• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

PrätkäMimmit

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja pinni
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
merlin sanoi:
Tervehdys kanssasisaret!

Nyt on tullut se vaihe eteen, ettei appiukon moto enää "riitä". Omaa pyörää olen siis kattellut ja testaillut ja Hornetin haluamakseni havainnut. Kysymys kuuluukin, että 600 vai 900? Kuinka nopeasti siinä sitten käy niin, että nälkä kasvaa syödessä eikä tunnu tehot enää riittävän kuussatkussa. Lähinnä noita ohitustilanteita aattelin. Jotenki aattelisin, et on turvallisempaa ohittaa, kun ei tarvii ottaa heti ohittamaan lähtiessä kaikkea irti koneesta.

Kertokaas omia kokemuksia.
Paljon siihen tietty vaikuttaa minkä luontone immeinen on :WAZAAP:

Kusiaisellakin kerkiää. :bye: Omassa ajossa 600:nen Hornetti, tosin vaan muutaman vuoden vanha, eli sitä ruiskullista mallia. Kaasarimallisella en ole ajellut, mutta tuskin niissä kovin suurta eroa on (?). Hyvin tuolla ainakin ohittelee, tuskin koskaan tulen koko tehoreserviä tarviimaankaan. Tehoja löytyy kyllä kierrättämällä ja matalilla kierroksilla menee oikein sievästi. Pikku pippuri. :rakastunut:

merlin sanoi:
Tervehdys kanssasisaret!

Nyt on tullut se vaihe eteen, ettei appiukon moto enää "riitä". Omaa pyörää olen siis kattellut ja testaillut ja Hornetin haluamakseni havainnut. Kysymys kuuluukin, että 600 vai 900? Kuinka nopeasti siinä sitten käy niin, että nälkä kasvaa syödessä eikä tunnu tehot enää riittävän kuussatkussa. Lähinnä noita ohitustilanteita aattelin. Jotenki aattelisin, et on turvallisempaa ohittaa, kun ei tarvii ottaa heti ohittamaan lähtiessä kaikkea irti koneesta.

Kertokaas omia kokemuksia.
Paljon siihen tietty vaikuttaa minkä luontone immeinen on :WAZAAP:

Niin ja tuli vielä mieleen, että 600:siin saa varmaan vara- ja viriosia helpommin, kun on yleisempi malli.

Aika monimutkainen yhtälö ja yhdistelmä monista asioista tuo minkä kokoinen pyörä pitäisi valita.

Kuten edellä sanottiin, kyllä niillä kaikilla ehtii ohittamaan rekan kuin rekan.
Kannattaisi ehkä käydä ajamassa eri kokoisia ja eri tyyppisiä, ja vertailla speksejä niin voisi saada käsityksen siitä miten vaikuttavat pyörän paino, teho, vääntö ja kuutiot siihen minkälaista sitä on ajaa.
Esim ajamani Bandit on paljon painavampi kuin Hornet ja heppojakin on vähemmän, mutta se vääntää käsittääkseni paljon enemmän alemmilla kierroksilla ja on siis ihan eri tyyppinen ajettava siten. Ja teho/paino -suhteen takia luulis vakuutuksenkin olevan halvempi.

Pitää tykätä siitä millä ajaa, siksi kannattaa vaan koeajaa.
:thumbup:

Ja eri luonteisiahan me immeiset olemme. Toiset tykkää sitten vaihtaa pyörää, ja harvemmin pienempään. :;):

Ja siinäkin mielessä eri luonteisia, et toiset tykkää vedellä hanat kaakossa motarilla ja toisille (kuten mulle) riittää hitaampi meno mutkaisilla teillä.

Kävin sitten koeajamassa sen kuussatasen -06 Hornetin tänään. Kivalta peliltä tuntui. Olen kokeillut sitä kaasarimalliakin viime kesänä enkä huomannut suurta eroa niitten välillä. Mukavampi tuota oli pyöritellä kuin appiukon 50kg painavampaa. Painopiste on alempana ja vääntää mukavasti alemmillakin kierroksilla. Tarjouskin tuli pyydettyä ja pankissakin asioitiin tänään, et ehkä jo ens viikon lomareissun aikana saavat pyörään tehdä tarvittavat huollot ja öljynvaihdot niin käydään hakemassa se sieltä kotiin :thumbsup:

merlin sanoi:
Ja siinäkin mielessä eri luonteisia, et toiset tykkää vedellä hanat kaakossa motarilla ja toisille (kuten mulle) riittää hitaampi meno mutkaisilla teillä.

