• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Pyörän ostamisen vaikeus Suomessa

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Xornor
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Varsin palvelualtista myyntityötä uskallan väittää kohdanneeni.

Yhteensä 11 pyörää koeajoin yhden viikon aikana toukokuussa, kolmessa mp-liikkeessä,
kun valitsin Bonnevillelle seuraajaa ja halusin päästä erityyppisten pyörien ajotunnelmista perille ennen jatkopäätöksiä.
Kaikista toki oli kokeiluversiot liikkeen pihalla ja koeajaja selvästi ostoaikeissa liikkeellä.

Yksikään kokeiltavaksi haluamani pyörä ei jäänyt kokeilematta.
Yhden liikeen esittelypyöriä olisi saanut ajaa tuntitolkulla niin halutessaan.

Viimeksi muokattu:
Aika vaihtelevaa on tää käytäntö eri liikkeissä. Itse nyt kun olen tässä tämän alkukesän aikana ensin yrittänyt vaihtaa pyörää ja nyt kun sain suoralla kaupalla meneen niin yrittänyt ostaa prätkää, niin toisilta on tullut vastauksia ja toisista ei ole kuulunut mitään. No nyt kun ei ole vaihdokkia tarjota vaan ostaisin suoralla kaupalla niin tiedän ainakin mihin liikkeisiin en mene ja mihin menen jos löytyy sopiva pyörä. Vielä vaan kun itse tietäisin että mikä olis se seuraava pyörä ja sen takia olis mukava päästä myös kokeilemaan ihan tien päällä niitä. Harvinaisen vaikeeta on löytää sitä sitä seuraavaa kun ei ole varma omasta mielestään.

Bikeworldit on kyllä jäänyt mieleen kohtuuttoman luokattomina paikkoina.

Espoon toimipisteeseen soitin yhestä TL:stä ja myyjä kehui sen olevan suomen siistein ettei mitää vikaa. No maali olis tarvinnu myllyttää ja toisen puolen putki ihan vinossa ja naarmuilla kaatumisen jäljiltä, samaten tangon pää. No olisin tuosta halunnut silti projektipyörää ja kysyin millaisella kaupalla pyörä vaihtuisi pihalla seisovaan 3 vuotta uudempaa bladeen, joka on tehdasvarusteinen, kaatumaton ja puolet vähemmän ajettu. Myyjä tokaisi käymättä edes katsomassa pyörääni, että 2800 pitäisi väliä saada. Ei ole sen jälkeen tarvinnut asioida, kun muutenkin sai odottaa 45 min että juttusille pääsi. Toki kehoittivat kahvia ottaaman kahvikoneesta joka oli rikki.

Yritin mä sieltä kerran vielä jälkeenpäin hakea jarruletkun tiivisteitä omaan pyörään, mutta eipä niillä niitäkään ollut kun vievät kuulemma niin paljon varastotilaa, noh, öljystä sai sentään alennusta 2e.

Vantaan Bikeworldissa on tullut pari kertaa myös käytyä öljyä ostamassa, mutta viime kerralla odottelin eka 15min tiskin takana istuen kun myyjä sopi omia viikonloppumenemisiään. Tämän jälkeen pyysin asiallisesti saisinko putelin öljyä bladeen, öljyn suodattimen, tiivisteen ja jarrunestettä. Myyjä kehtasi todeta että tuolta hyllystä niitä saa. Vastasin "Niin näyttää saavan ja hain öljyni naapurista".

Positiivista palautetta taas voin antaa RM. Heinolle, Starbikelle, JV-motorsportille. Muut eivät ole nostattaneet tunteita suuntaan tai toiseen.

Minä olen saanut parasta palvelua koskaan pyörää ostaessa Aarbikelta Sipoosta. Kauppaa oli tosi mukava tehdä ja muutenkin asiat meni niin kympillä putkeen että..!:thumbup:

Lisäpojot vielä mukaville huollon kavereille jotka tuli omaehtoisesti joitakin vinkkejä antamaan kun olin jo kurvaamassa kotimatkalle hauskan aamupäivän jälkeen. Kun joskus tulee taas vaihto uudempaan, tiedän minne olen yhteydessä.

Muokkaan vielä sen verran, että asiointi alkoi s.postilla josta sitten soitin välittömästi perään kun samoilla tonteilla ajatukset tuntui olevan..

peitsamo sanoi:
Kun olin mopoa vaihtamassa tässä muutama viikko takaperin, kysyin kolmesta liikkeestä nettimoton kautta vaihtotarjousta oman pyörääni. Yhtään vastausta en saanut. Ymmärrän sen, että paljon tulee turhaa postia ja sen tarjouksenkin tekeminen maksaa, mutta jos sitä kauppaa haluaa käydä, niin mistäs muualta ne asiakkat tulee, jos näihin kyselyihin ei vastata? Ja ihan tosissani olin ostamassa / myymässä.

No, onneks sain sitten tehtyä vaihtokaupat yksityisen kanssa, niin homma meni eteenpäin ja mopo tuli myytyä ja ostettua.

