Minä pyrin elämään aika pitkälle tosiasioihin nojaten. Kun miliisi ei tule aamulla mittaamaan mun ajokuntoani niin varmistan sen asian muuten. Ruikutukset poliisia kohtaan ovat totaalisen turhia eikä ainakaan vaikuta siihen tosiasiaan että promilleja ei ajaessani saa olla liikaa. Siitä vastuun kannan minä ihan yksin. Se ei ole poliisin vastuulla eikä kenenkään muunkaan.
Asia on vaan ja ainoastaan kuskin vastuulla, mutta jos virkavallalta pyydetään apua todentamaan porukan ajokuntoa ja siihen ei löydy resursseja, mutta resursseja löytyy laittaa sitten kilometrin päähän puhallusratsia kuittivihon kanssa niin sitä en ymmärrä.
Otetaa hypoteettinen tilanne :
Olet Tasarissa motoristikokoontumisessa. Olet ottanut pari päivää keittoa ja tiedät että seuraavana päivänä on kotiinlähtö.
Koska kotiinlähtö odottaa otat edellisenä iltana muutaman kaljan, viiniä safkan kanssa ja vaikka jonkun ruokaa sulattavan naukun. Puoliltaöin sitten koisimaan. Ei mun mielestä kuulosta kovin rankalta, vai kuulostaako ?
Aamulla heräät ja olo on mitä mainioin, käyt aamiaisella ja pakkaat kamat, mietit oletko ajokunnossa ja päädyt siihen että olon ja eilisen keittomäärän perusteella homman pitäisi olla ok. Haluaisit tosin varmistaa asian poliisin pillillä ennen lähtöä mutta setä sinisillä ei kuulemma ole voimavaroja tulla partion kanssa puhalluttamaan ja todentamaan porukan todellinen ajokunto.
Lähdet ajamaan ja kilsan päässä portista poliisi pysäyttää sut, puhallat pilliin 0,6 promillea ja matka päättyy siihen. Sinut pysäytti sininen setä, joilla ei ollut niitä voimavaroja tulla puhalluttamaan ennen lähtöä porukkaa kun pyydettiin, mutta kuitenkin niitä voimavaroja on sitä lappua kirjottaa sitten hetken päästä oikein puhallusratsian voimin.
Mun mielestä suhteellisen perseestä. Tällaistahan ei toki tapahtu täydellisille ihmisille, mutta kun ihminen on erehtyväinen niin tämä voi olla todellinen skenaario.
Minä olen erehtyväinen ja voisin tuollaisen arviointivirheen tehdä, absolutistit tai "minä en tee virheitä"-tyypit toki vastustavat ja nauravat skenaariolleni.
Ymmärrän toki senkin että jos poliisi tulisi paikalle pyynnöstä niin siellä olisi sitten pojat mittaamassa pippelin pituutta kisassa "kuka puhaltaa eniten aamulla", mutta tuo on sitten jo järjestelykysymys jonka voisi minimoida järjestelyillä.