• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

R 1200 gs

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja janick
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
mek sanoi:
Mulla kyllä toimii akun lataus koko talven satulan alta pistokkeesta R1200 GS 10/2007 ja CTEK XS3600. Pyörässä on alkuperäinen akku vielä hyvässä hapessa, 56 tkm.

Tuo minun Ctek ei jää odottelemaan akun jännitteen laskua, vaan akun tultua täyteen, siirtyy ylläpitoon, eli antaa hyvin lyhyen (sekunti - pari) lataussykäyksen ehkä minuutin (muistaakseni) välein ja juuri tuo säännöllinen sykäys saa pyörän sähköaivon pitämään linjat auki koko talven. Neljä talvea tuo on ollut mulla pistokkeen kautta kiinni ja hyvin pelaa.

Jep. Noinhan se CTEK toimii. Kuten totesin oma kommentti pohjaa melkein kymmenen vuoden takaisen R1200ST:n lataukseen. Tuossa CTEK hukkasi yhteyden kun ensimmäisen kerran siirtyi aktiivisesta latauksesta ylläpitoon. Ovat sitten kehittäneet hyvään suuntaan tuon känniväylän toimintaa.

mek sanoi:
Tuo minun Ctek ei jää odottelemaan akun jännitteen laskua, vaan akun tultua täyteen, siirtyy ylläpitoon, eli antaa hyvin lyhyen (sekunti - pari) lataussykäyksen ehkä minuutin (muistaakseni) välein ja juuri tuo säännöllinen sykäys saa pyörän sähköaivon pitämään linjat auki koko talven. Neljä talvea tuo on ollut mulla pistokkeen kautta kiinni ja hyvin pelaa.

Katsopa joskus jännitemittarilla mikä on oikeasti tilanne. Nimittäin sekä omien mittausteni mukaan, että Ctekin ohjeiden mukaan xs3600 nimenomaan odottaa sitä, että jännite laskee rajajännitteen alle ennen kuin lataus kytketään uudelleen, eikä mitään aikaperusteista pulssia ole olemassa. Käytännössä toki tuo sykli voi olla minuutti tai lyhempikin, kun can-väylän aktiivisena ollessa virtaa kuitenkin koko ajan kuluu. Tämä siis koskien noita "kolmen toiminnon" ctekejä. Niissä monivaiheisissa moniohjelmaisissa kaiken maailman elvytyksillä varustetuissa versioissa (mxs-sarja) voi toki löytyä muutakin logiikkaa.

Ja kysymys joka kuuluisi tyhmien kysymysten linkkiin..

Miten säädän jarrupolkimen 06 GSA.ssa? Pitäisi saada poljin ylöspäin. Manuaalissa s.47 neuvotaan vain käyttöpään säätäminen. Mielestäni istualtaan ajaessa käyttöpään pitäisi olla ylhäällä eli pystyssä ja alhaalla kun ajan seisaaltaan. Manuaali neuvoo juuri päinvastoin.
Eli akselin takapuolella olevan kumihaitarin ruuviako kiertämällä aukipäin?

Oliskos Länsi-Uudenmaan/Pääkaupunkiseudun alueella jollain sellainen laite, jolla saisi vm.2009 R1200GS:n huoltovalon kuitattua, kun eivät merkkiliikkeessä sitä suostuneet kuittaamaan!

Espoosta löytyy. Tai nyt laite kyllä on Maltalla, mutta parin viikon päästä taas Suomessa.

Kipa sanoi:

Miten säädän jarrupolkimen 06 GSA.ssa? Pitäisi saada poljin ylöspäin. Manuaalissa s.47 neuvotaan vain käyttöpään säätäminen. Mielestäni istualtaan ajaessa käyttöpään pitäisi olla ylhäällä eli pystyssä ja alhaalla kun ajan seisaaltaan. Manuaali neuvoo juuri päinvastoin.

Eli ymmärsinkö vastausten puutteesta johtuen, sekä oman tutkimukseni perusteella oikein, jarrupoljin ei ole säädettävissä?

