• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Poliisit kyttäävät bombereita

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Petri12r
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Jos ihmiset ovat huolissaan omasta ajokunnosta, niin mikä estää hankkimasta oman alkomittarin? Kun laskee kuinka paljon vuodessa pistää rahaa viinaan, moottoripyörään ja (kautta) autoon, niin ei se alkomittari niin kallis olekkaan. Halavalla ei välttämättä saa hyvää, mutta TM:n testin mukaan (pari vuotta sitten) nollalukemat, ja todella pienet alkoholimäärät olivat oikeat. Korkeammissa lukemissa oli sitten enemmänkin heittoa.

Yksi syy miksi poliisi ei seiso portilla puhalluttamassa vapaa-ehtoisia on se, että sinne eksyy kaikenlaisia kikkailijoita jotka vaan haluavat katsoa kuinka paljon mittari värähtää, vaikka ei välttämättä ole aikomuskaan lähteä ajelemaan. Ja silloin kun mittariin tulee lukemia, niin se on poissa pelistä vähän aikaa. Ja myös mittarit kuluu, ja kun tarpeeks monta "turhaa" puhallutusta on tullut, niin mittari täyttyy kosteudella/rää'llä, ja taas toimintavarmuus on epävarma.

Jos poliisi haluaisi ennaltaehkäistä rattijuoppoutta, niin viinaa kiellettäisi. Kukaan ajokorttia omaava henkilö ei sais juoda alkoholia. Ei se vapaa-ehtoisilla puhallutuksilla paljon parenisi.
Jos ei ihminen itse osaa arvioida kuinka paljon on juonut, ja malta odottaa kunnes viina varmasti on poistunut elimistöstä, niin ei voi kun syyttää itseään. Se nyt on vaan minun henkilökohtainen mielipide, ja jos joku ottaa siitä pulttia, niin se on sitten hänen henkilökohtainen kyynel. Itse kun menen tapahtumiin jossa tiedän joutuvani ajamaan seuraavana päivänä, ja tietää suuriin piirtein milloin lähtö on, niin alkoholin kulutus on sen mukainen. Ei poliisia voi syyttää jos itse ajaa humalassa, vaan kyllä aikuinen ihminen pitäisi itse osata huolehtia itsestään sen verran.

Kovaa itkua ennalta-ehkäisemisestä on, mutta mitä jos vaikka jokainen ihminen aloittaisi vaikka omasta itsestään, käyttäisi omaa päätä ja järkeä, kun sitä kerran on. Tai luulisi ainakin olevan, kun kerran on ymmärtänyt aloittaa näin hienoa harrastusta, ja älliä on ollut sen verran että ajokorttia on saatu taskuun. Jotkuthan ovat saaneet A-kortin kaupan päälle, mutta kait niillä jonkunasteinen ajotutkinto on takana. Ja löytyyhän niitä kortitta ajaviakin (tai ajokorttiluokka ei oikeuta kyseisen kulkuneuvon kuljettamiseen) mutta eiköhän niiltäkin löydy vähäsen järkeä päästä?
Mielenkiintoisia pointteja, mutta...

Joo, jokainen voisi hankkia oman alkometrin, mutta niin uskomatonta kuin se onkin, keskuudessamme on myös sellaisia ihmisiä, jotka juo harvemmin, eikä heidän ehkä voida odottaa hankkivansa oman alkometrin. Ja vaikka joisi enemmänkin, niin se ei lienee silti joka kerta olekaan niin ratkaisevassa osassa kuin esim. b-weekendin kaltaisissa tapahtumissa. Valtio kun ei myöskään meille kaikille kustanna sitä mittaria henkilökohtaiseen käyttöön..
wink.gif

En tarkoittanut nyt sitä, et jokainen seiniä pitkin kiipeilevän jurrilaisen pitäisi saada puhaltaa, mutta jos kerta on jaettu järkeä ja sitä pitäisi löytyä, niin ehkä myös poliiseilta sen verran, että jos selvän näköinen, mutta ehkä VÄHÄN vanhalta viunalta käryävä kansalainen tulee kysymään, saisiko puhaltaa, niin sen voisi sallia. Kyllähän nyt varmaan poliisillakin on ammatillista silmää sen verran, että erottaa edes noin arviolta, kuka voi olla mahdollisesti jopa kykenevä ajamaan.

