• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Radalla ajaminen ja kova kanttailu vinkkejä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja jleino
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Ehkä olisi muitakin kiinnostuneita sellasesta rata-ajokurssista, joka olisi suunnattu melkoisesti kokemusta omaaville ja perusasiat hallitseville, mutta joiden kokemus radalta on suht. vähäistä, tai sitä ei ole ollenkaan.
Ajatus siitä että kokeneille katukuskeille olisi erilainen kurssi kuin se mitä on tähän mennessä tarjottu, ei ainakaan mun ajatuksissa oikein osu tarpeeseen. Mun oma havainto on ollut, että kokemattomuus radalla ajosta näkyy pitkälti samanlaisina virheinä, oli kokemusta kadulta sitten vähän tai enemmän. Kokeneet kylläkin pääsee niistä yli nopeammin kuin kokemattomat. Maantiellä ei ratojen veroisia pitkiä ja tiukkoja mutkia juuri vastaan tule, joten radalla tulee esiin semmoisia puutteita, jotka eivät aiemmin päässeet esiin. Naamasta ja katuajokokemuksesta niitä ei näe, joten jonkun advanced-kurssin vetäminen suoraan enempikin katukokemusta omaaville on semmoinen juttu mitä ainakaan minä en uskalla lähteä yrittämään. Tässä on kuitenkin ihmisten henki ja terveys pelissä. Sen sijaan perustaidot (Ajotaito II:n asiat) todetusti omaaville tullaan vetämään jatkokurssi nimellä Ajotaito III. Kurssi järjestetään harvakseltaan kun vaan pystytään. Sen jälkeen taitaakin opetettavat asiat olla aika vähissä ja tekemisen ja toistojen kautta opittavia asioita enää jäljellä.

Ehkä olisi muitakin kiinnostuneita sellasesta rata-ajokurssista, joka olisi suunnattu melkoisesti kokemusta omaaville ja perusasiat hallitseville, mutta joiden kokemus radalta on suht. vähäistä, tai sitä ei ole ollenkaan.
Ajatus siitä että kokeneille katukuskeille olisi erilainen kurssi kuin se mitä on tähän mennessä tarjottu, ei ainakaan mun ajatuksissa oikein osu tarpeeseen. Mun oma havainto on ollut, että kokemattomuus radalla ajosta näkyy pitkälti samanlaisina virheinä, oli kokemusta kadulta sitten vähän tai enemmän. Kokeneet kylläkin pääsee niistä yli nopeammin kuin kokemattomat. Maantiellä ei ratojen veroisia pitkiä ja tiukkoja mutkia juuri vastaan tule, joten radalla tulee esiin semmoisia puutteita, jotka eivät aiemmin päässeet esiin. Naamasta ja katuajokokemuksesta niitä ei näe, joten jonkun advanced-kurssin vetäminen suoraan enempikin katukokemusta omaaville on semmoinen juttu mitä ainakaan minä en uskalla lähteä yrittämään. Tässä on kuitenkin ihmisten henki ja terveys pelissä. Sen sijaan perustaidot (Ajotaito II:n asiat) todetusti omaaville tullaan vetämään jatkokurssi nimellä Ajotaito III. Kurssi järjestetään harvakseltaan kun vaan pystytään. Sen jälkeen taitaakin opetettavat asiat olla aika vähissä ja tekemisen ja toistojen kautta opittavia asioita enää jäljellä.
Partasen Jani piti pari vuotta sitten Kemorassa muistaakseni kaksipäiväisen kurssin, joista toinen oli katukuskeille ja toinen enempi racer-halukkaille. Mä tykkäsin tosi paljon tuosta kurssista. Se ei ollut mikään massatapahtuma, vaan Jani katsoi kaikkien ajoa ja antoi jokaiselle palautteen heti setin jälkeen.

Mutta muistaakseni kaikilla piti olla jo ratakokemusta alla. Komppaan Hannulaa noissa riskeissä. En nimittäin usko että kenelläkään, joka ei ole rataa ajanut, olisi rata-ajon perusasiat hanskassa.

Kyllä ne normaalien ratapäivien hidas- ja keskiryhmä ovat loistavia tilaisuuksia aloittaa rataharrastus. Sitten jos haluaa viedä hommaa pidemmälle, ni varmaan sellaistakin opastusta löytyy.

