• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Pyörän huolto=osa harrastusta

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja The Thing
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Kaikki tehdään itte, mihin vehkeet riittää, rengashommat on toistaiseksi ulkoistettu. Ihmisten tekeleitähän nuo pyörät on (vaikkakin yleensä japanialaisten) ja vaikka välillä mennään perse edellä puuhun, jaloilleen on yleensä tiputtu. Eli mitä ei osata, opetellaan.

Mistä saa hankittua esim. KTM:n tiivistesarjoja ja alkuperäisosia? Parit ruuvit tahtois vaihtaa kun edellinen omistaja on antanut päästä ruostumaan. Ainakin tälleen uutuudenviehätyksessä tykkää huuhtoa sadekelin jälkeen aina ravat pois ja puhallella vedet pikku koloista.
Suurempi huoltomahdollisuus kosahtaa siihen kun ei ole tallia jossa tehdä näitä juttuja, eikä edes pihaa jossa voisi rauhassa näpertää. Edes pestä ei saa kuulemma. Tosin autotalli PK seudulla on käytännössä riskitön ja erittäin varmatuottoinen sijoitus ellei kiinteistöllä ole purkutuomio tiedossa. Olisi tietysti kivampi kun ei tarviis kauheen kauas mennä sen perässä. Nytkin mieluummin veisi irtovanteet renkaanvaihtoon, mutta kun ei ole mihin laittaa pyörää siksi aikaa. Saakohan ees ketjuja rasvata tuossa omassa parkkiruudussa
lookaround_orig.gif

Jos on niin persaukinen kuin minä, pitää kaikki tehdä itse. Myös auton kanssa.
Säädöt, huollot, rakentaminen, maalaaminen, koneistus, hitsaus jne tapahtuu omin käsin. Auton kanssa jouduin ilmastointiremontissa kääntymään ammattilaisen puoleen. Kennon hommasin ja asensin letkuineen ja rojuineen itse, kylmäaineen täytön teetin liikkeessä.

Eniten omaa huoltamista rajoittavat erikoistyökalut sekä varaosien ja kertakäyttöosien metsästys. Huolto-oppaan mukaan nippeliä ja tiivistettä menee uusiksi jo aivan perusjutuissa ja niiden hankkiminen tilaamalla kestää helposti pari viikkoa ja homma jää kesken kun yksi onkin unohtunut..

Paikallisella Honda-huollolla ei tunnu koskaan olevan mitään noista hyllyssä joten pistää miettimään miten tarkasti noudattavat huolto-ohjeita? Todennäk. kylmästi uudelleenkäyttävät tiivisteet, pultit, o-renkaat yms. aina.
Tätä olen minäkin ihmetellyt. Mitään osia et saa alle viikon, mutta huollossa kaikki onnistuu parissa tunnissa. Onkohan huollon osille joku oma varastopaikka.
omg.gif

Nm. puoltoista viikkoa odotellut Hondan startin hiiliä, piti tulla kolmessa päivässä.
sad_orig.gif

Nm. puoltoista viikkoa odotellut Hondan startin hiiliä, piti tulla kolmessa päivässä.  
sad_orig.gif
Aika nopeesti noi oppii ite tilaamaan netistä. Juuri tuon takia että lupaukset on mitä on ja käytäntö ihan eri.
+että yleensä säästää ~50% rahassa & eikä tarvi yrittää saada puhelimella myyjää kiinni tai jonottaa tiskille.

Mun täytyy sanoa, että mua ei kyllä tippaakaan kiinosta rassata tota mun pyörää. No onneks noita huoltohommia on ollu aikas vähän tuossa. Joka kerta kun jotain joutuu ruuvaamaan, niin vi*utuskäyrät on ihan kaakossa. Pyörät on tehty ajamista varten.

