• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Pyörä ei kaadu etunen lukossa

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja exhaust
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Olikohan mullakin muuten niin että eka jarrutus tais olla liian pienestä vauhdista.. Tokalla tais kans olla vähä reilummin :)

Ei se mihinkään kaadu, jos ei ole tarvetta kääntyillä. Ei kaadu, vaikka laittaisi eturenkaan tilalle suksen.
Vastaava tilanne on takarenkaan osalta silloin, jos rengas sutii kiihdytyksen aikana. Kaarteessa voi lähteä alta, suoralla ei niin helposti. Ja mitä pidempi swingi, sitä helpompaa tuo on. Jos siis haluaa kokeilla eturenkaan lukkiutumista pidemmilllä matkoilla, niin pitkäkeulainen pyörä on kova sana.

vetomies sanoi:
Ei se mihinkään kaadu, jos ei ole tarvetta kääntyillä. Ei kaadu, vaikka laittaisi eturenkaan tilalle suksen.
Vastaava tilanne on takarenkaan osalta silloin, jos rengas sutii kiihdytyksen aikana. Kaarteessa voi lähteä alta, suoralla ei niin helposti. Ja mitä pidempi swingi, sitä helpompaa tuo on. Jos siis haluaa kokeilla eturenkaan lukkiutumista pidemmilllä matkoilla, niin pitkäkeulainen pyörä on kova sana.

Päräytä Honda tulille ja mee tekemään mallisuoritus ja pyydä joku kaverisi kuvaamaan.

Suksi etusen paikalle ei ole ollenkaan huono esimerkki siitä, mistä perimmältään
kuitenkin on kyse.

Kitkan määrä ja sen vaihtelevuus kosketuspinnassa toki muuttaa olennaisesti
suorituksen vaikeuskerrointa.

Joskus testailin etujarrua kakkosella kaasutellen ja sitten mentiinkin yhtäkkiä melkoinen matka etunen lukossa ja vauhti kiihtyen :) En kokeillut toiste.

Tuossa syyskuussa, kun kortin ajoin, niin eräällä käsittelyharjoituskerralla, kun harjoiteltiin 50 km/h äkkijarrutusta vedin etujarrun vahingossa lukkoon ja takapyörä nousi puoli metriä ilmaan. No ei kaatunut pyörä, pysähtyi vaan äkisti. Kysyin opettajalta, että saako kokeessa takapyörä nousta, niin sanoi, että saa kyllä eikä mene hylkyyn sen takia.

Tähän aikaan vuodesta etunen lukossa siellä enimmäkseen mennään, idolini CaptCrashIdaho uudessa videossa demonstroi:

SuperSport sanoi:
Tuossa syyskuussa, kun kortin ajoin, niin eräällä käsittelyharjoituskerralla, kun harjoiteltiin 50 km/h äkkijarrutusta vedin etujarrun vahingossa lukkoon ja takapyörä nousi puoli metriä ilmaan. No ei kaatunut pyörä, pysähtyi vaan äkisti. Kysyin opettajalta, että saako kokeessa takapyörä nousta, niin sanoi, että saa kyllä eikä mene hylkyyn sen takia.

Ihan pari juttua. Vedit lukkoon, et kaatunut. Hmm. Ja mikä oli pyörä? Absilla tai ei?
Ajattelin vaan että menisi lukossa pito pois joka suuntaan(=fysiikan lait) ja taas jos sattuu tulemaan 'sopivan' tehokas jarru niin nousee takanen.
Ja tehokkaassa jarrutuksessa ei pitäisi (kaksi pyöräisellä) mennä etusen lukkoon.
Niin ja harjoittelit 'äkkijarrutusta'? Meillä taitaa olla eri nimellä kun ei ole tullut koskaan tehtyä?
Tosin voi olla eri ops käytössä.

Ps. Ei näköjään F1 laite myöskään jarruta kaikkein parhaiten etuset lukossa. Katsoin vasta tänään kisan.
Eikä normi kotilokaan suostu kääntymään etuset lukossa? Ei ainakaan minun laitteet...
Ei ole tosin minun laitteet ole pysyneet aina pystyssäkään. Ei neli- eikä kaksi pyöräiset :no:

Ja se kyllä on siis tod. näk. kuskin syytä se. Tai siis aivan varmasti on, sen tunnustan.

