• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Pyörän huolto=osa harrastusta

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja The Thing
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Yritetään huoltaa tietysti itse+tuttujen pyörät myös. Pyörän arvon verran on tullut tuhlattua huoltovälineisiin ja huoltotilaan
biggrin.gif

Yhä enemmän olen alkanut tehdä itse. Vaikka olenkin valmis sijoittamaan harrastuksiini, 100 euron öljynvaihto yms. tuntuu niin puhtaalta ryöstältä, että halusin tehdä sen itse. Samalla kertaa menikin sitten jo jarrupalojen vaihdot, kaasarien synkkaukset yms. Tämä on johtanut siihen, että viimeisin hankintä olikin jo kevyt projekti pyörälle joka on seissyt 3 vuotta. Valmista tuli ja pyörä menee ajoon maanantaina. Koskaan ei ole yhtä hyvältä tuntunut pyörän kanssa lähteä liikenteeseen. Työkalut jotka ostin ensimmäistä pyörää varten ovat jo maksaneet itsensä takaisin. Momenttiavaimet olivat kalliita, mutta eipä ole mennyt yhtään kierrettä tähän saakka.

Olin joskus töissä merkkihuollossa. Alle puolen vuoden otin lopputilin "aatteellisten" mielipide-erojen vuoksi. Viimeinen pisara oli kun uuden nihkeä VFR tuli määräaikaishuoltoon. Aloin tehtaan työohjeen mukaan suorittamaan manuaalin mukaisia toimenpiteitä. Päällikkö tuli paikalle ja ihmetteli mitä teen. Sanoin purkavani katteet pois ja tarkistaakseni venttiilivälykset. Sain oppitunnin siitä miten kannattamatonta tämän toimenpiteen teko on firmalle. Pitää vain sipaista tiivisteliimatahra venakopan tiivisteen laitaan että näyttäisi ronkitulta. Öljynsuodattimen osalta piti hieman rasvaisella kouralla lääpäistä suodatinta, jne. Öljyt toki vaihdettiin. Jarrupalat myös vaihdettiin "uusiin" eli edellisestä pyörästä tähän, jne. Jarruneste vaihdettiin vain säiliöön. Päällikkö sitten laskuttaessaan antoi ohjeet "jarrujen sisäänajosta" ja perusteli näin asiakkaalle palojen vaihtosyyn. Etuiskariöljyt vaihdettiin vain siinä tapauksessa jos piti stefat vaihtaa. Pyörän pikkutarkka pesu "huollon" jälkeen oli tärkeää koska asiakkaan pitää tuntea saaneensa hyvää palvelua ja puhdas pyörä lisää tyytyväisyyttä.

Kuinka moni saa huollon tai remontin jälkeen nähtäväkseen vaihdetut osat? Ja jos saa, ovatko ne juuri omasta pyörästäsi vaihdettuja?

mm

Tästä aiheesta olisi kannattanut tehdä äänestys...
wink.gif

Kyllä sitä tulee itse ropattua mahdollisimman paljon, tai siis sen mitä osaa ja loput jätetään sellaisille henkilöille ketkä tietää mitä tekee..
thumbs-up.gif

Mutta ei kuitenkaan BW tahi vastaava...
lookaround_orig.gif

Itse tehdään niin paljon kuin ehtii ja jaksaa, joskus venttiilit yms. juttuja käytetty huollossa.
Mutta mielestäni merkkihuollossa käyttäminen vain leiman saamiseksi on ihan turhaa, koska myyntitilanteessa niin pyöristä jotain tietävä arvostaa itse huollettua pyörää enemmän kuin muutamaa leimaa jossain vihossa. Mutta toisaalta eivät kaikki osaa sitä pyörää huoltaa...

Mua on aina ihmetyttänyt tämä "itte huolletaan paitsi venttiilien säädöt"... tuohan on normaalissa rivikoneisessa pyörässä yks helpoimpia huoltohommia. Epäilyttääkin vähän että kuinka hyvin pyörät on tuollaisen omistajan puolesta oikeasti huollettu. Moniko, joka ei itse osaa/uskalla itse noita säätää, tekee silti esim. Keulaöljyjen/stefojen vaihdon, ruiskun synkkauksen, TPS-tarkistuksen/säädön, tarkastaa(avaa) ja rasvaa ohjauslaakerit, takaswingin akselin tai purkaa ja rasvaa takaepäkeskon jos sellainen pyörässä sattuu olemaan...

