• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Pyörän sammuttaminen

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja kollikolli
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
mad.gif
mad.gif
mad.gif
Viddusaatana!  
mad.gif
Akku tyhjänä pyörästä saatana! Aina olen tähän päivään saakka sammuttanu katkaisimesta. Tänä aamunakin kun töihin tulin, sit vähän ajatus karannut ja olen virrat jättäny päälle  
withstupid.gif

mad.gif
Nyt oon tääl sit jumis perkule  
veryangry.gif
On muuten ihan kuollu akku, ei tunnu ottavan virtaa lainkaan vastaa tai sit toi paskalaturi on dööd. Täs on kiva venailla kaverii antamaan apuvirtaa jos sil sit lähtis. Työntämäl ei lähteny. Ukkosrintamakin lähestyy uhkaavasti  
bawling.gif

avaimesta useimmiten mutta joskus myös katkaisimesta. Jos parkkaan mäkeen niin vaihde päälle ja katkaisimesta, tuota sivujalkavaihtoehtoa en ole tullut ajatelleeksikaan.

... JA SITTEN MÄ HERÄSIN se stanan tappokatkasija, jota mä en ollu sitä ennen koskaan käyttäny (enkä käytä uudestaan) oli päällä... Ahisti ja nolotti  
lookaround_orig.gif
Avaimesta sammutan ja luoja auttakoon sitä epeliä joka menee Vifferini tappokatkaisijaan koskemaan
mad.gif

On nimittäin ollut samanlainen kokemus, mutta vielä urpompi koska kyseessä oli kylmääkin kylmempi aamu ja akkuhan siinä tyhjeni käynnistymättömyyden syytä kelatessa ja uudelleen + uudelleen yrittäessä..
nixweiss.gif

Mitä järkeä käyttää tappokatkaisijaa normaalitilanteessa? Pitäähän se virta kuitenkin katkaista, jos haluaa avaimet mukaansa, ja pitää virrat akussa.

Joskus (ennen GPS-telineen asennusta) tuli pidettyä kypärää kaupassa käynnin ajan stongan päällä kojelautaa vasten. Aina se vaihtoi tappokytkimen asennon, ja koskaan sitä ei heti älynnyt.  
withstupid.gif

Mitä järkeä käyttää tappokatkaisijaa normaalitilanteessa?
Sitä järkeä että sitten jos tulee se epänormaali tilanne[1] ja kone on saatava sammumaan heti eikä vasta avaimen oikean asennon löydyttyä virtalukosta niin operaatio on valmiina selkärangassa. Minä ainakin olen sitä mieltä että kun se prätkä käynnistyy napista niin voin sen napilla sammuttaakkin. A*toja startataan ja sammutellaan avaimilla...

/MarcusB

[1] Mikä se mahdollinen epänormaali tilanne olisi, sitä en tiedä ja toivottavasti en tarvitsekkaan asiaa konkreettisesti oppia.

Useimmiten potkaisen vaihde päällä sivutuen alas, jolloin myös Bemun kone sammuu... Näin siksi, että tapana on aina parkkeerata ykkönen silmässä, jottei mopo ala vahingossa vaellella itsekseen.

Hiukan ny mielikuvitusta, onhan sille katkaisijalle käyttöjä. Ite käytän aina kotiin tullessa kun pihalle kurvaan. Rullaan siitä 20 metriä alamäkeä oman oven eteen, naapurien ikkunoiden alta mutkaista reittiä. Ei tarvii helistää naapurien ikkunoita kun sammuttaa jo pihaan tullessa, eikä tarvii nostaa räpylöitä kahvoilta - jos vaikka joku natiainen singahtais puskista eteen.

Ja kun katkaisijaa käyttää klik-klak, pois ja takaisin, ei tarvii ihmetellä käynnistymättömyyttäkään
thumbs-up.gif

--
Marko & XX

Avaimesta sammutan, mutta onhan tuossa sivujalalla sammuttamisessa puolensa.. Tulisi tarkistettua anturin toiminta...

Tää sammuttaa tappokatkasijalla, sitte vaihtaa vapaalle ja kääntää avaimesta. Tappokatkasija jää päälle mut eipähän ainakaan nassikoitten pilailut mee läpi
smile_org.gif

Ainii, jos ny vaikka huomen sais sen kytkimen työsylinterin o-renkaan vaihdettua nii sillon seisoissakii sais vapaalle ja vois opetella taas sen avaimesta sammuttamisen
tounge.gif

Pitääkö se muka sammuttaakkin!?! Mää yleensä vaan nousen ojan pohjalta ja tömistelen enimmät pölyt pois, kyllä se pyörä on itsekseen sitten sammunut!
mad.gif

Noei, avaimella tulee sammuteltua kun ne yleensä ottaa samantien poiskin. Tappokytkintä pitäis opetella käyttämään enemmän jos sattuu käymään niin että pitäis saada pyörä heti-seis-pois-päältä, jos sitä ei koskaan ole käyttänyt niin tuskin se ensimmäisenä tulee mieleen hätätilanteessa.

tounge.gif
Paloletkulla vettä päälle niin kauan että sammuu. Aina on toiminut, varsinkin jos on ilmanputsarit irti.

