• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

R eturenkaan kuluminen

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja obe
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Mikähän siinä on että ihmiset lähtee monesti hakemaan syitä jostain yltiöteknillisistä selityksistä ym. Tietty monesti haluavat kuulostaa viisaille tai jotain... Enivei, syy tuohon vasemman puolen kulumiseen on selvä. Teitten kallistus ja oikeen puoleinen liikenne. Joka kerran ku esim. lähdet risteyksestä liikkeelle vasempaan, on sulla pitempi kurvi sinne suuntaan ku ylität kaistan jne jne. Pieniä juttuja, mutta kilometrien kertyessä niistä koituu jo havaittava seuraus... Ei yksinkertaisia asioita tarvii mun mielestä koittaa väkisin saada monimutkaisemmiksi kun ne on.  
wink.gif

Voihan noilla täälläkin esitetyillä teknillisillä asioillakin jotain merkitystä ko. ilmiöön olla, mutta epäilempä että todella pieneksi jää se osuus...

Onko kukaan kysellyt briteiltä kummalta puolelta niiden rengas kuluu? Se antaisi vastauksen tuohon tien kallistus teoriaan.

Toisaalta pari viikkoa sitten teeveessä olleessa ohjelmassa sanottiin kaikkien hyrrävoimalla pystyssä pysyvien esineiden olevan päiväntasaajan tällä puolella kallellaan vasemmalle ja tuolla etelässä oikealle. Eli tarkoittaisi maapallon pyörimisliikkeen vaikuttavan samoin kun veden pyörimis-suuntaan kun se poistuu pesualtaasta....

Pitäis varmaaan ajaa pitkin päiväntasaajaa et rengas kuluis tasaisesti?

..Tietty monesti haluavat kuulostaa viisaille tai jotain... Enivei, syy tuohon vasemman puolen kulumiseen on selvä...

Älä veikkonen ainakaan mua ala viisaaksi väittämään. En minä näistä syistä osaa mitään laittaa toisia suuremmaksi.

Tyydyn vain minäkin luulemaan (mutta en toki tiedä) , että vasemmalle kanttaamisen helppous taitaa olla suurin syy mutta ei varmaan ainoa, koska omassa tapauksessa renkaasta oli tullut vielä kulmikas, ts. hiukan kolmiomainen. Keskellä tasainen kuin usein takarenkaassa, sitten kulma ja taas melko tasainen alue ennen pyöreähköä ja vähän kulunutta kulutuspinnan reunaa. Harmi kun jäi valokuva ottamatta.

...ja heppi välillä oikeeseen lahkeeseen niin tulee painonsiirtoa ja renkaat kuluvat myös oikealta puolelta...
idea3.gif

Onko kukaan kysellyt briteiltä kummalta puolelta niiden rengas kuluu? Se antaisi vastauksen tuohon tien kallistus teoriaan.

Toisaalta pari viikkoa sitten teeveessä olleessa ohjelmassa sanottiin kaikkien hyrrävoimalla pystyssä pysyvien esineiden olevan päiväntasaajan tällä puolella kallellaan vasemmalle ja tuolla etelässä oikealle. Eli tarkoittaisi maapallon pyörimisliikkeen vaikuttavan samoin kun veden pyörimis-suuntaan kun se poistuu pesualtaasta....

Pitäis varmaaan ajaa pitkin päiväntasaajaa et rengas kuluis tasaisesti?
Toi coriolis voimien vaikutus moottoripyörän kallistukseen on yhtä suuri kuin merenpinnan nousu atlanttilla kun kalastaja kusee sinne. Ne ei myöskään vaikuta veden pyörimissuuntaan pesualtaassa tai vessanpöntössä. Näin pienissä mittakaavoissa kymmeniä kertaluokkia suurempia tekijöitä on pesualtaan muodot, veteen jääneet mikrovirtaukset ja muut ulkoiset tekijät. Moottoripyörän kohdalla ulkoisiksi tekijöiksi lasketaan mm. ajotapa, tien kaltevuus, rengaspaneet yms, mikä on jo todettu muissa ketjuissa.

Heh. Jos kalastaja kusee veneestä veteen, ei vedenpinta nouse koska vene kevenee samanverran kun kusi nostaa vedenpintaa. Eli kun vene kevenee, se nousee ylemmäksi ja vedenpinta laskee, mutta kusi nostaa vedenpintaa samanverran, eli lopputulos on 0.

Mutta jos halusit vertauksenvuoksi verrata kyseistä kalastaja/kusi asiaa coriolis voimien vaikutuksesta renkaan kulumiseen, olen samaa mieltä, eli kummassakin tapauksessa tulos on varmaankin pyöreä nolla.

