• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Pyörä ei kaadu etunen lukossa

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja exhaust
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
JukkaE60 sanoi:
Kovin on uinahtanu tää ketju. Mutta totta on, ei kaadu etunen lukossa :D Bayliss

Tää näyttää jo aika kovien jätkien touhulta. Saas nähdä riittääkö oma kantti tänä kesänä treenata tätä....

Enemmän minua hirvitti kyllä tuolla ketjun alussa kun jotkut kertoivat ajavansa alppiteiden serpentiinejä etujarrulla kallelllan takapyörä ilmassa.

Please don't try this!!

Ainakin ylöspäin mentäessä ainoa oikea taktiikka ajaa nuo tiukat mutkat pelkällä takajarrulla ns halli/tallikäännöksellä. ( useinhan kun suomalaiset lähtee sinne sohlaamaan on mukana reissukapsäkit ja mahdollisesti jopa kyytiläinen). Se on murhaa näissä superhitaissa mutkissa etupyörä linkussa mennä koskemaan siihen etujarruun.

Nimimerkillä kokemusta on....

Tämä on ehkä se juttu, miksi kaikki eivät niin hirveän välttämättöminä niitä abseja pidä. Kun ei se pyörä sitten niin helposti kaadukaan.

Siitten on myös vielä semmoinen vaihtoehto, että voi vähän höllätä siitä jarrusta kun huomaa että se meinaa mennä/meni lukkoon.

-torstaiaamuna kehä kakkosen ja ykkösen puolivälissä ajeltiin sateen kastelemalla suoralla tiellä n 30 km/h. Jono jarrutti ja minä luulin painaneeni etujarrua rauhallisesti. Sitten huomasin, että etunen liirasi lukossa vasemmalle ja minä ilmassa oikealle. Siinä sitten kontattiin. Olisiko abs auttanut, ainakaan minun reaktioilla pyörää ei pidetty pystyssä.

No onneksi äijälle ei käynyt oikeastaan mitään -paitsi nyt hiukan pelottaa, mitä voin tehdä ettei toistu. Vauhtia oli vähän, tie oli suora, joten jarrutuksessa etusen olisi pitänyt mennä suoraan, luulin painaneeni jarrua maltillisesti, Silti olin nurin, Osuinko johonkin, en tiedä.

Aarra sanoi:
-torstaiaamuna kehä kakkosen ja ykkösen puolivälissä ajeltiin sateen kastelemalla suoralla tiellä n 30 km/h. Jono jarrutti ja minä luulin painaneeni etujarrua rauhallisesti. Sitten huomasin, että etunen liirasi lukossa vasemmalle ja minä ilmassa oikealle. Siinä sitten kontattiin. Olisiko abs auttanut, ainakaan minun reaktioilla pyörää ei pidetty pystyssä.

No onneksi äijälle ei käynyt oikeastaan mitään -paitsi nyt hiukan pelottaa, mitä voin tehdä ettei toistu. Vauhtia oli vähän, tie oli suora, joten jarrutuksessa etusen olisi pitänyt mennä suoraan, luulin painaneeni jarrua maltillisesti, Silti olin nurin, Osuinko johonkin, en tiedä.

Kyllä sen mopon saa absillakin kaatumaan; näin kävi mulle kun mopo oli ollu alla vasta 3 päivää ja kavereiden kanssa harjoiteltiin mm. jarrutuksia yhdellä parkkiksella. Olin harjotellu autokoulutunneilla vastaavalla tavalla (en tosin omalla mopolla) ennen oman mopoa kaatoa jarrutuksia n. 50-60 nopeudesta sekä etu-, taka- ja molemmilla jarruilla. En muista mitä meni oikein pieleen vikalla kerralla; mopo oli jo pysähtynyt, stonga saattoi olla hieman vinossa ja sitten se mopo vain lähti kaatumaan. Onneks pääsin alta pois. No, kaadon jälkeen on tullu onneks lisää kokemusta ja luottamusta joten etujarrun kans ei oo ollut suurempia ongelmia. Abseja voin kyllä suositella (vaikkei ne välttämättä kaikelta pelasta).

Ajelin eilen aamupäivällä itekin kehä kakkosta pitkin ja tietenkin alko sataa siellä pohjoispäässä (tiesin tämän sadepilven tulosta testbedin perusteella). Onneks ei ollu paljoa liikennettä mutta aina se sateella ajaminen jänskättää kun ei oo paljoa kokemusta siitä vielä.

