• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Pyörän huolto=osa harrastusta

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja The Thing
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Kuinka moni vaan ajaa ja jättää huollot huoltoliikkeille? Itselleni on ollut itsestäänselvyys että huollan itse ja jos en heti osaa niin on räjäytyskuvat jne olemassa aina ollut. Autonikin olen aina huoltanut itse..joskus takavuosina tein autooni vaihteistoremontinkin ja siinä vasta olikin osaa
smile_org.gif
Mutta toki tarttee sillon jo tilat..prätkän huoltaa vaikka pihalla.

Minun mielestäni huoltohommat ovat oleellinen osa harrastusta. Kaikki minkä pystyy vaan itse tekeen, niin tehdään. Kun järki loppuu tai ei kannata hankkia työkalua, niin viedään pajalle.
062802moto_prv.gif

Kyllähän nuo tulee kaikki kulkineet ite huollettua/korjattua mihin vain taito riittää, vaikka joskus tuntuu että hohhoijjaa jos ois vaan vieny jollekkin muulle pään vaivaks. Onpahan sitten omassa pääkopassa hyvä mieli kun tietää mitä on tehty.
Osaksi siis harrastusta ajattelen kuuluvan.

Aina pitää olla pari purettua moottoripyörää tallissa odottamassa "parempia aikoja" ja niiden lisäksi käyttöpyörät (yritetään) huoltaa itse.
Ps. Ducatin ventiilisäädön (desmo) kohdalla piti turvautua ammattimieheen.

Perushuollot tehhään ite. Sitten ku sormi on rannetta myöten suussa ni kilautetaan kaverille ja apuja puhelimitse tai muulin kyydissä vieden. kaasareiden synkkaamisen katselin ku teki ja nyt pitäis onnistua itseltäkin. Korjauskäsikirja olis hyvä olla käsillä.

Muunmuassa venttiilien säädön jätän suosiolla kaverille.

Periaatteessa teen huollot itse,mutta välillä kyllä hirvittää,kun on
tuliterä pyörä eikä laitteesta mitään kokemusta.Ensin pienempää
purkamista,niin pikkuhiljaa oppii.
Ecusta en mitään ymmärrä,vaikka sähköpuolen koulutus.
Saksasta olen ostanut uutena pari pyörää.
Takuuasioista en ole edes kysellyt,kun huoltohommia olen tehnyt.
Ensimmäiset 24000km ei ihmeellistä huoltoa kaipaa.
Löytää vaan manuaalin missä on pulttien kiristysmomentit kerrottu.
Tosin eivät taida paljon korjaamollakaan pultteja kiristellä tonnin huollossa.
Ps.Minä kuulun kerhoon joka syksy uudet öljyt ja tankki täyteen telakalle.

Onhan se palkitsevaa kun saa jonkun huollon/remontin itse tehtyä.
Ensi viikolla olisi tarkoitus viedä motskari ensimmäistä kertaa liikkeeseen huoltoon, 24tkm huolto ja venojen tarkastus/säätö mihin en halua itse lähteä kun motskari on ainoa kulkuväline, sen jos tärvelen niin sitten pitäisi liikkua julkisilla (NÖYYY)

onneksi omat kulkupelit on ollu enempi tai vähempi projekteja jo tullessaan..huollot onnistuu ja melkeinpä kaikki rempatkin.

Olen onnellinen että mulla on oma pyörä eikä rahoitusyhtiön. Ei pelota tehdä omia juttuja, ja taloudellisesti ei paljoa häviä jos vituiksi menee.
biggrin.gif

No ihan sitä samaa voisi kysyä autostakin. Tosin firmaliisareina ei fillareita juuri taida olla
tounge.gif

Mutta siis itsellä ajomäärät sen verran pienet että yksi huolto öljynvaihtoineen riittää hyvin koko ajokauden. Ja mitäpä sitä talvella kun ajamaankaan ei pääse eikä ihan perus jutuista toiselle viitsi maksella
cool.gif

Onnellinen se, joka edes joskus tekee perushuolto-osioita itse. Kun sitten reissussa joutuu pakosti jotain tekemään, on kyky ja käsitys selvitä siitä ihan ite.

