Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
sanoi:Viimeksi kun könysin niin tuntui ettei kyllä varoitellut yhtään vaan lähti totaalisen kerralla alta ilman mitään varoitteluja. Tosin asfaltti oli suhteellisen tuoretta ja vettä satoi ku aisaa.
HOKSAA!Eli hoksaako olevansa täydellinen keltanokka mutkiin kallistettaessa ja mentäessä vai onnistuuko homma edes tyydyttävästi, kuten joku jo taisikin mainitaSiitä se taito sitten pikkuhiljaa karttuu.![]()
Juu ei, kyllä uskaltaa. Toivoin vaan, että pikkuselle ei käy hullusti.Ihan siksi piti vielä jatkaa koska edellistä kirjoittaessani hra1150 ehti kirjoittaa sen suuntaista kommenttia ettei orgilaiset uskalla ratapäiville sen pelossa tulla että joku 18-v junnu on tulossa näyttämään taitojaan ja muita kiilailemaan.
Ensinnäkin ratapäivillä on säännöt. Niitä oikeasti valvotaan. Liputtajat ja järkkärit toimivat tässä yhteistyössä jatkuvasti. Vaarallisesti ajavat tai väärässä ryhmässä ajavat liputetaan pois ja pidetään puhuttelu tai vaihdetaan toiseen ryhmään.Juu ei, kyllä uskaltaa. Toivoin vaan, että pikkuselle ei käy hullusti.Ihan siksi piti vielä jatkaa koska edellistä kirjoittaessani hra1150 ehti kirjoittaa sen suuntaista kommenttia ettei orgilaiset uskalla ratapäiville sen pelossa tulla että joku 18-v junnu on tulossa näyttämään taitojaan ja muita kiilailemaan.
Hyvä tarkennus! Itse kun jotenkin oletti, että nimenomaan rata-ajoa mennään opettelemaan niin tuli petyttyä ja sitä kautta en saanut kaikkea hyötyä irti, vaikka todella hyvä kurssi onkin. Ja vaikka tuo koulutusryhmän sisältö/esittely jostain topicista löytyikin (nyt en jaksa etsiä mistä), niin näköjään tuo sisälukutaito on vähän valikoivaaKomppaan, että ratapäiviä kannattaa aloitella ajokoulutusryhmässä. Koulutusryhmässä EI OPETELLA RATA-AJOA vaan turvallista ajamista liikentessä ja pyörän hallintaa kaarteissa. Oikeesti on hyvä juttu!
Vaikka ORG:n koulutusryhmän harjoitukset on tarkoitettu palvelemaan katuajoa, niin siinä opeteltavat perusasiat ovat ihan peruskauraa rata-ajossakin eli sopivat aloittelijalle hyvin myös rataharjoittelun perustaksi.Komppaan, että ratapäiviä kannattaa aloitella ajokoulutusryhmässä. Koulutusryhmässä EI OPETELLA RATA-AJOA vaan turvallista ajamista liikentessä ja pyörän hallintaa kaarteissa. Oikeesti on hyvä juttu!
sanoi:Mitään überroikkumista ei tarvita vielä hiljaisessa vauhdissa,
Alastaron aamukaste oli myös hyvää harjotusta, kauden viimenen ratapäivä mullekin. Hauskaa harjotusta tollanen luistelu, mutta tuli sitten kantapään kautta opittua totakin lajia. Aluksi tunsin olevani kuin Kiyonari Doningtonissa(Näyttävää menoa muuten), mutta lähtihän se keula lopulta kunnolla alta, eikä auttanut vaikka polvella koitti kammeta vielä pystyyn. Hiekalle mentiin ja voltteja kerien. Ens kerralla yritän muistaa lämmittää ensin renkaat kunnolla..Mitä tulee märällä ja liukkalla ajamiseen radalla, omituisia kommentteja tuossa yllä. Radan liukkaus pitää ottaa huomioon ja ottaa oppia vallitsevista olosuhteista. Ei sitä maantielläkään voi aina valita tuleeko se ukkoskuuro niskaan. Kauden viimeisellä ratapäivällä oli omalla kohdalla parilla ensimmäisellä setillä muutama ohhoh tilanne kun etunen meinasi luistella alta, useamman kierroksen tuli luisteltua. Todella hyvää harjoittelua oli syksyn liukkaille tuo apparan aamukaste!
Lumien sulamista odotellessa![]()
Tää tuntuu pitävän aika monella paikkansa, kuvia nähtyään moni sitten ihmetteleekin, ettei roikukkaan oikeestaan ollenkaan.itse aina suosittelen 'uberroikkumista' sen takia, että monelle kun sanoo, että et roiku yhtään, niin ne väittävät roikkuvansa, ihminen jotenkin luulee roikkuvansa enemmän kuin roikkuukaan. itse asiassa kun monelle suosittelee sitä, että roiku naurettavan liioitellusti, niin ne roikkuu just sopivasti.
Kyllä sekin on nähty ja oikeastaan kyseinen henkilö itse sitä eilen naureskelisanoi:Mitään überroikkumista ei tarvita vielä hiljaisessa vauhdissa,
itse aina suosittelen 'uberroikkumista' sen takia, että monelle kun sanoo, että et roiku yhtään, niin ne väittävät roikkuvansa, ihminen jotenkin luulee roikkuvansa enemmän kuin roikkuukaan. itse asiassa kun monelle suosittelee sitä, että roiku naurettavan liioitellusti, niin ne roikkuu just sopivasti.
en ole koskaan nähnyt kenenkään roikkuvan liikaa.
Laittakaa tietoa, kun sellanen edistyneempi (mutta ei liian edistynyt) kurssi on luvassa. Meinaan, että maantieajolinjoja, jarrutusta, vastaohjausta ja katsetekniikkaa ei oikein viitsisi lähteä hieromaan, vaikka niiden mieleen palautus on syytä meidän jokaisen aina talven jälkeen tehdäkin.Me ei opeteta advanced-tason juttuja sellaisille, joilla on perusasioihin perehtyminen vielä kesken. Tämä on ensisijaisesti kurssilaisten etu. Edistyneempiä juttuja opetetaan kun on sen aika, ensi kaudella tälle on oma kurssinsa olemassa.
Normi ratapäivän hitaan ryhmän ajelu on juuri tuommoista. Sinne mukaan vaan. Sielä saa koneesta sopivasti karstat pois, kuljettaja saa mukavaa ratakivaa ja pyörä ei vaadi sen kummallisempia säätöjä ja hierontoja. Mikäli hidasrymä on liian hidas, keskinopeaan sitten vaan (mikäli semmoinen ryhmä löytyy).Sellanen reipas, mutta järjellisissä puitteissa tapahtuva rata-ajo olisi ainakin minun mieleen ja luulisin, että meitä olisi muitakin samoin ajattelevia. Siis sellanen vähemmän tosissaan ja mun ei tartte näyttää muille juttu. Ilman alustan hienosäätöjä, sun muita muita kikkailuja ja mihin tourig-rengastuskin riittäisi.