• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Pyörän puhdistus ilman juoksevaa vetta

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja manror
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Sanokaas nyt "kulkijan varjo" ja "kuu-ukko" ihan rehellisesti, että eikö nuo magic wonder'it todellakaan muka naarmuta pintoja? Kyllä minullekkin niitä on kehuttu henkilöiden toimesta, joita olen yleensä pitänyt tolkun miehinä. Myönnän vanhanaikaisuuteni, mutta en moisia aineita lähtisi käyttämään.

Hirvittää se määrä niitä mikrokuitu rättejä tai froteepyyhkeitä, mikä niiden mainoskuvien Mondeonkin "pesuun" menisi. Siihenhän menis autoon yks kuution paali pyyheliinoja? Jotenkin vain miellän verbiin pestä aina liittyväksi jouksevan veden, harjan ja pesuaineen.
Kokeilin ensin pienelle alueelle ja kun en mitään huomannut niin uskalsin koko pyörän "pestä" aineella. Vahaan kuitenkin pyörän joka kerta kun käyn oikeasti pesemässä sen lähibensiksen tee-se-itse-pesussa. Hoituu samalla vaivalla kun kerran lähtee pyörää pesemään. Näin pyörässä on hyvä vahakerros, joka suojaa pikkunaarmuilta ja hankaumilta. Enkä tietenkään käyttäisi ainetta todella likaiseen pyörään, mutta esim. sateen jälkeen tuolla saa pyörästä nopeasti siistin näköisen.

Levitysohjeet olivat että ensin aine suihkutetaan pinnalle, levitetään mikrokuiturätin toisella puolella ja kuitavataan toisella puolella. Yhdellä mikrokuiturätillä olen tähän asti pärjännyt.

Viime kesän vesipesujen jälkeen vilkkukatkaisijan korjanneena tuo on tästä lähtien viimeinen aine, mitä pyörän päälle lotrataan.

Ostin läjän hyväksi havaittuja ArmorAllin Bikewipeseja Halpa-Hallista parin euron pakettihintaan. Yhdellä liinalla käy pyörän katteet läpi ja se irrottaa ketjuöljynkin. Paketissa on viisi liinaa. Jos järkeä käyttää niin ei niihin naarmujakaan ilmaannu.

Varmaan nuo matkaenskat kestää tuota vedellä lotraamista, mutta esmes mun pyörässä on vilkkukatkaisijan sisälle suora tie ulkopuolelta. Ajossa ja vesisateessa se vesi ei ilmeisesti sinne pääse.

Jos pesette niin kannattaa varmaan mieluummin käyttää semmosta täsmästrategiaa, että tietää ja näkee koko ajan mihin se vesi menee, niin ei tartte noita sähköremppoja huvin vuoksi tehdä. Vaikka kesällä peseskelin pyörää, niin katteiden irtiottamisen jälkeen siitä ei näköjään ollut kuin esteettistä hyötyä, kun kaikki koteloinnit oli täynnä paskaa, pikeä ja mutaa ja tiskasin kaikki katteet ennen kiinnittämistä.

Noista ihmeaineista...

Tuota Meguyars Quick Detaileria en kyllä missään olosuhteissa käyttäisi yksistään muuhun kuin korkeintaan kuivahtaneiden sadepisaroiden poispyyhintään, ja silloinkin vain jos pohjalla on oikeasti hyvä vaha...

Tuohan on varsinaisesti show-käyttöön suunniteltu ja tarkoitettu tuote (auto/mp messuhallissa ja rähmäkäpälät jättävät sormenjälkiään kiiltävään pintaan) ja siinä toimiikin varsin mainiosti. Itse tuota käyttänyt testimielessä claybarin liukasteena ja siinä palveleekin ihan kohtuullisesti, muttei siinäkään kyllä paras mahdollinen aine. Tuossa nopeassa viimeistelyssä jo pääosin puhtaalle pinnalle se kyllä toimii ja hyvinkin, kivan kiillon saa aikaiseksi, hetkeksi.

Ja sama pätee tavallaan myös noihin DWG:n mömmöihin, jos pinnassa on näkyvää likaa, pitää se ensin poistaa perinteisin keinoin. Hiekka, tiepöly, ötökät, muta jne pitää ensin pestä pois jo ihan DWG:n omienkin ohjeiden mukaisesti.