Kävin sitten koeajamassa sen kuussatasen -06 Hornetin tänään. Kivalta peliltä tuntui. Olen kokeillut sitä kaasarimalliakin viime kesänä enkä huomannut suurta eroa niitten välillä. Mukavampi tuota oli pyöritellä kuin appiukon 50kg painavampaa. Painopiste on alempana ja vääntää mukavasti alemmillakin kierroksilla. Tarjouskin tuli pyydettyä ja pankissakin asioitiin tänään, et ehkä jo ens viikon lomareissun aikana saavat pyörään tehdä tarvittavat huollot ja öljynvaihdot niin käydään hakemassa se sieltä kotiin :thumbsup:

Tervetuloa Hävittäjälentelijöiden kerhoon! :jippikaijee:

Tässä olen pohdiskellut, että minkälaista pyörää sitä lähtisi hankkimaan. Merkkejä ja malleja on todella monia, enkä tiedä niistä pyöristä oikeastaan mitään.. Eri sivustoilla olen käynyt lukemassa eri pyöristä ja katsellut eri malleja. Muutamaan pyörään olen tietysti jo ihastunut ja ajatellut, että sitten kun on sen aika, lähden koeajamaan ne.
Olen myös katsellut 250cc pyöriä joita saisin, sitten kun kortin saan ajaa ilman, että niitä tarvitsee lähteä kuristamaan erikseen 25kw:seksi. Noita valmiiksi kuristetuja pyöriä kun tuntuu olevan käytettynä aika vähän tarjolla..
Yksi asia mikä tuntuu kuitenkin omalta on melko pysty ajoasento.

Minkälaisia pyöriä te muut väli-kortin omistajat olette hankkineet tai olette hankkimassa?

(ps. Läpäisin kirjalliset helposti ja nyt vain odotetaan ensimmäisen ajotunnin alkamista :D )

katju sanoi:
Tässä olen pohdiskellut, että minkälaista pyörää sitä lähtisi hankkimaan. Merkkejä ja malleja on todella monia, enkä tiedä niistä pyöristä oikeastaan mitään.. Eri sivustoilla olen käynyt lukemassa eri pyöristä ja katsellut eri malleja. Muutamaan pyörään olen tietysti jo ihastunut ja ajatellut, että sitten kun on sen aika, lähden koeajamaan ne.
Olen myös katsellut 250cc pyöriä joita saisin, sitten kun kortin saan ajaa ilman, että niitä tarvitsee lähteä kuristamaan erikseen 25kw:seksi. Noita valmiiksi kuristetuja pyöriä kun tuntuu olevan käytettynä aika vähän tarjolla..
Yksi asia mikä tuntuu kuitenkin omalta on melko pysty ajoasento.

Minkälaisia pyöriä te muut väli-kortin omistajat olette hankkineet tai olette hankkimassa?

(ps. Läpäisin kirjalliset helposti ja nyt vain odotetaan ensimmäisen ajotunnin alkamista :D )

Jos autokoululla on erilaisia pyöriä ja ajaminen tuntuu luontavalta niin pyydä vain toista pyörää käyttöön ajotunneilla. Sitten kun sulla on kortti niin kannattaa mennä liikkeisiin koeajamaan erilaisia pyöriä. Mitä enemmän oppii erilaisista pyöristä, sen parempi :) (ainakin omasta mielestäni..)

