• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Pysäköintivirhemaksu moottoripyörälle?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja lego
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Turun pysäköinninvalvonta vastasi ystävällisen  
smile_org.gif
ripeästi moottoripyörän pysäköinnistä seuraavasti:

"K: Mihin pysäköintilipuke laitetaan mp:ssä vai otetaanko mukaan ettei häviä/varasteta?

V: Muussa ajoneuvossa kuin autossa lipuke asetetaan näkyvään paikkaan, moottoripyörässä esimerkiksi kumilenkillä kahvan ympärille, polttoainekorkin lukitussalvan alle, satulavyön alle, erillisen pienen pidikkeen alle tai mihin tahansa näkyvään paikkaan, tarkastajat kyllä tutkivat, varkaudet on havaittu käytännön valvonnassa varsin harvinaisiksi.

K: Käytetäänkö mp:ssä kiekkoa? (täähän me jo tiedettiinkin...)

V: Pysäköintikiekon käyttövelvollisuus koskee vain autoja, silti moottoripyörienkin kohdalla tulee noudattaa aikarajoitusta.

K: Montako mp:ää samaan ruutuun, monestako maksetaan?

V: Digitaalimittaripaikalla niin monta kuin muille haittaa aiheuttamatta mahtuu, lipukepaikalla jokaisessa ajoneuvossa tulee olla lipuke, vaikka samassa ruudussa olisi useampia ajoneuvoja.

Edellä mainitut tulkinnat on johdettu suoraan tieliikennelaista ja –asetuksesta ja noudatamme valvonnassa niitä syystä, että muita epävirallisia tulkintoja on niin paljon, että suhteessa tieliikennelainsäädäntöön tienkäyttäjien yhdenvertainen kohtelu olisi varsin kyseenalaista."

Näin Turuus...

Itse kyllä ottaisin sen kuvan kohdassa yksi kun jätän sen lipukkeen mp:n päälle; vaikka pölliminen olisikin harvinaista niin kyllähän se mun kohdalle kuitenkin sattuu...
sad_orig.gif
Laitoin Kuopion pysäköinninvalvontaan samat kysymykset ja alla vastaukset. Käytännöt vaihtelevat tosiaan riippuen paikkakunnasta.

"K: Mihin pysäköintilipuke laitetaan mp:ssä vai otetaanko mukaan ettei häviä/varasteta?

V: Lipuke laitetaan taskuun ja jos tulee pysäköintivirhemaksu, niin toimitetaan ko. lipuke ja pysäköintivirhemaksu kuljettajan nimellä ja osoitteella varustettuna pysäköinninvalvontatoimistoon joko tuomalla tai postitse.

K: Käytetäänkö mp:ssä kiekkoa?

V:  Kiekkoa ei käytetä, ajan ylitystä seurataan muilla keinoilla - siis noudatettava aikarajoitusta.

K: Montako mp:ää samaan ruutuun, monestako maksetaan?

V: Samaan ruutuun saa laittaa niin monta moottoripyörää kuin mahtuu. Pitää ottaa kuitenkin huomioon, että viereisiin ruutuihin pysäköityjen autojen sisään/sisältä pääsee kulkemaan. Jos maksettu aika ylittyy, jokainen ko. mittarilla pysäköity moottoripyörä saa virhemaksun, ei siis yhtä yhteisvastuullista

Eli sain vastauksen Oulun pysäköinninvalvonnasta.

HYVÄ MOOTTORIPYÖRÄILIJÄ

Oulun kaupungin alueella ei vaadita pysäköintimaksun suorittamista, vaikka moottoripyörä pysäköidään maksulliselle pysäköintipaikalle.

Pysäköintikiekkoa ei moottoripyörässä lain mukaan tarvitse käyttää. Aikarajoitusta on kuitenkin syytä noudattaa.

Oulussa on lisäksi kevät-kesäaikaan keskusta-alueella joitakin erillisiä moottoripyörille varattuja pysäköintipaikkoja.