Yhdestä kuivapesuaineesta muistan kuulleeni, jolla ihan oikeasti voi pestä likaisempaakin pintaa melko huolettomasti, perustuu vaahtoavuuteen ja lian irrotukseen vaahdotuksessa. Suihkuttaa pinnalle ja liuottimet irroittavat likaa, joka nousee irti pinnasta vaahdon avulla. Monet tekstiilipuhdistusaineet toimivat myös tällä idealla, nostavat imeytynyttä likaa pois kuidun sisältä. En vain kuollaksenikaan nyt muista mikä tämä tuote oli... Pitää tonkia vanhoista arkistoista.

Oikotietä onneen ei siis ole pääsääntöisesti noillakaan löydettävissä mutta ovat varsin kelvollisia nopeaan kiillon aikaansaamiseen jo valmiiksi peruspuhtaassa pinnassa.

Tuota Meguyars Quick Detaileria en kyllä missään olosuhteissa käyttäisi yksistään muuhun kuin korkeintaan kuivahtaneiden sadepisaroiden poispyyhintään, ja silloinkin vain jos pohjalla on oikeasti hyvä vaha...
Juurikin näin. Toinen käyttötarkoitus (jota en vielä ole ehtinyt kokeilemaan) olisi pyörän perinteisemmän pesun jälkeinen "pikavahaus", jos pyörä on vahattu kunnolla hiljattain. Käsittely Quick Detailerilla on huomattavasti vahausta nopeampi toimenpide.

Kertokaas mikä on se pesuaine, että jäisi pesun jälkeen ilman säämiskällä kuivaamista kiiltäväksi.

itse en ilman juoksevaa vettä rupea naarmuttamaan
talktohand.gif

joku tuollanen http://www.hozelock.fi/ruiskut....er.html

pesee kastelukannun mennen tullen ja ei tartte lotrata, prismassa 12 vai oliko 15 litranen maksoi jotain parikolmekymppiä viime kesänä.
10-litran Da Killaspray! haettu Prismasta, hinta 44,90€. Aika sopivalta vaikutti ruiskun toiminta (heh) kun kylppärissä testasin. Jahka kokeilen tuota tositoimissa niin laitan raporttia kehiin. Hyvältä vaikuttaa, kerrostaloasukille sopiva työkalu. Varsinkin kun ei ole hissiä niin tympäsee raahata sankkoja portaita pitkin. Eikä sankko+kuuppa -yhdistelmä ole mikään kovin tehokas pesemisessä.

Pesaisin pyörän tänään Killasprayn avulla. Ja täytyy sanoa että toimii! 8 litraa vettä riitti vallan mainiosti, vaikka läträsin aika perusteellisesti. Taisi jäädä pari litraa käyttämättäkin. Paine oli sopiva, ja jos se alkoi heiketä niin eikun pumppaamaan!  
biggrin.gif
 Ruiskun pitkä varsi helpotti myös hankalampien paikkojen (esim. takarenkaan lokasuoja) pesemistä. Täytyy sanoa että olen erittäin tyytyväinen ostokseen, suht kalliista hinnasta huolimatta. Näppärä välimuoto painepesurin ja puutarhaletkun välillä. Ja sanko&kuuppa -yhdistelmästä ei voi edes puhua samana päivänä, hyvä jos samalla viikollakaan.

Kun minä asuin kerrostalossa H:gissä ja olin vailla vakituista pyöränpesupaikkaa niin käytin aika usein noita bensisten tee-se-itse pesupaikkoja. Esim. Munkkiniemen Neste-asemalla on sellainen, eikä edes törkeän kallis käyttää.
Eipä ole enää Munkan Nesteellä mahdollisuutta käyttää omia välineitä, eikä tunnu olevan missään. En ainakaan itse haluaisi niillä yleisillä omaa pyörää pestä, joten jos joku tietää vielä paikan Helsingissä, missä omilla voi pestä, niin täällä ainakin yksi kiinnostunut ;)
Kannelmäen Nesteellä mä olen ainakin tähän asti saanut pestä omilla aineilla, eikä kukaan ole tullut mitään kyselemään...

Mulla on aina juokseva vesi. Pesen pyörän parkkiksella ja kaksi poikaani juoksevat pesutuvasta ämpäreillä vettä.
062802moto_prv.gif

Back