• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Räjähtävät renkaat

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja teude
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
No timo1 onpi OIKEE motoristi ! Bueno ja turvallisii kilometrei !
bowdown.gif

Ei nuista renkaista todellakaan päälle näe,mikä niistä seuraavaksi puhkeaa.
Kyllä joskus voi nähdä, ja jopa haistaa kohta hajoavan rekan renkaan vaikka ei sitä itse renkaan kunnosta näekkään. Kaksi lyhyttä kokemusta:

#1 Päivänä eräänä ajoin autolla "talvella" Porvoon motaria itään. Huomasin tien pinnassa mustaa viivaa joka ei ollut siinä vielä edellisenä päivänä, ja kaukana edessä ajoi ryssärekka jonka takarenkaasta tuo viiva näytti tulevan. Vajaata minuuttia myöhemmin olin saavuttanut rekan jonka kuski siinä vaiheessa oli jo menossa pientareelle ihmettelemään riekaleiksi hajonnutta rengastaan, josta k.o. viiva siis oli peräisin.

#2 Jokunen kesä sitten ajelin prätkällä täydessä lastissa olevan tukkirekan takana jossakin Lappeenrannan suunnalla, 40-alueella taajamassa. Rekan renkaasta lähtevä kuminen käry tuntui nenässä jo kauas joten pidin normaalia suurempaa välimatkaa. Ei aikaakaan kun rekasta kuului hidastetöyssyä ylittäessään helvatanmoinen pamaus, minä olin siitä noin 25 metriä takavasemmalla ja silti rengasrikon aiheuttama paineaalto ravisutti minua sangen tuntuvasti.

Vielä Wekkulille tiedoksi; minäkin olen niitä motoristeja joille prätkä on mm. väline tehdä työmatkaa (yli 65km/suunta, busseja ei mene sopivasti) ja hoitaa menoja asiakkaalle, joskus harvoin jopa ihan pakon sanelemana ja lyhyellä varoajalla. Joten hieman vähemmän yleistämistä siitä että moottoripyöräily olisi pelkästään hupiajelua, jos ystävällisesti minäkin saan pyytää.

/MarcusB

Minäkin ajan työmatkat moottoripyörällä.
Joskus ajan ne autolla, mutta voisin ajaa mp:llä.
Autolla ajan vain siksi että huvittaa lähteä sillä.

Ajan siis autolla hupiajoa.??

Siitä päätellen, että talvet kuljet puntolla voitaneen kuitenkin aika turvallisesti vetää johtopäätös, että sinulla ei ole pakottavaa tarvetta mennä moottoripyörällä töihin, vaan sinulle on mahdollista kulkea työmatkat autolla myös kesällä. Mutta vastaavasti moottoripyörällä et voi mennä talvella töihin. On siis vain yksi ajoneuvo jolla pärjäisit tiukan paikan tullen ympäri vuoden, ja se ei ole moottoripyörä.

Jos moottoripyörällä pärjäisi ympäri vuoden, niin kyllähän kustannukset saa näyttämään miltä haluaa. On vanha totuus että laskut on helppo tehdä oikein kun tietää (halutun) lopputuloksen. Jopa niin että Punto näyttää kalliimmalta kuin moottoripyörä. Mutta kysymys on aika teoreettinen kun ottaa huomioon, että auto sulla on oltava joka tapauksessa. Eli mopon ylläpitokustannukset on siihen päälle suurimmalta osin pelkkää ekstraa...

Siis mitä ihmettä sillä on tämän asian kanssa tekemistä kuka ajaa työkseen ja mitä?
Ja jos tien päällä ollaan työkseen, silloinhan tietysti ajetaan huolellisemmin, paremmin, siistimmin ynnämuuta kun samalla edustetaan sitä firmaa missä ollaan töissä. Ja työvälineet on tietty viimeisen päälle..

Joo ja sitten heräsin :/

Niin. jos ei olisi lapsia kustattavaksi autolla (puntolla), niin ei mulla sitä autoa (puntoa) olisikaan, vaan vaihtaisin sen moposcootteriin jolla sitten ajelisin talven 4kk työmatkat.
smile_org.gif

Nii..unohtu. Että myös seuraava autoni on punto, edellyttäen että seuraava punto on auto.
biggrin.gif
Mikäli nyt ylipäätään enää autoa, tai puntoa ostan..vai miten se nyt menikään.

