Tulipa hyvä vääntö tässähän taas ilmeisesti oppii jotain.
... Järkevintä ylipäätään alustan saloihin perehtymiseen olisi lähteä tehtaan perusasetuksista ja kokeilla jokaista säätöä ERIKSEEN ääripään asetuksilla päästäkseen edes vähän kärryille miten mikäkin säätö vaikuttaa.
Hep, minä olen tehnyt juuri näin!
Sen pohjalta on kehittynyt jopa suht. nopea vakioitu "metodi" ja työjärjestys jolla saan homman tehtyä aika sukkelasti ilman arpomista mitä on tapahtumassa.
Tämä tarkoittaa tietysti hyvinkin parin ratapäivän uhraamista ja voisin veikata että harva Suomessakaan rataa tahkoava harrastelija tämän on tehnyt.
Hep! joo monta päivää tai no koko kesä meni! Ykskään päivä ei mennyt hukkaan ja ensi kesänä menee vain muutama päivä ja setti renkaita JOS vaihdan dunloppia alle, koska siitä ei ole mitään kokemusta niin "tietämälläkin" mitä tulis tehdä menee vähintään yksi setti ruvelle rengaspaineita tms. etsiessä, KUN alusta on muuten kunnossa ja kuskin painolle säädetty.
Tämän kaiken jälkeen sitten, jos joku käsitys hommassa on saatu aikaiseksi, voi sitten lähteä kokeilemaan keulan nostoa/laskua jne. Jos siis intoa ropaamiseen vielä riittää ja vauhti sitä vaatii...
Hep, näin sitten tein KUN pyörä oli vakaa ja hyvin käyttäytyvä, mitä se on ollut aina. Jossain vaihessa tuntui että se on pirun raskas ja hidas ohjatumaan mutkiin ja mutkista ulos. Kun sitä nokkaa vähän laski (mieluummin nostasin takaa, mutta se ei ole mahdollista) niin se ON helpompi jarruttaa pidemmälle sisään KUN pyörä ei vänkää pystyyn JA helpompi avata aiemmin, kun linja ei aukea leveäksi. Pyrin muutoksilla aina vain säilyttämään neutraalin ohjaustuntuman, joka ainakin mulla on muuttunut sitä mukaan kun noita hitaita mutkia olen oppinut ajamaan. Vai tarkoitatko aliohjaamisella sittenkin "puskemista" eli sitä että etunen vähän liukuu, jonka senkin voi lukea renkaasta jos näin tapahtuu. Jälleen edelliseenkin isompi vaikuttus on rengaspaineilla eli jos ne ei ole kunnossa niin on aika turha ruveta mitään muutakaan säätämään.
Jos taas aliohjaa, kannattaisi alustaan keskittymisen sijaan keskittyä ongelman todelliseen syyhyn, joka todennäköisesti virhe ajotekniikassa.
Niinkö? Anteeksi en ymmärrä?
Tarkoitatko että mutkat ajetaan vetämällä sisäkahvasta tai vastaavasti työntämällä ulkokahvaa? Voisitko kertoa lisää tässä voisi olla jokin selitys sille että mutkien ajaminen on sisäkahvan pientä punnertamista? Itselleni totesin tuolla tavalla ajamisen olevan "mahdotonta", kun on tottunut siihen että sisäkahvaa työnnetään
aina. En meinaa opetellakaan ajamaan toisen suuntaisella vastaohjauksella, koska olen sen noin päin oppinut ja ajan samalla pyörällä tieliikenteessä.
Vai meinaatko että "kaikkien" pyörät yliohjaa ts. kaatuu mutkiin. ööö - ei mulla ainakaan. Mun pärrä alkaa kippaamaan / yliohjaa vasta, kun perä on muutaman millin korkeammalla kuin vakio rengastuksella (190/50 vs. 195/55) ja etupäätä laskettu putkia nostamalla 2mm. Kyllähän se nytkin ihan rullaamalla ajettuna kaatuu, mutta jos jarrutat tai avaat kaasulla niin pyörä on mun nopeuksilla vielä aika neutraali kampeematta pystyyn eikä sitä myöskään tarvitse "pitää" pystyssä kuten 8mm nostolla kävi... ... Sen kokeen tarkoitus olikin tutkia ja löytää etupään geometrian vaikutus ohjattavuuteen eikä parantaa kierrosaikaa, ne huononikin monta sekunttia, kun koko motoriikan piti toimia päin vastoin kuin siihen saakka.
sanoi:
Osa noista argumenteista kuulostaa siltä että kun ei mitään tiedä niin mitään ei kannata tehdä eikä mitään opiskella että tietäis?
Käsitit väärin. Tarkoitus oli antaa yksi näkökulma siihen, mihin ehkä EI kannata keskittyä ENSIMMÄISEKSI kun ajo ei tunnu hyvältä. Kysymyksenä kai alunperinhän oli, että pyörä tuntuu yliohjaavan ja takarengas on vaihdettu samassa koko luokassa? Sen jälkeen alkoi tulemaan ehdotuksia geometrian muutoksiin etc. Omasta mielestäni on aika hölmöä lähteä tekemään ensimmäiseksi muutoksia geometriaan ja suurimmalle osalle meistä siinä ei olekaan mitään järkeä. Sinä saat toki niin tehdä, muiden kannattaa kuunnella minua
Jottet edelleen käsitä väärin tarkennetaan että olen täysin sitä mieltä, että esim. alustan salojen opettelu on erittäin kannatettavaa. Se vaan on oikeasti aika monimutkainen homma ja ensisijaisesti kannattaa se harrastajan vähäinen aika alussa tuhlata ajotekniikan opetteluun. Sitten kun ja jos vauhti kasvaa, on alustan vuoro ja kun ajotekniikka edes jollain lailla hallussa voi jotain ymmärrystä alustankin toimintaan olla. Toistan vielä, että tämä kaikki silloin kun kyseessä on painumat kohdalleen säädetty ehjä nykyaikaisen sporttisemman pyörän alusta.
sanoi:
Väittikö joku että alustaa "pitäisi" tai olisi välttämätöntä ruveta ropaamaan sen takia, että pääsisi kovempaa? Olisko sitä syytä säätää JOS se käyttäytyy VÄÄRIN esim. rengastusmuutosten takia tai jonkin muun syyn vuoksi, kuten tässä epäiltiin.