Laittakaa tietoa, kun sellanen edistyneempi (mutta ei liian edistynyt) kurssi on luvassa. Meinaan, että maantieajolinjoja, jarrutusta, vastaohjausta ja katsetekniikkaa ei oikein viitsisi lähteä hieromaan, vaikka niiden mieleen palautus on syytä meidän jokaisen aina talven jälkeen tehdäkin.

Kilpa-ajo ei hirveästi kiinnosta (paitsi katsojana) ja vaikka kiinnostaisikin, niin tuota ainokaista ei oikein viitsisi rikkoa.. Itsesuojeluvaistokin kehittyy kummasti iän myötä. Menee vaan lomareissut ja pahimmillaan paljon muutakin pieleen - ei ole sen arvoista.
Sarjassa vähän samoja juttuja on se, miksi en mene enää rinteeseen..

Sellanen reipas, mutta järjellisissä puitteissa tapahtuva rata-ajo olisi ainakin minun mieleen ja luulisin, että meitä olisi muitakin samoin ajattelevia. Siis sellanen vähemmän tosissaan ja mun ei tartte näyttää muille juttu. Ilman alustan hienosäätöjä, sun muita muita kikkailuja ja mihin tourig-rengastuskin riittäisi.
Kannattaa lukea esim tuo koko triidi läpi:
http://www.moottoripyora.org/cgi-bin....%E4inen

Tulipa mieleen eräs tapaus, olikohan vuos sitten kemorassa. Katselin erään herrasmiehen menoa hitaassa ryhmässä, ja meno oli jopa hitaaseen ryhmään poikkeuksellisen on/off. Eli suorilla ihan täpöt, ja ennen mutkaa täysjarrulla vauhti täysin pois. Ei edes kontannut mutkia läpi, vaan ajoi ne täysin pystyssä ja hitasti läpi. Mieleen tuli että tietääköhän ko herra vastaohjauksen olemassa oloa?
No setin jälkeen menin sitten kyselemään, ja aluksi kysyin yleistä kokemusta mopoilusta. Hänellä tais olla alla ihan tuliterä fireblade, ja sitä ennen ollut ducati, ja kokemusta yhteensä yli 10 vuotta (jos nyt en ihan väärin muista). Ja syy miksi hän oli tullut radalle, oli että hän halusi testailla uuden ajokkinsa jarruja ja sitä miten se kulkee.
Ehdotin että nyt kun hän on radalla, niin "eikö kannattaisi treenata myös mutka-ajoa jotta sitten maantiellä kiperissä tilanteissa osaa käsitellä paremmin uutta mopoaan?"
"Ei, ei käy, hän ei ole tullut radalle treenaamaan kilvanajoa."
"No tiedät kai että suurin onnettomuuksista tapahtuu kun kuskilta lähtee mopo käsistä, varsinkin mutkissa, jonka seurauksena suistuminen metsään?"
"Ei, hän ei ole tullut radalle treenatakseen rata-ajoa, hän ei aio ryhtyä kilpakuskiksi."
"No mutta siis eikö kannattaisi harjoitella semmoisia asioita joista on hyötyä sitten maantiellä ajaessa?"
"Ei, hän ei ole tullut treenaamaan radalla ajamista."
"Tuota, onkos tässä nyt se ongelma, että kun olen näin nuori pojankloppi (35v) niin sen takia et (~50-60v) oikein usko? Ett voin kyl esim hakee tuosta jonkun vanhemman henkilön joka kertoo nää samat asiat?"
"Hän nyt vain ajaa nämä pari settiä ja lähtee sitten pois."
"Ok... Ok..."

Paljon muutakin tuli juteltua ko henkilön kanssa vastaavalla "menestyksellä". Ei auttanu muuta ku lopuks nostaa kädet pystyyn ja toivotella turvallisia kilometrejä.  
nixweiss.gif

Normi ratapäivän hitaan ryhmän ajelu on juuri tuommoista. Sinne mukaan vaan.
Mutku, mutku.. Joteskin vaan tuntuis, että kaipais sellaista - mites tämän nyt selkokielellä ilmaisisi..?

