• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Pyörä ei kaadu etunen lukossa

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja exhaust
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Aika paljon tekee tossa etupää töitä absien nyökyttämänä. Ei liene hyvä jos on epätasaa jarrupaikassa..?

Aika paljon tekee tossa etupää töitä absien nyökyttämänä. Ei liene hyvä jos on epätasaa jarrupaikassa..?
Taitaa noi nykyset systeemit olla toiminnaltaan huomattavasti kehittyneempiä kuin tuo videon versio aiheesta. Esim. Bemarin race-ABS tuskin paljon aiheuttaa alustan nyökkimistä.
Kertokaas joku sitten, että miksi porukka sitten repii ne race-abs:t pois bemareista ja ajavat kilpaa?

Eroa ehkä siinä että huippukuskit joilta taitoa löytyy ja se että silloin taistellaan sadasosasekunneista.

Tavalliselle tallaajalle ei hyötyä ehkä synny ollenkaan vaan päinvastoin. Sensijaan nakkikioski efekti paranee ja luulo kovemmista nopeuksista ja tehokkaimmista jarruista kun ottaa ABS:it pois kun prootkin niin tekee.
wink.gif

Taitaa noi nykyset systeemit olla toiminnaltaan huomattavasti kehittyneempiä kuin tuo videon versio aiheesta. Esim. Bemarin race-ABS tuskin paljon aiheuttaa alustan nyökkimistä.
Kertokaas joku sitten, että miksi porukka sitten repii ne race-abs:t pois bemareista ja ajavat kilpaa?
Mistään en mitään tiedä, mutta olen ymmärtänyt että isot pojat jarruttavat etusellakin mutkaan mennessä aivan luiston rajoille jolloin etunen liukuu, mutta pyörii. Tässä vaiheessa abs väliintulo ei varmaankaan ole toivottua, jos kuski hallitsee hommansa. Myös perän saaminen sladiin mutkan sisäänmenossa menee myös hieman hankalammaksi jos takajarrun käyttö ei ole täysin kuskin päätettävissä.

Meillä tavallisilla kuolevaisilla race-absista tuskin on mitään haittaa, sillä harvalla riittää kädet ja jalat samoihin suorituksiin kuin esim SM-kuskeilla. Menihän eräs repslol honda aika lujaa YCC-kisoissa tänä kesänä combined-ABS systeemi toiminnassa... sadekelillä tuosta olisi todennäköisesti meille aika paljon hyötyäkin, sillä se antaisi henkisesti tukea jarrutuksiia vaikka samaan kykenisi ilmankin.

Tossa ois nyt sitte jarruttelua etunen lukossa. Eiköhän se puoltoista sekuntia täyty. Asfaltilla ei ihan noin pitkiä siivuja tullu, mutta vauhtikin oli hitaampi, joten ajallisesti aika lähelle tuota parhaimmillaan pääsin. Soralla homma on kyllä helpompaa, johtunee juuri siitä, että rengas kaivaa itselleen pienen uran, mistä tulee himppanen sivuttaispitoa.

-> youtube <-

Mistään en mitään tiedä, mutta olen ymmärtänyt että isot pojat jarruttavat etusellakin mutkaan mennessä aivan luiston rajoille jolloin etunen liukuu, mutta pyörii.
tuosta luistosta tuli mieleen... kuskista tuntuva lukkojarrutus ei aina ole ihan sellainen kuitenkaan.
Tuli aikanaan koettua Motoparkissa shikaanin jarrussa "lukkujarrutus" eli piirtelin vajaa 10m mustaa eturenkaalla. Luulin itse että koko matka mentiin etunen lukossa kun kävin sitä jälkeä katselemassa. Siinä radan varressa sattui olemaan silminnäkijä joka kertoi, että ei se eturengas ollut lukossa missään vaiheessa vaikka se luistikin ja piirsi mustaa...

