaisia omistajia.

Jarruletkuihin ja sifteriin menee äkkiä 500€. Pyörän koristeleminen kaatumasuojilla pari sataa. Kohta ajoasento ei miellytä ja hommaat parin sadan rearsetin. Kylmillä renkailla ei olekaan enää kivaa lähteä varikolta ja lämppärit+pukit vei 300€. Lämppäreilläkin takanen kuluu vauhdila ja olet etsimässä ebaysta öhlärin takaiskaria.. Lista jatkuu pitkään. Kaiken tuon saattaisi saada 2500€ kilvettömän mukana ja jos se laukeaa niin em osilla voi vielä olla jälleenmyyntiarvoa.. Ehkä..

Jos et ole taipuvainen speksaamaan, haluat käydä radalla rauhassa kurvailemassa ja pitämässä hauskaa ja pystyt elämään vakiorykkösen "puutteiden" kanssa niin varmaan on hyvä peli. Jos näät ittes tuuttaamassa verenmaku suussa kelloo/muita vastaan niin kandee tsekata myös kilvettömien markkinat. Laski sitä miten päin hyvänsä niin kaksi mopoa on luultavasti kalliimpaa kuin yksi, mutta ei välttis järkyttävästi

E-tana sanoi:
Moikka,

Kolme ratapäivää pienellä matkamopolla (cbr600f) ajettuna aiheutti sen ilmiön, että kipinä puraisi ja pitää saada pyörä joka on radalle sopivampi. Mulle tarjotaan vaihdossa jammun R1 pyörää joka on vuosimallia -03 ja mittarissa jo 60 000 km. Oma pyörä -07 ja noin 20tkm ajettu (hintapyynti reilu 4000€). Olen näiden vehkeiden kanssa peukalo keskellä kämmentä. Ikäisekseen/ajokilometreihin nähden jammun kunto vaikuttaa päälipuolisin ihan hyvältä. Myyjän mukaan 40 000 km:n kohdalla ventiilihuolto tehty ja seuraava isompi venttiilihuolto olisi 80 000 km:n kohdalla (löytyy huoltokirja merkintöineen huoltokirjoissa huoltoja tehnyt kx-center ja Interpane). Pyörä myyjän mukaan käytännössä originaali, vaihdenäyttö ja tuplakupla laitettu, radalla ei myyjän mukaan ajettu.

Itellä ollut jammun TZR125 viime vuosituhannella, eli siinä jammukokemus. Onko laittaa ajatuksia R1 pyörästä? -03 ja 60tkm, hinta noin 3500€ (kauppaan kuuluisi uusi PP3 rengassarja), onko järkeä ostaa lähinnä ratahommiin? Keulan huolto ilmeisesti olisi syytä rataa ajatellen hyvä tehdä, onko tietoa mitä kustantaa? Lisäksi teräspunosletkut jaruihin ja shifter ja käännetyt vaihdekuviot ilmeisesti? Jos tekisin tuosta radalle sopivan, kuitenkin liikennekäytössä olevan pyörän, paljonko karkeasti pitäisi laittaa pätäkkää ja mitä pitäsi tehdä (tiedän, että kysymys on tietyllä tavalla typerä, riippuu niistä ja roikkuu noista, mutta olisi kiva jos jotain suuntaa antavaa saisi, koska olen aivan käsi näiden kanssa..). Miten tuo 60tkm ajettu moottori?

Paljon siis kysymyksiä, kun näistä en ymmärrä yhtikäs mittään!!! Tideän vain sen, että radalla on mukavaa... Olen mahdollisesti ostamassa sikaa säkissä, jos antaa vinkkejä niin olen kiitollinen. Mitä pitää ottaa huomioon jne...

Keulahuolto n. 200€, takaiskari ehkä karvan halvempi. Molemmat kannattaa ehdottomasti tehdä. Myösä käytettyä Ö:n tai vastaavaa takaiskaria voi saada edukkaasti. Jalkatappisarjat mitä tahansa 100-400€ haarukassa, shifteri jonkun satkun, jarruletkut 22,50€ kpl, eli ne on melkein ilmaset. Touhutonnilla saa jo aika valmista.
Hinnan puolesta näkisin, että tommonen teini-ikänen kyykky saa olla hinnaltaan max. 3k€. Jos alustahuollot tehty ja ratakilkettä valmiiksi kiinni niis sit voi jopa harkita yli 3k€ hintaa.

E-tana sanoi:
radalla on mukavaa
Huollon yhteydessä vois shimmauttaa etu ja takapään hieman rataisammaksi. Ja takaiskariin lisätä takaiskuventtiilin männänvarren päähän, niin sen säädettävyys nousee ihan toiselle tasolle vs vakio. Maksanee yht jonku 2-300e?