Näitä sääntöjä on noudatettu jo aikaisemmin ja ne ovat voimassa toistaiseksi. Tämän vastauksen saa julkaista moottoripyöräilijöiden palstalla ja tietoa saa muutoinkin levittää.

Oulussa, huhtikuun 24 päivänä 2008

Pekka Ahonen
pysäköinninvalvoja,
Oulu

HYVÄ MOOTTORIPYÖRÄILIJÄ    

Oulun kaupungin alueella ei vaadita pysäköintimaksun suorittamista, vaikka moottoripyörä pysäköidään maksulliselle pysäköintipaikalle.  

Pysäköintikiekkoa ei moottoripyörässä lain mukaan tarvitse käyttää. Aikarajoitusta on kuitenkin syytä noudattaa.  

Oulussa on lisäksi kevät-kesäaikaan keskusta-alueella joitakin erillisiä moottoripyörille varattuja pysäköintipaikkoja.  

Näitä sääntöjä on noudatettu jo aikaisemmin ja ne ovat voimassa toistaiseksi. Tämän vastauksen saa julkaista moottoripyöräilijöiden palstalla ja tietoa saa muutoinkin levittää.  

Pekka Ahonen
pysäköinninvalvoja,
Oulu
Eikä..ihanko tosi. No OHO!

HYVÄ OULU
062802jumpie_prv.gif
biggrin.gif
biggrin.gif
biggrin.gif

Näin sanotaan Tampereen sivuilla pysäköinnistä:

Lippuautomaateilla motoristi ottaa varsinaisen pysäköintikuitin lisäksi muistilapun ja asettaa muistilapun moottoripyörään. Varsinaista pysäköintimaksukuittia ei koskaan pyörään, vaan se laitetaan omaan taskuun! Mikäli automaatista ei saanut muistilappua tai se on pyörästä kadonnut ja saat pysäköintisakon, voi sen mitätöidä varsinaista maksukuittia konttorilla näyttämällä.
Muistilapun laittaminen tankin korkkiin kiinni ei näköjään ole tarpeeksi näkyvä koska juuri äsken sain sakot Tampereen keskustassa. Kypsän näköinen tantta pysäköinninvalvonnan toimistossa sen kyllä mitätöi mutta ketuttaa tuollainen turha juoksuttaminen ympäri kaupunkia.

HYVÄ MOOTTORIPYÖRÄILIJÄ    

Pekka Ahonen
pysäköinninvalvoja,
Oulu
Tämäpä kannattaa laittaa jonneki esille, että muutkin saavat tiedon
smile_org.gif
Itse olen tähän asti maksanut ja ottanut lippulappuset taskuun. Tuonne seutufoorumille ainaki vois pistää jonku reminderin.

Toi Oulun esimerkki on hieno
062802jumpie_prv.gif

Mutta miten/minkä tahon kautta se saataisiin leviämään kautta Suomen maan??

Onko tietoa, että onko "valtakunnalliset" motojärjestöt yrittäneet lobata tätä tapaa koko maahan?

Voi lomahuumori joutua koville Suomenturneella, jos a) maksaa joka kaupungissa maksut ja huomaa jälkikäteen, että ei olisi tarvinnut maksaa

tai b) ei maksa ja saa sakkoja..

HYVÄ MOOTTORIPYÖRÄILIJÄ

Pekka Ahonen
pysäköinninvalvoja,
Oulu
Tämäpä kannattaa laittaa jonneki esille, että muutkin saavat tiedon
smile_org.gif
Itse olen tähän asti maksanut ja ottanut lippulappuset taskuun. Tuonne seutufoorumille ainaki vois pistää jonku reminderin.
Jep laitoin sinne inffoo tosta, että jäis mahollisimman monella ne eurot vaikka kahaviin
smile_org.gif

Tässä on Espoosta saadun kyselyn tulosta.

