Imho haitaria ei kannata ajatella halvin - kallein. Pari halvinta epäilyttävää yksilöä pois laskuista ja siitä ylöspäin 10 kyselyyn.
No jaa, nykyään tuntuu olevan noissa pyyntihinnoissa niin paljon haitaria, että jotain tiettyä mallia katseltaessa ne pari epäilyttävän halpaa saattaa vaan olla ne, joita oikeasti ollaan myymässä. Muut sitten vaan kokeilee kepillä jäätä. Tämä siis tilanteessa missä haetaan jotain tiettyä mallia tietyn ikäisenä. Yleensä silloin niitä tarjokkaita ei ihan satoja löydy.
Itselle tuli vastaan yksi esimerkki näistä epäilyttävän halvoista viime kesänä, kun olin etsimässä paremmalle puoliskolle mopoa. Ko. mallista oli tarjolla muutaman vuoden ikähaitarilla kymmenkunta yksilöä, hinnat muilla 4500-6000€ ja sitten tämä yksi 3000€. Kun varattu budjetti oli selkeästi alle neljä tonnia, niin en muita viitsinyt kyselläkään, mutta tämä halvin luonnollisesti kiinnosti. Puhelinkyselyn mukaan kyseessä oli täysin kunnossa oleva peli, joka oli tullut vaihdossa autokaupan myötä. Kuulemma myyjälle täysin tarpeeton ja siksi siitä haluttiin päästä eroon. Eli ei muuta kuin katsomaan. Mopo olikin likimain täysin kuvauksen mukainen. Ei mikään täydellinen helmi, mutta varsin asiallinen ja siisti. Joku pikku naarmu, tökerösti lyhennetty takalokari, vähän ontuva alakierrosten käynti ja pieni öljyvuoto jostain huohotusletkujen tienoilta. Mielestäni normaalia tuon ikäisessä pelissä enkä olettanutkaan täydellistä löytäväni. Hinnassa ei kuulemma ollut euroakaan tinkivaraa mikä sopi minulle hyvin. Eli kaupat tehtiin. Edelleenkin voin olla varsin tyytyväinen ostokseen, pikkuviat oli äkkiä korjattu eikä moposta ole vieläkään paljastunut mitään olennaista vikaa. Muutenkin kauppa oli minun makuuni, mopo oli sitä mitä kerrottiin ja asiallinen hinta oli valmiiksi mietitty ja ilmoitettu, ei tarvinnut erikseen alkaa soittelemaan ja kyselemään josko sittenkin hierottaisiin kauppoja vaikka pyynti on toista tonnia yli oman budjetin.
Eli mun nähdäkseni monesti nettimotossa ne pari halvinta on ainoat joista ollaan oikeasti kauppaa tekemässä. Tämä esimerkkikin oli ollut pari viikkoa myynnissä eikä kiinnostus kuulemma ollut mitenkään yletöntä. Useampia kyselyitä, mutta ei yhtäkään katsojaa ennen mua. Kyseessä kuitenkin kohtuullisen yleinen ja suosittu malli, jonka myymisen kuvittelisi olevan kohtuullisen helppoa. Nettimoton tarjonnasta saa helposti vähän vääristyneen käsityksen hintahaitarista kun ylihinnoitellut yksilöt roikkuvat siellä vaikka kuinka pitkään ja "oikein" hinnoitellut taas häipyvät nopeasti.