• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

PrätkäMimmit

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja pinni
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
katju

Toisaalta on ihan hyvä että ajokortin saa vasta syksyllä, varsinkin jos ei ole vielä omaa pyörää! Kannattaa nyt ahkerasti katsella niitä pyöriä, saattaa joku hyvänhintanen mukava peli löytyä.. Ja sitten on koko talvi aikaa haeskella niitä pyöriä.
Meinaa itse sain viikko sitten muistaakseni kortin, eikä mulla ole omaa pyörää.. Polte ajamaan on ihan kauhea, väkipakolla yritän pyörää etsiä. Onneksi joku pieni järkikin välillä muistuttaa katsomaan rauhassa, eikä ostamaan sikaa säkissä..
Puolensa ja puolensa..

Moneskohan lienen olen, 119.? Jokatapauksessa, nyt viikonlopun ajan huristellut ihkaomalla Kawasakilla. On se vaan mahtavaa :cruising: A-kortin sain siis nyt kesäkuun alussa. Onkohan täällä Joensuun seudulta muita kuskeja? Ajoseura kelpaa aina :)

Mä olen ollut eilen ja tänään ekoilla ajotunneilla ja ei vitsit mä tiesin että se on vaikeeta, mutta että nuin vaikeeta. Jos mä saan tälle kesälle kortin niin on ihme. Siis se ite ajaminen on helppoa, mutta ne pujottelutehtävät, u-käännökset yms. :blink:

Tuli jo epätoivo ja kyselenkin:

Miten muut, minkä koitte hankalaksi, kuinka paljon jouduitte ottamaan ajoja sen minimin lisäksi ja oliko takana esim. vaihemopolla ajoa. Ite en oo ajanu aiemmin muulla 2-pyöräisellä ku polkupyörällä ja silläki viimeksi 5v sitten.

Anglia sanoi:
Mä olen ollut eilen ja tänään ekoilla ajotunneilla ja ei vitsit mä tiesin että se on vaikeeta, mutta että nuin vaikeeta. Jos mä saan tälle kesälle kortin niin on ihme. Siis se ite ajaminen on helppoa, mutta ne pujottelutehtävät, u-käännökset yms. :blink:

Tuli jo epätoivo ja kyselenkin:

Miten muut, minkä koitte hankalaksi, kuinka paljon jouduitte ottamaan ajoja sen minimin lisäksi ja oliko takana esim. vaihemopolla ajoa. Ite en oo ajanu aiemmin muulla 2-pyöräisellä ku polkupyörällä ja silläki viimeksi 5v sitten.

Ensinnäkin, kyllä se siitä alkaa sujua, ihan varmasti, luota itseesi! Muista seurata katseella mihin olet menossa, kyllä se mopo seuraa :thumbup:

Itselle vaikeinta oli se kasin pyörittäminen, mutta toistoa toiston perään, välillä muita harjoituksia ja sitten taas uudestaan...
Itse en kokenut mp-korttia ajaessa junnuvuosien mopokokemuksen auttaneen yhtään. Ei tarvinnut ottaa lisätunteja, mutta jos todella koet sen tarpeelliseksi itsellesi, ota ihmeessä, parempi harjoitella tarpeeksi kun tehdä käsittelykokeessa edes se yksi virhe liikaa ja reputtaa. Muista vielä käsittelykokeessa mahdollisesti lisäjännite jos on muitakin odottamassa vuoroaan.

Mukavia ajoharjoitteluja :)

Just tuota kasia ajettiin tänään sitte ihan urakalla. välillä pikku lenkki muualla että sai mieltä ylemmäs ja taas uudestaan.

