• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

PrätkäMimmit

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja pinni
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Kortin saamisen jälkeen ajelin useamman vuoden Hondan Deauvillella josta ylsi toiselle puolelle jalasta päkiät maahan. Jos halusi laittaa molemmin puolin, niin varpaat osui just. Sillä sitä kuitenkin mentiin. Koulun pyörästä irrotettiin satula inssin ajaksi, että tuntuis varmemmalta.

Eilen tuli oma kultainen Hornet kotiin. Ekojen kilometrien jälkeen tuli sellainen autuaallinen olo "mä oon löytänyt sen just mun käsiin sopivan pyörän"
En tiiä putosko harteilta joku taakka kun ei tarvii pelätä et kippaa lainapyörän nurin vai mistä se fiilis tuli, mut hel*etin tyytyväinen olen tuohon Hornettiin. Fiilikset on jossain ihan erillä korkeudella ajellessa nyt kuin mitä Deauvillen kanssa. Tosin täytyy muistaa et ne on ihan erin sorttisia pyöriä. Toinen on vajaatehoinen painava jäykkä möhkö ja toinen.... niin... no.. Hornet :-D

Taidan olla nro 121. Pari vuotta pyörän omistanu, 1100 gsx-r suzuki vm. 94. Kortin ajoin 3 vuotta sitten ja eka vuos menikin kavereiden tarakka harakkana. Aina kipinä kuiteski ollu. Nyt innostunu varttimailin kokeilusta ja parit vedot tullu otettuu. Hauskaa on. Työt sotkee vaan harrastusta. Mukavaa et prätkä mimmejä löytyy näinkin paljon. Mieheni avustuksella huollan pyörääni.

katju sanoi:
Moika.

Olen 32v nainen vantaalta. Olen haaveillut mp-kortista jo useamman vuoden, mutta aina vain lykännyt sen hankinttaa. Nyt sitten vihdoinkin päätin, että nyt tai ei koskaan :)

Moikka vaan, uusi (toivottavasti) 38-v. mimmi-motoristi täällä Keski-Suomesta. Pyöriä on kuusi kappaletta, tosin kaikki miehen, mutta ajo-hinku iski vasta nyt. Vuosia olen ollut ihan tyytyväinen tarakalla, mutta nyt kävi vahinko, kun piloillani kokeilin miehen 650:stä...

Mites mimmit olette hankkineet kortin? Tuntuu hurjalta maksaa tonni siitä, että ajaa 6 tuntia ja opettelee teorian, jonka jo osaa, kun on sitä 20 vuotta joutunut/päässyt pakosti kuuntelemaan. Mies vois toki opettaa, jos sais raahauduttua sen teoriakokeen läpi. B-kortti mulla on ollut jo sen parikymmentä vuotta.

RedLeathetJacket sanoi:
Mites mimmit olette hankkineet kortin? Tuntuu hurjalta maksaa tonni siitä, että ajaa 6 tuntia ja opettelee teorian, jonka jo osaa, kun on sitä 20 vuotta joutunut/päässyt pakosti kuuntelemaan. Mies vois toki opettaa, jos sais raahauduttua sen teoriakokeen läpi. B-kortti mulla on ollut jo sen parikymmentä vuotta.

Mikäli asiat ei ole muutamassa vuodessa paljoa muuttunut, niin tuo teoriakoe on mielestäni se pienin asia A-kortin suorittamisessa.

Itse ajoin A-kortin myöskin vähän aikuisemmalla iällä :)- B-kortti ollut taskussa siihen mennessä sen apaut 16 vuotta, joten liikennesäännöt oli jollain lailla jo tuttuja...
Suurinta tuskaa kortin hankinnassa tuotti käsittelytehtävät, pujottelu, väistö, pysäytys ja välitön liikkeellelähtö..., ei niinkään itse liikenteessä ajo.

Pakko tunnustaa tyhmyyteni siinä asiassa, että en tiedä enkä muista ollenkaan minkälaisia erilailaisia vaihtoehtoja kortin suorittamiseen on, mutta noihin käsittelytehtäviin kehoittaisin kuitenkin perehtymään asianmukaisella hartaudella, eikä tekisi pahaa allekirjoittaneellekaan päästä johonkin isommalle asfalttialueelle taas treenaamaan niitä :right:

SooSoo sanoi:
Mikäli asiat ei ole muutamassa vuodessa paljoa muuttunut, niin tuo teoriakoe on mielestäni se pienin asia A-kortin suorittamisessa.