Eihän kyseessä tarvitse olla "kuka puhaltaa korkeimmat lukemat"-kisa, jos vain virkavallasta se osa on töissä, kellä on sitä järkeä käytössä. Ikävä kyllä asioista tehdään mustavalkoisia turhan usein (kaikkien pitää saada puhaltaa vapaaehtoisesti tai kukaan ei saa) ja tässäkin tapauksessa, riskienkin uhalla, tahdin määrää valtion oravannahkojen luovutusinto sen asian hyväksi, mikä saattaa tuoda niitä vähän lisää, jos siinä pihistellään. Sitten taas yksilöille saattaa käydä turhankin kalliiksi virhearvionti, joita jokaiselle sattuu, koska kukaan meistä ei väitteistä huolimatta ole täydellinen. Kuten aiemmin todettu, poikien tarvii vissiin tienata kesäloman liksa valtion kassaan..

Varsinkin sellaiset ihmiset ei välttämättä ole kovinkaan tarkkoja arvioimaan ajokykyään, jotka ei vedä perskännejä joka viikonloppu ja niin uskomatonta, kuin se saattaa ollakin, niin niitäkin tosiaan löytyy. Helpointa tietenkin olisi olla absolutisti, joita heitäkin löytyy joukostamme. Itsekin tunnen/tiedän pari ja ei se heistä yhtään tylsempiä ihmisiä tee. Silti kaikki meistä ei valitse sitä tietä, mutta koska kieltolaki ei käsittääkseni ole voimassa, niin ei sitä meiltä voida odottaakaan.
cool.gif
Grizzly on asian ytimessä.

Jos pitää aamulla ajaa, niin kai sen juomisen voi rajoittaa six-packkiin illalla. Jos ei voi niin sitten ostaa alkometrin.

Itse ostin 129€ maksavan alkometrin ja en ole katunut. Poliisin tehtävänä ei ole palvella kaikenlaista kännistä festarikansaa.

Miksi harvemmin juovat eivät voi hankkia alkometriä, jos pitää juoda ja ajaa seuraavana aamuna? 50€ hinnalla saa jo kohtalaisia. Jos tekee niin tiukkaa rahan kanssa niin on sitten vähän aikaa juomatta. Ei tarvitse montaan reissua väliin jättää ja on jo mittari säästetty.

Poliisin tehtävänä ei ole palvella kaikenlaista kännistä festarikansaa.
Onko mielestäsi poliisin tehtävä sitten vaan sakottaa niitä onnettomia, jotka olisivat odottaneet vielä muutaman tunnin, jos olisi puhallutuksen tulos ollut tiedossa. Aika typerä ajatustapa.

Poliisin tehtävä on juuri ennaltaehkäistä eikä laputtaa. Ei se turvallisuus niitä sakkoja jakamalla parane. Vahinkohan on jo käynyt, koska humalainen kuljettaja on aiheuttanut vaaraa ajamalla pisteestä A pisteeseen B (ratsiaan). Tuntuu ettei poliisissa itsekään ymmärretä tätä täysin.

Grizzly on asian ytimessä.

Jos pitää aamulla ajaa, niin kai sen juomisen voi rajoittaa six-packkiin illalla. Jos ei voi niin sitten ostaa alkometrin.

Itse ostin 129€ maksavan alkometrin ja en ole katunut. Poliisin tehtävänä ei ole palvella kaikenlaista kännistä festarikansaa.

Miksi harvemmin juovat eivät voi hankkia alkometriä, jos pitää juoda ja ajaa seuraavana aamuna? 50€ hinnalla saa jo kohtalaisia. Jos tekee niin tiukkaa rahan kanssa niin on sitten vähän aikaa juomatta. Ei tarvitse montaan reissua väliin jättää ja on jo mittari säästetty.
Jospa lukaiset tekstini toiseen kertaan.. Itsekin tuossa totesin, etten näe tarpeelliseksi täysin plekseissä konttaavan halukkaan sallia puhaltaa, mutta jos joku pitkän illan viettänyt motoristi haluaa varmistaa ajokunnon seuraavana päivänä, niin ei se olisi ainakaan minun mielestä kohtuuton pyyntö poliisillekaan.