Anglia, ja sitten kun saat kortin ja tulet jollekin EAK (ennakoivan ajon kurssi) niin huomaat että siellä porukka, sekä miehet että naiset, vääntää sitä pujottelutehtävää ihan tosissaan. Ja suoritusten taso on varsin kirjava. :;):

Kaikille uusille (ja vanhoille) mimmeille mainitsen että todella kannattaa osallistua noille kursseille, niitä järkkää useat tahot (mp-kerhot ja yhdistykset esimerkiksi) ja hinta vaihtelee 40-200e välillä. Keväällä kursseja on runsaasti tarjolla.
Siinä kun kaksi tiivistä päivää istuu sen oman moppetin selässä ja vääntää tehtäviä, on varmuus ihan eri luokkaa. Hetkittäin jopa huomaa että kuski vie pyörää eikä se kuskia :thumbup:

TuijaM sanoi:
Anglia, ja sitten kun saat kortin ja tulet jollekin EAK (ennakoivan ajon kurssi) niin huomaat että siellä porukka, sekä miehet että naiset, vääntää sitä pujottelutehtävää ihan tosissaan. Ja suoritusten taso on varsin kirjava. :;):

Kaikille uusille (ja vanhoille) mimmeille mainitsen että todella kannattaa osallistua noille kursseille, niitä järkkää useat tahot (mp-kerhot ja yhdistykset esimerkiksi) ja hinta vaihtelee 40-200e välillä. Keväällä kursseja on runsaasti tarjolla.
Siinä kun kaksi tiivistä päivää istuu sen oman moppetin selässä ja vääntää tehtäviä, on varmuus ihan eri luokkaa. Hetkittäin jopa huomaa että kuski vie pyörää eikä se kuskia :thumbup:
Ei nyt millään pahalla... Mutta itse kävin MP-tuen EAK 1:n viime toukokuussa, ja voin verrata sen siältöä tämän foorumin ylläpitäjän Ajotaito 1 tai 2 ajokursseihin (vaikka en itse olekaan ollut kuin 2:lla)...
MotOrgin ajotaito-kurssit lyö mennen tullen sisällöltään ja opetuksen tasoltaan ainakin tämän mp tuen eakoon! Ja todellakin toivon että jossain järjestetään edes jonkun verran parempia eak-kursseja!
MotOrgin ajotaito-kurssit ovat kaikenlisäksi jäsenille ilmaisia!!!

Kysäisenpä emännän puolesta, että onko mitään EAK tai ajoharjoittelukursseja ihan aloittelijoille vielä tänä kesänä ? Tuntuvat painottuvan kevääseen ja alkukesään.

-mänä-

Juu eipä niiden käsittelyiden harjoittelu mitään ruusuilla tanssimista ollut.. Varsinkin kun mitään aijempaa kokemusta ei kaksipyöräisitä ollut.. Otin kaksi lisätuntia ja kerralla läpi..
Vaikeuksia tuotti pujottelussa varsinkin oikealle käännöksen tekeminen, sekä 50km/h hätäjarrutus.. Jarrutuksessa meni aina takapyörä lukkoon.. Sitä mukaan kun käsijarrua painoin niin jalka painoi yhtä kovaa..
Monta toistoa ongelmakohdissa tuotti tulosta..
Itse oli todella tyytyväinen että ennen ajokoetta mulla oli enisn ajotunti ja senkin jälkeen sain tunnin extra aikaa hinkata niitä ympyröitä, kun oli ajokokeessa hiukan ruuhkaa.. Se odotusaika myös sai mut unohtamaan koko jännityksen, kun käytin sen ajan harjoitellessa..

Kyllä se helpottuu joka ajokerran jälkeen, eikä niitä ujotteluja vielä tarvi osatakkaan, siksi olet koulussa! Eli malttia vaan ja lisätunteja niin etköhän säkin sen kortin saa!!

No niin, nyt tää mimmi osti pyörän.. Piti ostaa alkuun 600kuutioinen ja kuristaa se, mut ongelma oli myös mun pituus.. Kärsivällisyys ei riittäny enempää, joten ostin kawan 250r ninjan.. Vähän ajettu ja ihan hyvän hintanen..
Nyt on sit taas aikaa säästää rahaa isompaa pyörää varten. On se mukavaa kun on oma pyörä ja joka viel kulkeekin ihan kivasti.. Näillä mennään kunnes rahaa kertynyt ja joku helmi joskus löytyy..