Mulla välikortti ja hommasin kawan 250r ninjan..
Mulla kun näin alkuun vaikuttaa lyhyys, niin unholaan jäi isommat pyörät, ainakin kunnes ajokokemusta tulee lisää..
Kannattaa liikkeessä käydä, ne löytää pyörän sun kriteereille.. Ja sit koeajamaan toki. Ja kannattaa kysyä kuristamisestakin, ei se paljoa maksa..
Mut liikkeissä kunensin käy testailemassa, niin kummasti helpottaa etsintöjä..

mornia sanoi:
Tervetuloa Hävittäjälentelijöiden kerhoon! :jippikaijee:

Kiitoksia vaan :D
Tänään käytiin papereihin nimet rustaamassa ja puolentoista viikon päästä tulee pyörä kotiin. Se vaihtui loppumetreillä vuotta uudempaan, siistimpään mut vähän enemmän ajetumpaan. Mut mikä tärkeintä, halvempaan ;) Ja väri säilyi silmää hivelevän kullan sävynä :rakastunut:

Moro!!

MP-liikkeistä löytyy huoltokirjoja, joista ainakin itse on saanut suuren avun pärrän korjauksessa. Tämmösiä:

http://www.repairmanual.com/online/haynes-2003-2005-yamaha-yzf-r6-repair-manual-h4601/

YouTubesta itse olen myös välillä hankalampien hommien yllättäessä löytänyt videopätkiä, joissa näytetään miten tietty vika korjataan. Kunhan sen vian saa selville. Siinäkin google on ystävä :D Kirjan takana myös jonkin verran muistaakseni diagnostiikkaa...

Kannattaa nuissa pyörän hankinnoissa katsoa ei pelkästään kuutiotilavuutta mutta myös niitä kW ja Hp kun miettii mitä alkaa hommaamaan. Esim. r6 -03 on 88,3 kW/121 Hp, mutta Kawan ER-6n -06, jossa 650cc on 51,9kW/71,07Hp. Eri tyyppiset pyörät kyseessä ja teho muuttaa huomattavasti pyörän luonnetta. Tämä tosiaan siis vaan esimerkki. Pointti on, että erityylisillä pyörillä vaikka on sama kuutiotilavuus on mahdollisesti eri tehot (ja näin sitten ovat erilaisia käsitelläkin). Tähän vielä lisäksi sitten ajoasento, painoerot ja tehopainosuhteet... Helpoin on kun käy koeajamassa, mutta silloinkin hyvä tietää minkälaisen pärryyttimen selkään sitä on hyppäämässä.

Itse kuuli alussa myös paljon sitä ohjeistusta millainen pyörä pitää naisen ensimmäiseksi pyöräkseen hommata. On totta, että hommaa kannattaa järjen kanssa ajatella, mutta ei siinäkään mitään järkeä ole, että ostat pyörän josta et jostain syystä vain pidä. Hyvin nopeasti menee ajohalut silloin :)

Toivottavasti saitte ajatuksesta jotain selkoa, mitä yritin sanoa... Turvallisia ja riemukkaita ajokilometrejä!! Oulun seudulta jos ajoseuraa kaipailee niin täällä olisi yksi innostunut. :)

maikki85 sanoi:
Mulla välikortti ja hommasin kawan 250r ninjan..
Mulla kun näin alkuun vaikuttaa lyhyys, niin unholaan jäi isommat pyörät, ainakin kunnes ajokokemusta tulee lisää..
Kannattaa liikkeessä käydä, ne löytää pyörän sun kriteereille.. Ja sit koeajamaan toki. Ja kannattaa kysyä kuristamisestakin, ei se paljoa maksa..
Mut liikkeissä kunensin käy testailemassa, niin kummasti helpottaa etsintöjä..

Minulla myös vaikuttaa tuo lyhyt pituuteni ja siksikin tuntuu, että sitä pyörää on vaikea löytää. Noh onneksi tässä on vielä aikaa punnita ja pohdiskella, mitä kaikkea pyörältä haluan ennen kuin pääsen itse koeajoihin. Ehkäpä silloin ei tarvitse koajella niin hirveän montaa pyörää ennen itse ostamista, kun olisi jo hieman hajua siitä mitä pyörältä haluaa. Itse olen myös katsellut tuota kawan 250r ninjaa ja ainakin se ihanan vihreä väri mielyttää :;): Minkälainen tuo sinun mielestäsi maikki on ollut ajaa? Ja jos saisin udella, kuinka pitkä olet?