Mua on aina ihmetyttänyt tämä "itte huolletaan paitsi venttiilien säädöt"... tuohan on normaalissa rivikoneisessa pyörässä yks helpoimpia huoltohommia. Epäilyttääkin vähän että kuinka hyvin pyörät on tuollaisen omistajan puolesta oikeasti huollettu. Moniko, joka ei itse osaa/uskalla itse noita säätää, tekee silti esim. Keulaöljyjen/stefojen vaihdon, ruiskun synkkauksen, TPS-tarkistuksen/säädön, tarkastaa(avaa) ja rasvaa ohjauslaakerit, takaswingin akselin tai purkaa ja rasvaa takaepäkeskon jos sellainen pyörässä sattuu olemaan...
Aika harva nuo tuntuu tekevän. Ruiskujen ja/tai kaasarien synkkaus on kyllä niin helppo juttu, että ainoastaan mittarin puute voi olla syynä siihen että sitä ei tee, kummaa sinäänsä kun hyväkin maksaa alle satasen kun sopivasta paikasta tilaa. TPS säätökin on luokaa täysin triviaali, ainakin minun pyörässäni, ei ole mitään syytä olla tekemättä sitä.

Etustefojen vaihto onkin jo isompi urakka, jäänee jollekin joka oikeasti osaa minun tapauksessani. Jos sattuu täältä joku löytymään joku joka sen 2002 FZS 600:n tekee ammattitaidolla ja järkevään hintaan, niin kaupat tulee.

Kaikki muu tulee tehtyä itse, paitsi renkaat vanteille. Tuokin on käynyt mielessä, koska hinnat tuppaavat olemaan aika karut kun menet oman renkaan kanssa kysymään vaihtotyön hintaa
sad_orig.gif

Ei noi mitään avaruusraketteja ole, helposti menee kun varaa aikaa ja ei kiirehdi mihinkään. Ensimmäistä kertaa jäi tälle talvelle huoltamatta ja potuttaa kun meni koko viime viikko hukkaan kun teki osan 24tkm huollosta keskellä parasta ajokautta.

No ny on taas mukava ajaa, kun on käyty koko pyörä läpi.

- P

Takaiskarin huolto, koneistukset ja hitsaukset.
Nuo jää muille kalujen ja taitojen puuttuessa.

Loput, niin huollot kuin korjauksetkin, kuuluu sitten harrastukseen ja tehdään itse.

Huollothan ovat mukavaa puhdetta ja ennakoitavissa. Korjaukset sen sijaan eivät ole (aina) ennakoitavissa ja siksi aiheuttavat vähän v-käyrän nousua. Kunhan ei pidä kiirettä ja suunnittelee homman hyvin...ja toki osia olisi hyvä olla saatavilla...ettei mene 1kk-2kk parasta ajokautta hukkaan. Pahimmillaan.

Aiemmin tein ehdottomasti kaiken itse. Usein tosin kävi niinkin, että itse aloitin, jatkoin orgista saamillani hyvillä ohjeilla ja siitäkin huolimatta ammattimies teki loppuun.

Opettavaista se oli, ja mukavaa puuhaa kun oli aikaa.

Sitten työ muuttui sellaiseksi, että oli pakko keskittyä ajamiseen ja pyörän oli pakko vain toimia keväästä syksyyn lähinnä renkaiden vaihdolla. Eli en enää nykyiselle buimurille ole itse ehtinyt tehdä mitään ajovalopolttimon vaihtoa suurempaa itse.

Nyt on luvassa jossain vaiheessa taas aikaa ja mahdollisuutta myös itse korjailuun ja ehkä jopa tuunaamiseen. Aloitin vajaa kuukausi sitten taas uuden työn ja heti kun saan talon myytyä muutamme työn lähelle. Siihen saakka about 300km påivittäinen työmatka pyörällä pitää kuitenkin edelleen sormet puhtaina. Onneksi tuo K12rs ei kuitenkaan ole kovin vaativa yksilö. Olen toteuttanut siinä lähemmäs 20tkm huoltoväliä!

Kyllä nuo laitteet tulee itse huollettua, ja tarvittaessa korjattuakin. Katkenneen jousen vaihtaminen autoon räntäsateessa, sun muut "pakkoliikkeet" tosin syö miestä
mad.gif

Näitä harraste-ajoneuvoja laiittelee ihan mielikseen
062802moto_prv.gif

Olin joskus töissä merkkihuollossa. Alle puolen vuoden otin lopputilin "aatteellisten" mielipide-erojen vuoksi. Viimeinen pisara oli kun uuden nihkeä VFR tuli määräaikaishuoltoon. Aloin tehtaan työohjeen mukaan suorittamaan manuaalin mukaisia toimenpiteitä. Päällikkö tuli paikalle ja ihmetteli mitä teen. Sanoin purkavani katteet pois ja tarkistaakseni venttiilivälykset. Sain oppitunnin siitä miten kannattamatonta tämän toimenpiteen teko on firmalle. Pitää vain sipaista tiivisteliimatahra venakopan tiivisteen laitaan että näyttäisi ronkitulta. Öljynsuodattimen osalta piti hieman rasvaisella kouralla lääpäistä suodatinta, jne. Öljyt toki vaihdettiin. Jarrupalat myös vaihdettiin "uusiin" eli edellisestä pyörästä tähän, jne. Jarruneste vaihdettiin vain säiliöön.  Päällikkö sitten laskuttaessaan antoi ohjeet "jarrujen sisäänajosta" ja perusteli näin asiakkaalle palojen vaihtosyyn. Etuiskariöljyt vaihdettiin vain siinä tapauksessa jos piti stefat vaihtaa. Pyörän pikkutarkka pesu "huollon" jälkeen oli tärkeää koska asiakkaan pitää tuntea saaneensa hyvää palvelua ja puhdas pyörä lisää tyytyväisyyttä.