Harvemmin juovathan ovat vähän aikaa juomatta...
wink.gif

Mietitäänpä asiaa siltä kannalta, että on täysin eri asia, että jostain tapahtumasta pitää lähteä ajamaan kotiin seuraavana päivänä kuin se, että voi maata seuraavan päivän krapulassa sohvalla. Silloin tuskin kukaan tarvitsee alkometriä, ellei halua leikkiä sillä. Tässä keskustelun lomassa olen jutellut monenkin ihmisen kanssa, jotka ovat sanoneet, että joskus on oma promilletulos yllättänyt, vaikka ovat edellisiin kokemuksiin nojaten tunteneet olonsa sellaiseksi, että ovat olleet kykeneviä ajamaan. Onnekseen ovat saaneet puhaltaa ensin ja todenneet, ettei asia ihan näin olekaan. Ihmisen maksa on yksilöllinen ja mitä ilmeisemmin niilläkin on hyvät ja huonot päivänsä.  
wink.gif

Itse tarvitsisin alkometriä ajokunnon varmistamiseen kerran tai kaksi vuodessa, mutta en näe, että olisi kohtuutonta saada puhaltaa ne kerrat virkavallan pilliin, varsinkin, kun mehän nekin laitteet veroista käsittääkseni maksetaan. Korjatkoon joku, jos olen väärässä. Mikäli olen oikeassa, voidaan tehdä johtopäätös, että olen jo ostanut hemmetin kalliin pillin, mutta en saa sitä käyttää edes silloin, kun sille olisi sen kerran tai kaksi vuodessa käyttöä palvelemaan vieläpä ennaltaehkäisevässä tarkoituksessa. Toki se yhteiskunnan tekemä sijoitus estäisi siinä tapauksessa lisäeurojen kilinän omalta osaltani valtion kassaan. Yhtä kaikki, raha ratkaisee.

Toivotaan, että hyvä tuuri siis jatkuu ko. tapahtumien kohdalla.  
wink.gif

Pitäisikö poliisi sitten keväällä mennä jäälle kokeilemaan kestääkö se moottorikelkoille tai pilkkimiehille/-naisille? Ja talvella jäisellä tai muuten vaan erittäin liukkailla kelillä mennä ajamaan mutkaisia teitä missä on paikoittain 80 km/h rajoitusta, että pystyykö mutkien läpi ajaa sitä 80 km/h? Vai pitäisikö ehkä aikuisten ihmisten osata ajatella itse, ja kyetä itse tekemään jotain päätöksiä.

Ja mitä tulee ihmisten humalatilan arvioimiseen silminnähden, niin onnea vaan matkalle siinä urassa. Jotkut puhaltavat yli kaksi promillea ja näyttävät selviltä (ei punota silmiä, puhe ei sammalla, kordinaatiot toimii) ja jotkut jotka puhaltavat 0.3 promillea eivät meinaa pysyä pystyssä. Mutta koska jokainen vastaa itse omista teoista, niin mielestäni on tyhmää syyttää poliisia ( mikä nyt ei suoranaisesti ole tässä tehty) jos itse tai joku ajaa kännissä.

Ja mitä tulee kesälomaliksoihin, niin en oikein ymmärrä pointtia, tai sitten jotkut eivät tunne "systeemiä". Rattijuopumuksista ei tule NIINKÄÄN isoja sakkoja, mutta esitutkinta tulee, johon menee työtunteja. Oikeuteen menee, johon taas uppoaa enemmän rahaa. Kuljettajalta menee kortti pois, ja jos oikein syvälle tätä asiaa pohditaan, niin valtio taas menettää siinä rahaa polttoaineveron muodossa, renkaat ei kulu, joten menettää joku sentti siinäkin.
tounge.gif
Eli valtio MENETTÄÄ rahaa rattijuoppotapauksissa (ellei nyt syyllinen ole joku Wahlroos tai samantuloinen kaveri )