Heh ei ole helppoa tälläisenä keltanokkana pyöräilyn maailmaan hypätä mukaan, mutta eiköhän tämä tästä:paikallatuulee:

Oon 162cm.. Ja ninja on kevyt ja helppo käsitellä.. Tolla on helppo saada ajokokemusta ja varmuutta ajamiseen.. Altakin pääsee pois nopeesti.. Uskon kuitenkin et parin vuoden päästä kun on iso A niin pyöränkin vaihdan isompaan. Mut hyvä tolla kuitenkin on ollut ajella, mutkaiset tiet taittuu mukavasti..

Oli tullut yv pyyntöjä että : Uusille ja ei-ilmoittautuneille Prätkämimmeille tiedoksi että, on alkanut laskenta, kuinka monta mimmiä mm.tälläkin saitilla pörrää, niin muistattehan laittaa nron viestiisi(monesko olet) !! Ja sehän selvii ..öö..laskemalla :grin:, tai ehkä tarkailemalla viimesimpiä nroita..!! :thumbup:

Olisin tiedustellut onko täällä kuinka monta naispuolista Orgilaista?? Ja mikä on ollut kipinä pyörän ja yleensä A-kortin ajamiseen?

Itselle kipinä tuli yllätyksenä !...:blink:
Olin (ja ehkä vieläkin Vähän) vannoutunut jenkkiauto ihminen vielä viime kesään asti.. Pyörät ei hetkauttanut mitenkään,..syy voi paljolti olla siinä ETTEN IKINÄ ollut ollu ensinnäkään minkäänlaisen 2-pyöräsen moottoriajoneuvon kyydissä:paikallatuulee:

Mut viime kesänä yhtenä päivänä sitten.., jouduin ,vastahakoisesti aluksi, cbr:n kyytiin....
ja se tunne mikä tuli niin siel kyydissä niin:wanna:... Mua vietiin ja kovaa! :cruising:
Viikko siitä kyydis olosta, niin istuin autokoulun penkillä ja kk siitä niin uus kortti poltteli taskussa!!:thumbsup: Ja pyörä tuli sit kans hommattua loppu kesästä !!
Nyt on lähinnä harmittanut vaan et oon niiiiin monta vuotta "menettänyt" hyviä ajokesiä :no:

öh. viimeksi näin numeron 119 joten ehkä olen se 120.. Korjatkaa jos olen väärässä...

Minulla on pituutta se 160, joten sopivan pyörän löytäminen taitaa kestää tovin..

Tänä kesänä, kun olen ajellut tuolla vanhalla kotilollani pitkin kehä3 ja muilla teillä. Olen vihreänä kateellisuudessani katsellut takana- ja edessä tulevia motoristeja ja ajatellut samalla niin, että voi kumpa olisin ajanut korttini jo aikaisemmin tänä keväänä:tyhmäminä:
Pari kertaa olen jäänyt valoissa seisoessani tuijottamaan vastaan tulevilla valoissa seisovaa moottoripyörää, että olen ihan unohtanut itse seisovani valoissa. Haaveistani olen havahtunut vasta, kun takana oleva auto on tööttäillyt vihaisesti vihreiden valojen jo kauan aikaa sitten vaihduttua, että menehän jo :O..

Pyörä valinnassani olen päässyt jo niin pitkälle, että taidan aloitella ihan rauhallisesti ja pari vuotta ainakin ajelen noilla 250cc pyörillä, vielä en tiedä mihin loppupeleissä päädyn, kawan Ninja 250R vai hondan CBR 250R... Noh käyn koeajamassa kummankin ja päätän sitten.. Tällä hetkellä pienessä johtoasemassa on tuo CBR, sillä yleisesti ottaen ulokonäkö tuossa pyörässä mielyttää, sen kun vain saisi samalla vihreällä värityksellä kuin ninjan:wanna:..

katju sanoi:
Tällä hetkellä pienessä johtoasemassa on tuo CBR, sillä yleisesti ottaen ulokonäkö tuossa pyörässä mielyttää, sen kun vain saisi samalla vihreällä värityksellä kuin ninjan:wanna:..