Pyöräkuume oli pahimmillaan vuodenvaihteen tienoilla ja lähettelin myös sähköpostia neljään eri liikkeeseen. Ensimmäisenkin kanssa olisi kaupat syntyneet mutta joku ehti viedä pyörän ennen kuin ehdin vastata hyväksyvästi tarjoukseen. Toinenkin vastasi sähköpostiin mutta pyydettiin käymään paikanpäällä, tarjousta ei postissa tullut. Kolmannen kanssa sitten syntyikin jo kaupat, tosin sain omanikin myytyä vaikka olisi vaihdossakin mennyt. Neljäskin vastasi pikku viiveellä, mutta kaupat oli jo tehty. Olisiko talviaika sitten syynä että liikkeillä oli aikaa käydä sähköpostikauppaa? No, mulla ei ainakaan jäänyt näistä mitään hampaankoloon.

Tulipa kesän alussa mieleen vaihtaa pyörä ihan liikkeessä,eka kerran,kuukauden nettiä seurattuani päätin käydä oulussa tutustumassa kiinnostavaan vekottimeen.Soitin liikkeeseen etukäteen ja sovittin päivä jolloin tulen.
Paikalle menin pyörällä tottakai,kun vaihtokauppaa oli tarkoitus tehdä. reilu kaksi tuntia odotellessa,kulkiessa käytettyjen puolta ja uusien puolta,ilman mitään palvelua lähdin pois... Ainoa joka kävi juttusilla oli ulko-oven pielessä asiakas,jonka pyörä oli huollossa. Jäipä sitten deauville laittamatta,ja liike oli motorman...
Koska matkaa reisulle tuli kuitenki parsataa yhteen suuntaan,kävin toisessa liikkeessä.Siellä ehdin olla 5 min,kun ensimmäinen myyjätär kysyi ,joko on palvelua tulossa? Myyjä tulikin aika pian paikalle,ja pääsin kyselemään pyörästä.. Kaupatkin tuli ja isolla viragolla ajelin kotio... Ja palveleva liike oli EMC......

Kesäkuussa tulikin yllättäen moottoripyörän osto eteen. Vaihdossa ei mitään muuta kuin pelkkä käteinen.
Omasta kylästä kun ei sopivaa löytynyt..

Soittelin ja jätin soitto pyyntöjä eri puolelle Suomea. Yllättävän harva vastasi tai soitti takaisin. Soitin myöskin useampina päivinä. Parhaita oli että vastattiin ja luvattiin tarjous huomenna! Eipä ole tänä päivänäkään tullut!

No onneksi löytyi edes yksi myyjä jonka kanssa kaupat lyötiin lukkoon puhelimessa ja matkustin toiselle puolelle Suomea hakemaan mopon.

Rupesi oikeasti tuntumaan että tässä maassa ei pyöriä haluta myydä :D

Joo , ainakin yksityiset muka myyvät mutta läheskään kaikki eivät viesteihin vastanneet ,,,
Ja rahaa tarjosin en vaihdokkia.
Mut olihan siel joukos mukavia ja nopeitakin vastaajia joten se "uus" mopokin löytyi :rakastunut:

Erittäin värikästä porukkaa kaupungeista löytyy. Oulussa oon päässyt kaupoille EMC:ssä ja Hirvosella, siis pyörästä. Motormanilla en kertaakaan. Silloinen päällikkö jutteli lajitoverinsa kanssa, vilkaisi vaan meikäläistä. Väkisin änkesin juttusille, niin väliraha oli heti yli 2 tonnia yläkanttiin. Toivottavasti Tiainen parantaa paikan imagoa.
Kuhmon Laatukone on paikka, jossa kauppa syntyi. Omistaja ajeli Kajaaniin vastaan ja tehtiin kaupat. Toiminee nykyään vain Kajaanissa. Väliraha sovittiin puhelimessa. Kun pyörät oli mitä puhuttiin, kaupat tehtiin toki.
Raahen Motocafesta on kaks uutta pyörää hankittu. Palvelu pelaa. Samoin puhutut asiat pitää paikkansa.

Mutta yllättävän moni, ehkä vanhempi motoristi, ostaa pyörän lehtien koeajojen perusteella. Toisaalta jos entinen on esim. BMW, ja tilaat siitä päivitetyn version, niin tuskin kovin metsään voi mennä.... ?

Kolme pyörää oon itse ostanut ilman koeajoa, uusia. Käytetyt oon tietenkin halunnut kokeilla ensin. :p

Japoff sanoi:
Joo , ainakin yksityiset muka myyvät mutta läheskään kaikki eivät viesteihin vastanneet ,,,
Ja rahaa tarjosin en vaihdokkia.
Mut olihan siel joukos mukavia ja nopeitakin vastaajia joten se "uus" mopokin löytyi :rakastunut:

Mutta tarjositteko kumpikaan lähellekään pyyntihintaa?Sinä ja edellisen viestin kirjoittaja. Ellette, en yhtään ihmettele, vaikka ei vastausta kuulunutkaan.

Back