Ja edelleen joku voi hankkia sen alkomittarin itse, vaikkapa semmoinen kalliimpi malli, ja sitten vaikka ottaa maksua suoritetuista puhallutuksista. 1 euro per puhallutus niin mittari maksaa itseään aika nopeasti. Ja jos se on niin tärkeä asia ihmiselle saada tietää "Pystyykö jo ajamaan, vai oisko järkevämpää odottaa", niin ei se yks ege niin paljon ole, tai vaikka kaksi. Ja jos itse epäilee omaa ajokuntoa, niin kannattaako sitten lähteä ajamaan (vert kevätjäät)? Ainakin pelko kiinnijäämisestä tai onnettomuuden aiheuttamisesta pitäisi toimia aika hyvin ennaltaehkäisevässä mielessä, mutta jokaisella ihmisellä on omia arvoja.

Ja edelleen, ei ne alkometrien toimintakunto siitä parane, että poliisi seisoo 10 tuntia portilla puhalluttamassa "festarikansaa". Kalliita vehkeitä ne ovat, ja määrärahoilla ostettua, mitkä ovat taas laitoksille suunnattuja. Eli periaatteessa verorahoilla. Mutta jos tuolla tavalla ruvetaan käsittelemään verorahojen sijoituksia, niin olisi aika monta epäkohtaa tässä maassa.

Edelleen, jos tietää että pitää lähteä yhden maissa seuraavana päivänä ajamaan, niin ei silloin kannata ryypätä aamuseitsemään asti, vaan lopettaa ajoissa, ja pitää vähän käyttää omaa järkeä.

Oikeastaan ymmärrän sen että poliisi ei halua tulla kokkarepaikalle puhalluttaa. Ongelmana olis paitsi ennätysten tehtailijat niin myös tyypit jotka on siinä rajoilla, jos ekalla yrityksellä on liikaa promilleja niin haihdutellaan pari tuntia ja katotaan joko sit jäis rajan alle. Lopputuloksena ei kuitenkaan ole skarpein mahdollinen kuski.

Eli jos tietää, että seuraavana päivänä pitää ajaa, niin ei luulisi olevan mahdotonta pitää sen verran kontrollia alkoholin kanssa, että seuraavana päivänä on _varmasti_ ajokunnossa, ihan ilman alkometriäkin. Järjestäjien tarjoama puhallutus olisi ikäänkuin ylimääräinen varmistus. Luulisi, että samanhenkisessä seurassa, nuotion ääressä turinoidessa, mopoja ihmetellessä jne. olisi sen verran mielekästä tekemistä, että jo pari kaljaa riittäis kivan tunnelman ylläpitämiseen, ei tarviis edes sitä sipukkaa. Tottakai on kiva ottaa välillä niinkin, ettei niin tarvii vahtia omaa juomistaan, mutta eikö sitä varten ole rallin ensimmäinen ilta?

Ja edelleen, jos tykkää ottaa reippaammin viimeisenäkin iltana, niin eikö silloin voisi tehdä päätöksen, että lähtee paluumatkalle vasta seuraavana iltana, sunnuntaina klo 18 jälkeen tms? Pakkoko sinne tielle on heti aamusta päästä. OK, voi olla että himaan tulee varsin myöhään, mutta se on sitten oma valinta kun kerran halusi juoda edellisenä iltana.

Mutta onhan kyllä niinkin, että ei ole oikein nykyaikaista käytöstä poliisilta jäädä parin mutkan taakse kytikseen. Jos se puhallutusratsia halutaan pitää, niin selkeästi näkösällä vaan. Herättää vähemmän pahaa verta ja liikenneturvallisuuden kannalta lopputulos ei ole ainakaan huonompi.

Pitäisikö poliisi sitten keväällä mennä jäälle kokeilemaan kestääkö se moottorikelkoille tai pilkkimiehille/-naisille? Ja talvella jäisellä tai muuten vaan erittäin liukkailla kelillä mennä ajamaan mutkaisia teitä missä on paikoittain 80 km/h rajoitusta, että pystyykö mutkien läpi ajaa sitä 80 km/h? Vai pitäisikö ehkä aikuisten ihmisten osata ajatella itse, ja kyetä itse tekemään jotain päätöksiä.

