• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Pyörä kaadettu naapurin auton päälle

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja hanerva
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Jos kaatumisen syystä ei ole näyttöä, niin eipä tuossa ole liikennevakuutuslain 8 § 1 momentin mukaista korvausperustettakaan, eli pyörän liikennevakuutus ei korvaa auton vaurioita. Auton omistaja voi hakea korvausta omasta kaskostaan, jos sellainen on, tai pitää homman ns. kipeänään.
Onpa ihme jos naapurisopu hieman kärsii...
Saattaa olla, mutta oletko sinä sitä mieltä, että vahinko - ellei ole johtunut siitä syystä, että pyörän seisontatuki on pettänyt, maa pettänyt seisontatuen alla, tai pyörä on ollut huonosti tuelle laitettune - on jollakin tavalla pyörän omistajan syytä? Tokihan autoilija on syytön, mutta ensimmäisen postauksen perusteella, eikö niin ole pyörän omistajakin?

Jos kaatumisen syystä ei ole näyttöä, niin eipä tuossa ole liikennevakuutuslain 8 § 1 momentin mukaista korvausperustettakaan, eli pyörän liikennevakuutus ei korvaa auton vaurioita. Auton omistaja voi hakea korvausta omasta kaskostaan, jos sellainen on, tai pitää homman ns. kipeänään.
Saattaa olla, mutta oletko sinä sitä mieltä, että vahinko - ellei ole johtunut siitä syystä, että pyörän seisontatuki on pettänyt, maa pettänyt seisontatuen alla, tai pyörä on ollut huonosti tuelle laitettune - on jollakin tavalla pyörän omistajan syytä? Tokihan autoilija on syytön, mutta ensimmäisen postauksen perusteella, eikö niin ole pyörän omistajakin?
Ja siksi onkin vakuutukset. Ainakin mun liikennevakuutuksesta otettiin viereisen auton kylkipeltien korjaus kun 5v tyttären kädestä lähti ovi kovan tuulen vuoksi ja läväytti lommon viereiseen autoon.
Ei siis kotivakuutuksesta tai kukkarosta

Kiitos mielipiteistä, loppupelissähän se vakuutusyhtiö tämän päättää.
Kasko on ja ilkivaltavakuutus siinä.
Pyörä on tollainen 300 kg GTR joka oli oikealla kyljellään.
Katsotaan miten homma menee.

Kovasti kiinnostaisi itseäni, miten vakuutusyhtiöt noita ilkivaltatapauksia käsittelevät.
Tästäkin on omaa kokemusta about vuoden takaa
blush.gif
Joku nisti oli ruuvarin kanssa ilmeisesti viereistä autoa tms. yrittänyt ovesta sisään, niin v...aan oli sitten tuolla samalla välineellä tempassu Kawan tankkiin
crazy.gif
Tankissa aika komea talttakärkisen ruuvarin kolo, kirkasta pakkausteippiä ensiapuna päälle ruostesuojaksi, rikkari netin kautta, samaten netin kautta ilmoitus IF:iin, mopo IF:n valtuuttamaan korjaamoon (Metura Motors on mulle lähin), tankki vaihtoon, Metura laskuttaa multa kaskon omavastuun, ei bonus-menetyksiä. Eli kerrankin mainos-sloganin takana tosiaan on aito asiakin
smile_org.gif

Korvauspalvelua joka sujuu niin kuin pitääkin, IF.

Mä komppaan HiTecia tässä.
minäkin komppaan... 2008 parkkipaikalla joku kaatoi/peruutti pyöräni vieressä olleen bemarin kylkeen ja poistui ystävällisesti paikalta jälkiä jättämättä.

bemarin maali- ja peltivahingot korvattiin pyöräni liikennevakuutuksesta, pyörän vahingot kärsin itse (samaa luokkaa kuin omavastuu eli ei kannattanut rassata ilkivaltavakuutusta).

ja kyseessä oli fennia.

Just samanlainen kokemus, paitsi että ajoneuvon vahingot tuli toisesta ajoneuvosta. Kirjoitin siitä tälle palstalle, jos joku muistaa, mopo ja kaksi mp:tä kaadettu samaan kasaan. Ilkivallasta meni, näyttö korjaamolla, neuvottelu tarkastajan kanssa ja kertakorvaus. Ei bonusmenetyksiä.

Yhtiönä myös If. Sujui helvetin paljon kivuttomammin kuin edellinen korvaus.

No nytpä on tästäki omakohtaista kokemusta. Viikonloppuna oli mopo kaadettu oikealle kyljelleen la-su yönä ko se seiso kadun varrella. Naapurit oli nostaneet pystyyn ja tuli juttelemaan aamulla ko olin lähössä mopolla töihin. Ainaki tankissa naarmuja, putki rutussa jnejne. Kaatumatappi oli ehkä jotain pelastanu.

