Laitetaanpa vähän omia huomioita isosta gessusta. Tietä renkaat ovat nyt rullanneet n. 1300 km, maastoajoa ei ole vielä tullut kokeiltua. Menneellä viikolla teetätin myös ensihuollon (1002km ja 244€) joten nyt voi alkaa räppäilemään ihan kunnolla.
Onhan se korkea ja painava, itse olen 185cm ja penkki on nyt ala-asennossa, niin eipä minullakaan jalat ota aivan tasaisesti maahan, mutta aivan riittävästi kuitenkin. Aluksi oli vähän hakemista, mutta nyt luottamusta on tullut ja ei sitä painoa/korkeutta edes huomaa, voin todellekin allekirjoittaa monissa jutuissa esiin tuleen keveyden ja ketteryyden. Eron huomasi konkreettisesti, kun istuin Transalpin päälle ja ajoin pienen ympyrän tuntui aivan Monkeyltä.
Eri ajotilamoodeja on tullut ahkerasti kokeiltua (paitsi Enduro Pro:ta) Osa on sitä mieltä, että eroja ei niissä ole, mutta minun mielestä näitä kyllä löytyy. Perus Road/Normal asetus on ihan ok normiajoon, itse tykkään vielä Road/Soft kombosta enemmän, menee näillä routateillä pehmeämmin. Dyna /Hard menolla saa sitten kyllä mutkateillä ihan hyvän menon päälle -> kaasunvaste on hyvä ja eteneminen rivakkaa. Avustavia (lue rajoittavia) apuja on paljon, mutta saahan ne tarvittaessa napista aina pois. Hiekkateillä luistonesto kannattaa ottaa ainakin pois -> ajaminen paljon hauskempaa.
Eilen pistin myös kiinni tehtaan palikan penkin alla olevaan ”töpseliin”, niin nyt myös Enduro Pro ajotila on valittavissa (tämä suositeltiin kytkettäväksi vasta ensi huollon jälkeen???) Tosin meikäläisen ajotaidoilla ei välttämättä hyödynnetä tätä ajotilaa.
ABS:t ovat kyllä loistavat -> kyllä tekniikka on vuosien saatossa tässä kehittynyt huimasti, pitää vain pitää mielessä fysiikan lait mutkissa. Oikeastaan ainut tehdasvaruste mitä etukäteen mietin turhaksi oli vaihdeavustin pro. Nyt kun on opetellut käyttämään/vaihtamaan ilman koskemista kytkinkahvaan, niin oma mielipide tästä on muuttunut täysin. Mukava on latoa vaihteita ylös ilman kytkinkahvan vetämistä. Myös vakionopeuden säädin mietitytti, mutta on kyllä ehdoton varuste motarilla.
Jottei mene ihan kehumiseksi, niin kypärämelu vakiopleksillä on pers….tä, säädettävästä pleksistä ei ole tässä mitään iloa, on joko kova tai aivan hirveä. Juu tiedän, riippuu kypärästä ja kuskin pituudesta. Mulla on Hondassa ollut kiinni MRA lisälippa ja siirsin sen kokeeksi gessuun kiinni ja johan muuttui mukavaksi tuolla lisälipalla. Eri asia sitten on se, että ei se lippa siihen oikein ulkonäöllisesti sovi, mutta tässä mennäänkin mukavuus/hiljaisuus edellä.
Tekniikka on tosiaan paljon ja tässähän se vaara sitten piilee, eli jos keskittyy väärällä hetkellä ropaamaan ja muuttelemaan asetuksia ajossa, niin löytää varmaan itsensä äkkiä metsästä tai Hiacen tavaratilasta. Saattaapi myös vain tulla omat ajotaidot ja fysiikan lait vastaan, ei se tekniikka kuitenkaan pelasta, jos nopeus on tilanteeseen nähden aivan liian suuri.