Onneks sulle (niin kuin ei mullekaan) käyny pahemmin. Mopon saa aina korjattua.

jlik sanoi:
En muista mitä meni oikein pieleen vikalla kerralla; mopo oli jo pysähtynyt, stonga saattoi olla hieman vinossa ja sitten se mopo vain lähti kaatumaan.
ABSit eivät "toimi" hitaissa vauhdeissa. Pysähtyminen olisi aika vaikeata, jos jarru ei koskaan lukittuisi.

Ainakin kuorma-autoissa abs-jarrut ei toimi alle 15-20km/h, ainakin vanhemmissa henkilöautossa about 10-15km/h, miten moottoripyörässä?.
Ei ole kokemusta, olen kysynyt tämänkin aikasemmin, mutta tässä voi kysyä uudelleen. Meneekö se lukkoon, jos vaikka aloitat 30+ vauihdeista, niin siinä lopussa, niin kuin autoissa

Aarra sanoi:

Jätetään nyt tuo ydinkysymys rauhaan.... ettei tartte alkaa jauliksen kans jauhaan:p.

Hmm.... Puristit rauhallisesti etujarrua sateen kastelemalla suoralla tiellä Kehien välillä ?

Käsillä oli siis viimeisen päälle "muutama muuttuja" joista olen tuolla aiemmin muissa yhteyksissa
suorastaan "paasannut".

Ajoradan pinta.

Noilla huudeilla aika pitkälle normitilanne.... eli ajourat enemmän tai vähemmän "koverat" ja pidoltaan
samaa luokkaa kuin kylppärin mosaiikkilattia..... VARSINKIN MÄRKÄNÄ!!!
Olipa tie kuinka "suora" tahansa" ja ajat kuinka suoraan tahansa..... ajat kourussa..... varsin usein ajattelematta asiaa enempää.
Jos et aja tarkalleen sen pohjalla, ajat jommalla kummalla reunalla, helvetin lipakalla pinnalla......

Kuivalla taas nuo muut kohdat järsii kumia rotan lailla, mutta märällä niillä on aivan eri mittakaavassa pitoa.

Noihin ajourien ulkopuolisiin kohtiin.... jotka siis todellisuudessa ovat paljon "karheammat", kerääntyy
suuret määrät hienojakoista "likaa".... joka "ihan yllättäen":thumbup:, huuhtoutuu/valuu jo pienelläkin
sateella/vesimäärällä niille "kynnenpintaisiksi" kuluneille ajourien kiville.... "TAPETTILIISTERIKSI" !!!!!
Vaikka sade olisi loppunut jo aikoja sitten, urien pohjalla on pitkään sitä "velliä", jota kotiloiden
renkaat "huljauttelevat" takaisin ylös "rännien reunoille".

Alkaako asia ja "ongelma" hahmottua? (ihan yleisellä taholla, tämä ei ole Aarra sinulle henk.koht)

Aivan, ei tarvitse useinkaan tarjota etujarrua "ajatusta tiukemmin", kun hankkii itselleen ohjelmaa!!!

Se miksi tästä tulee aina uudelleen jauhettua, johtuu siitä, että tuolla näkee jatkuvasti
mieleenpainuvia suorituksia (onneksi enimmäkseen kuitenkin läheltäpiti-tilanteita), niin mopoilla kuin
kotiloillakin...... ilman että kuski.... "näköjään näkee mitään", puhumattakaan että vintille syttyisi valo.
Nuo sileiksi.... kyllä.... sileiksi kiillottuneet rännit mielletään takaraivossa VAARALLISIKSI TAI ONGELMALLISIKSI
vasta siinä kohtaa kun mopossa jalkatapit raapii reunoja.... tai pimpatussa turbiiniautossa lähtee
maalit helmoista :D.

Aina sattuu ja tapahtuu.
Jos tekee paljon, sattuu ja tapahtuu paljon.

Jos ei juuri edes yritä funtsailla avoimin mielin.... miksi tapahtui.... tapahtuu liian usein liian paljon.
"Saamapuolella" tuo ei tietenkään haittaa.... jos hyvästä on kyse :;):

Jos nyt kuitenki pysytään mopoilussa ja eitoivotuissa asioissa.....

Tuntuma, tuntuma ja tuntuma.....
Kokeilu, kokeilu ja kokeilu.... (varovasti ja vähän kerrallaan)
Asioiden HUOMIOINTI.... ja ei sekään haittaa välillä tuumailla miten ja miksi.

Kilometrien myötä ei välttämättä kerry paljoa muuta kuin kilometrejä.....
ellei ole yhtään ymmärrystä tai halua hoohoilla mitä kaikkea niiden kertyessä tapahtuu ja MIKSI!!!