Säästää ittensä nopeesti takasin parempina ajo-ominaisuuksina ja pienempänä takarenkaan kulutuksena.

Muutoin tohon sun listaan vois ehkä lisätä koneenposkisuojat.

Ja varmistukset öljykorkkiin, öljyproppuun, ja öljysuodattimeen.

Tässäpä pari kautta ajaneen keltanokan mietteitä asiasta, toivottavasti vastaa edes jotenkin kysymykseen. :p

Itsellä ei ole kokemusta juuri Rytkösistä, mutta vaikuttaisi olevan ihan soivia pelejä ratakäyttöön. Toiset sanoo, että kuussatkulla olisi parempi aloitella rataharrastusta, kun joutuu opetella oikeasti ajamaan, mutta on kai tuota tonnisellakin yksi ja toinen aloittanut. Itse päädyin kusiaiseen, taitaa olla halvemmat vakuutukset ainakin.
Kilometrejähän tuossa on jo hieman, mutta tarpeiden ilmaantuessa kulutusosia uusimallahan siitäkin pääsee. Kalliiksi tosin käy, jos itsellä ei pysy yhtään työkalut käsissä, mutta rataharrastuksella voi olla sellainenkin vaikutus, että ne työkalut alkaa yhtäkkiä pysymään käsissä. :D

Noista luettelemistasi asioista "välttämättömimpiä" lienee tuo alustan huolto, sekä teräspunosletkut. Muut on lähinnä mukavuustekijöitä(jos näin nyt voi sanoa), joiden vaikutus kierrosajassakin taitaa näkyä vasta sitten, kun vauhti on jo muutenkin kohdillaan. Eli ilmankin pärjää, varsinkin alkuun.
Jos nyt kuitenkin haluaa laskeskella, mitä rakentelu maksaisi, niin santerik ja Nitrous tuossa listasikin jo hyvin hintoja. Jalkatappisarjalle tosin saattaa tulla tarvetta jo aiemmin, sillä nopean kuvagoogletuksen perusteella tuon vuosimallin Rytkösessä ei taida saada käännettyä vaihdekaaviota pyörän omalla vivustolla, kuten omassa R6:ssani. Ainakin joutuu ostamaan erillisen kaavionkääntö-sarjan.
Kuitukatteet kannattaa laittaa ENNEN kuin rikkoo vakiokatteet(mistäkö tiedän :grin:), jos haluaa säilyttää pyörän katukuosin ja sellaisena myydäkin joskus.

Kun itse olin muutama vuosi sitten samassa tilanteessa, osui foorumeita lueskellessani usein silmään(osuu muuten vieläkin tämän tuosta), kuinka suositeltiin investoimaan suoraan valmiiksi ratakäyttöön rakenneltuun pyörään. Päädyin kuitenkin ostamaan normaalin katupyörän sillä ajatuksella, että "opetellaan ajamaan kausi tai pari ja ostetaan sitten tarkoituksenmukaisempi pyörä".
Jos nyt saisin matkustaa aikakoneella taaksepäin, ei tarvitsisi kahta kertaa miettiä, ostaisinko sellaisen pyörän, jonka kanssa joku muu on jo tuhlannut rahansa(sekä aikansa) pyörää rataisammaksi muuttaessan, vai lähtisinkö itse rakentelemaan. En todellakaan lähtisi.

Eli jos vaan resurssit antaa myöten, kannattaa etsiä sellainen pyörä, johon noita muutoksia on jo tehty.

E-tana sanoi:

Mieti budjetti ja osta mahdollisimman uusi, vähän ajettu ja pitkälle rakennettu mihin budjetti antaa periksi. Eikä olisi haittaa vaikka mopolla olisi joku joskus oikeasti kovaa ajanut. Suosittelen 600:sta vaikka itse olenkin tonnisilla harrastanut. Esim. Yamaha R6R riittää pitkälle sellaisenaan jos haluaa katupyörällä harrastaa.

Vuorela sanoi:
Mieti budjetti ja osta mahdollisimman uusi, vähän ajettu ja pitkälle rakennettu mihin budjetti antaa periksi. Eikä olisi haittaa vaikka mopolla olisi joku joskus oikeasti kovaa ajanut. Suosittelen 600:sta vaikka itse olenkin tonnisilla harrastanut. Esim. Yamaha R6R riittää pitkälle sellaisenaan jos haluaa katupyörällä harrastaa.