Siis, että esmes. joku ensi alkuun kertois rata-ajelujen teoriaa ilman e.a.k. perusasioiden selittelyä. Keskittyisi siis vain ja ainoastaan rata-ajon saloihin. Olisi siinä sitten vetämässä ryhmää, näyttäen miten radalla oikeaoppisesti mennään. Kun sitten alkupalojen jälkeen issekseen ajeltaisiin, niin kouluttaja tsekkaisi ajelua ja antaisi myös asiallista palautetta.

Ei pelkkä hitaaseen (tai mihin vaan) ryhmään osallistuminen ainakaan minua autuaaksi tee, ei siinä välttämättä opi ajamaan rataa oikein. Paljon helpottaisi ja ainakin homma olisi mielekkäämpää, jos siinä olisi joku kokenut kouluttaja, joka tosiaan näyttäisi mallia..

Kerrottakoon vielä, että olen kyllä jonkusen kerran radalla käynyt (en tosin orgin porukoissa), mutta en koe niistä käynneistä olleen juurikaan hyötyä.. Ilman kouluttajaa ja palautetta radalla ajelee vaan niin kuin itsestä oikealta tuntuu.

Jos ja kun kokemusta on muuten melkoisesti, niin mielestäni on aika turha hieroa noita aiemmin mainitsemiani perusjuttuja, enkä taida kaivata kamalasti opastusta mutkapätkillekään.
Ne hieroskelen joka kevät itsekseni ja osaan opastaa tarvittaessa muitakin. Joitain kertoja olen toki vuosien varrella  ruosteenpoistokursseilla käynyt.. Vähän turhauttavalta ne vaan tuntuu, koska sieltä ei saa enää oikeastaan mitään uutta.

Normi ratapäivän hitaan ryhmän ajelu on juuri tuommoista. Sinne mukaan vaan.
Mutku, mutku.. Joteskin vaan tuntuis, että kaipais sellaista - mites tämän nyt selkokielellä ilmaisisi..?

Siis, että esmes. joku ensi alkuun kertois rata-ajelujen teoriaa ilman e.a.k.k. perusasioiden selittelyä. Keskittyisi siis vain ja ainoastaan rata-ajon saloihin. Olisi siinä sitten vetämässä ryhmää, näyttäen miten radalla oikeaoppisesti mennään. Kun sitten alkupalojen jälkeen issekseen ajeltaisiin, niin kouluttaja tsekkaisi ajelua ja antaisi myös asiallista palautetta.

Ei pelkkä hitaaseen (tai mihin vaan) ryhmään osallistuminen ainakaan minua autuaaksi tee, ei siinä välttämättä opi ajamaan rataa oikein. Paljon helpottaisi ja ainakin homma olisi mielekkäämpää, jos siinä olisi joku kokenut kouluttaja, joka tosiaan näyttäisi mallia..

Kerrottakoon vielä, että olen kyllä jonkusen kerran radalla käynyt (en tosin orgin porukoissa), mutta en usko niistä käynneistä olleen juurikaan hyötyä.. Ilman kouluttajaa ja palautetta radalla ajelee vaan niin kuin itsestä oikealta tuntuu.

Jos ja kun kokemusta on muuten melkoisesti, niin mielestäni on aika turha hieroa noita aiemmin mainitsemiani perusjuttuja, enkä taida kaivata kamalasti opastusta mutkapätkillekään.
Ne hieroskelen joka kevät itsekseni ja osaan opastaa vaikka muitakin. Joitain kertoja olen toki vuosien varrella  ruosteenpoistokursseilla käynyt.. Vähän turhauttavalta ne vaan tuntuu, koska sieltä ei saa enää oikeastaan mitään uutta.
Tuossa koulutusryhmässä opiskellaan juuri noita mainitsemiasi asioita. Siis ohjattuna harjoitellaan sellaisia taitoja ja tekniikoita jotka tarpeellisia mm. kaarreajossa. Kuitenkaan se ei ole rata-ajokurssi. Sanoisin ettei ole mahdollista tai järkevää järjestää mitään rata-ajokurssia sellaisille joilla ei nuo perusasiat ole kunnossa. Se nyt vaan on niin että ne perusasiat on opiskeltava jotta voi edetä harjoittelussa.

