• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Pyörän vahaus

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja premier
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Collinite 476:ta olen joskus laittanut kaksi kerrosta ja antanut ekan kerroksen olla tunnin verran rauhassa ennen toisen laittamista eikä ole ainakaan itellä ollut ongelmia. Yksi kerros kyllä riittää, eikä tuo kovin isotöinen ole, kun suojaavuuskin on vähän parempi, kuin noilla hajuvahoilla (glymit).

janne_s sanoi:
Moro,

Onkos kukaan kokeillut tätä settiä?

http://www.polarautovaruste.com/shop/product_details.php?p=1051

Itse vedin laukut, normi mustat Givit, turtlawax:n mustalla tökötillä kun olin ne ensin harmaannuttanut vahalla. Tuli kuin uudet.

Janne

Turtlen Black chromea vai olikohan se Black shinea on tullu mopon peileihin ja kotilon listoihin vedettyä. Tulee ihan kohtuu siistit mutta useamman kerran saa käsitellä ja kotilo kun on ympärivuotisessa käytössä niin saa kyllä kerran kesässä uusia käsittelyn.

Se oli just tuota Black Shine:a jota pistin niihin laukkuihin.

Pyörän maalipinta alkaa olla sen verran kulunut että siihen pitäis nyt löytää joku lääke.

Janne

Onhan se nyt jumankeuta jos mun mopo ei kiillä kun kesä tulee, tuli sitten opeteltua myllytys / kiillotusvahaus oman mopedin katteilla ja avot kiiltää! :jpstyle:

Tietenkin olis halvempiakin kohteita ollu harjoitella ku esim. vaikka auton konepelti mutta.. :grin:

Missä kaikkialla tuota Colliniten 476 tai (S) myyään? Pitää kokeilla ku niin kovasti kehutaan.. :thumbup:

ville45 sanoi:
Mikäs vaha tuollaseen matta/ei kiiltävään väriin(esim. kawan titanium/harmaa) olisi passeli ?

Swissvax:lla on ainakin mattapinnalle omat tuotteensa, ovat vain vähän arvokkaita. Toisaalta, eipä siinä yhdelle vahaukselle paljon hintaa jää kun purkki kestää monta vuotta.

K-Päkä sanoi:
Missä kaikkialla tuota Colliniten 476 tai (S) myyään? Pitää kokeilla ku niin kovasti kehutaan.. :thumbup:

Brittilästä shinearama ja cleanyourcar. Tummalle värille 915 on parempaa ja 476 taitaa olla hitusen kestävämpää ja soveltuu vaaleammille väreille. Molemmat kyllä on tosi hyviä ja purkki kestää kauan, itse olen vahannut neljää eri motskaria, jokaista noin 4-5 kertaa + 3 kertaa farmariauton ja pieni monttu vasta tullut siihen vahaan purkissa. Kannattaa levitellä tuota tosi ohuita kerroksia, helpompi pyyhkiä pois.

Löytyy tuota Suomestakin nettikaupoista, jos ei taho engelsmanneilta tilata. Noissa brittikaupoissa on kyllä valikoimaa ja itelle on tullut tilatut tavarat nopeasti Shineramasta.

Milläs ootte levitelly tuota Collinitea? Olen ite tyytynyt motonetista ostettuihin Sonaxin vahasieniin, joita olen leikellyt välillä kahtia pienempien alueiden vahaamiseksi. Sienen kostutuskin on hyvä tehdä, niin säästyy vahaa entisestään. :thumbup:

Pitkiss sanoi:
Löytyy tuota Suomestakin nettikaupoista, jos ei taho engelsmanneilta tilata. Noissa brittikaupoissa on kyllä valikoimaa ja itelle on tullut tilatut tavarat nopeasti Shineramasta.

Milläs ootte levitelly tuota Collinitea? Olen ite tyytynyt motonetista ostettuihin Sonaxin vahasieniin, joita olen leikellyt välillä kahtia pienempien alueiden vahaamiseksi. Sienen kostutuskin on hyvä tehdä, niin säästyy vahaa entisestään. :thumbup:

Hyvä tietää että täältäkin saa, juurikin ajattelin samaa että millä olette levitellyt? Itse ajattelin pyyhkäistä kiillotuslaikalla pintaan ja samalla tehdä loppu poliseerauksen..

Itse levittelen pehmeällä vaahtomuovin palalla, eli tommosta mitä käytetään jossain tuoleissa pehmusteena. Pitää olla todella pehmeätä että toimii. Mikrokuituliinalla sitten poispyyhkiminen.