Ne ei myöskään vaikuta veden pyörimissuuntaan pesualtaassa tai vessanpöntössä.
Nyt puhut muuten täyttä soopaa
biggrin.gif
Coriolis vaikuttaa tällä pallolla moneen asiaan, sitä ei tule vain ajateltua. Altaasta laskettu vesi pyörii pohjoisella pallon puoliskolla vastapäivään ja eteläisellä myötäpäivään... Suuremmissa mittakaavoissa sitten vaikkapa matalapaineet, niissäkin tuulet kiertävät matalan keskusta täällä pohjoisella pallon puoliskolla vastapäivään ja eteläisellä sitten myötäpäivään jne jne.

biggrin.gif
Coriolis vaikuttaa tällä pallolla moneen asiaan, sitä ei tule vain ajateltua. Altaasta laskettu vesi pyörii pohjoisella pallon puoliskolla vastapäivään ja eteläisellä myötäpäivään... Suuremmissa mittakaavoissa sitten vaikkapa matalapaineet, niissäkin tuulet kiertävät matalan keskusta täällä pohjoisella pallon puoliskolla vastapäivään ja eteläisellä sitten myötäpäivään jne jne.
..ja päiväntasaajalla vesi menee suoraan alas ilman pyörteen häivää..
062802jumpie_prv.gif
..ja renkaat kuluu vaan keskeltä
omg.gif

Heh. Jos kalastaja kusee veneestä veteen, ei vedenpinta nouse koska vene kevenee samanverran kun kusi nostaa vedenpintaa. Eli kun vene kevenee, se nousee ylemmäksi ja vedenpinta laskee, mutta kusi nostaa vedenpintaa samanverran, eli lopputulos on 0.

Mutta jos halusit vertauksenvuoksi verrata kyseistä kalastaja/kusi asiaa coriolis voimien vaikutuksesta renkaan kulumiseen, olen samaa mieltä, eli kummassakin tapauksessa tulos on varmaankin pyöreä nolla.
Mutta entäs jos kalastaja kuseekin laiturilta juotuaan OIKEIN PALJON kaljaa
tounge.gif

biggrin.gif
Joo, nimenomaan se vaikuttaa tuuliin ja jopa jonkin verran merivirtoihin yms. suuren mittakaavan asioihin, mutta noihin mikrotason pyörteisiin sillä ei ole mitään vaikutusta.

Elkää minua uskoko. uskokaa vaikka Wikipediaa:
WIKI

Mutta entäs jos kalastaja kuseekin laiturilta juotuaan OIKEIN PALJON kaljaa
tounge.gif
biggrin.gif
minusta tuntuu, että molemmissa vaikutuksissa nettovaikutus lähenee nollaa...
smile_org.gif
Varsinkin jos kalastaja nostaa samaan tahtiin kylmenemässä olevia kaljoja katiskasta.

Internettiä lukeneena ja viisastuneena tiedän että kyse on siitä että maissa missä ajetaan tien oikeaa laitaa, mutkat ovat paljon pidempiä vasemmalle käännyttäessä. Vajailla rengaspainella saat tehostettua kulumisilmiön.

Ajelin tuossa kesällä autolla gsx 1400 suzukin perässä.Siinähän on 4-1 putki ja melkoinen rööri vaimentimena,painavakin.Siis,pyörä kulki kokoajan selvästi kallistuneena vasemmalle painavan putken kompensoimiseksi.Kuski tätä ei itse huomaa,minulla on itselläni samanlainen ja renkaat kuluvat enempi vasemmalta.Erinomainen syy vaihtaa vaikkapa keveämpään yoshimuran systeemiin....
idea3.gif

biggrin.gif
Joo, nimenomaan se vaikuttaa tuuliin ja jopa jonkin verran merivirtoihin yms. suuren mittakaavan asioihin, mutta noihin mikrotason pyörteisiin sillä ei ole mitään vaikutusta.

Elkää minua uskoko. uskokaa vaikka Wikipediaa:
WIKI
OK, under "carefully controlled laboratory conditions", se sitten vaikuttaa... Helevetti, en ole tajunnukkaan että tuo meidän WC on noin vimosen päälle pätevä laitos.
biggrin.gif

Minusta mä testasin asian aikanani ku oleilin Australiassa, mut en nyt kuollaksenikaan mene vannomaan mikä oli lopputulos. Eikä tänne viiti ihan pokkana kusettaakkaan... Täytynee kysyä siellä asustelevilta frendeiltä kuin on? Jää muuten kaiveleen tää...
tounge.gif

Voi horsma mitä juttua
veryangry.gif

Sanokaa nyt sitten samalla mistä vitun Golfvirrasta johtuu kun mulla on rengas kulunu vaan kummaltakin sivulta mutta keskeltä ei juuri mitään. Rengaspaineet 2,7kg....

Back