Rohkenen väittää että vaikka sanot että et kaipaa opastusta mutkapätkillä ja voit jopa opastaa muita niin kuitenkin sinun on opiskeltava/opeteltava tietyt perusasiat ja helpoiten se onnistuu tuolla koulutusryhmässä. Katuajokilometrit tai kokemus kun ei loppujen lopuksi kauheasti kohota taitotasoa. Kohtuullisen usein näkee myös EAK kurssilla ihmisiä jotka omasta mielestään osaavat kaiken kun ovat ajaneet jo 15 tai 20v. Harjoitusten alkaessa sitten huomataan ihan muuta.

ZR-7:lla radallakin ajelleena voisin sanoa että perän vakiosäädöillä ja ilman keulan esijännityksen lisäämistä kanttausvara katoaa mutkassa aikas nopeasti siihen että laite ui liian alhaalla. Jouset antaa liikaa periks ja osat alkaa ottaa kiinni päällysteeseen. Roikkuminen tietty auttaa jonkin verran mutta kyllä sitä keulaa kannattaa säätää. Voidaan vaihtaa tuonne ZR-7 puolelle siitä turisemaan...

Takapampun säädöt on kohtuulliset ja aika vaivattomat mutta siinäkin kannattaa testailla ihan rauhassa.

Ratapäivää viettäessä on parinkymmenen minuutin ajon jälkeen puolisen tuntia aikaa näprätä vaimennuksen, paluuvaimennuksen ja esijännityksen kanssa.
Sehän tekee hommasta helpompaa kun ei tarvitse säätää kun perää. Keulasta säätöjä kun ei löydy.

2004 kun innostui ajamaan enempi niin pikkuhiljaa sitä mentiin mutkat polvi maassa ihan kohtuullista kyytiä.

Roikkumisesta en osaa sanoa, mutta tuos on kuva Motoparkista ajalta kun en yrittänytkään roikkua
http://www.mp-foorumi.com/kuvat....169.htm

Tuossa luulin jo vähän liikkuneeni
http://www.mp-foorumi.com/kuvat....e76.htm

tuossa on pörräillään Ahvenistolla varikon mäkeä ylös.
http://www.mp-foorumi.com/kuvat....55.html

ja suolenkin vasuria
http://www.mp-foorumi.com/kuvat....05.html

Mulla olis yks 250Mt videopätkäkin Motoparkista kun yritin pysyä yhden Kawan 10r:n perässä...
smile_org.gif
 Se oli sillee sovittu, että kuvaan tytön ajoa vähän aikaa ja jos tulee tilaa niin hän jatkaa sitten omaa ajoaan ripeämmin.

Ei tehny yhtään kipeetä jäädä tytölle...
Kunhan voi itselleen vakuuttaa että se oli vaan pyörästä kii  
biggrin.gif

Se nyt vaan on niin että ne perusasiat on opiskeltava jotta voi edetä harjoittelussa.

Rohkenen väittää että vaikka sanot että et kaipaa opastusta mutkapätkillä ja voit jopa opastaa muita niin kuitenkin sinun on opiskeltava/opeteltava tietyt perusasiat ja helpoiten se onnistuu tuolla koulutusryhmässä.
Pois se minusta, siis se, että kuvittelisin osaavani kaiken. "Osaan kaiken" on motoristille pahimpia ja vaarallisimpia tunteita mitä maa päällään kantaa ja se pitäisi jokaisen sisäistää. Se tunne kun tulee, niin noutaja odottaa nurkan takana.

Siis mun mielestä mutkapätkillä (järjellinen ajo) ja ajelulla radalla on kuitenkin niin suuri ero ajolinjojen ja roikkumien suhteen, että rohkenen edelleen olla mielipiteeni takana - ja ne perusasiat on edelleen hanskassa.

Yritin muotoilla lausetta, mutta en saa aikaiseksi, koska en halua millään muotoa kehuskella. No, sanottakoon, että en ole pyhäkoulupoika minäkään, vaikka ikää jo onkin - eikä sellaista ikää taida tullakaan, että täysin rauhoittuisin..

Niin, joo. Kerrotko lyhyesti mitä tarkoittamasi perusasiat ovat, jos ne eivät ole niitä mitä minä tarkoitan? Siis tämä ei ole mitään piruilua, en vaan oikeasti tiedä.