Tänään sitten soittelin poliisille ja a-vakuutukseen. Vakuutussedän mielestä selvä tapaus ja menee ilkivaltana, omavastuu 200€ ei tipu bonukset. Nyt tuntuu inhimillisen hintaisilta nuo vakuutukset. Jotenki tuntuu että samasta piikistä olis menny mullekkin ajoneuvoille aiheutuneet vahingot. Onneksi ei sentäs oma auto ollu vieressä parkissa
smile_org.gif

Vähän ot mutta mitenkäs tämmösessä tapauksella ko mulla on tuo zetan susiruma orkkispönttö, saako sen vaihdettua saman hintaiseen tai halvempaan slipariin?

Vähän ot mutta mitenkäs tämmösessä tapauksella ko mulla on tuo zetan susiruma orkkispönttö, saako sen vaihdettua saman hintaiseen tai halvempaan slipariin?
Tee lista kaikista vaurioituneista osista. Siis ihan kaikista.
Kysy niille hinnat merkkikorjaamolta.
Selvitä työaika ja kustannus.
Ota kertakorvaus eli osien hinta + työn hinta - omavastuu.
Kun ne alkaa vähentelemään alvia ym, niin älä anna sitä pois muusta kuin oman työn osuudesta. Sen osien alvin joutuu joka tapauksessa maksamaan.
Kun saat rahat, niin vaihda ne osat mitkä huvittaa tai korjaa muuten tai jätä sellaiseksi, jos ei isosti haittaa.
Myydessä joudut ehkä tinkimään hinnasta muutaman satasen, jos et ole korjannut uutta vastaavaksi.

Ja koskahan tuosta ilkivallasta aiheutuneesta korvauksesta saisi poistettua tuon omavastuun.
Jos vielä on kaukonäköinen ja laittaa kaatumatapin, kaatumaraudat jne kustannuksellaan, ja siten pienentää vahingon määrää, niin eipä vak.yhtiö sitä mitenkään huomioi.

Kun ilkivaltaa tapahtuu,niin eihän siihen voi mitenkän vaikuttaa, miksi siis omavastuu?

Itselläni kävi viime talvena lähes uudella kotilolla, että oik. kylkeen vedetty naarmu koko auton matkalle. Eipä mitenkään voinut pienentää ilkivallan mahdollisuutta, eihän sitä kotiloa tallissa koko aikaa pidetä.
Onneksi maalasivat koko kyljen ammattitaidolla, mutta silti! 150 € omavastuu, ja minkään en asialle mahtanut, olisin tehnyt vaikka mitä! Olisi sillekin rahalle muuta käyttöä ollut.

Myydessä joudut ehkä tinkimään hinnasta muutaman satasen, jos et ole korjannut uutta vastaavaksi.
Tämä noissa kertakorvauksissa aina on vähän kiikun kaakun. Pitäisi käydä erikseen vak.yhtiössä näyttämässä että homma on tosiaan korjattu tai voi olla sillä seuraavalla kerralla hiukka kädenvääntöä tiedossa, korjattiinko mopoa alkup. kuntoonsa vaiko eikö => merkittävä korvaussumman aleneminen tuosta uudesta vahingosta
lookaround_orig.gif

Ja siksi onkin vakuutukset. Ainakin mun liikennevakuutuksesta otettiin viereisen auton kylkipeltien korjaus kun 5v tyttären kädestä lähti ovi kovan tuulen vuoksi ja läväytti lommon viereiseen autoon.
Jouduitko maksamaan tyttäresi aiheuttamasta vahingosta omavastuuosuutta?

Ja koskahan tuosta ilkivallasta aiheutuneesta korvauksesta saisi poistettua tuon omavastuun.
Jos vielä on kaukonäköinen ja laittaa kaatumatapin, kaatumaraudat jne kustannuksellaan, ja  siten pienentää vahingon määrää, niin eipä vak.yhtiö sitä mitenkään huomioi.

Kun ilkivaltaa tapahtuu,niin eihän siihen voi mitenkän vaikuttaa, miksi siis omavastuu?

Itselläni kävi viime talvena lähes uudella kotilolla, että oik. kylkeen vedetty naarmu koko auton matkalle. Eipä mitenkään voinut pienentää ilkivallan mahdollisuutta, eihän sitä kotiloa tallissa koko aikaa pidetä.
Onneksi maalasivat koko kyljen ammattitaidolla, mutta silti! 150 € omavastuu, ja minkään en asialle mahtanut, olisin tehnyt vaikka mitä! Olisi sillekin rahalle muuta käyttöä ollut.
Kyllä siihen ilkivaltaan voi vaikuttaa esim. pyörän säilytys-/parkkipaikan valinnalla.