Mp ja maksullinen pysäköintipaikka;

1. Kuljettajan on ostettava pysäköintiin oikeuttava lippu ja pidettävä se mukanaan koska sitä ei voi moottoripyörään sijoittaa. Jos saa pysäköintivirhemaksun niin voi lähettää siitä silloin kopion kyseiseen pysäköinninvalvonnan toimistoon ja todistaa täten maksaneensa pysäköinnistä.

2. Pysäköintiruutuun voi laittaa kaksi moottoripyörää mutta molempien on maksettava lippu. Kuitenkin on suositeltavaa ettei näin tehtäisi turvallisuuden vuoksi. Jos alueella on moottoripyörille tarkoitettu pysäköintiruutu tulee sitä käyttää.

Mp ja pysäköinti paikkaan jossa on kiekkovelvoite;

Moottoripyörään ei voi laittaa kiekkoa näkyville koska ohikulkija voi sen ottaa tai muuttaa siinä olevaa aikaa mutta paikassa oleva enimmäisaika koskee myös niitä. Pysäköinnintarkastajat seuraavat ettei enimmäisaika ylity. Myös näissä paikoissa voi pysäköidä kaksi moottoripyörää mutta turvallisuus on pidettävä mielessä.

Moottoripyörää koskee myös kaikki muut pysäköintiin liittyvät lait ja säännöt. On tärkeää että seuraa liikennemerkein esitettyjä rajoituksia kuten pysähtymiskieltoa ja pysäköintikieltoalue - liikennemerkkejä joka voi olla useamman korttelin päässä paikasta johon moottoripyörän haluaisi pysäköidä.

Paras on pysäköidä aina moottoripyöräkin pysäköintiin tarkoitettuun ruutuun tai pysäköintialueelle. Näin toimimalla välttyy pysäköintivirhemaksuista ja moottoripyöräkin on turvallisesti pysäköitynä ajatellen muuta liikennettä.

Turussa pysäköintivirhemaksusta tehty vastalause hylättiin.
Puhelimessa saadun tiedon perusteella tuomari pitäytyi
tieliikenneasetuksen mukaisessa vaatimuksessa, että
kuitti tulee olla näkyvästi esillä.
Eli pysäköintimaksu oli maksettu mutta kuitti ei ollut
pyörässä vaan taskussa
sad_orig.gif

Että simmottis turus,

Joo et ole ainoa....niin kävi meilläkin viime kesänä. Ei auttanut vaikka kyseinen pysäköintilappu käytiin toimistolla näyttämässä. Ei edes kirjallisen valituksen jälkeen. Ja koska kyseinen pysäköintivirhemaksu maksettiin myöhässä sen takia, kun odotettiin kirjalliseen valitukseen vastausta, niin tuli vielä korotettu pysäköintivirhemaksulaskukin pysäköintivirhemaksun lisäksi....  
sad_orig.gif

Turussa pysäköintivirhemaksusta tehty vastalause hylättiin.
Puhelimessa saadun tiedon perusteella tuomari pitäytyi
tieliikenneasetuksen mukaisessa vaatimuksessa, että
kuitti tulee olla näkyvästi esillä.
Eli pysäköintimaksu oli maksettu mutta kuitti ei ollut
pyörässä vaan taskussa
sad_orig.gif

Että simmottis turus,

Joo et ole ainoa....niin kävi meilläkin viime kesänä. Ei auttanut vaikka kyseinen pysäköintilappu käytiin toimistolla näyttämässä. Ei edes kirjallisen valituksen jälkeen. Ja koska kyseinen pysäköintivirhemaksu maksettiin myöhässä sen takia, kun odotettiin kirjalliseen valitukseen vastausta, niin tuli vielä korotettu pysäköintivirhemaksulaskukin pysäköintivirhemaksun lisäksi....
sad_orig.gif

Tänään tuli Turun hallinto-oikeuden päätös pysäköintivirhemaksun valituksesta, joka tehtiin viime kesänä. Päätös on seuraavanlainen:

Turun kaupungin pysäköinnintarkastaja oli 15.5.07 antanut mp xx-123 kuljettajalle kehotuksen pysäköintivirhemaksun suorittamiseksi, koska ajoneuvo oli pysäköity Turun kaupahallin pihalla maksulliselle pysäköintipaikalle maksua suorittamatta.