Kun tuo ratailu on nyt niin tapetilla ja pop, on tuohon erittäin hyvään ja hienoon asiaan liitettävä
pari varoituksen sanaa.... jotka liittyvät yllättäen "suoritusalustaan" :thumbup:

Myrsky on aina myrsky.... mutta ihan eri tavoin ollaan kusessa riippuen siitä, ollaanko
vesilasissa vai ulapalla :;):.

.....Saitteko? :;):

jaulis sanoi:
Eikö edes vähän voitas... :grin:

No.... mahdollisesti ei mahdotonta.... ja hyvää kannattaa aina odottaa :grin:.
(näillä kilsoilla ei kannata enää polttaa paukkuja yllyttämiseen, menee vaan harakoille :;):)

Bone sanoi:
No.... mahdollisesti ei mahdotonta.... ja hyvää kannattaa aina odottaa :grin:.
(näillä kilsoilla ei kannata enää polttaa paukkuja yllyttämiseen, menee vaan harakoille :;):)

Säästä paukut, ei tarvi yllyttää.

Sitä paitsi selkä on paskana ja odottaa puukotusta, joten opioidien määrä on veressä aika optimaalinen sille että yhteinen kieli löytyy helposti... :thumbup:

jaulis sanoi:
Säästä paukut, ei tarvi yllyttää.

Sitä paitsi selkä on paskana ja odottaa puukotusta, joten opioidien määrä on veressä aika optimaalinen sille että yhteinen kieli löytyy helposti... :thumbup:

Kai sulla on siellä purkki jarrunestettä käsillä? .... jos lähtee ihan vallattomasti piirteleen :grin:.

Bone sanoi:
Kai sulla on siellä purkki jarrunestettä käsillä? .... jos lähtee ihan vallattomasti piirteleen :grin:.

Tottakai on ja jäänestot on jo tankissa.

Ps. Jos tulee tilanteita niin näpäytän heti etusen alta eikä tarvi arpoa että oliko liikaa nestettä jarrusäiliössä vai mihin tuli vika.

jlik sanoi:
Kyllä sen mopon saa absillakin kaatumaan; näin kävi mulle kun mopo oli ollu alla vasta 3 päivää ja kavereiden kanssa harjoiteltiin mm. jarrutuksia yhdellä parkkiksella... - ...mopo oli jo pysähtynyt, stonga saattoi olla hieman vinossa ja sitten se mopo vain lähti kaatumaan.
Tassa kaadossa ei ABSlla ole osaa eika arpaa. Ei ne esta paikaltaan kaatumista. Jos estaisi niin ABS biken voisi pysakoida ilman side standia kunhan jattaa virrat paalle etta ABS toimii.

GoSpel sanoi:
Tassa kaadossa ei ABSlla ole osaa eika arpaa. Ei ne esta paikaltaan kaatumista. Jos estaisi niin ABS biken voisi pysakoida ilman side standia kunhan jattaa virrat paalle etta ABS toimii.

Joo, näin se on. Mutta pitää ajatella sitä kokonaistilannetta. Vauhtia oli mulla sen verran paljon että absit oli toiminnassa (näkyi selvästi takarenkaasta). Jos ei olis ollut abseja niin varmasti olis ollu ainakin etunen lukossa ja sit olis todennäköisesti tullu se kaato. Mun pointti on se että oli lähinnä se, että jos aarralla olis ollu absit niin todennäköisesti ei olis tullu tuota kaatoa.

Bone sanoi:
Jätetään nyt tuo ydinkysymys rauhaan.... ettei tartte alkaa jauliksen kans jauhaan:p.

Hmm.... Puristit rauhallisesti etujarrua sateen kastelemalla suoralla tiellä Kehien välillä ?

Käsillä oli siis viimeisen päälle "muutama muuttuja" joista olen tuolla aiemmin muissa yhteyksissa
suorastaan "paasannut".

Ajoradan pinta.

Noilla huudeilla aika pitkälle normitilanne.... eli ajourat enemmän tai vähemmän "koverat" ja pidoltaan
samaa luokkaa kuin kylppärin mosaiikkilattia..... VARSINKIN MÄRKÄNÄ!!!
Olipa tie kuinka "suora" tahansa" ja ajat kuinka suoraan tahansa..... ajat kourussa..... varsin usein ajattelematta asiaa enempää.
Jos et aja tarkalleen sen pohjalla, ajat jommalla kummalla reunalla, helvetin lipakalla pinnalla......

Kuivalla taas nuo muut kohdat järsii kumia rotan lailla, mutta märällä niillä on aivan eri mittakaavassa pitoa.

