Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Eikös proffa käyttänyt termiä "syyllistyy törkeään liikenneturvallisuuden vaarantamiseen" ? Tuohan on lain käyttämä termistö, ei proffan oma arvomaailma.Ensimmäisenä nyt ainakin tekis mieli selvittää mikä on arvon professorin milestä kaahamista. Onko se 110km/h satasen alueella vai 200km/h 40km/h alueella? Jälkimmäisessä tapauksessa ajoneuvon väliaikainen takavarikko voisi olla jopa kohdallaan. Ensimmäisessä vaihtoehdossa taas on kyse enemmän vaan sujuvasta liikenteestä.
Joo, ymmärrän pointtisi, mutta tällä perusteella pitäisi kieltää alkoholi, tupakka, festarit, veneily, uiminen, yksityisten lentoharrastus, lomamatkat ulkomaille, yms. Kysymys kuuluukin että mihin raja vedetään? Se joka väittää että moottoripyörällä suistumisonnettomuuksissa kuolleet/ylinopeutta kaahanneet on se kohde josta sairaskuluja saataisiin vähennettyä tehokkaimmin ei ole ihan ajantasalla ajatustensa kanssa.Itse olen aina ihmetellyt näitä "eihän se 150@80 tyhjällä tiellä ketään vaaranna" -ajattelijoita. Faktahan nyt kuitenkin on että tällöin vaarantaa vähintään yhden ihmishengen, omansa. Sitä ei koskaan tiedä mitä siellä seuraavan mutkan takana on, hiekkaa, suuri kolo pinnoitteessa, satoja kiloja lihaa, vaiko pieni muksu kolmipyörällään. Ja valtion kannalta ei ole mitään eroa sairaala-, henkilöön panostettu koulutus vs. tehdyt työpäivät, yms. kulujen suhteen onko se hoidettavana makaava vihannes kuski itse vaiko joku sivullinen. Miksi ihmeessä siis yhteyskunnan pitäis tuollaista ylinopeus-mässäilyä sallia? Lakitekstihän kun kirjoitetaan pääasiassa yhteiskunnan etua ajatellen![]()
Ko. herran ja aatoksensa suht hyvin tuntevana sanoisin että kyse on tuosta jälkimmäisestä tapauksesta. Törkeä vaarantaminen kun edellyttää noita suurempia ylityksiä.Ensimmäisenä nyt ainakin tekis mieli selvittää mikä on arvon professorin milestä kaahamista. Onko se 110km/h satasen alueella vai 200km/h 40km/h alueella? Jälkimmäisessä tapauksessa ajoneuvon väliaikainen takavarikko voisi olla jopa kohdallaan. Ensimmäisessä vaihtoehdossa taas on kyse enemmän vaan sujuvasta liikenteestä.
Kokeiltu on, ei noussut verenpaine eikä muutenkaan tuntunut juuri missään.Kokeilkaa itse, jos ette usko![]()
Menipä näköjään näin maanantai aamuna tuo kohta "törkeä liikenteen vaarantaminen" kokonaan ohi silmien ja tartuin vain tuohon keskustelussa aiemmin pyörineisiin kukkahattu vs. vetomies väittämiin. Muutenhan tämä kaveri myös jutteli ihan fiksusti tästä ajokortti iästä ja promillerajasta.Ko. herran ja aatoksensa suht hyvin tuntevana sanoisin että kyse on tuosta jälkimmäisestä tapauksesta. Törkeä vaarantaminen kun edellyttää noita suurempia ylityksiä.Ensimmäisenä nyt ainakin tekis mieli selvittää mikä on arvon professorin milestä kaahamista. Onko se 110km/h satasen alueella vai 200km/h 40km/h alueella? Jälkimmäisessä tapauksessa ajoneuvon väliaikainen takavarikko voisi olla jopa kohdallaan. Ensimmäisessä vaihtoehdossa taas on kyse enemmän vaan sujuvasta liikenteestä.
Lievempiin ylinopeusrikkomuksiin kantansa oli ainakin muutama vuosi sitten se, että kyse voi olla jopa ylikriminalisoinneista. Väikkärissään ehdotti varovasti että niiden rankaisemisesta voisi jopa luopua.
Miten määritellään liian suuri turvaväli? Liian pienen kyllä ymmärrän.koska on pitänyt jonossa liian suuren turvavälin edellä ajavaan.
Eipä taida silloin mummon hoksottimet olla kunnossa ja ei siten kuulu liikenteeseen. Mummohan on selvästi puusilmä ainesta.On tainnut proffalta mennä ohitse se tosiasia, että nykysuomessa kortti voi lähteä Pihtiputaan Micra-mummolta, joka käy Itä-Suomessa sukulaisten luona kylässä ajaen kiltisti jonossa koko matkan. Mummo ei ole tietoinen kameroista ja jarruttaa aina jonon hidastuessa vasta kameran jälkeen, koska on pitänyt jonossa liian suuren turvavälin edellä ajavaan. Tämän seurauksena paukahtaa kaaharille kolme lappua kotiin ja puolen vuoden ajokielto.