Ja mitä tulee ihmisten humalatilan arvioimiseen silminnähden, niin onnea vaan matkalle siinä urassa. Jotkut puhaltavat yli kaksi promillea ja näyttävät selviltä (ei punota silmiä, puhe ei sammalla, kordinaatiot toimii) ja jotkut jotka puhaltavat 0.3 promillea eivät meinaa pysyä pystyssä. Mutta koska jokainen vastaa itse omista teoista, niin mielestäni on tyhmää syyttää poliisia ( mikä nyt ei suoranaisesti ole tässä tehty) jos itse tai joku ajaa kännissä.

Ja mitä tulee kesälomaliksoihin, niin en oikein ymmärrä pointtia, tai sitten jotkut eivät tunne "systeemiä". Rattijuopumuksista ei tule NIINKÄÄN isoja sakkoja, mutta esitutkinta tulee, johon menee työtunteja. Oikeuteen menee, johon taas uppoaa enemmän rahaa. Kuljettajalta menee kortti pois, ja jos oikein syvälle tätä asiaa pohditaan, niin valtio taas menettää siinä rahaa polttoaineveron muodossa, renkaat ei kulu, joten menettää joku sentti siinäkin.
tounge.gif
Eli valtio MENETTÄÄ rahaa rattijuoppotapauksissa (ellei nyt syyllinen ole joku Wahlroos tai samantuloinen kaveri )

Ja edelleen joku voi hankkia sen alkomittarin itse, vaikkapa semmoinen kalliimpi malli, ja sitten vaikka ottaa maksua suoritetuista puhallutuksista. 1 euro per puhallutus niin mittari maksaa itseään aika nopeasti. Ja jos se on niin tärkeä asia ihmiselle saada tietää "Pystyykö jo ajamaan, vai oisko järkevämpää odottaa", niin ei se yks ege niin paljon ole, tai vaikka kaksi. Ja jos itse epäilee omaa ajokuntoa, niin kannattaako sitten lähteä ajamaan (vert kevätjäät)? Ainakin pelko kiinnijäämisestä tai onnettomuuden aiheuttamisesta pitäisi toimia aika hyvin ennaltaehkäisevässä mielessä, mutta jokaisella ihmisellä on omia arvoja.

Ja edelleen, ei ne alkometrien toimintakunto siitä parane, että poliisi seisoo 10 tuntia portilla puhalluttamassa "festarikansaa". Kalliita vehkeitä ne ovat, ja määrärahoilla ostettua, mitkä ovat taas laitoksille suunnattuja. Eli periaatteessa verorahoilla. Mutta jos tuolla tavalla ruvetaan käsittelemään verorahojen sijoituksia, niin olisi aika monta epäkohtaa tässä maassa.

Edelleen, jos tietää että pitää lähteä yhden maissa seuraavana päivänä ajamaan, niin ei silloin kannata ryypätä aamuseitsemään asti, vaan lopettaa ajoissa, ja pitää vähän käyttää omaa järkeä.
Anteeksi nyt tämä rautalankavääntö, mutta puhutaan PUHALLUTTAMISESTA. Homma, mikä tapahtuu kuitenkin, mutta ns. vähän liian myöhään. Käsittääkseni idea tässä keskustelussa oli siinä, että onko oikein, että se ratsia on sitten siellä kilsan tai kolmen päässä, vai portilla. Siinä myöskään tuskin poliisin henkikulta on vaarassa, jos joku kansalainen haluaa selvittää ajokuntonsa virkavallan pillin kautta.

Uskaltaisin kyllä sanoa, että noita tapauksia, mistä ei pysty mitenkään humalatilaa lukemaan ulkoisista merkeistä, on vähemmistö tämänkin kansan kokonaisuudesta. Kuten aiemmin totesin (ikävä toistaa itseään, mutta...), kaikki ei ole niin hyviä arvioimaan ajokuntoaan joko kokemattomuutensa, tai sen johdosta, että on aiemminkin yllättynyt tuloksista. Eriasia on, jos esim. tietyillä tahoilla on mahdollisuus opetella lukemaan omasta kropastaan promillen kymmenesosan tarkkuudella mittarin mahdolliset lukemat. Sitä onnea ei kaikille ole suotu. Tiedän, ammatinvalintakysymys, mutta niin on moni muukin. Lisäksi tässähän on kysymys siitä, että porukka on kiinnostunut VÄLTTÄMÄÄN sitä, että ajaisi kännissä. Uskomatonta sinällään, että jonkun mielestä se on huono asia..