109 jo ryhmässä, laitoin oman pyyntöni menemään :)

Prätkäkärpänen puraisi kun olin ajellut yhden talvikauden Thaimaassa skootterilla. Lapsena tuli jotain ajeluita tehtyä papan mopolla mutta silloin ei vielä tajunnut kuinka helppoa pyörän kanssa on kulkea. Tiesin tuon Thaimaan talven jälkeen että pyörä on hankittava joten kaikkien mutkien ja lupaodotteluiden jälkeen vihdoin sain kortin viime kesänä ja nyt jo 2 pyörää alla (tosin toinen vain seisoo...)

Kuinka moni teistä itse fiksaa pyöriään? Mulla on yksi museoitava projekti ja ajattelin että se kautta opin (kantapään kautta) mitä tarvitaan jotta voisi enemmänkin laittaa pyöriä. Apuja onneksi on löytynyt ja odotan innolla talvea ja iltoja jolloin pääsee katsomaan tarkemmin mitä kaikkea vm '72 Honda CB350 on syönyt :)

Itsellä oli ajatuksena että oppisin rassaamaan pyörääni.. Seurailen kovasti öljyjen ja sauodattimien vaihtoja ja koitan opetella muita huoltotoimia mitä itse voisi tehdä.. Haluisin todella oppia huoltamaan/korjaamaan pyörääni ja olemaan enemmän perillä miten mikäkin juttu siinä pyörässä toimii.. Pyörämaailma on kovin mielenkiintoista näin naisimmeisellekkin..

maikki85 sanoi:
Itsellä oli ajatuksena että oppisin rassaamaan pyörääni.. Seurailen kovasti öljyjen ja sauodattimien vaihtoja ja koitan opetella muita huoltotoimia mitä itse voisi tehdä.. Haluisin todella oppia huoltamaan/korjaamaan pyörääni ja olemaan enemmän perillä miten mikäkin juttu siinä pyörässä toimii.. Pyörämaailma on kovin mielenkiintoista näin naisimmeisellekkin..

Ei muuta kuin korjausmanuaali hakuseen ja pyörä atomeiksi jokaisen huoltoa tarvitsevan osan kohdalta. Monissa korjausmanuaaleissa on esitelty tehtävät työt ihan perusteellisesti, mulla on jopa kotarin omassa omistajan käsikirjassa perusjutut kuvitettuna, mutta niin ei taida olla asian laita kaikilla valmistajilla..
Rohkeesti vaan kädet likaisiksi. :cruising:

Moro vaan! "uusi " prätkämimmi ilmoittautuu kans linjoille :)
iso A ollut jo vuodesta -78,mutta vasta muutama viikko sitten ekat ajokokemukset/opettelut
aloitettu moottoripyörällä,Kawa 500 EN...aluksi hirvitti,mutta joka kerta tuntuu paremmalta :orgmp:

Moiks!
Nyt on kortti ja pyörä :) Torstaina tuli ostettua Honda CB600F Hornet ja kiva mopo ajella :) Jalat ylttää just sopivasti maahan niin että on turvallinen olo pysähtyä pyörän kanssa.
Muuttuis vaan kelit parempaan suuntaan niin pääsisi ajelemaan. Sateessa ei ole kiva ajella vaikkakin eka ajoni uudella pyörälläni oli sateessa, mutta hyvin se meni.

Korttia ajaessa koin vaikeeksi käännökset, pelottaa että se kaatuu (ja kyllä se kerran kaatuikin, mutta paikoillani olin). Mutta nyt kun oma pyörä niin pitää treenailla vaan paljon kääntymistä :) Oikealle menee paremmin kuin vasemmalle.

Tervehdys kanssasisaret!

Nyt on tullut se vaihe eteen, ettei appiukon moto enää "riitä". Omaa pyörää olen siis kattellut ja testaillut ja Hornetin haluamakseni havainnut. Kysymys kuuluukin, että 600 vai 900? Kuinka nopeasti siinä sitten käy niin, että nälkä kasvaa syödessä eikä tunnu tehot enää riittävän kuussatkussa. Lähinnä noita ohitustilanteita aattelin. Jotenki aattelisin, et on turvallisempaa ohittaa, kun ei tarvii ottaa heti ohittamaan lähtiessä kaikkea irti koneesta.