Itse ajoin A-kortin myöskin vähän aikuisemmalla iällä :)- B-kortti ollut taskussa siihen mennessä sen apaut 16 vuotta, joten liikennesäännöt oli jollain lailla jo tuttuja...
Suurinta tuskaa kortin hankinnassa tuotti käsittelytehtävät, pujottelu, väistö, pysäytys ja välitön liikkeellelähtö..., ei niinkään itse liikenteessä ajo.

Pakko tunnustaa tyhmyyteni siinä asiassa, että en tiedä enkä muista ollenkaan minkälaisia erilailaisia vaihtoehtoja kortin suorittamiseen on, mutta noihin käsittelytehtäviin kehoittaisin kuitenkin perehtymään asianmukaisella hartaudella, eikä tekisi pahaa allekirjoittaneellekaan päästä johonkin isommalle asfalttialueelle taas treenaamaan niitä :right:

Täällä kans A-kortin paljon B-korttia myöhemmin ajanut. Kymmenisen vuotta autoa pyöritelleenä oli liikennesäännöt hallussa, mut vaikein paikka mullakin se pyörän käsittely siellä harjoittelualueella. Mopolla ajellu 10 vuotiaasta mut se on silti niin erilaista ettei siitä apua juurikaan ollut. No sen verta, et ties ennestään missä kaasu, jarrut ja kytkin ja vaihteet.
paljonhan se tonni on rahaa, mutta jos sillä saa todella hyvän lähdön pyörän käsittelyyn, niin en lähtis siitä säästämään, enkä ajovarusteista :)

Mut en kyl tiiä miten se homma etenee muilla kortinhankkimistavoilla. Ollaan äijäni kans sen verran äkkipikasia molemmat, et meil ei toimeis toisen opettaminen :;):
:cruising: :WAZAAP:

Juu siis minähän menisin sinne teoriakokeeseen intopiukeana vaikka huomenna. :) Mutta se opettajakin joutuu käymään siellä ennenkuin saa sen opetusluvan, ja ensimmäisestä vastauksestaan vähän aavistelen, että ei taira kovin kiinnostunut olla. No mun täytyy lahjoa se jollain...
Ajokoe.fi sivuilta näyttäisi saavan aika sopuhintaan vähän sparrausta siihen openkin kokeeseen.

Opettamisessa meillä ei varmaan tule vaikeuksia, kumpikin tiuskii toiselle aikansa, ja menee sitten itseensä... ;) Itseasiassa käsittelyharjoituksia on jo tehty tossa omalla pihalla, enkä mä hermostunut yhtään. :grin:

Ajovarusteet onneksi on jo kunnossa valmiiksi, kun ollaan yhdessä päristelty jo vuosia. :)

Huikeeta :jippikaijee: Ensimmäinen ajotunti takana ja hyvin se loppua kohden alkoi sujumaan:).

Ensin tosin pari kertaa pyörä lähti ns lapasesta kun päästin sen kytkimen liian vauhdilla ylös :blink: onneksi en sentään kaatunut. Mielessä kävikin siinä vaiheessa, että näinköhän tästä mitään tulee... Noh uutta yritystä perään ja alkoihan se kytkimen ja kaasun tuntuma sieltä löytymään ja päästiin kokeilemaan myös jalkajarrun käyttöä ja harjoittelemaan varsinaista hidasajoa :). Juuri kun alkoi meno tuntumaan jo paljon rennommalta loppuikin tunti.. Olisin yllä voinut jatkaa harjoittelua vielä toisen tunnin perään..

Seuraavaa ajokertaa odotellessa ja ehkä sitten ollaan taas hieman viisaampia ajon suhteen.
Nyt kyllä tuntuu siltä, että minun on hyvä ottaa pari ajotuntia lisää minimien päälle, ennen kuin itse ajokokeisiin uskaltaudun menemään, ehkä kuitenkin seuraava ajokerta sen määrittele, kun olen ainakin toivotavasti jo rennompi siinä pyörän päällä :D

Mut huikee on fiilis:WAZAAP:

^Tuota fiilistä odotellessa. :right:

Käsittelyharjoituksia jatkan tuossa omalla pihalla edelleen yhdellä sopivan pienellä paperittomalla pyörällä (tätä ei saa kilpiin millään, kun maahantuontitodistus on hävinnyt), mutta opetuslupa-hanke kaatui tältä syksyltä miehen telottua varpaansa moottorin laakereita irti prässätessä. Sillä on nyt jalka paketissa 6 viikkoa. :no:
Kai se on raahauduttava sinne autokouluun. Voi kämmi, ois ollu niin paljon joustavampaa ja kivempaa ajaa se kortti miehen opetuksessa.