Rattijuopumuksista ei ehkä tule niinkään rahaa, mutta kun mahdollisuuksia on vähän, ne on käytettävä tarkkaan.  
wink.gif

Toisekseen virhearviointi, jota edelleenkin jokaiselle sattuu (kuten Jassu totesi, ihminen on erehtyväinen), saattaa käydä kalliiksi yksilölle. Allekirjoittaneelle se maksaisi sakot, kortin, adr-kortin, ehkä jopa työpaikan ja sitä myöten kaiken muun kivan ehkäpä.. Kohtuutonta, jos kyseessä on tosiaankin raja-arvoja hipova lukema, joka olisi johtunut vain ja ainoastaan siitä, että virkavallan pilliin EI OLE SAANUT puhaltaa, vaikka olisi tahtonut varmistaa asian.

Mitä tulee siihen oman alkometrin hankintaan, niin a, valtio ei minulle sitä kustanna ja b, katson tarvitsevani sitä sen verran harvoin, että luulisi poliisilta liikenevän muovipillejä niihin tarpeisiin. Itse lähdin kertaalleen mopolenkille kotoa ja portilla (asun siis armeijan alueella) oli puhallusratsia. Mennen tullen puhalsin ja jopa varsin ystävällinen naispoliisikin naureskeli paluuni kohdalla, että turhaahan tämä taitaa olla, että en varmaankaan käynyt oluella, kun tiesin, että ovat siellä odottamassa, mutta kun on pakko. Työnsi pillin suuhun ja nollaa näytti. Jos se oli pois niistä kerroista, kun tarvitsisin ko. palvelua esim. kokkareissa, niin ens kerralla ajan läpi.  
wink.gif
c, haluan jonkun sortin selvityksen siitä, mihin ne pillit on tarkoitettu, kun niitä ei voi kansalainen käyttää todelliseen tarkoitukseen, ilman pöllöilyä.

Mitä tulee sen kustannuksiin, mitä kortin menettäminen tuo tullessaan, ei sitä voida edes verrata valtion ja yksilön välillä. Valtio paikkaa sen jollain toisella tapaa, mutta yksilö, esim. allekirjoittanut, kärsii suhteettoman paljon, jos kortti lähtee. Ammattini puolesta tarvitsen korttia ja jos se lähtee, loppuu tulot. Puhumattakaan muista kustannuksista. ADR-kortit yms. pikkulisäkustannukset, kuten sakot, ei lisää hinkua ottaa sitä riskiä. Silti olen vahvasti sitä mieltä, että nuo pari kertaa vuodessa, mitä ko. palvelua tarvitsisin olisi kohtuullista saada virkavallan puolesta, kun kuitenkin ne veroeurot minunkin liksasta menee ja sekin on reilusti enemmän vuodessa, mitä varmasti yksikään mittari maksaa, saati niiden kaksi puhalluskertaa.

Minun puolesta vaikka poliisikin voisi ottaa sen euron ja maksaisin sen ilomielin siitä riemusta, että tietäisin, ettei tarvitse jännittää, mitä se mittari näyttää sitten, kun ollaan ratsiassa (jos joku nyt haluaa kinata, niin lukekoot aiemmat kirjoitukset siitä, miksi ylipäätään haluan puhaltaa..). Silti en näe tarpeelliseksi sitä 50 euroakaan pistää alkometriin, minkä katson eräänlaiseksi kansalaisoikeudeksi OIKEIN KÄYTETTYNÄ virkavallan puolelta, kun käyttökerrat ovat varsin alhaiset vuoden aikana.