Pysäköinninvalvoja on 29.5.07 hylännyt henkilön XX esittämän vatalauseen pysäköintivirhemaksun määräämisestä.

Koska maksukehoitusta ei ollut noudatettu määräajassa, pysäköinninvalvoja on 28.9.07 antanut henkilölle XX maksumääräyksen suorittaa maksu 20 eurolla korotettuna.

Pysäköinninvalvoja on 30.10.07 hylännyt myös henkilön XX maksumääräystä koskeneen vastalauseen.

PÄÄTÖS: Pysäköinninvalvojan päätökset on kumottava ja pysäköintivirhemaksu korotuksineen on poistettava. Valitukseen liityneestä ylimääräisestä työstä aiheutuneet kulut 200 euroa on korvattava.

Henkilö XX oli maksanut pysäköinnistään ja ottanut pysäköintilipukkeen poliisin ja Liikenneturvan ohjeiden mukaisesti mukaansa estääkseen sen häviämisen. Lipuke on liitetty vastalauseeseen. Pysäköintivirhemaksu ja sen korotus on määrätty väärin perustein.

RATKAISUN PERUSTELUT:
Henkilö Xx on asiasta esittämänsä selvityksen perusteella sekä esittämällä maksun suorittamista osoittavan pysäköintilipun saattanut uskottavaksi, että hän oli suorittanut pysäköinnistään maksun. Henkilön Xx maksettavaksi ei näin ollen voida märätä pysäköintivirhemaksua sillä perusteella, että hän on rikkonut kieltoa pysäköidä maksulliselle pysäköintipaikalle maksua suorittamatta. Henkilön XX maksettavaksi ei myöskään voida määrätä pysäköintivirhemaksua pelkästään sillä perusteella, ettei hän ole noudattanut määräystä pysäköintilipun asettamisesta näkyvälle paikalle ajoneuvoon. Pysäköintivirhemaksu on näin ollen määrätty virheellisin perustein."

062802jumpie_prv.gif
062802jumpie_prv.gif
062802jumpie_prv.gif
062802jumpie_prv.gif
062802jumpie_prv.gif
että näin tuli ennakkotapaus Turusta. Että valitusta vaan kehiin kaikki virheellisesti ja väärin perustein pysäköintivirhemaksun saaneet!!! Joskus Suomikin on oikeusvaltio.

Upee homma
thumbs-up.gif

Jo toinen hyvä uutinen samalle päivälle... (toinen oli se poliisin antama korotus sakkoon ku oli "toimitusjohtaja" aukonu päätään)

Toivottavasti ei näitä hyviä uutisia enempää tuu, ettei vahingossa ala palaamaan usko valtioon ja poliisiin
tounge.gif

Hyvä että olette yhdellä virhemaksulla selvinneet.

Mulle tuli vappua ennen korotettu pysäköintivirhemaksu, missä uhattiin ulosotolla.

Olin (viranomaisten mukaan) pysäköinyt kotilollani xx päivänä, xx aikaan, xx osoitteeseen Vantaalla. (Vantaalla ei edes löydy po. osoitetta).

02.05.2008 tuli Kotkan viranomaisilta korotettu pysäköintivirhemaksu, samalla päivämäärällä, ajalla ja paikalla. Lisäksi laskun nro ja viitenumerot olivat samoja, kuin Vantaan lähettämässä lapussa oli.

Nyt sitten alkoi mietityttämään, että kuinka olen voinut olla 3ssa mestassa samaan aikaan? Kun olin "tekoaikana" tietääkseni duunissa.

Joutui pikkasen avautumaan kyseisille viranomaisille....

Ja tämä tarina on tosi.

Mulle tuli vappua ennen korotettu pysäköintivirhemaksu, missä uhattiin ulosotolla.