Kummasti se Piippuz tuo sinun pääsi kaikissa kuvissa vaan hakeutuu sinne ulkokurvin puolelle, vaikka koko muu kroppa seurailee persettä sisäkurviin.

Itse en osaa ajaa, mutta olen antanut itselleni kertoa, että sinne kurviin mennään nyrkki ja pää edellä. Eikö, muut saa kertoa?

Itse olen yrittänyt koluta noita Ahveniston koulutusryhmiä ja on aika helppo olla samaa mieltä kuin TeroT ja vma tuossa edellä. Perusasioita ei voi kerrata liiaksi ja possujunasta pääsee eroon, kun katsoo sopivan välin tai jättää kylmästi suorilla tarpeeksi tilaa eteensä. Mulla on tavoitteena ollut saada chicken stripesit pois Gessun renkaista ja toistaiseksi on näin myös käynyt, vaikka vauhti ei ole päätä huimannutkaan.

Tuo, mitä Scuuba kirjoitti, kirvoitti sellaisen ajatuksen, että pitäisikö kuitenkin hyväksyä joukkoon myös sellainen motoristi, joka todellakin ajaa mutkat körököröä aina ja kaikkialla ja käy radalla vetämässä suorilla kovaa, kun siihen tilaisuuden saa. Onhan sekin kai oma juttunsa. Mitä se oikeastaan kenellekään kuuluu?

edit: J@ck, oletko ollut mukana näissä .orgin "koulutusryhmissä"? Ainakin Apparalla on joka kerta aloitettu po. radan ajolinjojen kertaamisesta. Siis myös possujunan väen kanssa saati muuten. Koskaan ei ole kielletty kysymästä mitään ja aika helppo on ollut saada joku kouluttajista ajamaan perään kollaamaan touhu ja kommentoimaan.

edit 2: nimim. vankkaa tieliikennekokemusta moottoripyörällä jo vuodesta -87.

edit 3: Älä Piippuz vaan ota alkutekstin kommenttiani arvosteluna/loukkauksena. Näen kyllä, että esität kuvasarjan eräänlaisena "kehityskertomuksena" ja tuossa viimeisessähän aletaan jo olla perimmäsisten totuuksien äärellä. Kolmannessa kuvassa hän kylläkin taitaa katsoa kameraan eikä niinkään vahtaa varikkosuoran jälkeisen mutkan ajolinjaa?

Se nyt vaan on niin että ne perusasiat on opiskeltava jotta voi edetä harjoittelussa.

Rohkenen väittää että vaikka sanot että et kaipaa opastusta mutkapätkillä ja voit jopa opastaa muita niin kuitenkin sinun on opiskeltava/opeteltava tietyt perusasiat ja helpoiten se onnistuu tuolla koulutusryhmässä.
Pois se minusta, siis se, että kuvittelisin osaavani kaiken. "Osaan kaiken" on motoristille pahimpia ja vaarallisimpia tunteita mitä maa päällään kantaa ja se pitäisi jokaisen sisäistää. Se tunne kun tulee, niin noutaja odottaa nurkan takana.

Siis mun mielestä mutkapätkillä (järjellinen ajo) ja ajelulla radalla on kuitenkin niin suuri ero ajolinjojen ja roikkumien suhteen, että rohkenen edelleen olla mielipiteeni takana - ja ne perusasiat on edelleen hanskassa.

Yritin muotoilla lausetta, mutta en saa aikaiseksi, koska  en halua millään muotoa kehuskella. No, sanottakoon, että en ole pyhäkoulupoika minäkään, vaikka ikää jo onkin - eikä sellaista ikää taida tullakaan, että täysin rauhoittuisin..

Niin, joo. Kerrotko lyhyesti mitä tarkoittamasi perusasiat ovat, jos ne eivät ole niitä mitä minä tarkoitan? Siis tämä ei ole mitään piruilua, en vaan oikeasti tiedä.
En epäile kykyjäsi. Kerroin lähinnä vaan omia kokemuksiani koulutuksista.

Ne perusasiat ovat mm:

-ajoasento
-katseenkäyttö
-ajolinjat
-ohjaustekniikka
-rentous

Moni sanoo että hallinnassa on. Sitten kuitenkin kun mennään harjoittelemaan niin eipä se sitten ihan niin ollutkaan.