Millaisella pyörällä ootte harjoitelleet ajamista? Mietin myös harjoitusluvalla ajamista, paljonhan siinä ei sinänsä rahallisesti säästä, mutta harjoittelutunteja tulee reilusti enemmän ennen inssiä, kun pääsee autokoulun perusharjoitusten jälkeen itsenäisesti treenaamaan.

Ongelmana on, että noi miehen pyörät on kaikki vääränlaisia ensipyöriksi. Museopyörät on Jawoja, joissa vaihteet menee päinvastoin kuin muissa pyörissä, ykkönen on ylhäällä ja isot vaihteet alhaalla, tätä ei kannata varmaankaan opetella ihan ekaksi. Miehen lempipyörä on 650:nen Ural, joka on aivan älyttömän painava ja muutenkin vaikea pyörä kokemattomalle naiselle, ajo-ominaisuuksia kun siitä ei löydy lainkaan. :p Ainoa järkevä pyörä Honda cx500c on just laitettu museointiremppaan, joka ei nyt sitten edisty, kun mies ei voi olla pystyasennossa puolta tuntia kauempaa. Ja se ois jokatapauksessa voinut olla hieman liian ärhäkkä tämmöselle keltanokalle, joka ei ole edes kevaria koskaan ajanut.

Koska tämä harrastus perustuu pelkästään kylmään laskelmointiin ja järkeviin itsensä takaisin tuottaviin investointeihin :jpstyle: , ajattelin hankkia harjoittelupyöräksi 250:sen Yamaha Viragon. Pyörä on kaunis, riittävän matala aloittelijalle, kehuvat helpoksi käsitellä ja kevyeksi näin naislihaksille, eikä 250:nen ehkä karkaa käsistä niin helposti kokemattomalta kuskilta. Onko tämän palstan mimmeillä kokemusta tästä pyörästä?

Numero 122(?) ilmottautuu...uskalsinpas viimeinkin rekistöröityä orgin käyttäjäks :) Pyöränä mulla on yamaha FZ6-S rajotettuna 25 kilowattiseks, ens kesänä kuristuksista pitäis päästä eroon.

RedLeatherJacket jos susta tuntuu että Viragon on sun pyötä luota vaa siihe tuntemukseen, ite ostin fasun melkein samoilla perusteilla mitä sä luettelit, enkä oo katunu :)

Tervehdys kaikille! uusi 24-vuotias motoristi ilmoittautuu mukaan (kaiketi) numerolla 123!

Itellä on ensimmäinen kesä menossa ja aivan mahtavaa on ollut!!!!!!! :jippikaijee: Kortin ajoin viime kesän lopulla mutta pyörän sain hankittua vasta nyt keväällä. Alla kulkee siis Suzuki Gsx-r 600 -06 ja on kyllä sopinut itelle erittäin hyvin ensimmäiseks pyöräksi!!!

Hienoa nähdä täällä näin paljon naismotoristejakin! Onkohan täällä kukaan sattumalta Etelä-Suomen / Päijät-Hämeen alueelta?
Ja onkohan aikeissa järjestää tälle kesälle enää mitään miittiä prätkämimmien kesken? Olis ihan hienoa tutustua muihinkin naismotoristeihin kun omassa ystävä- / tuttavapiirissä ei muita minun lisäkseni ole. :)

Sozuki sanoi:
Tervehdys kaikille! uusi 24-vuotias motoristi ilmoittautuu mukaan (kaiketi) numerolla 123!

Itellä on ensimmäinen kesä menossa ja aivan mahtavaa on ollut!!!!!!! :jippikaijee: Kortin ajoin viime kesän lopulla mutta pyörän sain hankittua vasta nyt keväällä. Alla kulkee siis Suzuki Gsx-r 600 -06 ja on kyllä sopinut itelle erittäin hyvin ensimmäiseks pyöräksi!!!