Oliko vielä jotain?  
smile_org.gif

Edit: Muistutus siitä, että puhalluksien määrä ei ole tässä asiassa edes varsinainen issue, koska kyse on alunperin siitä, onko oikein, että se ratsia on siellä kilsan tai kolmen päässä, kun käytännössä puhalluksien määrä on ainakin hyvin lähelle sama. Parempihan se olisi turvallisuuden kannalta, että sen saisi tehdä ennen pyörän selkään nousua.

Poliisin tehtävänä ei ole palvella kaikenlaista kännistä festarikansaa.
Onko mielestäsi poliisin tehtävä sitten vaan sakottaa niitä onnettomia, jotka olisivat odottaneet vielä muutaman tunnin, jos olisi puhallutuksen tulos ollut tiedossa. Aika typerä ajatustapa.

Poliisin tehtävä on juuri ennaltaehkäistä eikä laputtaa. Ei se turvallisuus niitä sakkoja jakamalla parane. Vahinkohan on jo käynyt, koska humalainen kuljettaja on aiheuttanut vaaraa ajamalla pisteestä A pisteeseen B (ratsiaan). Tuntuu ettei poliisissa itsekään ymmärretä tätä täysin.
Voisikohan se virkamies tulla pitämään baarissa kirjaa montako juon että pystyisin kuitenkin ajaamaan seuraavana aamuna turvallisesti ja selvinpäin?

Ihmetyttää tämä SosDem meininki jossa yksilön ei tarvitse kantaa vastuuta tekemisistään, vaan se on järjestelmän vika jos ja kun jotain ikävää sattuu.
033102ass_1_prv.gif

Jospa otettaisiin ihan jokainen elämästä itse vastuuta niin tää homma sujuu paljon paremmin ja jätetään se holhoaminen puolin ja toisin hiukan vähemmälle.

EDIT: typot

Sinä se sitten pysyt asiassa ihan aina..
tounge.gif

Jäälle ..woe juu ... niinpä ...

Ihan yhtä räkäinen se pillirakkine on käytetään sitä sitten tien päällä tai
portilla.

Itse juon tuskin ollenkaan .. ei vain maistu .. ja uskon lapsellisuuttani,
että suurin osa festariväestäkin on ohan OK .. kuskeista siis ..
mutta edelleenkin olen sitä mieltä, että poliisin ammatti on palveluammatti.
Äksönit pitäisivät olla sitä myöten .. Ihan yhtä paljon porukkaa
puhallutetaan portin sisä kuin ulkopuolellakin ... ei siinä mitään
eroa olisi eikä ole ennenkään ollut .. niitä on näet sellaisiakin paikkoja,
joissa tuo kyykyttämismenttaliteetti on hieman pienempää.

Muistaakseni ohjeet olivat sellaisia, että jos joku haluaa puhaltaa
niin sellainen on ihan sääntöjen mukaista. "POLIISI ON YSTÄVÄ" vai mitenkäs
tuon kanssa on? Onko ihan oikeasti? Käsi sydämelle. Se, että
asioita hoidetaan on tietenkin hyvä sinänsä, mutta se miten
niitä hoidetaan onkin jo sitten joko fiksua tai sitten ei - vai mitä?
smile_org.gif

Ehdotus:
Poliisi voisi pitää vaikka riittävän halpaa puhalluspalvelua festareitten
porteilla, niin saisivat lisätuloja .. ainakin niiltä, joilla on tarvetta
varmistaa ENNAKOLTA, että eivät syyllisty rikokseen.

Jospa otettaisiin ihan jokainen elämästä itse vastuuta niin tää homma sujuu paljon paremmin ja jätetään se holhoaminen puolin ja toisin hiukan vähemmälle.
Mun mielestä se on itse vastuunkantamista, jos haluaa selvittää, että on ajokunnossa ennen liikkeelle lähtöä. Edelleenkin, mitä niillä pilleillä tehdään, jos niihin ei saa puhaltaa sillon, kun olisi sitä oikeaa kysyntää?

Ei ole kyse siitä, että montako joit edellisenä iltana, vaan siitä, että onko nämä armottomat raja-arvot alitettu. Kuinka moni voi väittää tietävänsä ilman puhallusta, että mikä on promillemäärä? (Grizzly, en nyt puhu sulle (enkä muillekaan virkavallan edustajille), koska TIEDÄN, että osaat määritellä leikittyäsi pillillä monet kerrat oman kuntosi, mutta tämä ruohonjuurikansa..) Ihan huviksenne, kokeilkaapa joskus.. Voi tulla ylläreitä!