Kipa sanoi:

Käyttöpää on pystyssä seisaaltaan ajettaessa ja ja varpaalla pökitään sitä pystyssä olevaa käyttöpäätä; ei sitä vaakasuoraa lattarautaa.

Täällä aiheesta: https://www.youtube.com/watch?v=QbNSWOZazaA

Kohdassa 13:35 - 14:10 saattaa olla selitys asialle.

hra1150 sanoi:
Käyttöpää on pystyssä seisaaltaan ajettaessa ja ja varpaalla pökitään sitä pystyssä olevaa käyttöpäätä; ei sitä vaakasuoraa lattarautaa.

Täällä aiheesta: https://www.youtube.com/watch?v=QbNSWOZazaA

Kohdassa 13:35 - 14:10 saattaa olla selitys asialle.

Ok siis nythän mää vasta hokasin ton jutun:jippikaijee:

Ja Heinolle kun tänään soitin muissa asioissa niin sanoivat ettei poljinta voi säätää..

..video ei auennut

Aikalailla harmittaa:vi**ttaa:
Tilasin Vaasan Käytyöautosta perälaakerin vaihtoon tarvittavat osat. Varmistin marmoritiskillä että varmasti kaikki osat on oikeat ja tilaus lähti saksaan ja ruotsiin. Osat tulivat viikossa ja vävy toi osat nyt pussissa. Pussissa on pieniä prikkoja ja isoimman laakerin sisämitta on 24mm! Maanantaiksi oli sovittu koneistamolla laakerin vaihto ja reissuun piti lähteä keskiviikkona:rant:

Turpiin että tukka lähtee..:rant:

Eikö osia löydy lähempää? Varmaan pitäisi löytyä laakeria lähempääkin suhteellisen nopeasti. Eikö ne ole aika normaalia tavaraa?:dunno:

Pari viikkoa sitten kun olin vaasassa, kävin kysymässä paikallisesta laakeriliikkeestä, mutta oli tilaustavaraa. Ja ajattelin ottaa varman päälle ja tilata osat merkkiliikkeestä. Pussillinen osia enkä kyllä yhtään tiedä löytyykö noille kaikille edes paikkaa perämurikan sisältä:pissed: Jos tuohon vielä tilataan päälaakeri on laakereita yhteensä kolme.
Perä ei vuoda öljyä eikä ole klappia mutta ääntä pitää kun käsin pyörittää(ei kuulu jarrupaloista).

Hyvällä tuurilla voisi löytyä esim R.M.Heinolta joko Espoosta tai Tampereelta. Kannattaa soitella vielä tänään ja kysyä.

AXP sanoi:
Hyvällä tuurilla voisi löytyä esim R.M.Heinolta joko Espoosta tai Tampereelta. Kannattaa soitella vielä tänään ja kysyä.

Kiitos vinkistä:thumbup:

Heinolta Tampereelta löytyy isoperälaakeri ja saan postiennakolla.
Lähetin varmuuden vuoksi myös Käyttöauton lähetyslistan osista. Pyry soitti, että yksikään osista, joita sain ei kuulu perälaakeriremonttiin:kääk: lupasi vielä tarkistaa huollosta mitä osia remppaan tarvitaan.

Heinolta olen kyllä aina saanut huollon ja myynnin puolelta hyvää palvelua:thumbup:

Minulla on nyt pussillinen osia, joilla en tee mitään ja pääomaa kiinni niissä lähes 250e:dunno:

EDIT: Kaikki tarvittavat osat löytyivät R.M.Heinon Tampereen hyllystä. Paketti lähtee maanantaina pohjanmaalle ja kustantaa 263,45.
Harmittaa kun ajoin viimeviikon torstaina Heinon kautta Riihimäelle Jyskyn endurosafarille, mutta kun olin jo osat tilannut Vaasaan, en kysynyt osia heiltä. Pitäisi joskus ajatella asioita vaan ihan itsekkäästi:tyhmäminä:

Viimeksi muokattu:
Kipa sanoi:
Kiitos vinkistä:thumbup:

Heinolta Tampereelta löytyy isoperälaakeri ja saan postiennakolla.
Lähetin varmuuden vuoksi myös Käyttöauton lähetyslistan osista. Pyry soitti, että yksikään osista, joita sain ei kuulu perälaakeriremonttiin:kääk: lupasi vielä tarkistaa huollosta mitä osia remppaan tarvitaan.
Noi perän laakerit ovat aika lailla BMW MP-kauppojen hommaa. Olen joskus kysynyt perälaakeria R1100GS pyörään laakeriliikkeestä ja maksaa tuplat BMW hintaan verrattuna.
Joten ainakin vanhempien R850, R1100 ja R1150 isot perälaakerit saa Bemarikauppiaalta edullisimmin.
Noissa R1200 pyörissä on sitten ihan toinen perä.

Kipa sanoi:
Minulla on nyt pussillinen osia, joilla en tee mitään ja pääomaa kiinni niissä lähes 250e:dunno:

pussi takaisin käyttöautoon ja rahat kouraan. tai jos ei onnistu, niin vaihtaa ne vaikka öljyyn ja muuhun mille tulee käyttöä nopeasti.

Samaa mieltä, kyllä liikkeen pitäisi hyvittää käyttämättömistä osista rahat takaisin, varsinkin jos osien pakkauksia ei ole edes avattu. Mikäli liike on tehnyt virheen ja toimittanut sopimattomat osat, pitäisi olla selviö palauttaa rahat.

Tervehdys,

Taitaa olla ns. myöhäistä, mutta vastaisen varalle kopioin alle Pekan taannoisen vinkin/ohjeen. Itse tilasin sieltä nyt talvella perälaakerin varastoon vastaisen varalle, maksoi kokonaista 92 €.
Terveisin,
paulika

"Pekkavee Viestin otsikko: BMW R pyörien perälaakeri Kentsolta heti varastosta
Lähetetty: 27 Marras 2011 01:57

Paikkakunta: Vantaa Huomasin tuossa, että Kentso Oy on ottanut BMW R pyörien perälaakerin hyllyynsä.
Niitä löytyy oitis hintaan 73.- euroa, joka on erinomainen hinta ko. isosta laakerista.
Tuo sopii yli sataan eri BMW malliin.

Tuolta se laakeri 61917C3 löytyy: 61917C3
Toi C3 tarkoittaa väljempää toleranssiluokkaa, jollainen tarvitaan korkeanopeus ja lämpenevissä käyttökohteissa, jollainen tuokin perä on.

Alkuperäinen laakeri on FAG merkinen.
Tuo Kentson laakeri on NKE merkkinen. NKE on itävaltalainen laadukas laakerivalmistaja.

Tuo kannattaa vaihtaa joka pyörään ainakin 100.000 km välein niin ei tule murheita matkalla.
No LT möhköt kyllä kuluttaa noita ehkä puolet nopeammin.
Nyt talvellahan on aikaa tehdä tuo homma, niin ensi kesän ajelut on varmistettu ilman perämurheita.

Perälaakerin vaihtoon löytyy hyvä video tuolta ( HUOM. koko jotain 380 Megaa, kestää tovin ladata )
Perälaakerin vaihto
Ja sanallisia ohjeita tuolta
Laakerin vaihto
Homma on helppo tehdä itse.

Itse vaihdoin laakerin omaan pyörääni 100k km kohdalla ja hyvin pyörii vielä 150k km kohdalla.
Ei se ollut vielä ihan loppu kuitenkaan, mutta tulipa vaihdettua. Parempi niin, niin ei tarvitse tehdä hommaa reissulla eikä tule siitä sitten kaikenlaisia murheita ja lisäkuluja.

Hommaan tarvittava stefa löytyy Tiivistekeskuksesta tuotenumerolla 80611060500 hintaan 12.- euroa tai jotain.
Tuo on kyllä yksihuulinen, mutta toimii erinomaisesti ja kestää hyvin.

Pekka

Back