Hienoa nähdä täällä näin paljon naismotoristejakin! Onkohan täällä kukaan sattumalta Etelä-Suomen / Päijät-Hämeen alueelta?
Ja onkohan aikeissa järjestää tälle kesälle enää mitään miittiä prätkämimmien kesken? Olis ihan hienoa tutustua muihinkin naismotoristeihin kun omassa ystävä- / tuttavapiirissä ei muita minun lisäkseni ole. :)

:bye: On meitä täällä, itse Päijät-Hämeestä. Mitään ihmeempää miittinkiä ei nyt taida olla tekeillä. Jos fäsäät, ryhmä löytyy täältä

Sozuki sanoi:

Itse allekirjoittanut myös P-H alueelta!:cruising:...
muttei fb:sta en löydy :hanuria:

Ja minäkin olen täällä :bye: ja varmaankin mimmi numero 124! Hiljattain sain vasta ajettua A-kortin (vanhemmalla iällä 37v.. oppihan se vanhakin koira temppuja :WAZAAP: ). Pyöränä nyt alla Honda CBR600RR. Ajoseura Helsinki-Tampere -akselilla olisi joskus tervetullutta, yksin on tylsempää aina ajella..

Hei vaan taas kaikki prätkämimmit! Niinhän siinä kävi, että minäkin sain tänään ajokortin!!!! Illalla lähetään viikonlopun yli pyöräreissulle, mutta tarakalla mennään vielä. Sunnuntai-iltana jos ehtisi tuolla meiän pyörällä harjoitteleen, niin jos sitä ens viikolla uskaltautuis liikenteeseen! :p Meilläkin Suzuki GSX-r, mutta -00. Mulle himpun liian korkea (olen 161cm), mutta eiköhän tuolla opi ajaan tai sitte pitää kehittää joku madallus siihen.

Mistä te tuon numeronne repäsitte?

Anglia sanoi:
Mistä te tuon numeronne repäsitte?

Juokseva numero, katso minkä edellinen on omakseen ilmoittanut :)
Jos saisi aikaiseksi vaan, niin voisihan tän koko ketjun käydä joskus läpi ja katsoa kuinka hyvin ollaan pysytty laskuissa :)-

125 jos Anglia ei ottanut lukua... :grin:

Ajoin kortin tänä kesänä. Ajokorttilaki muutos vauhditti asiaa ja muutenkin hyvä opetella uudet asiat näin nuorella iällä. Ikää, kun on jo 39 v. :D

Ostin ekaksi pyöräkseni Honda Hornetin ja sitä muutama sentti madaltamalla yltää päkiätkin maahan. Ajovarusteet ostin myös turvallisuudesta tinkimättä, en kuitenkaan mitään kallista merkkiä. Kilsoja ei ole paljon, yksin ei oikein osaa lähteä liikenteeseen ja alue missä pyöräilen ei ole ollut tuttu. Mutta nälkä kasvaa syödessä ja reitit tulee pikku hiljaa tutuksi. Joten, jos P-K-seudulla tai Pirkanmaalla on ajoseuraa tarjolla, niin mukaan lähden mielelläni :orgmp2:

He_Ma_Se_Va sanoi:
125 jos Anglia ei ottanut lukua... :grin:

Ajoin kortin tänä kesänä. Ajokorttilaki muutos vauhditti asiaa ja muutenkin hyvä opetella uudet asiat näin nuorella iällä. Ikää, kun on jo 39 v. :D

Ostin ekaksi pyöräkseni Honda Hornetin ja sitä muutama sentti madaltamalla yltää päkiätkin maahan. Ajovarusteet ostin myös turvallisuudesta tinkimättä, en kuitenkaan mitään kallista merkkiä. Kilsoja ei ole paljon, yksin ei oikein osaa lähteä liikenteeseen ja alue missä pyöräilen ei ole ollut tuttu. Mutta nälkä kasvaa syödessä ja reitit tulee pikku hiljaa tutuksi. Joten, jos P-K-seudulla tai Pirkanmaalla on ajoseuraa tarjolla, niin mukaan lähden mielelläni :orgmp2:

No itsehän ainakin asustan juurikin pk-seudun ja pirkanmaan puolivälissä, mielelläni lähden putputtelemaan jos aikataulut osuu yksiin.. eikä mulla ainakaan kaarreajo ihan ratatyyliin vielä luonnistu, joten vauhtikin lienee samanmoinen kun sullakin tuoreena kuskina.. :orgmp3:

Back