Noihin ajourien ulkopuolisiin kohtiin.... jotka siis todellisuudessa ovat paljon "karheammat", kerääntyy
suuret määrät hienojakoista "likaa".... joka "ihan yllättäen":thumbup:, huuhtoutuu/valuu jo pienelläkin
sateella/vesimäärällä niille "kynnenpintaisiksi" kuluneille ajourien kiville.... "TAPETTILIISTERIKSI" !!!!!
Vaikka sade olisi loppunut jo aikoja sitten, urien pohjalla on pitkään sitä "velliä", jota kotiloiden
renkaat "huljauttelevat" takaisin ylös "rännien reunoille".

Alkaako asia ja "ongelma" hahmottua? (ihan yleisellä taholla, tämä ei ole Aarra sinulle henk.koht)

Aivan, ei tarvitse useinkaan tarjota etujarrua "ajatusta tiukemmin", kun hankkii itselleen ohjelmaa!!!

Se miksi tästä tulee aina uudelleen jauhettua, johtuu siitä, että tuolla näkee jatkuvasti
mieleenpainuvia suorituksia (onneksi enimmäkseen kuitenkin läheltäpiti-tilanteita), niin mopoilla kuin
kotiloillakin...... ilman että kuski.... "näköjään näkee mitään", puhumattakaan että vintille syttyisi valo.
Nuo sileiksi.... kyllä.... sileiksi kiillottuneet rännit mielletään takaraivossa VAARALLISIKSI TAI ONGELMALLISIKSI
vasta siinä kohtaa kun mopossa jalkatapit raapii reunoja.... tai pimpatussa turbiiniautossa lähtee
maalit helmoista :D.

.....Saitteko? :;):

Tämä Bonen teksti oli mullekin varsin ajankohtainen kun eilen aamupäivällä ajelin kehä kakkosta ja pohjoispäässä alkoi satamaan aika rankasti. Olihan tää paikallinen monsuuni tiedossa mutta kätköily kesti ennakoitua kauemmin joten en ehtiny ajoissa kotiin. Vettä tuli sen verran paljon että noille ajourille alkoi kerääntyä vettä ja yritin sitten kieli keskellä suuta ajella kaistan keskellä elikä rännien välissä. Jossakin vaiheessa oli sitten poistuttava kehätieltä ja vähän jänskätti että miten tuo vettä täynnä ollu ajoura oikein kannattais ylittää jottei tulis lippoja. Elikä mikäs on se paras taktiikka ylittää vettä täynnä oleva ura? Kannattaako vetää loivasti yli vai tiukempi käännös ja sitten yli (näin tulee oltua lyhyemmän aikaa tuossa urassa)?

PoS sanoi:
Keulien. (oikeasti)

Tiedän että sä osaat keulia mutta mulla ei oo siitä kokemusta joten on parasta mennä etunen asfaltilla kiinni. Mikäs on paras taktiikka, loivasti (jolloin renkaat pidemmän matkaa urassa) vai jyrkästi? Oletetaan vielä että vauhtia vaikka tuo kehä II:n tikkari 80.

jlik sanoi:
Tiedän että sä osaat keulia mutta mulla ei oo siitä kokemusta joten on parasta mennä etunen asfaltilla kiinni. Mikäs on paras taktiikka, loivasti (jolloin renkaat pidemmän matkaa urassa) vai jyrkästi? Oletetaan vielä että vauhtia vaikka tuo kehä II:n tikkari 80.

Oletetaan mielummin niin, että jos sitä vettä on tosiaan niin paljon, että joutuu miettimään miten sen ylittäisi, niin tiputat nopeutta tuosta tikkarilukemasta suosiolla alaspäin. Sen jälkeen ei pitäisi enää olla kauheasti väliä sillä vesistön ylittämistyylillä, IMHO.

Jos ei nopeutta kärsi pudottaa, niin en silti näe mitään petollista kummassakaan tavassa. Jos ajat loivasti kaartaen, eli pitempi aika urassa, niin siinä voi joutua vesiliirtoon. Siinä tapauksessa ei pitäisi kuitenkaan olla mitään hälyttävää, koska hölläät vain kaasua ja annat mennä sinne, minne olit alunperinkin menossa, eli suoraan. Ennen pitkää olet poissa urasta.

Jos taas käännät jyrkästi siitä uran poikki... ehkä jos sitä vettä on tarpeeksi, niin se voi vähän töksäyttää pyörää ja siitä voi seurata jotain ikävää, mutta silloin saa vettä ja myös nopeutta olla tosiaan aika paljon.

Ja jos ei niitä jarruja käytä kummassakaan tyylissä, niin hyvin todennäköisesti ura ylittyy ihan turvallisesti.

Omassa pyörässäni on ABSit ja aika surutta voi jarrutella missä vain ja millä kelillä tahansa (ajan kyllä muutenkin kiltisti).

Back