Omat pyörät ei ainakaan vielä ole kärsineet ilkivallasta, ellei lasketa naamurin piltti opetteli ajelee fillarilla ja ajoi päin pihassa ollutta pyörää.

En kai, työnantajan liisari --> ei tuu kaikki paperit näkyviin

Tämä noissa kertakorvauksissa aina on vähän kiikun kaakun. Pitäisi käydä erikseen vak.yhtiössä näyttämässä että homma on tosiaan korjattu tai voi olla sillä seuraavalla kerralla hiukka kädenvääntöä tiedossa, korjattiinko mopoa alkup. kuntoonsa vaiko eikö => merkittävä korvaussumman aleneminen tuosta uudesta vahingosta
lookaround_orig.gif
Riippunee vähän millainen vahinko on tuo seuraava. Jos joku vaikkapa peruuttaa täysperävaunurekan pyörän päälle, niin ei siinä tietääkseni ihan hirveästi ihmetellä oliko vanhoja naarmuja vai ei. Toisaalta jos joku käy kuukauden välein kippaamassa pyörän samalle kyljelleen, niin voipi olla että syyni on eri jos samat osat menevät monta kertaa vaihtoon

Jos joku vaikkapa peruuttaa täysperävaunurekan pyörän päälle, niin ei siinä tietääkseni ihan hirveästi ihmetellä oliko vanhoja naarmuja vai ei.
Ekana itselle tulee mieleen että vak.yhtiöstä tulee vastinetta about "Pyörästä maksettiin X euroa tuosta aikaisemmasta vahingosta, mutta koskaan siitä ei ole näytetty korjatun, joten vähennämme tuosta lunastushinnasta tuon samaiset X euroa, sillä et siitä kuitenkaan enempää olisi saanut sitä naarmuisena myydessäsikään."
lookaround_orig.gif

No joo, mörköjä kai vain maalailen, mutta kyllä ainakin itse kävisin tuon kertakorvauksen jälkeen tarkastuttamassa jotta korjattu on niin ei tule jälkikäteen mitään venkoiluja vak.yhtiön puolelta
cool.gif

Riippuu työantajasta ja Leasing yhtion sopimuksesta.
Leasing autossakin on omavatuu, niissä tapauksissa kun on itse syyllinen.
Jos on jonkun muun vika, ei omavatuuta peritä.
Ainakin minulla (omavastuu 160 eur) jonka perii työnantaja jälkikäteen..
wink.gif

Mitä kaskoon tulee, niin siinä vakuutuksen kohteena on ainoastaan se vakuutettu ajoneuvo, eli tässä tapauksessa pyörä. Jos sinulla on laaja kasko, joka sisältää törmäysturvan, niin sen perusteella pyörän vauriot ovat korvattavissa omavastuulla vähennettynä ja pääsääntöisesti bonus alenee. Ilkivaltavahinkona tuskin menee, ellei sinulla ole jonkinlaista näyttöä siitä, että pyörä on kaadettu tahallaan.
Mielenkiintoinen kysymys millaista näyttöä vaaditaan ilkivallasta.

Jos menee ilkivaltana, maksetaan (osa)kaskosta omavastuulla.
Jos menee toisen ajoneuvon kaatamana ilman että syyllistä tiedetään, maksetaan täyskaskosta, omavastuulla jos on pysäköintivakuutus ja ilman sitä lisäksi bonusmenetyksillä.
Jos menee toisen ajoneuvon kaatamana ja syyllinen tiedetään, menee vastapuolen liikennevakuutuksesta.

Ja tämä hieman vaihtelee yhtiöittäin. Tapiolassa suunnilleen näin.

Onko tämä mutua vai itse koettua?
Parkkipaikalla itse kärsittynä ja arvaas vain oliko törttö jättänyt yhteystietojaan => niin lähti mun kaskosta omavastuut ja bonarit
mad.gif
Tuossa yhteydessä tuli siis myös selvitettyä kuis tuo homma oikeasti menee, mitä korvataan milloinkin ja mistäkin vakuutuksesta
lookaround_orig.gif
Ok, Ymmärsin väärin. jos pyörä kaatuu itsestään tai vaikkapa tuulen avustamana viereisen auton päälle - ei pyörän vakuutus korvaa auton vahinkoa. Auton kaskosta korvaus ja/tai moottoripyörän omistajan pussista.

Riippuu työantajasta ja Leasing yhtion sopimuksesta.
Leasing autossakin on omavatuu, niissä tapauksissa kun on itse syyllinen.
Jos on jonkun muun vika, ei omavatuuta peritä.
Ainakin minulla (omavastuu 160 eur) jonka perii työnantaja jälkikäteen..
wink.gif
Halloo, mistä alkaen liikennevakuutuksessa on ollut omavastuu?

Back