Itse tehdään niin pitkälle kun taidot antaa periksi, mutta esim venttiilit jätän toistaiseksi osaavammille. Harmi vain kun omassa kaveripiirissä ei muita mopoilijoita ole niin ei voi edes kilauttaa kaverille jos sellainen tilanne tulee.

Nuorna miesnä, kun oli vielä Honda, käytin sitä huollossa ja totesin että itse tehden tulee parempi kun joka huollon jälkeen piti huoltomiehen jäljiltä viimeistellä. Luonnevika.
Sen takia olen tehnyt kokolailla kaikki huollot ja remontit autoihini että moottoripyöriini itse. Joskus on tarvinnut konepajapalveluita sylinterien ja kansien sekä liikkuvien osien muokkaukseen ja lämpökäsittelyihin.

Homma on sitten livennyt käsistä ja oman toimen ohella touhunnut kavereidenkin pyörien parissa huoltaen, korjaillen ja erityisesti viritellen. Nyt on sitten sekin laajentunut niin että valmistan viritysosia itse koneistamalla alumiinista ja teräksestä. Komposiittiosat ja niiden valmistus on myös mielenkiintoista. Samoin digitaalinen moottorinohjaus. Kaikkeen ei vain aika riitä.

mm

Riippuu vähän pyörästä, mutta kun mielenkiinto on kuitenki noihin vanhoihin brittiromuihin ja harrikanpaskoihin päin niin niitä pitää sit vähän korjatakin, ja välillä pääsee taas ajamaankin. Ehkä tommonen nykyaikainen pyörä joka korvaa kesällä nykyaikaisen auton, voisin käyttää huollossa kun en niistä muutenkaan mitään ymmärrä.

Korjaaminen tosin vaatii tilat ja työkalut. Monelle kaupungissa asuvalle näiden puitteiden luominen voi tulla kohtuuttoman kalliiksi joten minunkin tapauksessa on käyttänyt hyvää huoltoliikettä ja keskittynyt itse ajamiseen
smile_org.gif

Hoi.

Juu kyl se on niin jottei mielellään ajopelejä huoltoon vie jos ei tunne hyvin huoltavaa henkilöä.
Onhan noi TM:n huoltotestit olleet karua luettavaa. Tiedä sitten miksei nykyasentajalla ole enää ammattiylpeyttä tehdä hyvää työtä vai mikä siinä mättää??
Ei sitä halua maksaa tekemättömistä töistä ja saada huollosta vajaakuntoinen mopo alle.
GS:llä ajelen ja siinäkin kaikki vähät huollot voi omin voimin tehdä.

Marko

itse pyrin tekemään huollot ja korjaukset, poislukien venttiileiden ja kaasareiden säädöt...

nyt on pärrä huollossa juuri noiden mainitsemien takia...

pärrää tässä vaihtamassa ja todennäköisesti samalla linjalla jatkan uudemmankin kanssa...

On niin peukalo keskellä kämmentä näiden vehkeiden kanssa, ettei voi vaikka kiinnostaisikin. Esim rannemomentti puuttuu kokonaan, viimeeksi kaatumarautojen asennuksessa korkkasin kahden pultin kierteet ja katkaisin yhden...
lookaround_orig.gif

Onneksi on ihan kulmilla luottohuolto, joka tuntuu ihan oikeasti tekevän hommat rakkaudella ja huolella.

Rengastöitä lukuunottamatta kaikki itse. Kaasareita en ole synkannut, kun kaverilla on siihen laitteet. Nyt pitää vaihteeksi rempata perämottori, oli männissä hiukan sanomista.

Eniten omaa huoltamista rajoittavat erikoistyökalut sekä varaosien ja kertakäyttöosien metsästys. Huolto-oppaan mukaan nippeliä ja tiivistettä menee uusiksi jo aivan perusjutuissa ja niiden hankkiminen tilaamalla kestää helposti pari viikkoa ja homma jää kesken kun yksi onkin unohtunut..

Paikallisella Honda-huollolla ei tunnu koskaan olevan mitään noista hyllyssä joten pistää miettimään miten tarkasti noudattavat huolto-ohjeita? Todennäk. kylmästi uudelleenkäyttävät tiivisteet, pultit, o-renkaat yms. aina.

Back