Kuinka moni saa huollon tai remontin jälkeen nähtäväkseen vaihdetut osat? Ja jos saa, ovatko ne juuri omasta pyörästäsi vaihdettuja?

mm
Hyvin kerrottu. Noin sen olen itsekin kuvitellut menevän. Ja siksi yritän pitää laitteeni ihan itse kunnosssa. Ja samalla tulee säästettyä rahaakin ihan mukavasti.

On käyny mielessä ruveta tekemään ite ainakin perushuollot nyt kun ensimmäistä kertaa eläissään on sama pyörä toista kautta alla eikä vieläkään tee mieli vaihtaa.
smile_org.gif

Hommaa haittaa pitkät työpäivät jolloin kaikki rassaus on pois valmiiksi vähäisestä ajoajasta joten ainakin seuraava huolto tehdään vielä liikkeessä mutta jospa sitä jossain vaiheessa ehtisi.

Jos oikeasti osaa, ja on asianmukaiset tallitilat, työkalut ja aikaa, niin eihän siinä sitten mitään, silloin omatoimihuolto on ilman muuta kaikista paras tapa ylläpitää pyöräänsä, tai mikä ajoneuvo nyt sitten onkin kyseessä.

Jos taas ei osaa, eikä ole kunnollisia tiloja, työkaluja tai aikaa (eikä useimmiten myöskään todellista kiinnostusta opetella, vaan ainoana motiivina on yrittää säästää rahaa), niin yleensä pyörä on muutamassa vuodessa aika surullisessa kunnossa.

Ikävä sanoa, mutta uskoisin, että keskiverto "omatoimihuoltaja" on kuitenkin huomattavasti lähempänä tuota jälkimmäistä tapausta. Ei siis tietenkään kaikki, mutta valitettavan suuri osa on sellaisia, joiden kyllä kannattaisi ennemmin viedä peli huoltoon. Taikka sitten hieman perehtyä siihen, mitä käsite "huolto" ihan oikeasti pitää sisällään, ja mitä kaikkea sellaiseen ryhtyminen vaatii. Se ei ole mitään rakettitiedettä, mutta on se hieman muutakin kuin vain pelkkä öljynvaihto joskus muistaessaan.

Huoltoliikkeistä sen verran, että kuten ei omatoimihuoltajia, myöskään niitä ei voi mennä yleistämään. Toisilla vaan se homma toimii, ja toisilla se voi toimia vähän heikommin. Jälkimmäisten touhut tietenkin poikii runsaasti tarinoita, jotka jonkun mielestä sitten koskevat koko tuota korjaamobisnestä. Se ei mielestäni pidä paikkaansa.

Itsellänikään ei nykyisin enää millään riitä aika omatoimisesti ropata, vaikka tuota ennen tulikin harrastettua jonkin verran. Joten olen etsinyt hyvän huoltoliikkeen, ja nyt aion pysyä siinä. Ei haittaa, vaikka se hieman maksaakin, koska työnjälki on aina ollut vähintään yhtä hyvää kuin mitä itseltänikin edellyttäisin, jos tekisin itse. Yhtään varsinaiseksi viaksi laskettavaa ongelmaa ei omiin pyöriini ole sattunut kohdalle ainakaan viimeiseen 100 tuhanteen kilometriin, sekin omalta osaltaan kertoo, että huoltopuoli on ollut kondiksessa.

Itte tulee huollettuu ja muutenkin rakenneltuu omaan silmään sopivammaks.Oli vielä mälli vehe mistä tämä moottoripyöräily tuli alotettua pari vuotta sitten.Mutta on noita harraste autoja tullut jo parikymmentä vuotta rassaitua että kädet on jo hyvin rasvassa.Ja tekemällä hän sen oppii.
.

Omassa tallissa on ruuvattu niin harrrasteautoja kuin moottoripyöriä kaksikymmentä vuotta ja sitä ennen vanhenpien nurkissa.

Kaikki  pyritään tekemään kotona jos vain jotenkin pystyy ja mihin työkalut riittää.

Jotenkin on mennyt usko korjaamoihin/ huoltoihin, jos joku homma on jäänyt tekemättä niin tulee mieleen mitä muuta on jäänyt tekemättä.

Ajopyörä vfr 750 -92 ajettu  85tkm, ei huoltokirjaa.
Toisaalta nämä kirjattomat pelit voivat olla hyvissä öljyissä, ainakun omistaja vaihtuu kone saa uudet "delvacit" kun ei tiedetä koska viimeksi on vaihto suoritettu ja samoin muutkin kuluvat osat menevät vaihtoon.

Back