Siis, että esmes. joku ensi alkuun kertois rata-ajelujen teoriaa ilman e.a.k. perusasioiden selittelyä. Keskittyisi siis vain ja ainoastaan rata-ajon saloihin.
No jos vaikka alkuun luet koko rata-osion läpi. Siellä on monta monta triidiä jossa asiat rönsyilevät ja joissa on myöskin paljon rata-ajamiseen liittyvää asiaa monesta eri näkökulmasta.

Seiltä löytyy myös paljon eri vinkkejä kirjoihin ja videoihin, jos niidenkin kautta haluaa teoriaan tutustua.

Jos muuta hyötyä tekstiteoriasta ole, niin ainakin se, että sinulle selviää paremmin se mitä haluat sinulle opetettavan.
Ja huomaat myöskin sen, että alottelioita koskien samat asiat toistuvat vuodesta toiseen ja henkilöstä toiseen, eli kaikilla alottelijoilla on "samat ongelmat" kuin sinulla.

sanoi:
Olisi siinä sitten vetämässä ryhmää, näyttäen miten radalla oikeaoppisesti mennään. Kun sitten alkupalojen jälkeen issekseen ajeltaisiin, niin kouluttaja tsekkaisi ajelua ja antaisi myös asiallista palautetta.
Yksinkertaisin ja perinteisin ohje on; mene nykäisemään liivillistä hihasta. Jos se ko liivillinen ei osaa sinua auttaa, niin hän varmaankin hommaa sinulle jonkun toisen joka osaa auttaa. Ja saattaapa käydä niinkin, että sinulle hommataan varikolta joku vanha kettu neuvomaan.

sanoi:
Kyllä ne liivilliset mallia näyttää, kunhan vaan ottaa itseään niskasta kiinni ja ensin menee sen liivillisen juttusille.

sanoi:
Kerrottakoon vielä, että olen kyllä jonkusen kerran radalla käynyt (en tosin orgin porukoissa), mutta en koe niistä käynneistä olleen juurikaan hyötyä.. Ilman kouluttajaa ja palautetta radalla ajelee vaan niin kuin itsestä oikealta tuntuu.
Ja kannattaa kertoa etukäteen että haluaa palautetta, jolloin liivillinen voi esim ensin ajella pari kierrosta edellä linjoja näyttäen, ja sen jälkeen pari kierrosta perässä, ja sitten setin jälkeen antaa palautteen. Jolloin voi sopia seuraavan seuraavan setin osalle taas pari uutta kierrosta jotakin tiettyä asiaa painottaen.

Eli vaatii kaikenkaikkiaan vain sen, että uskaltaa mennä nykäisemään sitä liivillistä hihasta. Itse olen ollut baut kymmenen eri järjestävän tahon tilaisuuksissa, ja kaikissa on ollut sama meininki; jos neuvoja ja apua pyytää, niin niitä saa.

-ajoasento
-katseenkäyttö
-ajolinjat
-ohjaustekniikka
-rentous
Kyllä kaikkiin, mutta linjat radalla ja roikkuminen ei ole hanskassa.
Kaikkia mainitsemiasi pyrin myös tarkkailemaan ja jos esim. katse on jossain muualla kuin pitäisi, niin olenpa tainut muutaman kerran itselleni ääneen sanoa: Mitä helvettiä oikein teet.

Vaan asiasta kolmanteen... Huomenna olisi lähtö Thaimaahan, mutta valitettavasti organisaattorimme, eli kaikkien rakastama .org kimppakivaa vetävä Jolanda ei pääsekään mukaan. Näin ne tilanteet muuttuu ihan yhtäkkiä, pikaista toipumista hänelle.
Ai että olen harmissani ja pahoillani. Tehnyt kamalasti töitä reissumme eteen ja kaikki hukkaan.. Eipä reissuun lähtö ilman Tuirea muutenkaan hyvältä tunnu. Tuire on oikeasti mahtava ihminen, joka järjestää pyyteettömästi muiden hyväksi kaikkea kivaa, tunteja ja kustannuksia laskematta.

