• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Radalla ajaminen ja kova kanttailu vinkkejä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja jleino
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
kyllä mullekin aluksi tuli mieleen joko trolli tai tuo "asennevamma", mutta ihan asiallisia nuo vastaukset on ollu ja myös aloittajan jatkokommentti.

sanoi:
Viimeksi kun könysin niin tuntui ettei kyllä varoitellut yhtään vaan lähti totaalisen kerralla alta ilman mitään varoitteluja. Tosin asfaltti oli suhteellisen tuoretta ja vettä satoi ku aisaa.

varottihan se sitten kaksi kertaa, 1.sade. 2. tuore asfaltti.

radalla(kuivalla) se on melko helppo, ajelet vaan pikkuhiljaa lujempaa ja lujempaa, älä tee mitään yhtääkkistä nopeuden nostoa ja yritä roikkua jonkun perässä(näin teet kuitenkin, mutta älä tee niin). sitten kun huomaat mitään levottomuutta pyörässä, tiedät löytäneesi ajotaitosi rajat, renkaan rajan, pyörän säätöjen rajan tai radat pidon rajan. yleensä epävakaus johtuu ajovirheistä ja ajamalla eleettömämmin voi ajaa vakaasti lujempaakin. tai muuttaa säätöjä tai renkaita ja saa vakauden takaisin, epävakaudessa ei kannata ajaa, se on rosseille. täysin vakaassa tilanteessa voi ajaa järkyttävän nopeasti.

ja muista et voi päätellä sitä mikä on se oikea nopeus mutkaan, koska. 1. eri pyörä, 2. eri renkaat. 3. eri säädöt, ja tärkeinpänä eri kuski. nopea vakaa kuski voi ajaa huomattavasti vakaammin ja tuntea radan ajolinjat satojen ratapäivien kokomuksella, siinä kun yrität sillä ekalla ratapäivälläs pysyä mukana, niin lippa tulee.

ja vielä, jos siellä radalla sataa tai on satanut, niin älä aja.

aloituksesta päätellen, veikkaan että heität lipat radalla. joku ohittaa sut jollain pienempikuutioisella pyörällä ja sun ego ei kestä sitä, lähdet perään ja et pysy, kiristät vauhtia, jätät kaikki epävakauden varoitusmerkit huomiotta ja lopulta tiput kuin eno veneestä.(oon itse tehnyt saman).

edit: yksi hyvä keino lipata radalla on lueskella netistä kierrosaikoja ja vetää niistä tavoitteet ja heti alusta ruveta kellottamaan ja kiristää vauhtia, kun ajasta puuttuu puoli minuuttia. pakkohan tässä on pystyä ajamaan lujempaa kun muutkin. menee samaan luokkaan, että aja omaa ajoas, älä muiden.

Jaket todistaa väkevästi. Riittävästi viisautta parissa rivissä.

Toivon, että kukaan ei aja Leinon päältä tai saa hemmoa selkäänsä ensi kesänä.

Mukavaa että aiheesta on syntynyt näinkin paljon asiallista keskustelua.

Ja täytyy lisätä etten omaa mielestäni asennevammaa vaan kaikella kunnioituksella muuhun liikenteeseen suhtaudun.

Totta kai tiedän tuoreahkon asfaltin liukkaaksi mutta että niin liukkaaksi mitä se sitten loppujen lopuksi oleikin.
Eka kaatuminen tapahtui metsässä polkua ja erittäin jyrkkää mäkeä noustessa kun lähdettiin taaksepäin märällä liejuruohikolla pidon loppuessa.

Toinen tapahtui myöskin ihan taajamassa sallitulla nopeudella ja mielestäni reippaalla kelivaralla otettuna mutta silti yllätti. Kun olin muovinpalaset käynyt penkalta keräilemässä niin täytyi käydä ihan kengällä kokeilemassa että mikä siinä oli. En löytänyt äkkiseltään öljyäkään tieltä, ehkä vaan ajoin endurolla siltikin liian lujaa vaikken kallistanut sen enempää kuin esimerkiksi katumoottoripöräiljä irtosoralla
nixweiss.gif

Ja korjaus vielä siihenkin asiaan ettei tapana ole vetää tuppi auki muunliikenteen seassa. Lähinnä tarkoitin sitä että kun ajaa jollakin pienehköllä ja mutkaisella maalaistiellä niin jo satasen vauhdista saa kallistaa reilusti ja nauttia vauhdista sekä mutkista, on pitkää tiukkaa pikkutietä nautinto näin päästellä eikä tarvitse pelätä kortin menetystä tai kaikkien motoristien maineen tahrimista.