Pakko heittää lisäkyssä tähän. Tappokatkaisin....kuka on ikinä joutunut tappoa käyttämään niin ettei olisi saanut sammutettua avaimesta? Missä tilanteissa on taposta hyötyä kun siitä ei tule ranteelle sellasta moottorikelkkatyyppistä narua, jolloin vekotin sammuu kun kuski poistuu tangentin suuntaan pyörän päältä.

Silloin kun on kiirus ni se kiire on aina sitäluokkaa ettei tappoa plajon näperretä tai sitten pidetään tangosta kiinni niin kovaa, ettei pysty venyttämään sormia tapolle.

Hyödytön kapistus kertakaikkiaan.

... JA SITTEN MÄ HERÄSIN se stanan tappokatkasija, jota mä en ollu sitä ennen koskaan käyttäny (enkä käytä uudestaan) oli päällä... Ahisti ja nolotti
lookaround_orig.gif
Avaimesta sammutan ja luoja auttakoon sitä epeliä joka menee Vifferini tappokatkaisijaan koskemaan
mad.gif

On nimittäin ollut samanlainen kokemus, mutta vielä urpompi koska kyseessä oli kylmääkin kylmempi aamu ja akkuhan siinä tyhjeni käynnistymättömyyden syytä kelatessa ja uudelleen + uudelleen yrittäessä..
nixweiss.gif
Em. kokemus autokoulun pyörällä
veryangry.gif
.
Vähän aikaa oli pasmat sekaisin, et mikä v...u tolle mopolle ny on tullu ku ei käynnisty!
Avaimesta sammutan aina!!!!

mulle opetettiin autokoulussa että tappokatkasija on myös hyvä kikka poistaa pahimmat amatöörit pyörää pölliessä..jossei muuta ni ainaki menee hetki kauemmin..

ja juu ite sammutan koneen katkasijalla ja virrat avaimella..

Pakko heittää lisäkyssä tähän. Tappokatkaisin....kuka on ikinä joutunut tappoa käyttämään niin ettei olisi saanut sammutettua avaimesta? Missä tilanteissa on taposta hyötyä kun siitä ei tule ranteelle sellasta moottorikelkkatyyppistä narua, jolloin vekotin sammuu kun kuski poistuu tangentin suuntaan pyörän päältä.

Silloin kun on kiirus ni se kiire on aina sitäluokkaa ettei tappoa plajon näperretä tai sitten pidetään tangosta kiinni niin kovaa, ettei pysty venyttämään sormia tapolle.

Hyödytön kapistus kertakaikkiaan.
On tullut käytettyä, rovajärvellä makailin (isossa) kuralammikossa (käyvä) honda sylissä.
Ei tullut avaimen hapuilu sieltä kuran keskeltä ensimmäisenä mieleen...

jos sammuttaa tappokytkimestä, niin voi jäädä virrat päälle.

muutenhan tulppien tms takia hommalla ei ole mitään eroa, koska sama reitti on sähköllä, sama johto menee virtalukosta tappokytkimeen ja sieltä puolille.

Pakko heittää lisäkyssä tähän. Tappokatkaisin....kuka on ikinä joutunut tappoa käyttämään niin ettei olisi saanut sammutettua avaimesta?

Voin laittaa tähän kyllä esimerkin..

Huomasin yhtenä päivänä tänä kesänä sellaisen että vaihde päällä ei kannata starttinappulaa painaa. Olin parkkeerannut pärrän mäkeen ja laittanut vaihteen pitämään sitä paikallaan. Unohdin sen sitten käynnistäessä. Ei siinä kättä olisi virta-avaimelle siirrelty. En tiedä missä sinulla tappokatkasija on jos siihen täytyy ihan venytellä, mutta ainakin Suzukissa se on ihan peukalolla painettavissa. Paljon lähempänä kuin virtalukko.

Niin ja ennen kuin pyörä kerkesi paljon liikahtaa, olin jo sammuttanut sen tappokytkimestä.

Ja mielestäni pitää kyllä hieman kattoa peiliin jos pyörittää startilla akun tyhjäksi ennen kuin tajuaa tarkistaa tappokytkimen...

Back