Olin (viranomaisten mukaan) pysäköinyt kotilollani xx päivänä, xx aikaan, xx osoitteeseen Vantaalla. (Vantaalla ei edes löydy po. osoitetta).

02.05.2008 tuli Kotkan viranomaisilta korotettu pysäköintivirhemaksu, samalla päivämäärällä, ajalla ja paikalla. Lisäksi laskun nro ja viitenumerot olivat samoja, kuin Vantaan lähettämässä lapussa oli.

Nyt sitten alkoi mietityttämään, että kuinka olen voinut olla 3ssa mestassa samaan aikaan? Kun olin "tekoaikana" tietääkseni duunissa.

Ja tämä tarina on tosi.

No kuins siinä sit kävi?!
omg.gif
olitko ollut paikassa x vai y vai z? Ja mistä moinen pysäköintivirhemaksu oli sitte kehitelty? (kai niillä joku sika hyvä selitys oli asialle??? Vai oliko se "tietokonevirhe")

Hmmm...täytyyki varoa noita poliiseja kun Hamina-Kotka suuntaan ollaan viikonloppuna lähdössä
biggrin.gif

Olin (viranomaisten mukaan) pysäköinyt kotilollani xx päivänä, xx aikaan,  xx osoitteeseen Vantaalla. (Vantaalla ei edes löydy po. osoitetta).

Ja tämä tarina on tosi.
Elkää hitossa menkö maksamaan noita laskuja. Niistähän oli jo joku aika sitten mediassakin kun erinäiset huijarit jakavat autoihin tai lähettävät rekkarinumeron perusteella postilla noita sakkoja muistuttavia lappuja rahan toivossa. Kuulostaa kyllä ihan silkalta huijaukselta.

Turun sanomat kävi tekemässä jutun tänään. Ilmestymispäivästä ei vielä tietoa, kun parkkipirkon ja hallinto-oikeuden tuomarin haastattelut vielä tekemättä
tounge.gif

Olin (viranomaisten mukaan) pysäköinyt kotilollani xx päivänä, xx aikaan,  xx osoitteeseen Vantaalla. (Vantaalla ei edes löydy po. osoitetta).

Ja tämä tarina on tosi.

No kuins siinä sit kävi?!  
omg.gif
olitko ollut paikassa x vai y vai z? Ja mistä moinen pysäköintivirhemaksu oli sitte kehitelty? (kai niillä joku sika hyvä selitys oli asialle??? Vai oliko se "tietokonevirhe")

Hmmm...täytyyki varoa noita poliiseja kun Hamina-Kotka suuntaan ollaan viikonloppuna lähdössä
biggrin.gif
Loppu hyvin ja kaikki hyvin. Olin ilmeisesti paikassa Z (= duunissa).

Kotkan viranomainen sanoi, että (yllätys) ei tarvitse maksaa.

Kaivoi vielä kyseisen maksumääräyksen esille. Rek nro oli oikein, mutta kotilon merkki väärä.

Eli siellä oli parkkipirkko säätänyt (rekkarin väärin) ja sitten kun olivat po. maksulapun koneelle syöttäneet niin oli tämä meille rakas ATK p-pirkon lisäksi tehnyt erheen. Yritti laskuttaa 2teen kertaan.

Tarkkana pitää näissäkin asioissa olla. Mut toisaalta on ihan kiva tietää, että voi olla Vantaalla, Kotkassa ja Helsingissä samaan aikaan.
tounge.gif

Tänään tuli Turun hallinto-oikeuden päätös pysäköintivirhemaksun valituksesta, joka tehtiin viime kesänä. Päätös on seuraavanlainen:

Tässä vielä Turun Sanomien uutinen asiasta. Miten mua ei silti yhtään ihmetytä että pysäköinninvalvonta on edelleen eri mieltä. Mutta siinäpähän ovat. Mitään eivät mahda kun valitustietä ei ole.
062802jumpie_prv.gif

(Turun Sanomat @ Kesä. 07 2008 2:32) sanoi:
Hallinto-oikeus kumosi motoristille määrätyn virhemaksun
Moottoripyörään ei oikeuden mukaan tarvinnut kiinnittää pysäköintilipuketta

Moottoripyörään ei Turun hallinto-oikeuden mukaan tarvitse kiinnittää pysäköintilipuketta,jos voi jälkikäteen todistaa maksaneensa pysäköinnistä.