Radalle on toki mukava päästä kun siitä niin mukavia kommentteja olen muilta mopomiehiltä saanut. Ja sinne on tarkoitus mennä oppimaan ja nauttimaan samanaikaisesti, sekä katsoa hieman että kuinka pyörä käyttäytyy muissakin kuin sallituissa nopeuksissa.

Vertauksena tarkoitin mainitessaani että "kuin mopo kulkee muihin verrattuna sitä, että tietää missä oma taso menee noin yleensäkin.

Eli hoksaako olevansa täydellinen keltanokka mutkiin kallistettaessa ja mentäessä vai onnistuuko homma edes tyydyttävästi, kuten joku jo taisikin mainita
tounge.gif
Siitä se taito sitten pikkuhiljaa karttuu.

Tuohon keulan pompottamiseen vielä sen verran, tuossa pyörässä on kyllä kaikkki ohjauslaakereista levyihin kunnossa, syy todellakin taitaa olla ihan pyörän ominaisuuksissa yleensä. Eli muut ZR7:an omistajat tietävät että se on ominaisuus juurikin tässä mallissa, ja tästäkin aiheesta löytyi ihan kiitettävästi keskustelua.

Eli kyseessä ei ole mikään trolli, vaan ihan oppiakseni kyselen. Kotona on näitä pikkumiekkosiakin jo muutama siunaantunut, nuorin täytti toissapäivänä vasta 6kk eikä tässä ole tarkoitus isättömäksi muksuja jättää, vaan nauttia niistä harvoista mutta sitäkin nautinnollisemmista hetkistä mopon selässä entistä enemmän
062802moto_prv.gif

Höh, kyllä nyt vähän tuli sellanen tunne että näistä minun kirjoituksista vedetiin hieman väärät johtopäätökset, eli en ajele missään riskirajoilla, se märällä pannuttaminen oli ainut yllättävä tilanne mihin olen joutunut mutta eipä ole ollut muuten mitään läheltä piti tilanteita.

Ihan siksi piti vielä jatkaa koska edellistä kirjoittaessani  hra1150 ehti kirjoittaa sen suuntaista kommenttia ettei orgilaiset uskalla ratapäiville sen pelossa tulla että joku 18-v junnu on tulossa näyttämään taitojaan ja muita kiilailemaan.

Yöunet eikä ego kärsi siitä kun joku ajaa ohi pienemmällä tahi sitten isommalla, niin on käynyt aika monesti sen suunnilleen kymmenisen vuoden aikana mitkä kaksipyöräisillä on tullut ajeltua jotenka ei huolta
buttrock.gif

^Tuota ZR7:a vaivannee sama ongelma kuin Z750-mallia keulan osalta. Eli keula on liian löysä ja pääsee pohjaamaan jarruissa, josta taas seuraa vähemmän mukavaa pompotusta.

Edit. Ei kannata hirveesti noista kommenteista välittää, joillain vain kasvaa tuo kukkahattu turhan syvällä päässä ja kaikki vauhtiin liittyvät kommentit katsotaan pahalla.

^Tuota ZR7:a vaivannee sama ongelma kuin Z750-mallia keulan osalta. Eli keula on liian löysä ja pääsee pohjaamaan jarruissa, josta taas seuraa vähemmän mukavaa pompotusta.

-Juuri tätä tarkoitin ja joku täällä tiesikin opastaa että mitä sille kannattaa tehdä. Täytyy tuolla tallin puolella kysellä siitä enemmän ja lukea vanhoja topiceja.

Edit. Ei kannata hirveesti noista kommenteista välittää, joillain vain kasvaa tuo kukkahattu turhan syvällä päässä ja kaikki vauhtiin liittyvät kommentit katsotaan pahalla.

-En välitäkään, lähinnä tulee tarve oikaista jos koen että sanomaani on hieman tulkittu väärin
thumbs-up.gif

Ja kyllä se vauhti varmaan suurinta osaa motoristeja ainakin vähän kutkuttaa, eri asia mistä ja millä asenteella sitä hurmosta lähtee hakemaan.

Toki nuorempana tuli hieman turhan riskillä huimuksissaan mentyä mutta kummasti ne asenteet vaan muuttuu, kun itse tuolla vaunuja lykkii isompien pörrätessä plkupyörällä ja apurattailla ympärillä..

