Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.

paanar sanoi:kompaten edeltäjää ei ole ollut isompia ongelmia kevät käynnistyksessä
vaikka tankissa ollut lirit löpöä (3 litraa) pauttia rallaa![]()

Wildhillman777 sanoi:Jotkut vaihtaa syksyllä uudet öljyt, käyttävät lämpimäksi. Sitten ne keväällä vaihtavat varmuuden vuoksi öljyt uudelleen. Itse on moiseen edes jaksa ryhtyä.
ja otsikkoon viitaten : ei mulla stabilointiaineista ole koskaan haittaakaan ollut. Ruiskuvekotin tosiaan lämpimässä tallissa, niin senkään vuoksi en edes täytä tankkia talveksi....
C-A-D sanoi:Itse aloin miettiä talvisäilytystä kun Bemarin ruiskusuuttimista yksi oli melkein tukossa ja parissa ruisku-kuvio oli radikaalisti muuttunut. Boschin huollossa nuo pestiin ja testattiin. Yksi meni vaihtoon. Kaveri esitti (tunnustaen, että tutkittua tietoa ei ole) että johtunee bensan hartsiintumisesta suuttimiin. Suositteli säännöllistä käyttämistä ja pienkone-bensan käyttöä talvella / varastoinnissa.
.Useimmissa stabilisaattoreissa on jonkinverran korroosionestoainetta. Lisäksi ovat usein teollisuusbensasta tai propanolista valmistettuja. Jos stabilisointiaineen hankinta jännittää noin paljon niin täysin turvallisia,toimivia säilytysaineita ovat liqui molyn ja pro hondan bensan stabilisaattorit. Molemmat ovat valmistettu teollisuusbensasta missä ei ainakaan minun tietojeni mukaan ole lainkaan viinaa. Molempia olen käyttänyt mopossa(vain pro hondaa käytin mopossa),prätkissä, ruohonleikkureissa, autossa, moottorisahassa eikä koskaan ole ollut mitään ongelmia eikä ole myöskään tuntunut tehonlaskua millään koneella. Helposti ovat kaikki koneet käynnistyneet vaikka ovatkin yli 11v vanhoja koneita, vanhin kone kohta 27v vanha.pupu sanoi:Kysyin kerran yhdeltä aineetta minulle tyrkyttäneeltä myyjältä, mitä siinä stabilisaattori aineessa on.
Kun en oikein kunnollista vastausta saannu, eikä purkissakaan sisällön koostumus selvinny, niin jäi ostamatta.
Utelias ku olen, niin kysyn tietääkö täällä kukaan mitä ne purkit sisältää?
Pyörämies sanoi:Useimmissa stabilisaattoreissa on jonkinverran korroosionestoainetta. Lisäksi ovat usein teollisuusbensasta tai propanolista valmistettuja. Jos stabilisointiaineen hankinta jännittää noin paljon niin täysin turvallisia,toimivia säilytysaineita ovat liqui molyn ja pro hondan bensan stabilisaattorit. Molemmat ovat valmistettu teollisuusbensasta missä ei ainakaan minun tietojeni mukaan ole lainkaan viinaa. Molempia olen käyttänyt mopossa(vain pro hondaa käytin mopossa),prätkissä, ruohonleikkureissa, autossa, moottorisahassa eikä koskaan ole ollut mitään ongelmia eikä ole myöskään tuntunut tehonlaskua millään koneella. Helposti ovat kaikki koneet käynnistyneet vaikka ovatkin yli 11v vanhoja koneita, vanhin kone kohta 27v vanha.
Propanoli on alkoholi, mutta viinaa se ei ole. Viina on etanolia.pupu sanoi:Vai että ihan teollisuusbensaa ja propanolia?
Siis matalaoktaanista bensaa ja vinaa?
Katsohan, kohtalontoveri. Kuin minun kokemaa ja näin olisin kirjoittanutkin. Tätä kaasareiden tukkeutumista ei yleensä uskota (tälläkään foorumilla...) ennenkuin se osuu omalle kohdalle.Maintenanceman sanoi:^ Vesi tosiaan on myrkkyä viinabensalle.
Alkoholi, bensa ja vesi erottuvat toisistaan jos järjestelmään pääsee vettä.
Duunissa olen tekemisissä näiden asioiden kanssa, keväästä pitkälle kesään oli tänäkin vuonna perämoottoreiden kaasuttimien puhdistus päivittäistä hommaa. Toki on totta että näen vain ne ongelmatapaukset, ongelmattomia on määrä X.
Pääpiirteissään se menee näin, talvisäilytyksen aikana sakkaantunut bensa tappaa käynnin heti keväällä kun koneet pitäisi saada tulille, jos kaasuttimia on esim neljä päällekkäin niin pahin sakka löytyy alimmaisesta (90% tapauksista). Ensiksi tukkeutuvat tyhjäkäyntisuuttimet.
Joskus kohokammion pohjalla on kuin paksua sammakonkutua, vettä siis bensan seassa ja mikrobikasvustot alkavat lisääntymään.
Toinen yleinen ongelma, keväällä kone lähtee käyntiin ihan ok, ehkä hieman nikottelee mutta toimii kuitenkin. Ajan mittaan järjestelmää huuhtova alkoholibensa liuottaa talven aikana kertynyttä sakkaa liikkeelle ja hups, kaasuttimet ovatkin tukossa kesken kauden.
Parissa tapauksessa sakkaumat ovat tukkineet ruiskusuuttimia sek yksi jumiutunut korkeapainepumppu.
Ruiskuvehkeet ovat olleet toistaiseksi melkoisen ongelmattomia.
Talvisäilytyshuoltoon kuuluu pa järjestelmän tyhjennys ja sen jälkeen käyttö pienkonebensalla,tankkiin lisäksi säilöntäaine, näin tehtynä keväällä ei ole ollut kenelläkään ongelmia, näin huollettuja on ollut äkkiseltään laskettuna jokunen sata.
Oma pyörä saa jälleen pienkonebensat sisuksiinsa ennen talvisäilytystä.
Bensan vanhentumisen ongelma ei välttämättä johdu alkoholista, alkoholia bensaan lisättäessä bensan happipitoisuus laskee normien alle, jotta hapen määrä saadaan suuremmaksi sekaan lisätään eettereitä jotka ovat erittäin haihtumisherkkiä yhdisteitä. Näin olen antanut itselleni kertoa eli tämä on yksi teoria.
En ole tutkinut teollisuusbensan oktaaneja itse. Mutta tuskin tuo teollisuusbensaa sisältävä liqui molyn stabilisaattori aiheuttaa mitään ongelmia edes korkeapuristeisemmissa moottoreissa, koska sekoitussuhde on liqui molyn stabilisaattorin kohdalla 25ml(stabilisaattoria), 20L(bensaa).pupu sanoi:Vai että ihan teollisuusbensaa ja propanolia?
Siis matalaoktaanista bensaa ja vinaa?

JuliusK sanoi:Mulla 2t vehkeet seisoo omissa bensoissaan ja 4t vehkeisiin laitan viimeiseen tankilliseen hieman hyvälaatuista 2t öljyä bensan sekaan. Ikinä ei ole ollut mitään ongelmia keväisin. Monien 2t purkkien kupeessa lukee että sisältää stabilaattoria, ja saattaahan siitä öljystä tulla ohut kavo koneen sisälle tai sitten ei, enpä ole katsonut.