Ps2.Kuinkahan paljon kumit savustaa kun ne luistaa n. 10%? Enempi vai vähempi kuin Kimin'paskassa' lähdössä?

Muoks. Tuohon sopivaan luiston määrään taitaa vaikuttaa useat asiat? Varmaan tuo 10% on lähellä, noin yleensä, asfaltilla...
Ja kaikki minun kuljettamat kaatuneet nelipyöräiset ovat karanneet horisonttiin hiekalla/lumella.
No se oli silloin se:;): Ei puolisoa, ei lapsia. Vain aikaa ja hiukan(enemmän)rahaa harrastaa!

Aamies sanoi:
Ei näköjään F1 laite myöskään jarruta kaikkein parhaiten etuset lukossa. Katsoin vasta tänään kisan.
.

Sellanen n. 10% luistoa niin saadaan paras hidastuvuus/kiihtyvyys. Tarkka arvo sitten vaihtelee renkaan rungon ja kumiseoksen mukaan, mutta noilla huitteilla se on.

Omakohtaisen kokemuksen mukaan kyllä kaatuu, 11-vuotiaana kun "lainasin" (luvatta tietenkin) talvella isoveljen mopoa aina kun sen silmä vältti niin muutaman kerran kokeilleena voin kertoa että nurin meni pidemmissä vedoissa.
Sen verran meni umpiluuhun ettei ole tullut mieleen tuota moottoripyörällä kokeilla.

SuperSport sanoi:

Minulla tuli käsittelykokeen ainoa virhemaininta tuosta, että takarengas oli noussut jarrutuksessa ilmaan. Itse en sitä edes huomannut, joten parista sentistä oli varmaan kyse.

Banned sanoi:
Minulla tuli käsittelykokeen ainoa virhemaininta tuosta, että takarengas oli noussut jarrutuksessa ilmaan. Itse en sitä edes huomannut, joten parista sentistä oli varmaan kyse.

Tuo muuttui pari vuotta takaperin. Aiemmin pyörää ei saanut käsittelykokeessa pysäyttää tehokkaasti, mutta nykyisin se sentään jo sallitaan.

Onhan tuotakin tullut kokeiltua, kiitos erään pakettiauton ratissa olleen naisen. Kääntyi kaupan pihasta eteen, toki tsellänikin hiukan ehkä vaikeasti ennakoitava lähestymisnopeus. Lopulta ollessani metrin auton takaoven paremmalla puolella ja pakettiauton saavutettua saman nopeuden johon itse olin saanut jarrutettua, tajusin että tuossa olu menty reilusta satasesta reilusti alle sataseen etunen lukossa. Mitään kammoa tuosta ei jäänyt, sen verran aikanaan kikkaillut mopolla hiekalla. Seuraavalal ohikulkukerralla tuli vilkaistua jäljet ja olihan siinä suht reilun mittanen jälki asfaltissa.

Vähän aihetta sivuten (takanen lukossa). Saa kivoja jälkiä asfalttiin, tämä kuulemma tennarilla.:blink:

Koko tarina: http://www.xjrider.com/viewtopic.php?f=12&t=5435
Olemattomilla varusteilla sitä ajetaan muuallakin...

Snakeskid.jpg

Jatkanpas minäkin tätä keskustelua.

Useiden kertojentarkoituksellisesta kokeilusta ja kokemuksesta olen sitä mieltä, että ei se etusen lukitseminen pyörää kaada, kunhan muutamia seikkoja toteutuu. Kuten pyörä pystyssä, voi jatkaa suoraa linjaa ja ajoalusta suht tasainen jne.

Mutta viikolla 9 suorittamani ajelun perusteella tiedän nyt myös yhden seikan lisää joka johtaa etusen lukkiinnuttua aika vääjäämättömään kaatumiseen. Riittävästi vauhtia + etunen on ja pysyy lukossa vaikka teet mitä. Ennen pitkää (joitain sekunnin osia) jälkeen pyörä vain vääjäämättä kallistui, ja sitten meni nurin.

Back