Tulis jo kesä
062802moto_prv.gif

Ihan siksi piti vielä jatkaa koska edellistä kirjoittaessani hra1150 ehti kirjoittaa sen suuntaista kommenttia ettei orgilaiset uskalla ratapäiville sen pelossa tulla että joku 18-v junnu on tulossa näyttämään taitojaan ja muita kiilailemaan.
Juu ei, kyllä uskaltaa. Toivoin vaan, että pikkuselle ei käy hullusti.
Ensinnäkin ratapäivillä on säännöt. Niitä oikeasti valvotaan. Liputtajat ja järkkärit toimivat tässä yhteistyössä jatkuvasti. Vaarallisesti ajavat tai väärässä ryhmässä ajavat liputetaan pois ja pidetään puhuttelu tai vaihdetaan toiseen ryhmään.

Komppaan, että ratapäiviä kannattaa aloitella ajokoulutusryhmässä. Koulutusryhmässä EI OPETELLA RATA-AJOA vaan turvallista ajamista liikentessä ja pyörän hallintaa kaarteissa. Oikeesti on hyvä juttu!

Mitä tulee märällä ja liukkalla ajamiseen radalla, omituisia kommentteja tuossa yllä. Radan liukkaus pitää ottaa huomioon ja ottaa oppia vallitsevista olosuhteista. Ei sitä maantielläkään voi aina valita tuleeko se ukkoskuuro niskaan. Kauden viimeisellä ratapäivällä oli omalla kohdalla parilla ensimmäisellä setillä muutama ohhoh tilanne kun etunen meinasi luistella alta, useamman kierroksen tuli luisteltua. Todella hyvää harjoittelua oli syksyn liukkaille tuo apparan aamukaste!

Lumien sulamista odotellessa
smile_org.gif

Komppaan, että ratapäiviä kannattaa aloitella ajokoulutusryhmässä. Koulutusryhmässä EI OPETELLA RATA-AJOA vaan turvallista ajamista liikentessä ja pyörän hallintaa kaarteissa. Oikeesti on hyvä juttu!
Hyvä tarkennus! Itse kun jotenkin oletti, että nimenomaan rata-ajoa mennään opettelemaan niin tuli petyttyä ja sitä kautta en saanut kaikkea hyötyä irti, vaikka todella hyvä kurssi onkin. Ja vaikka tuo koulutusryhmän sisältö/esittely jostain topicista löytyikin (nyt en jaksa etsiä mistä), niin näköjään tuo sisälukutaito on vähän valikoivaa
blush.gif
. Mutta tuosta koulutusryhmästä haetaan hyvät perusteet niin kadulle kuin radalle ja kun perusteet hallussa niin siitä onkin hyvä sitten ponnistaa seuraavalle askelmalle
smile_org.gif

Radalla ja muutenkin kovaa ajaessa kannattaa ehdottomasti panostaa eniten ajoasentoon ja suhteuttaa se vauhtiin. Mitään überroikkumista ei tarvita vielä hiljaisessa vauhdissa, mutta siltikin painonsiirrolla on suuri merkitys. Toinen on katseen käyttö. Pyörällä on taipumus mennä sinne minne katsoo. Jos tuijotat sinne jorpakkoon, niin sinne se yrittää mennä
biggrin.gif
. Katse siis kauas kaarteen läpi. Koulutusryhmästä saat radalla hyviä vinkkejä ja itseluottamusta
smile_org.gif
!

Vaikka ORG:n koulutusryhmän harjoitukset on tarkoitettu palvelemaan katuajoa, niin siinä opeteltavat perusasiat ovat ihan peruskauraa rata-ajossakin eli sopivat aloittelijalle hyvin myös rataharjoittelun perustaksi.

Näin juuri. Meidän koulutusryhmä ei ole varsinaisesti rata- tai maantieajoon suunnattu. Siellä harjoitellaan ajotekniikan ja erityisesti kaarreajotekniikan perusteita. Ne ovat samat niin maantiellä kuin radalla. Siinä vaiheessa kun kaarrevauhti kasvaa selvästi yli sen mitä maantiellä on mahdollista ajaa, ollaan mun mielestäni harjoittelemassa rata-ajoa. Maantieajokurssilla harjoitellaan jotain ihan muuta, siellä vaatimukset ja sisältö tulee mm. siitä mitä muut tekee tai ei tee.