Kertokaas omia kokemuksia.
Paljon siihen tietty vaikuttaa minkä luontone immeinen on :WAZAAP:

merlin sanoi:
Kysymys kuuluukin, että 600 vai 900? Kuinka nopeasti siinä sitten käy niin, että nälkä kasvaa syödessä eikä tunnu tehot enää riittävän kuussatkussa.

Mulla on nyt toista kesää ensipyöränä Kawasaki ER-5, ja täytyy sanoa että isompaa tekisi mieli. 600 tai 750 ajatuksissa, mutta rahatilanne ei nyt anna myöten vaihtaa. Kyllä tuo ER-5 pärjää ihan hyvin ohitustilanteissa, joten se ei ole syynä vaihtoon.. Vaan tekisi mieli tehokkaampaa konetta :) En tiedä millasella pyörällä olet ajanut aikaisemmin ja paljonko on kertynyt ajokokemusta, mutta en kyllä itse lähtisi ensimmäiseksi pyöräksi ostamaan 900. Tuntuu jotenkin niiiin isolta? ...En ole kyllä ikinä niin isolla ajanutkaan :D

Mutta siis tiivistys: 600 pärjää ihan hyvin ohitustilanteessa, mutta nälkä tosiaankin kasvaa syödessä... :)-

Redo sanoi:
En tiedä millasella pyörällä olet ajanut aikaisemmin ja paljonko on kertynyt ajokokemusta, mutta en kyllä itse lähtisi ensimmäiseksi pyöräksi ostamaan 900. Tuntuu jotenkin niiiin isolta? ...En ole kyllä ikinä niin isolla ajanutkaan :D

Mutta siis tiivistys: 600 pärjää ihan hyvin ohitustilanteessa, mutta nälkä tosiaankin kasvaa syödessä... :)-

Jonkin verran on jo ajokilometrejä takana. Viidettä kesää ajelen ja tähän mennessä menty appiukon Deauvillella. Hyvä pyörä tuokin, mutta kun se on matkapyörä niin vääntöä on mut tehoja sais olla enemmän. Siinä kun ei oo ku 40kw:n paikkeilla. Kuussatkussa Hornetissakin niitä on 72. Kuussatasia oon pääsääntösesti kattellukki mut sit aloin laskeskelemaan noita vakuutuksien hintoja ja pyörien hintoja. Niissä kun ei mitään mahotonta eroa ole, niin aloin pohtimaan tuota 900. Ranteen asennosta kun on paljon kiinni, et miten se sitten lähtee ja menee :p
Rauhallinen kuski pääsääntösesti kuitenkin olen...

merlin sanoi:
Kuussatasia oon pääsääntösesti kattellukki mut sit aloin laskeskelemaan noita vakuutuksien hintoja ja pyörien hintoja. Niissä kun ei mitään mahotonta eroa ole, niin aloin pohtimaan tuota 900. Ranteen asennosta kun on paljon kiinni, et miten se sitten lähtee ja menee :p
Rauhallinen kuski pääsääntösesti kuitenkin olen...

No sithän sulla on kokemusta jo vaikka millä mitalla. Ja totta tuokin että nuo vakuutukset ei aina kohtaa, niin jos melko samoissa hinnoissa pyöritään niin miksei sitten suurempi kerralla ! Suuremmassa säilyy varmaan myyntihintakin eritavalla kun 600 (?), että jos tekee mieli vaihtaa pois niin tulee varmaan vähemmän takkiin kun jos vaihtaisi 600 suurempaan. En minä näistä tiedä :D

Kyllä mä isompaa katselisin. Jos on järki päässä ajaessa niin ei sillä itseään tapa. Ranneliikkeen laajuudella sen käytettävän tehon saa rajattua tarvittaessa. :) Lisäksi isompi kone tuo mukanaan todennäköisesti paremman väännön joka tekee ajamisesta vaivattomampaa.

Mun ensipyörä (josta tuli pysyvä pyörä) on 984cc eikä ole ongelmia ollut, tosin vertailukelpoinen se ei noihin Horneteihin ole koska moottori on niin kovin eri mallia (V2). Kauheasti siitäkin mua varoiteltiin että on liian iso ensipyöräksi etenkin naiselle... :right:

Back