Tosin kortti voi lähteä tuossa tapauksessa ihan aiheestakin, mutta en siitä huolimatta luokittelisi mummoa kaahariksi.
Irroitit vertauksen asiayhteydestä. Kyse oli takavarikon ideologiasta ja ennaltaehkäisystä ja esimerkki siitä mitä tapahtuu jos joku ampuu toista haulikolla. Proffa ei väittänyt, että kaahaaminen on yhtä paha rikos kuin haulikolla päin toista läjäyttäminen.Ei voi olla totta: proffa vertaa toisen ampumista haulikolla törkeään liikennerikokseenKyl on lääkitys sekaisin.![]()
![]()
Olennainen ero onkin, että haulikkoa ei takavarikoida, jos ei ammu sillä toisia ihmisiä."– Takavarikko on menettämisseuraamus. Kun ihminen ampuu toista ihmistä haulikolla, niin ei oikeuslaitos jää odottamaan, että tekijä ampuu toisen kerran, vaan ottaa haulikon pois heti. Liikennerikosten osalta oikeuslaitoksella onkin tässä mielessä terävöittämisen paikka."
Itse olen huolissani siitä, että proffa puhuu poikien autojen ja moottoripyörien takavarikoinnista. Entäs tytöt, sedät ja tädit?![]()
Duodaa... Tai sitten meni pikkasen hutiJoo, ymmärrän pointtisi, mutta tällä perusteella pitäisi kieltää alkoholi, tupakka, festarit, veneily, uiminen, yksityisten lentoharrastus, lomamatkat ulkomaille, yms.
Säätää venttiilit?Mutta siis yhä se proffan pointti on vailla vastausta: Mitä ihmettä muka ajo-oikeuden menettänyt henkilö tekee ajoneuvollaankaan tuona kortin "kuivaamisen" aikana?
"Takavarikkoon" antautuminen lienee vapaaehtoista? Jos ajelee silleen sopivasti, säästää rahaa ja voipi ostaa sen oman haulikon.Kukkahatut voivat muutenkin rauhoittua, koska jo nykyäänkin ylinopeuteen syyllistyneeltä takavarikoidaan hyvän haulikon hinta.
Tuomarilla nousi verenpaine, ei mulla. Asetelma oli se, että ihan kuin olisi suurestakin rikoksesta ollut tuomiolla!Kokeiltu on, ei noussut verenpaine eikä muutenkaan tuntunut juuri missään.Kokeilkaa itse, jos ette usko![]()
sanoi:Matti Tolvanen perustelee kaaharin auton takavarikkoa erityisesti sillä, että koviin ylinopeuksiin syyllistyvä on liikenteessä monesti jopa paljon vaarallisempi kuin tavallinen rattijuoppo.
Jälleen kerran kukkahatuilla puurot ja vellit sekaisin. Asian ydin selviää jos mietit, mikä ero on sillä että tappaa itsensä verrattuna siihen, että tappaa jonkun sivullisen.Tai no niin, rattijuopot tappavat Suomessa vain muutamia tai korkeintaan muutamia kymmeniä ihmisiä vuodessa, joten ei kai rattijuoppojen rankaisemiseen kannata panostaa. Henkirikoksia sattuu joku ~150 kappaletta vuodessa, joten kannattaako tuonkaan lukeman takia ryhtyä murhamiestenkään rangaistuksia koventamaan, koska tieliikenteessäkin sentään kuoli viime vuonna 390 ihmistä. Syöpään kuolee vuodessa 10 000 ihmistä, joten siinähän sitä olisikin parantamisen varaa. Kaikkiaan Suomessa kuolee vuodessa ehkä 50 000-60 000 ihmistä, joten mitä väliä oikeastaan millään on kun ihmisiä kuolee joka tapauksessa jatkuvalla syötöllä.
Mikä siis on sellainen vuosittainen ruumislukema, mikä oikeuttaa rajaamaan kansalaisten vapautta jollain tietyllä elämänalueella?
Höpsis. Ampuma-aselaki 9.1.1998/1.Olennainen ero onkin, että haulikkoa ei takavarikoida, jos ei ammu sillä toisia ihmisiä.
Ymmärsin kyllä.Tuomarilla nousi verenpaine, ei mulla. Asetelma oli se, että ihan kuin olisi suurestakin rikoksesta ollut tuomiolla!Kokeiltu on, ei noussut verenpaine eikä muutenkaan tuntunut juuri missään.Kokeilkaa itse, jos ette usko![]()
![]()