Ilman muuta radalle käymään! Se on parhautta ja mieluiten vielä ekalla reissulla siten, että kasko ei korvaa paskaakaan jos lippaa, kuten köpi jo ketjuun mainitsikin. (pitää meinaan homman hanskassa tämä seikka, jos ja kun rahoitusyhtiön nimi lukee rekkarissa omistajan kohdalla.)
smile_org.gif

Moottoripyora.org:in ratapäivät ovat vallan mainioita. Siellä kysytään koulutusryhmään, ekakertalaisia ja sinne siis.

MP - Tuen päivillä taasen pitää valkata semmoinen päivä, missä on koulutusta hitaaseen. Jollei ole, niin siellä ei tosiaan ole koulutusta, vaan käydään vain lyhyesti homman juoni ja merkkiliput läpi ja sitten mennään.

Elikkäs näillä eväillä ekaa kertaa radalle, sanon minä.

Itsekin toki olen käynyt vasta kahden käden sormilla laskettavat ratapäivät, mutta pähkinän kuoressa tässä(kin) ketjussa on paljon semmoista mistä on hankalaa ottaa jutun juonesta kiinni.

Jutun juoni on yksinkertaisuudessaan se, että radalla roikutaan mutkissa ja mutkapätkillä, (tässä maassa), ei roikuta..

Matti. Vihdistä.

Tuo, mitä Scuuba kirjoitti, kirvoitti sellaisen ajatuksen, että pitäisikö kuitenkin hyväksyä joukkoon myös sellainen motoristi, joka todellakin ajaa mutkat körököröä aina ja kaikkialla ja käy radalla vetämässä suorilla kovaa, kun siihen tilaisuuden saa. Onhan sekin kai oma juttunsa. Mitä se oikeastaan kenellekään kuuluu?
Kyllähän joukkoon hyväksytään kaikki motoristit sellaisenaan. Kunhan ei ole vaaraksi itselleen tai muille.

Varsinkin hitaassa ryhmässä tosin on se "ongelma" että jos kaikki muut haluaa treenata mutka-ajoa, ja seassa on yksi joka tykittää vain suorat, niin sen tykittäjän perässä on jono, ja sitten se jono köröttelee mutkat läpi, ja se estää muiden mutka-ajotreenin.

Toki ohittaakkin saa, mutta käytäntö on osoittanut että hitaassa ryhmässä on/off-tykittäjän ohittaminen on erittäin hankalaa, joten huomioon ottaen hitaan ryhmän yleisen taitotason, se nostaa riskitasoa.

Ajajakokouksissahan nimenomaan painotetaan hitaan ryhmän osalta sitä, että keskittyy enemmän siihen mutka-ajoon, ja jättää suoratykitykset vähemmälle. Tai jos on ihan pakonomainen tarve tykitellä, niin jättää edes yhen suoran per kierros tykittämättä, niin mutkissa nopeammat kuskit pääsee helpommin ja turvallisemmin ohi.

Se vain on käytännön sanelema juttu, jotta homma kokonaisuudessaan saadaan toimimaan hitaan ryhmän osalta.

Keski ja nopee ryhmä sitten erikseen.

Ja tuon yhden nimenomaisen kuskin juttusille menin vain sen takia, että hän poikkesi hitaan ryhmän laajasta skaalasta haparointinsa suhteen erittäin selkeästi. Ja ajattelin josko sitä voisi opasta johonkin suuntaan, jotta hän saisi huomattavasti enemmän hyötyä siitä ajelusta radalla. Mutta minkäänlainen suunta ei kelvannut, joten annoin asian sitten olla.

sanoi:
Kyllähän joukkoon hyväksytään kaikki motoristit sellaisenaan. Kunhan ei ole vaaraksi itselleen tai muille.

Juuri näin, ainakaan minua ei ole kukaan vielä häätänyt radalta vaikka en paljon kaarreajolla voi kehua.

sanoi:
Toki ohittaakkin saa, mutta käytäntö on osoittanut että hitaassa ryhmässä on/off-tykittäjän ohittaminen on erittäin hankalaa, joten huomioon ottaen hitaan ryhmän yleisen taitotason, se nostaa riskitasoa.

Juuri näin, yritäs esim Alastarolla R6:lla ohittaa pääsuoralle ampuvaa hayabusaa tai zzr:ää tai tonnista kyykkyä...ei tuu mitää vaikka kuinka perkeleesti syötti niin jäi kun tikku paskaan.

sanoi:
Se vain on käytännön sanelema juttu, jotta homma kokonaisuudessaan saadaan toimimaan hitaan ryhmän osalta.