Asia punnittiin, kun oikeus noin viikko sitten käsitteli moottoripyöräilijä Jari Sillantien pysäköintivirhemaksustaan tekemää valitusta.

Sillantie sai parkkisakot viime vuoden toukokuussa, vaikka hän oli maksanut pysäköintimaksun normaalisti. Hän vain pani lippunsa talteen lompakkoonsa, eikä kiinnittänyt sitä moottoripyörään. Tieliikennelain mukaan parkkilipun olisi oltava moottoripyörässä näkyvässä paikassa, jotta pysäköinnintarkastaja havaitsisi sen helposti.

Heti sakot saatuaan Sillantie kääntyi oitis Turun pysäköinninvalvontatoimiston puoleen ja teki siitä valituksen eli vastalauseen.

- Kirjallinen valitukseni hylättiin vedoten tieliikennelakiin. Ihmetyttää vain, että Turussa on eri säännöt moottoripyörien parkkeeraamisessa kuin muualla, Sillantie ihmettelee.

Sillantie valitti pysäköinninvalvontatoimiston ratkaisusta edelleen hallinto-oikeuteen. Hän pystyi osoittamaan maksaneensa maksun, joten hallinto-oikeus katsoi, että sakko määrättiin väärin perustein.

Pysäköintiasioista ei muista poiketen voi valittaa Korkeimpaan hallinto-oikeuteen, joten ratkaisu jää voimaan.

Turun kaupungin pysäköinninvalvojien esimies Jari Lehmussaari kummastelee oikeuden päätöstä.

- Käytännön valvontatyön kannalta hallinto-oikeuden tulkinta on ongelmallinen, koska tieliikennelaki ja -asetus edellyttävät lipukkeen asettamista ajoneuvoon, Lehmussaari toteaa.

Hän on yhä vahvasti sen kannalla, että parkkilippu pitää panna pyörään näkyville.

Liikenneturvan koulutusohjaaja Heikki Anteroinen on toista mieltä.

- Jos lappu on pyörään kiinnitetty, todennäköisesti joku nappaa lapun tahallaan tai tuuli vie. Silloin moottoripyöräilijä saa sakot aivan varmasti, Anteroinen sanoo.

- Jos moottoripyöräilijä on maksanut parkkilipun asianmukaisesti ja lipuke on tallella, voi väärän sakon yleensä oikaista valituksella, Anteroinen vinkkaa.

Lehmussaari haluaa korostaa, ettei hänellä ole mitään motoristeja vastaan.

- Poikanikin on motoristi, ja olen harrastanut sitä itsekin, hän kertoo.

Lehmussaari pitää ongelmaa mittaluokaltaan marginaalisena. Turussa määrätään vuosittain noin 35 000 pysäköintivirhemaksua. Niistä tehdään kaupungille 1200-1500 vastalausetta. Motoristeja koskevia niistä on Lehmussaaren mukaan kymmenkunta.

Hallinto-oikeuteen Turun pysäköintikiistoista kiistoista päätyy vuodessa 60-80. Noin viidennes ratkeaa kantajan eduksi tai ainakin niin, että maksu muutetaan rikkeen vähäisyyden vuoksin huomautukseksi.

Turun Sanomien artikkeli

Ja tämä tarina on tosi.
Oitis poliisiasemalle ja pyydä tutkintaa tai syytettä huijauksesta niin saavatpa taas virkamiehet töitä ja poliisi pysyy senkin aikaa pöytänsä takana tekemässä oikeita töitä.

Back