Ei väittänyt mutta en usko, että sporttirenkaasta samassa kokoluokassa vaihto toiseen saa alustan käyttäytymään VÄÄRIN, tuossa kiteytyy meidän näkemyseromme. Ja tarkoitan käyttäytymään väärin siinä määrin, että geometrian muutoksiin on syytä ainakaan tässä threadissa oletetuilla vauhdeilla.
sanoi:
<disclaimer>Tällä EI ole tarkoitus aloittaa kenekään liekitystä ts. fleimaamista, kuhan kerroin miten itse teen asioita ja olen todennut hyväksi koska tarkoituksenani ON opiskella tämä homma kokonaisuutena kun siihen on ryhdytty - Kukin tulkoon uskollaan autuaaksi... mä jatkan harjotuksia kuten tähänkin saakka.</disclaimer>
Jep, tämä olikin tärkeä lisäys, mutten jaksa enää muuttaa noita aikaisempia naputteluja
Eli toimii varmasti sulla jos ajat hidasta teknisesti suht virheetöntä ajoa, mutta suurimman osan kannattaa toimia toisin. Ja syy on yksinkertaisesti se, että virheitä täynnä olevasta ajosta on aika hankala löytää selkeästi alustasta johtuvat ongelmat. Kyllähän persekin edellä puuhun pääsee ja jotkut harvat jopa nopeasti ja sujuvasti, useimpien muiden meistä kannattaa keskittyä oleelliseen
Yleensä käsitän vähän väärin asioita tai asiaan tulokulma on vain väärä.
Samaa mieltä ollaan aika tarkalleen. Parhaat väännöt syntyy juuri silloin.
ENSIMMÄISEKSI minä suositten avaamaan manuaalin ja
säätämään alustan vakioksi ja ajamaan sillä. Useampi tuhat kilsaa on hyvä määrä / viikko tms. 6000km/kuukausi kuten minä tein..
Sitten mä heräsin ja rupesin säätämään, koska rupes ihmetyttämään, että ei tää kai ny ihan näin täryjyrä tarvii olla.
Tarkennettakoon että en ole saanut alustaa käyttäytymään väärin vaikka alla on ollut Conti, Pirellin ja Mezelerin DOTtia, isompi vaikutus on sillä että kussakin kumissa ON eri lämminpaine millä ne toimii parhaiten (hyvin ne toimii melkein millä paineilla tahansa, mutta kuluvat reilusti väärillä). Noiden renkaiden profiilin ero on niin mitättömän pieni, ettei sitä kannata ruveta korjaamaan vaikka sen havaitseekin, enemmän niissä on eroa siinä miten kova runko tms. minkälainen muodon muutos niissä ajettaessa on ja SE on syy mikä aiheuttaa ohjauksen toiminnassa muutoksia, jotka sekään ei välttämättä haittaa mitenkään, mutta senkin
voi halutessaan koettaa neutraloida.
En mä aja "hitaasti"! Ajan mun omaa nopeeta!
Lisäksi tiedän miten ja
missä mun pitää tulla ja tulen hitaasta vähemmän hitaaksi - ja
tiedän varmasti se ei ole alustasta kiinni.
Olen tässä nyt pari kesää rakennellut perustoja kuntoon, että voisin ikinä kuvitella edes ajavani kovaa. En ole varma onko se koskaan mahdollista koska myös kehitys ON hidasta. Puutteita mm. motoriikan, osaamisen, perus tietämyksen lisäksi lähinnä keskinopeisiin mutkiin liittyvien "pelkotilojen" takia. En tiedä edes miten niitä tulis käsitellä saatika miten pitäs säätää ettei turhaan tarviis niihin jarrutella. ...
Enkä seuraava antaa jonkinlaista perspektiiviä siihen miten suhtaudun tähänkin homaan.
Voi nimittäin olla, että olen rata-mopoilun suhteen sunnuntai-ajelijoiden joukossa poikkeus, sillä sitä olen sunnuntai hiihtäjienkin. Vapaalaskijana ja skimbamaikkana (omataitokin lähes kouluttaja tasoa ja radalla sukset jalassa lähes yhtä nopea kuin 20v nuoremmat kisataustalla olevat vastaavat) tiedän miten ao. liikunta suoritetta kehitetään ja hallitaan sekä miten kalusto vaikuttaa missäkin olosuhteissa suoritukseen ja miten siitä tehdään niin turvallista kuin se vain voi olla varautumalla ja harjoittelemalla mm. vyörypelastusta. -- vähän samalla tavalla suhtaudun mopolla radan kiertämiseen. Ei
kannata mennä vetämään ellei usko ja tee kaikkensa, että se on turvallista ja edes osapuilleen tiedä mitä on tekemässä.
ps. Kierrosaikojen ajamiseen koetan löytää vinkkejä lähinnä muiden videoilta ja ajolinjoista etc. enkä pyörästä.
Laskutaitoa on jo vuosia hiottu videoimalla ja opiskelemalla muiden ajolinjoja ja käymällä leirityksillä ja kursseilla samoilla metodeilla koetan oppia rataa ajamaan.
Mut kukin tyylillään mulla on tällänen aika perusteellinen systeemi.
/z