Ainahan on maalipurkit ja lakka keksitty. Siihen sitten vain sopivat tarrat paikoilleen ennen lakkaa niin nättiä tulee. Mulla on suunnitteilla maalata takalaukun kansi. Täytyy vaan löytää jostain värikoodi ja mennä maalikauppaan sen kanssa. Saas nähdä mitä tulee ;p

Mä ajelin viime vuoden 250 kawalla ja täytyy sanoa että ihana pyörä kaikin puolin!:rakastunut: Itsellä pituutta se 160 ja ajokokemus olematon joten erittäin hyvä ensipyörä! Tuli sillä käytyä ihan keskisuomessa asti reissussa :)
Tämän kawan olisin ehdottomasti pitänyt jos sen vain olisi saanut vähän isommalla koneella eli tehot vaan loppuu kesken kun kokemusta karttuu ja ohituksiin saa oikeasti varata tilaa kun ei ole niissä mikään tykki :right: mutta siis muuten lämpimästi suosittelen! :polonen:

Elkää pituuden antako vaikuttaa pyörän valintaan, pois lukien ehkä ne isoimmat matkaenskat (gessu ja varadero ja mitä niitä nyt on). Joka ikisen pyörän saa madallettua. Ei mullakaan pituutta ole kuin se 160 joka tuntuu olevan yleisin pituus täällä :grin: Itellä edellinen pyörä, CBF1000 madallettiin lyhemmällä ja tiukemmalla takajousella (vaikutti siis myös ajettavuuteen) ja nykynen FZ1 on madallettu säädettävillä koiranluilla, maksokohan kokonaista 150 euroa osineen päivineen. Ajogeometria pysyy ennallaan kun keulan ja perän laskee samassa suhteessa. Jokasen pyörän saa myös sitten takasin normikorkeuteen. Painoahan tietty tulee isommassa pyörässä, mutta en näe sitä ongelmana jos ne päkiät edes yllää maahan. Täältä foorumilta saa taatusti apua madallukseen ja huoltoliikkeet tekee tommosen homman helposti.

Mutta, jos pyörän haluaa vakiona pitää, on esim R6:ssa ja CBR600:ssa eroa pari-kolme senttiä. Mulla ei R6:ssa vakiona yllä kun toisen jalan kärki maahan, mutta CBR:ssä molemmat. Kävin viime viikolla niitä istumassa.

Samoten kun pyörää mietitte niin ei ne kw:t, hp:t, teho-painosuhteet mutta myös se nm eli vääntö, tonnisessa vääntää alhaaltakin, pienemmässä kierroksia sisään niin alkaa vääntää. Vääntökäyrää pystyy pyörässä kuin pyörässä korjaamaan power commanderilla, mutta se on aika hintava laite, joskin jokasen pennin arvonen mielestäni kuitenkin.

Ite tykkään kadulla että vääntää alhaalta, ei tarvi vinguttaa että pääsee ohi ja tasakaasullakin pääsee vaaratilanteista äkkiä rinnalle ja ohi (esim. kuolleesta kulmasta kun autoilija vaihtaa kaistaa). Sitten taasen radalle meinaan kusiaisen hankkia keveyden ja ulottuvuuden vuoksi, siellä ei haittaa vaikka vääntää rajottajalle. No, makuasioita kaikki tyynni.

-Anu- sanoi:
Elkää pituuden antako vaikuttaa pyörän valintaan, pois lukien ehkä ne isoimmat matkaenskat (gessu ja varadero ja mitä niitä nyt on). Joka ikisen pyörän saa madallettua. Ei mullakaan pituutta ole kuin se 160 joka tuntuu olevan yleisin pituus täällä :grin:

Taidan allekirjoittaa tämän, mullekin saatiin Bulu sopivaksi vaikka en ole edes tuota 160 senttiä ja olen vielä mallia erittäin pahasti persjalkainen. :grin: Vakiosta ei yltä edes isovarpaan kärjet yhtä aikaa maahan, omasta ylttää melkein päkiät kun oikein pinnistelee. :D

Back