Kylläpä trendi taitaa olla että kaikki kärkimiehet jätti ABSit paikalleen, ja ajoi ainakin puolihulluissa ja märissä oloissa ne päällä. Tuoreemmat kuskit joilla ei ole vanhoja tapoja, ajoivat osan kuivan kelin kisoistakin ABSien kera.

Etenkin nyt kun softia on saanut päivitettyinä liimakumien pidon huomioiviksi. Muun muassa yksi Korpiaho niminen tuntemattomuus kertoi kaatuneensa Jurvan kisan kun ko systeemiin tuli vika...

Itse ajan ilman, pari kertaa on unohtunut päälle ja linja valuu metrin leveeksi, sen enempää en turistitasolla huomaa edes tehtaan isoilla marginaaleilla olevan ABSin haittaavan jarrutusta. Mitään nykimistä ei tunnu. Toikin olis varmaan ajotyylillä kompensoitavissa kääntäs vaan myöhemmin ja pitäis kovempaa jarrua syvemmälle. Mutku ei vaan osaa/ole opetellut. Viidakkorummun sanoessa että Nteceillä _ei voi ajaa_ tehtaan ohjelmilla, vaan pitäs olla päivitetyt.

Luistonestoa en aluksi pitänyt, sittemmin kokeillut ilman ja kanssa, mitään eroa en huomaa ennenkuin rengas on täysin repeytynyt. Vasta sitten luistoneston huomaa, ja linja alkaa valumaan leveeksi kun ei anna voimaa kallellaan sutivalle takikselle. Ja noiden perässä ajaneena, ihan samalla tavalla Bemmi piirtää mustaa lakua ulostulossa kuin ilman olevatkin.

Tossa ois nyt sitte jarruttelua etunen lukossa. Eiköhän se puoltoista sekuntia täyty. Asfaltilla ei ihan noin pitkiä siivuja tullu, mutta vauhtikin oli hitaampi, joten ajallisesti aika lähelle tuota parhaimmillaan pääsin. Soralla homma on kyllä helpompaa, johtunee juuri siitä, että rengas kaivaa itselleen pienen uran, mistä tulee himppanen sivuttaispitoa.

-> youtube <-
Juu, trialipyörällä onnistuu varmasti helpoiten. Nyt vaan toistat ihan millä vaan katumopolla. Ollaan sitten takaisin thriidin aloituksen kaltaisessa tilanteessa.

-> youtube <-
Juu, trialipyörällä onnistuu varmasti helpoiten. Nyt vaan toistat ihan millä vaan katumopolla. Ollaan sitten takaisin thriidin aloituksen kaltaisessa tilanteessa.
Omien kokemusten mukaan toi ei oo sen vaikeempi muillakaan mopoilla.

Mulla nyt vaan ei satu olemaan muita mopoja, niin en voinu ottaa videoo muilla ku tolla. Enskapyörällä toi on vielä helpompaa ku tolla, ja veikkaisin et jollain kustomilla vielä helpompaa ku paino on luonnostaan takana. Mut oon mä tota kyykyllä ja nakullaki tehny ja ihan samalta tuntuu, paitti ettei tarvi pyllistellä.

Etkö vois nyt vaan uskoa kun mä sanon... vai pitääkö mun nyt oikeesti lainata katumopo vielä jostain? ...kele ku mitää ei uskota.
biggrin.gif

samaahan sitä on tullu jo polkupyörällä kersana hommattua,vehjes ku vehjes,tasapainoilusta se kiinni on ei muusta.

Siinä vielä jarrutus soralla, eli ilman kaasua. Eli vähä enemmän painoa eturenkaalla:

-> Youtube <-

Ei edelleenkään katumopolla, mutta silti.
Yritin tuosta saada stillillä selville kuinka kauan se oli lukossa jarrutuksessa. Jotain 0,2sekkaa arvioisin. Mutta marginaali virheestä on suuri kun en vain tarkasti näe missä kohtaa menee lukkoon ja kauanko aikaa kuluu.

Ollaan taas tapamme mukaan eksytty kauas aiheesta.