Oottehan jo lampaanperseitä hankkinut? Ei ole sieneen paluuta aidosta lampaanvillasta tehdyn lapasen jälkeen, ei ole kädet verillä kun tuolla pesee. Samaten tuo "syö" hiekan ym sisuksiinsa joten ne ei jää maalipintaa vasten pyörimään. Taisin kerran aiemminkin tätä jo markkinoida.. :orgmp:

Image.ashx

K-Päkä sanoi:
Hyvä tietää että täältäkin saa, juurikin ajattelin samaa että millä olette levitellyt? Itse ajattelin pyyhkäistä kiillotuslaikalla pintaan ja samalla tehdä loppu poliseerauksen..

Semmoisella vahan levitykseen myytävällä "kankaalla" joka on kuitenkin paperin tapaisesti rullassa. Mikrokuidulla pois... Tietääkseni koneellisesti ei hyödytä vahaa levittää, se ei kuitenkaan sisällä mitään hiovia aineita ja sen tarkoitus on vain suojata pinta, ei muokata sitä.

Itse laitoin tässä tilaukseen Poorboys SSR1, SSR2 ja SSR3 kiillotusaineet, oman Suzukini tankki ja muut osat ovat täynnä pieniä (vääräoppisesta) pesusta tulleita pyörteitä sekä RDS:iä (random deep scratches). Vähän jänskättää kun käytössä on kuitenkin suoravetokone, mutta katotaan miten käy, sen verran kauhea tuo yli kymmenen vuotta vanha maali on että ei se paljoa huonommaksi voi mennä... Ja kyllä sinne yksi ruostetäplä ja pari maaliin asti menevää naarmua jää silti mutta sille ei voi mithän. Pitääkin raportoida tänne kuvien kera niin saa talven kärvistelijät katseltavaa.

Tuo lapanen on kyllä ihan yliveto pesuväline!

Yleensä vielä höystän kahdella ämpärillä, eli toiseen pelkkää puhdasta vettä, jossa huljutellaan paskat pois lapasesta ja toinen, mistä on vettä ja pesuainetta.

Mitämitä onkos orgin puolella muka detailing-harrastajia:D Jotain muutakin kuin wd40 ja fairia pyörän pesuun...??

Ehdottomasti kannattaa kokeilla Collinite 476S. Äänestetty vuoden parhaimmaksi hintalaatu-suhde vahaksi maailmanlaajuisella detailing world sivustolla. Syinä hyvä kestävyys (n.6kk) sekä hyvät hydrofobiset ominaisuudet.
Ohjeita levitykseen löytyy. Pikasesti kuitenkin.. Levitä käsin, mieluiten kaksi kerrosta riittävän vahakerroksen aikaansaamisekis joka alueella ja se tärkein enemmän on vähemmän:D

Rasenger sanoi:
Semmoisella vahan levitykseen myytävällä "kankaalla" joka on kuitenkin paperin tapaisesti rullassa. Mikrokuidulla pois... Tietääkseni koneellisesti ei hyödytä vahaa levittää, se ei kuitenkaan sisällä mitään hiovia aineita ja sen tarkoitus on vain suojata pinta, ei muokata sitä.

Itse laitoin tässä tilaukseen Poorboys SSR1, SSR2 ja SSR3 kiillotusaineet, oman Suzukini tankki ja muut osat ovat täynnä pieniä (vääräoppisesta) pesusta tulleita pyörteitä sekä RDS:iä (random deep scratches). Vähän jänskättää kun käytössä on kuitenkin suoravetokone, mutta katotaan miten käy, sen verran kauhea tuo yli kymmenen vuotta vanha maali on että ei se paljoa huonommaksi voi mennä... Ja kyllä sinne yksi ruostetäplä ja pari maaliin asti menevää naarmua jää silti mutta sille ei voi mithän. Pitääkin raportoida tänne kuvien kera niin saa talven kärvistelijät katseltavaa.

Ei se rotary ole yhtään sen vaarallisempi jos käyttää oikein. Pyörän maalit kun ovat pehmeitä (yleensä) niin painetta ei tarvita oikeastaan kuin koneen oman painon verran ja koneen täytyy olla aina liikkeessä. Ostikko samalla pieniä kiillotuslaikkoja? Aivan ehdottomia pyörän kiilotuksessa.