Kiitos paljon kaikille ajatuksista. Kuussatasta olen ratailumielessä alkuun itsekin ajatellut. Tonninen olisi tiellä tietenkin mukavampi... Täytyy miettiä josko jättäisi tuon rytkösen ja kattelis jotain muuta (ellei myyjä ole halukas tekemään kauppaa ihan pilkkahintaa). Budjetti mielellään reippaasti alle 5000€, koska ne nupit varmaankin tulee jossain kohtaa niin mitä edullisempi peli, sitä pienempi harmitus. Kilvellinen pyörän pitäisi joka tapauksessa olla. Kilvettämille nuo vakuutusmaksut taitaa olla melko kovat.

Nuo varusteluasiat ja säätöhommat tosiaan ihan hebreaa, mutta täytyy niihin palailla siinä kohtaa, kun pyörä löytynyt. Scuuba tais pitää alustakurssin johon oli itelläkin ajatus osallistua, mutta sitten se meni ohi, kun päivää oli taidettu aikaistaa alkuperäsistä keskusteluista. Toivottavasti kursseja järjestetään jatkossa.

E-tana sanoi:
Scuuba tais pitää alustakurssin johon oli itelläkin ajatus osallistua, mutta sitten se meni ohi, kun päivää oli taidettu aikaistaa alkuperäsistä keskusteluista.
Kyllä ne päivämäärät oli juurikin ne mitä alkuperäisissä keskusteluissa oli pyydetty/sovittu/ilmoitettu. Ei ne mihinkään muuttunut.
Ja kursseja oli kaksi, ensimmäinen oli 12.3., ja toinen 2.4.

scuuba sanoi:
Kyllä ne päivämäärät oli juurikin ne mitä alkuperäisissä keskusteluissa oli pyydetty/sovittu/ilmoitettu. Ei ne mihinkään muuttunut.
Ja kursseja oli kaksi, ensimmäinen oli 12.3., ja toinen 2.4.

Mulla mennyt jotenkin homma sekaisin. Olin merkannut omaan kalenteriin alunperin 2.4 ja myöhemmin, kun lähdin kurssia keskusteluista varmistamaan, ajatuksena ilmoittautua mukaan niin vastaan tuli keskustelu 12.3 päivästä ja siinä kohtaa luovutin, kun luulin, että tuota 2.4 päivää muutettu aikaisemmaksi. Olipas pitkä virke:)

E-tana sanoi:
Moikka,

Vuorela sanoi:

Tuolla pääsisit hyvään alkuun, vaikka budjetti vähän ylittyykin. Mutta niinhän ne ylittyy aina, laski miten laski.:thumbup:

http://www.nettimoto.com/honda/cbr/1986022

Nitrous sanoi:
Tuopa muuten on nopia kampe kilpipeliks. Olikohan -11 kun tuolla vietiin jokkiksen kakkospytty kokonaispisteissä ja joku voittokin tais tulla.

Onko tää se Streethawkin vanha tykki ?

GuessWho sanoi:
Onko tää se Streethawkin vanha tykki ?

Kyllä.

Edittinä eräs klassikko postaus:

Kieltämättä toi Jannen meininki on kyl todella laajakaarisen kypärännoston arvoista.

Toivottavasti se pistää moponsa jossain vaiheessa SM-katsastuskuntoon, ja käy vetäsemässä yhden SM B-lähdön. Siin ois muille pureskeltavaa aika pitkäks aikaa, kun äijä ajaa mopolla varikolle, pistää rekisterikilven povariin, ja ajaa aika-ajot ja kisan, pistää kilven takas, ja ajaa himaan. Siin lähtiessä vois varikolta tulla aika monta rispektinsekaista mulkaisua kaikilta jotka pakkailee telttojaan, pakujaan ja peräkärryjään.
Kuuluis vaan kuiskailua; "Tossa Se nyt menee!" , "Toi on Se!" Ja isiensä lahkeissa roikkuvat ujostelevat pikkupojat katsoisivat ihailevin silmin kohti auringonlaskua ajavaa Streethawkia.
biggrin.gif

(Ja tää ei siis missään määrin ollut tippaakaan vittuilua, vaan pelkkää 101% rispektiä.)

Edellisestä postauksesta puuttui vielä se, että kotimatkalle pitää heittää makuupussi jontkaan ja laittaa voittopokaali mustekaloilla kiinni takapenkkiin..

Tässä alkaa vähitellen tulla jo toisiin aatoksiin tuon pyörän myynnin kanssa, kun näköjään tuonkin sortin klassikosta on kyse.:orgmp2::orgmp2: :grin:

Back