PS. Laita potta päähän, menee muuten omaan piikkiin jos sattuis haveri käymään. sattuu olemaan lakisääteinen suljetullakin alueella ainakin vakuutuksien edessä.

Siinä vielä jarrutus soralla, eli ilman kaasua. Eli vähä enemmän painoa eturenkaalla:

-> Youtube <-

Ei edelleenkään katumopolla, mutta silti.
Yritin tuosta saada stillillä selville kuinka kauan se oli lukossa jarrutuksessa. Jotain 0,2sekkaa arvioisin. Mutta marginaali virheestä on suuri kun en vain tarkasti näe missä kohtaa menee lukkoon ja kauanko aikaa kuluu.

Ollaan taas tapamme mukaan eksytty kauas aiheesta.

PS. Laita potta päähän, menee muuten omaan piikkiin jos sattuis haveri käymään. sattuu olemaan lakisääteinen suljetullakin alueella ainakin vakuutuksien edessä.
Kyllä se lukossa on koko sen ajan kun eturenkaan ääni kuuluu, raakasti arvioiden sekunnin. Viimesen 20 senttiä rengas taas pyörii, jotta sain tasapainon takasin. Mulla on jopa teipit vanteessa, mutta ei ne tossa ikävä kyllä näy.

Ja mitä alkuperäiseen aiheeseen tulee, niin lukaisin tuon ekan postauksen uudelleen ja mun mielestä ollaan erittäin hyvin aiheen keskiössä; Ei se pyörä kaadu, vaikka eturengas on hetkisen aikaa lukossa. Tässähän se on nyt todistettu.

Ja mitä alkuperäiseen aiheeseen tulee, niin lukaisin tuon ekan postauksen uudelleen ja mun mielestä ollaan erittäin hyvin aiheen keskiössä; Ei se pyörä kaadu, vaikka eturengas on hetkisen aikaa lukossa. Tässähän se on nyt todistettu.
Homma on paria kertaluokkaa helpompaa pyörällä, jossa eturenkaalla on vähemmän painoa, esim pitkäkeulaisella customilla.

PS jos homma pelottaa, niin aina voi käydä kurkkaamassa, että joko se etunen on oikeasti lukossa vai vieläkö voi puristaa lisää:

Jootube

Joskus kippasin pikku-customin risteyksessä. Huolimaton jarrutus yövuoron jälkeen risteykseen tullessa ja kun kallistin pyörää käännökseen, olinkin asfaltilla istuallani. Ei hajuakaan mitä tapahtui. En keksi muuta syytä kuin että pyörä kallellaan käytin etusen lukossa.

Sitten paljon myöhemmin ajoharjoittelussa vedin K1200RS ABS-bemarilla täysjarrutuksen. Tak-tak-tak ja pyörä pysähtyi todella nopeasti. Uskallan väittää että ilman ABS:ää olisin ollut konttaamassa jälleen. 50-0 kmh "niin kovaa kuin kahvaa jaksaa puristaa" ja suurimman osan tuosta matkasta hakkasi ABS. Ajokouluttaja sanoi että olipa pomppiva jarrutus..

Nykypyörässä on ihan paskat jarrut, en tiedä saako sitä eturengasta edes lukkoon joten ennakointi, ennakointi ja ennakointi.

Homma on paria kertaluokkaa helpompaa pyörällä, jossa eturenkaalla on vähemmän painoa, esim pitkäkeulaisella customilla.

[/URL]
Olen usein miettinyt miten etusen lukkojarrutuksessa pystyssä pitävä vaikutus jyvittyy painonjaukaman ja takavanne/rengas yhdistelmän suuremman hyrrävoiman kesken.

-> youtube <-
Siittä puuttuu vielä kallistus ja endo
wink.gif

Kun tää keskustelu meni taas täysin maalaisjärjen ja käytännön ulkopuolelle niin väliäkös sillä, vaikka pyörä kaatuisikin, kun sen voi sitten nostaa polvella ylös.

Lisää Skeidaa

Back