ORGin ratapäivien koulutusryhmässä ei rynnätä suoraan perusasioiden ohi advanced-tekniikoihin, koska perustan saaminen kuntoon ensin on yksinkertaisesti välttämätöntä. Kokemuspohjalta tiedetään, että perusta ei aiemmin radalla ajamattomilla tai vain muutaman päivän kokemuksella ole kunnossa. Me ei haluta, että porukka ajaa kaseikkoon ns. täydellisessä ajoasennossa hartiat ja perse millilleen "siinä missä pitää" kun samalla katse ei ollut siellä päinkään kuin pitäisi. Me ei opeteta advanced-tason juttuja sellaisille, joilla on perusasioihin perehtyminen vielä kesken. Tämä on ensisijaisesti kurssilaisten etu. Edistyneempiä juttuja opetetaan kun on sen aika, ensi kaudella tälle on oma kurssinsa olemassa.

sanoi:
Mitään überroikkumista ei tarvita vielä hiljaisessa vauhdissa,

itse aina suosittelen 'uberroikkumista' sen takia, että monelle kun sanoo, että et roiku yhtään, niin ne väittävät roikkuvansa, ihminen jotenkin luulee roikkuvansa enemmän kuin roikkuukaan. itse asiassa kun monelle suosittelee sitä, että roiku naurettavan liioitellusti, niin ne roikkuu just sopivasti.

en ole koskaan nähnyt kenenkään roikkuvan liikaa.

ja helposti käy niin et se perse on reilusti pois penkiltä mut kroppa pyrkii silti sinne ylös....joten pidän hyvänä lähtökohtana sitä pää tunkemista peiliin päin niin paljon kuin se vaan menee!

Mitä tulee märällä ja liukkalla ajamiseen radalla, omituisia kommentteja tuossa yllä. Radan liukkaus pitää ottaa huomioon ja ottaa oppia vallitsevista olosuhteista. Ei sitä maantielläkään voi aina valita tuleeko se ukkoskuuro niskaan. Kauden viimeisellä ratapäivällä oli omalla kohdalla parilla ensimmäisellä setillä muutama ohhoh tilanne kun etunen meinasi luistella alta, useamman kierroksen tuli luisteltua. Todella hyvää harjoittelua oli syksyn liukkaille tuo apparan aamukaste!

Lumien sulamista odotellessa
smile_org.gif
Alastaron aamukaste oli myös hyvää harjotusta, kauden viimenen ratapäivä mullekin. Hauskaa harjotusta tollanen luistelu, mutta tuli sitten kantapään kautta opittua totakin lajia. Aluksi tunsin olevani kuin Kiyonari Doningtonissa(Näyttävää menoa muuten), mutta lähtihän se keula lopulta kunnolla alta, eikä auttanut vaikka polvella koitti kammeta vielä pystyyn. Hiekalle mentiin ja voltteja kerien. Ens kerralla yritän muistaa lämmittää ensin renkaat kunnolla..  
withstupid.gif

itse aina suosittelen 'uberroikkumista' sen takia, että monelle kun sanoo, että et roiku yhtään, niin ne väittävät roikkuvansa, ihminen jotenkin luulee roikkuvansa enemmän kuin roikkuukaan. itse asiassa kun monelle suosittelee sitä, että roiku naurettavan liioitellusti, niin ne roikkuu just sopivasti.
Tää tuntuu pitävän aika monella paikkansa, kuvia nähtyään moni sitten ihmetteleekin, ettei roikukkaan oikeestaan ollenkaan.

sanoi:
Mitään überroikkumista ei tarvita vielä hiljaisessa vauhdissa,

en ole koskaan nähnyt kenenkään roikkuvan liikaa.
Kyllä sekin on nähty ja oikeastaan kyseinen henkilö itse sitä eilen naureskeli  
biggrin.gif
. Muutaman kuukauden kuluttua ajoasento kelpasikin jo vaikka oppikirjaan.

Mutta kyllähän se yleensä noin menee, että liian vähän roikutaan. Moni saa takapuolensa kyllä hilattua satulan reunalle, mutta jopa kisakuskeissa on kavereita jotka ei roiku yläkropallaan ollenkaan. Se tosin ei mua mitenkään haittaa  
tounge.gif
, mutta rataharrastajan soisi käyttävän enemmän yläkroppaa. Se on paljon nopeampaa, tehokkaampaa, voi muuttaa kesken mutkan eikä liike epävakauta pyörää.