Tossa mallia ammatilaisilta

SQ89 sanoi:
Ei se rotary ole yhtään sen vaarallisempi jos käyttää oikein. Pyörän maalit kun ovat pehmeitä (yleensä) niin painetta ei tarvita oikeastaan kuin koneen oman painon verran ja koneen täytyy olla aina liikkeessä. Ostikko samalla pieniä kiillotuslaikkoja? Aivan ehdottomia pyörän kiilotuksessa.

Jees, mitäs luulet uskaltaako tankista ajella Suzuki-tekstin päältä, sehän on siellä lakan alla eli lähteekö heti tekstin reunoilta lakat veks jos siitä vetelee?

Kiillotuslaikat olisin muuten tilannut samalla briteistä mutta koska joka esineestä tulee tyyliin kymppi lisää postikuluja niin pitää käydä katteleen paikallisista. Ja joo jotain pienemmän puoleisia niin on helpompi muotoja seurailla. Varmaan oranssilla ja valkosella pärjää?

Rasenger sanoi:
Jees, mitäs luulet uskaltaako tankista ajella Suzuki-tekstin päältä, sehän on siellä lakan alla eli lähteekö heti tekstin reunoilta lakat veks jos siitä vetelee?

Kiillotuslaikat olisin muuten tilannut samalla briteistä mutta koska joka esineestä tulee tyyliin kymppi lisää postikuluja niin pitää käydä katteleen paikallisista. Ja joo jotain pienemmän puoleisia niin on helpompi muotoja seurailla. Varmaan oranssilla ja valkosella pärjää?

Reunakohdat ovat pahimpia ja vaativat tarkkuutta eniten. Ensinnäkin reunassa/kulmassa on usein vähemmän maalia ja toiseksi paine kasvaa huomattavasti pinta-alueen pienentyessä. Sanoisin että uskaltaa, mutta huomiota todella kannattaa kiinnittää vaikeita kohtia työstäessä. Konetta voi jopa vähän kevittää reunakohdassa ja lisäksi reunakohdissa pitäisi laikkaa kalliistaa siten että se ei törmää reunaan (ei nyt välttämättä vaikuta tekstin yli vetämiseen). Vaikeampi selittää ilman kuvaa... Koitin ettiäki muttei nyt löytynyt.

Mistä oikeen tilasit:kääk: Postikulut on yleensä ollu vakio ei väliä kuinka paljon tilaat.
Laikkojen värikoodit vaihtelee merkeittäin, mutta pyörälle ehdottomasti vähemmän karkeaa. Esim 3M:n sininen, menzernalta taasen keltainen.

Jos englannin kieli taittuu niin tossa kunnon oppimäärä kiillotuksesta:
http://www.detailingworld.co.uk/forum/images/misc/rotarypolishing.pdf

Ja videoita löytyy vaikka kuinka:
http://www.youtube.com/watch?v=KP-eAddv2sk

ccrp_0607_11_z+paint_polishing_guide+.jpg

Ei nyt kauheen hyvä, mutta toivottavasti selkiää. Eli kuvassa laikka pyörii kellon suuntaan eli oikealle ja kaveri on tossa tarkotuksella kallistanut laikan vasemman reunan ilmaan niin että kun laikka palaa kiillotettavalle pinnalle niin se palaa tasaselle alueelle eikä tuohon konepellin reunaan josta se veisi lakat menessään. Näin sekavasti selitettynä:D

SQ89 sanoi:
Mistä oikeen tilasit:kääk: Postikulut on yleensä ollu vakio ei väliä kuinka paljon tilaat.
Laikkojen värikoodit vaihtelee merkeittäin, mutta pyörälle ehdottomasti vähemmän karkeaa. Esim 3M:n sininen, menzernalta taasen keltainen.

Ebay.co.uk. Jostain syystä ynnäilee postikuluja aina vaan lisää vaikka tilaa samalta myyjältä.

Tekeeköhän motonetin padeilla mitään? Ovat kylläkin isoja, mutta jos sattuupi ettei muuta löydy. Valkoista ja sinistä ainakin näyttäs olevan.

SQ89 sanoi:
Jos englannin kieli taittuu niin tossa kunnon oppimäärä kiillotuksesta:
http://www.detailingworld.co.uk/forum/images/misc/rotarypolishing.pdf

Joo tuota olen jo silmäillyt, pitää vielä sisäistää ajan kanssa. Samaten junkmanin videoita kattelin mutta ne taitaa olla lähinnä epäkeskoa ajatellen tehty.

Back