Mua on aina ihmetyttänyt tämä "itte huolletaan paitsi venttiilien säädöt"... tuohan on normaalissa rivikoneisessa pyörässä yks helpoimpia huoltohommia. Epäilyttääkin vähän että kuinka hyvin pyörät on tuollaisen omistajan puolesta oikeasti huollettu. Moniko, joka ei itse osaa/uskalla itse noita säätää, tekee silti esim. Keulaöljyjen/stefojen vaihdon, ruiskun synkkauksen, TPS-tarkistuksen/säädön, tarkastaa(avaa) ja rasvaa ohjauslaakerit, takaswingin akselin tai purkaa ja rasvaa takaepäkeskon jos sellainen pyörässä sattuu olemaan...
Aika harva nuo tuntuu tekevän. Ruiskujen ja/tai kaasarien synkkaus on kyllä niin helppo juttu, että ainoastaan mittarin puute voi olla syynä siihen että sitä ei tee, kummaa sinäänsä kun hyväkin maksaa alle satasen kun sopivasta paikasta tilaa. TPS säätökin on luokaa täysin triviaali, ainakin minun pyörässäni, ei ole mitään syytä olla tekemättä sitä.

Etustefojen vaihto onkin jo isompi urakka, jäänee jollekin joka oikeasti osaa minun tapauksessani. Jos sattuu täältä joku löytymään joku joka sen 2002 FZS 600:n tekee ammattitaidolla ja järkevään hintaan, niin kaupat tulee.
Vähän hämmästyttää tuo zpeten kommentti "Epäilyttääkin vähän että kuinka hyvin pyörät on tuollaisen omistajan puolesta oikeasti huollettu." Miksi ei olisi hyvin huollettu? Etupumppu on sentään aika pikkuinen paketti ja helppo kiikuttaa toiselle jos homma ei jostakin syystä onnistunutkaan. Motti taas... Kai se kynnys jonkun tekemiseen syntyy mielikuvista. Pelätään turhaan tuntematonta tai epäonnistumista.
Toisen mielestä etustefojen vaihto on iso urakka vaikka sen tekee pariin tuntiin. Moneen remonttiin löytyy tältäkin foorumilta tarkat teko-ohjeet, niillä kyllä onnistuu jos viitsii ja uskaltaa aloittaa. Syitä eri huoltojen tekemiseen itse tai teetättämiseen saattaa olla vaikka kuinka. Työkalujen / ajan puute esimerkkinä. Itse tykkään tehdä huoltoa pyörälle, rauhassa ja hätäilemättä. En laske onko se pois vähistä ajeluista vaan mielestäni se on yhtä mukavaa kuin ajaminen. Useat merkkihuollot taas tekevät työt kiiruulla ja hätäillen, silloin oikaistaan mistä voidaan. En juurikaan luota niihin. Jostakin syystä autojen huoltaminen ja korjaaminen ei ole koskaan kiinnostanut. Toki olen tehnyt pikku huoltoja niihinkin itse. Öljyjen ja suodattimien, jarrupalojen ja kiekkojen, tulppien vaihtoa. Kuitenkin auton veisin mieluummin pajalle toisen hoitoon. Ei vaan nappaa nelipyöräisen huolto vaikka köyhä olenkin.

Minulta kyllä jää huollot muiden kontoille, kerrostalon parkkipaikalla on huono moisia tehdä.
Toki asia olisi eri jos löytyisi kunnon työkalut ja paikka missä tehdä.
Jotain pieniä korjauksia tulee tehtyä muttei mitään isompaa.

Kaiken rengastöitä lukuunottamatta teen itse. Samalla tulee silmäiltyä pyörän yleistä kuntoa ja tehtyä kaikkea ylimääräistäkin jos jotain sattuu löytymään. Tosin tuli valittua huono pyörä ekaksi mopoksi kun pitää ihan keksimällä keksiä tekemistä kun ei siinä vain ole mitään vikaa.
biggrin.gif

...no ei tulis mieleenkään antaa vieraan koskea aarteeseeni, eikä siitä ammattimies mitään ymmärtäisikään
033102bebe_1_prv.gif
!
Tänään isommat 1030cc/min suuttimet ja tune up.

Back