Aloittajalle: Vaikka se oma taitotaso selviääkin heti kun radalle menee, vaikka hitaaseenkin ryhmään, ni vertailu muiden vauhtiin tehdään vasta nopeassa ryhmässä. Tästä kai saa ratapäivien järjestäjät näppyjä, mutta kyllä mun mielestä nopeassa ryhmässä voi nopeuttaan testata aivan tosissaan toisiaankin vastaan. Siinä sitten voi tulla kaatumisiakin, mutta ne kuuluvat asiaan. Toisen kuljettajan kunnioitus mukana, ni vauriot tulee itselle ja itse niistä sitten vastaa. Ei tarvitse miettiä, että mitähän muut tästä nyt ajattelee. Eri asia jos on öljynnyt radan tai mankeloinut jonkun toisen kuljettajan. Tämä siis nopeassa ryhmässä. Ja kannattaa antaa itselleen aikaa kehittyä sinne. Silloin se voi toteutuakin.

Ajaminenhan on aika yksinkertaista puuhaa. Pieniä yksinkertaisia (oikeita) asioita oikealla tavalla ja oikeaan aikaan tehtynä ja siinä se on. Vaikeaa on vain löytää nuo tekniikat, saada oikea palaute miten ne on tehnyt ja ajoittaa ne oikein. Eri radoilla on tietenkin omat juttunsa ja pyörän säädöt omansa, mutta perusajotekniikan kautta kaikki lähtee. Ja tässä hommassa saa olla itsekäs: Keskity vain itseesi ja omaan ajamiseesi ja anna muiden ajaa omaa ajoaan.

Kun sitten saat vauhtisi nopean ryhmän tasolle, ni suosittelen Yamaha Center Cupin (jokkis) kisoja, missä pääsee kilvanajon makuun. Se ei ole sen vaarallisempaa kuin nopeassa ryhmässä ajo ja hieno kokemus. Tiedä vaikka jäisit koukkuun...
biggrin.gif

Me ei opeteta advanced-tason juttuja sellaisille, joilla on perusasioihin perehtyminen vielä kesken. Tämä on ensisijaisesti kurssilaisten etu. Edistyneempiä juttuja opetetaan kun on sen aika, ensi kaudella tälle on oma kurssinsa olemassa.
Laittakaa tietoa, kun sellanen edistyneempi (mutta ei liian edistynyt) kurssi on luvassa. Meinaan, että maantieajolinjoja, jarrutusta, vastaohjausta ja katsetekniikkaa ei oikein viitsisi lähteä hieromaan, vaikka niiden mieleen palautus on syytä meidän jokaisen aina talven jälkeen tehdäkin.

Ehkä olisi muitakin kiinnostuneita sellasesta rata-ajokurssista, joka olisi suunnattu melkoisesti kokemusta omaaville ja perusasiat hallitseville, mutta joiden kokemus radalta on suht. vähäistä, tai sitä ei ole ollenkaan.

Kilpa-ajo ei hirveästi kiinnosta (paitsi katsojana) ja vaikka kiinnostaisikin, niin tuota ainokaista ei oikein viitsisi rikkoa.. Itsesuojeluvaistokin kehittyy kummasti iän myötä. Menee vaan lomareissut ja pahimmillaan paljon muutakin pieleen - ei ole sen arvoista.
Sarjassa vähän samoja juttuja on se, miksi en mene enää rinteeseen..

Sellanen reipas, mutta järjellisissä puitteissa tapahtuva rata-ajo olisi ainakin minun mieleen ja luulisin, että meitä olisi muitakin samoin ajattelevia. Siis sellanen vähemmän tosissaan ja mun ei tartte näyttää muille juttu. Ilman alustan hienosäätöjä, sun muita muita kikkailuja ja mihin tourig-rengastuskin riittäisi.

Sellanen reipas, mutta järjellisissä puitteissa tapahtuva rata-ajo olisi ainakin minun mieleen ja luulisin, että meitä olisi muitakin samoin ajattelevia. Siis sellanen vähemmän tosissaan ja mun ei tartte näyttää muille juttu. Ilman alustan hienosäätöjä, sun muita muita kikkailuja ja mihin tourig-rengastuskin riittäisi.
Normi ratapäivän hitaan ryhmän ajelu on juuri tuommoista. Sinne mukaan vaan. Sielä saa koneesta sopivasti karstat pois, kuljettaja saa mukavaa ratakivaa ja pyörä ei vaadi sen kummallisempia säätöjä ja hierontoja. Mikäli hidasrymä on liian hidas, keskinopeaan sitten vaan (mikäli semmoinen ryhmä löytyy).

Back