Iha hyvi se meni Timo . Punto on Auto. Ainakin jos armaani mielipidettä kysytään . Vaikka en kysynyt, kun myin Punton hänen altaan pois, ja vielä uudenkarheen-05 ilmastoituna jne.
tounge.gif
Mökötys jatkui NIIN kauan, että luovutin oman "autoni" eli Primera vagonin -05 hänelle .
062802jumpie_prv.gif
Onko Primera "auto" ? No emmää tiärä .

No sit leppy, mut alko mököttään kun ostin itelleni Lagunan tilalle, ja viel kaiken lisäx vaihan pyörääkin . Kummallisii nui naiset, ei koskaan tyytyväisiä "järkevien" miestensä ratkaisuihin ? Joskin Lagunaan sit uppos aikas paljo rahhaa, että saatiin koneeseen riittäväst potkua Busanistille, mutta kaikki tyynni Lagunakin on "auto" siis mummielestä ja menee NYT kovaa "tarvittaessa"
pftroest.gif
idea3.gif

edit. Tää on jo ihan oftopicii vai mmiten senyoli.........
baaa.gif

Oottex tosissanne? Onhan punto halpa nelipyöräinen,mutta kai silti talossa autokin pitää olla? Ihan vaan jos ens talvi ei oo samanlainen kun edellinen...
033102beer_1_prv.gif

Ei venäjä sanon mää. Mulla oli tollaset 9 kk skeida -95 ja tuskastuin siihen että joka kuukausi sai vaihtaa jonkin osan, joten ostin sitten Golffin -99. Veikkaan että osia ei tarvi enään vaihtaa kuin muutaman kerran vuodessa vaikka kilometrejä oli kertynyt kumpaankin about saman verran ~160 tkm.

Btw kaverilla on punto, ja hän kehunut että siinä on halvat varaosat, mutta niitä menee todella paljon.
tounge.gif

Kyllä mä ainaski viimetalwena kaikki työmatkat mp:llä ajoin, vaikka ei ollu mikään pakko...

Isä ajo koko 50-luvun mootoripyörällä. Kesät talvet. savottoja ja sekalaisia työmaita. reppu selässä tai edessä jos joku oli kyydissä.
Se ei voi vieläkään ymmärtää että joku ajas huvikseen moottoripyörällä
biggrin.gif

Minäkin olen sille valehdellut ajavani mp:llä työmatkat kun se tulee "halvemmaksi".

Viime vuonna pääs noin 10 ja puol kuukautta pyörällä. Työmatkat ajan pärrällä, autoa en omista ja jos on ihan pakko loskan keskellä liikku niin lainaan kaverilta autoa. Hengen hädässä sit uhraudun julkisen liikenteen alttarilla.

Jännä nähä kuinka monta lainausta voi tehä.

Onko sillä väliä millä vempeleellä pakolliset ajonsa ajaa??
Mä ajelen mielummin työajot pyörällä, kun "autona" on sarviksen pulkka(smart)
sport05.gif

No, en minäkään oo omistanut autoa, se skeida oli 9kk lainassa. Meni vaan hermot, kun sitä sai aina korjata.

Kyllä se autottomuus menee niin kauan kun saa lainailtua autoja kavereilta, kun tarvitsee niitä.

Mutta kyllä se on niin että oma auto tuo vapautta ja mukavuutta, josta on minä ainakin olen valmis maksamaan. Minua ei innosta ajella vesisateessa moottoripyörällä. Ehkä se menis just ja just jos olis kunnon sadehaalari ja oikeasti vedenpitävät ajokengät. Omat kenkäni piti olla, vaan eipä olleet. Myöskin sateella ajettaessa olis varmaan ihan hyvä jos olis ne kahvalämppärit, koska sateen pitäviä hanskoja tuskin löytyy.

Mutta nostan hattua niille jotka elävät ilman omaa autoa, paitsi stadissa asuville.

Ei helvetti, onko tää joku uusi trendi lainata samat viesti moneen kertaan ja vielä pitkältä ajalta... Menee lukeminen himpun verran tympeäksi.

Sorry offtopic, mutta tää alkaa olemaan jo häiritselvää. Jos olisi mahdollista, lainaisin koko threadin tämän viestin alkuun.

Back