Kyllä sinne ollaan possujunaan kivasti mahduttu ratapäivillä vaikka aluksi hirvittää niin saatanasti kun jotkut "keskinopeat" pyssyttää hitaassa ryhmässä niin saatanasti ohi  
062802moto_prv.gif

Itse suorastaan toivoisin, että joku tulis kertomaan mun virheistä KUN niitä teen ja mitä voin tehdä paremmin.

Mulla ainakin R6:lla meni takarengas lukkoon kun tiputti 4-> 2lle  sen loivan vasurin jälkeen tulevaan vasuriin (en keventänny kytkimellä ja luistokytkintä ei ole)

Jousituskin oli isolle miehelle ihan päin persettä säädetty ja tuntu et jalkatappi olis osunnu maahan vaikka en ollu edes kovasti kanttaavinani.

Olen Scuuba kanssasi ihan samaa mieltä. Ajattelin vaan, että onhan meitä noitakin, jotka tykkää ihan vaan siitä, että pyörä lähtee törkeen hyvin. Eikä niillekään oikein ole paikkaa, missä kokeilla rajoja. Lentokenttätapahtumat yms. voi olla aika ujostuttavia.

Laitan tuohon linkin yhteen kuvaan, jonka Rammus otti sun kameralla viime keväänä Apparalla. Tuo on mun paras suoritus 1-2 päivää x 3 vuotta Ahveniston hitaissa. Kuvassa on kaikki aika paikoillaan. Katse, asento jne. Nopeus on hyvä, tuosta mutkasta tullaan kaaren alle.

Kuvasta voi tuntea pyörän massan ja kuljettajan siihen kohdistaman jäätävän kontrollin.

vetohenkilö

Kaikkenlaisia on...

ei ku mä tarkotin alasvaihdettaessa köyhän miehen luistokytkin= välikaasu.
tounge.gif

Mutta topicin aiheeseen. Tossa hitaassa ryhmässä kyllä esim. ajolinjojen näyttäminen ei ole helppoa, koska siellä on lähes aina se "possujono". Ja kun näytät linjaa jollekin aloittelijalle et voi suorillakaan hirveesti ohitella, koska seuraaja(t) ei vät pysy silloin mukana.

-ajoasento
-katseenkäyttö
-ajolinjat
-ohjaustekniikka
-rentous
Kyllä kaikkiin, mutta linjat radalla ja roikkuminen ei ole hanskassa.
Kaikkia mainitsemiasi pyrin myös tarkkailemaan ja jos esim. katse on jossain muualla kuin pitäisi, niin olenpa tainut muutaman kerran itselleni ääneen sanoa: Mitä helvettiä oikein teet.
Sä olet tavallaan oikeassa tuossa, kun sanot että  mutkapätkä vs. rata ajotekniikat eroavat. Rata-ajossa tuohon TeroT:n listaan voisi lisätä:
- painonsiirron ajoitukset (myös pyörän pituussuunnassa)
- pyörän päällä liikkuminen
- jarrutus- ja avaustekniikka
- jalkojen käyttö ja muutenkin pyörästä kiinnipitäminen
- vaihtopaikat ja vaihteiden käyttö
- mutka-ajo, erilaiset linjat
- jne.

Lyhyt lista, josta on kirjoitettu monet kirjat. Siltikin kannattaa käydä ajamassa ns. normiratapäivillä, että yksinkertaisimmat asiat tulisivat tutuksi. Silloin ne eivät kuormita huomiokykyä ja jäisi enemmän korvienvälikapasiteettia keskittyä niihin uusiin ja vaativiin asioihin. Twist of the wristissä Keith Code selittää tätä hyvin: sulla on 10$ käytössäsi kierrokselle ja jokainen asia mihin sun täytyy kiinnittää huomiota kuluttaa tuota summaa. Kun summa on käytetty, sulla ei ole enää huomiokykyä jäljellä ja asiat tulevat silmille. Tämä on juuri sitä kun vasta-alkaja on myöhässä koko ajan.

Scuuba antoi hyvän vinkin: lue aiheesta niin paljon kuin mahdollista.

Back