Edit: Kunhan ensin löydätte pillin, mihin saa puhaltaa..
wink.gif

Sinä se sitten pysyt asiassa ihan aina..  
tounge.gif

Jäälle ..woe juu ... niinpä ...

Ihan yhtä räkäinen se pillirakkine on käytetään sitä sitten tien päällä tai
portilla.

Itse juon tuskin ollenkaan .. ei vain maistu  .. ja uskon lapsellisuuttani,
että suurin osa festariväestäkin on ohan OK .. kuskeista siis ..
mutta edelleenkin olen sitä mieltä, että poliisin ammatti on palveluammatti.
Äksönit pitäisivät olla sitä myöten .. Ihan yhtä paljon porukkaa
puhallutetaan portin sisä kuin ulkopuolellakin ... ei siinä mitään
eroa olisi eikä ole ennenkään ollut .. niitä on näet sellaisiakin paikkoja,
joissa tuo kyykyttämismenttaliteetti on hieman pienempää.

Muistaakseni ohjeet olivat sellaisia, että jos joku haluaa puhaltaa
niin sellainen on ihan sääntöjen mukaista. "POLIISI ON YSTÄVÄ" vai mitenkäs
tuon kanssa on? Onko ihan oikeasti? Käsi sydämelle. Se, että
asioita hoidetaan on tietenkin hyvä sinänsä, mutta se miten
niitä hoidetaan onkin jo sitten joko fiksua tai sitten ei - vai mitä?

smile_org.gif

Ehdotus:
Poliisi voisi pitää vaikka riittävän halpaa puhalluspalvelua festareitten
porteilla, niin saisivat lisätuloja .. ainakin niiltä, joilla on tarvetta
varmistaa ENNAKOLTA, että eivät syyllisty rikokseen.
Amen!
bowdown.gif

Aika ei ollut liukkaalla radalla ihan odotettu, mutta riittävän hyvä verrattuna muihin  
tounge.gif
9.68s@247km/h.
Vau, ei huono!

Olitko paras? Ja mitkä herkut oli käytössä?
smile_org.gif

Loppunopeus viittaa ihan hyvään potentiaaliin paremmissa olosuhteissa...
eek.gif
Joo, 1000e palkinnolle löytyy kyllä käyttöä, esim uudet kytkinlevyt  
tounge.gif

Pyörässä oli swinginjatkot, pidennystä vakioon vähän yli 10cm. Sitten tietysti kaasut, mutta ilman kaasujakin menee näköjään alle 10s.. Shifteri kiinni (on se tietysti kadullakin), se on erityisen hyvä kapine tuossa kiihdyttelyssä!

Ei muita modeja, pyörä oli oikeestaan vakiokorkuinen. Edestä en pudottanu yhtään ja takaa ihan vähän..

Kunnon radalla pitäis mennä helposti alle 9.5s ja yli 250km/h  
smile_org.gif

Edit: tarkka aika oli 9.681s ja loppunopeus 247.76km/h. 660ft (eli puolimatka, 201m) 6.482s.

Juuri näin.

Turha itkeä, että poliisin pitäisi tulla puhalluspalvelua tarjoamaan. Lisäksi alkometrit eivät ole täysin samanlaisia, koska virhemarginaalit niistäkin löytyy. Pahimmillaan tulos olisi se, että portilla 0,4 ja ratsiassa 0,6, verikokeessa vaikka 0,52. Kyllä sitten taas itkettäisiin, että poliisin vika, kun ei ollut ensimmäinen mittari kunnolla kalibroitu.

Jos pitää ryypätä ja ajaa, niin olet itse vastuussa ajokunnostasi. Joko odotat iltaan (kuten tein viime juhannuksena) tai mittaat ajokuntosi. Niin tai sitten otat sivistyneesti, jos kerran aamulla pitää ajaa. Voi sen illan viettää juomalla vain sen six-packin.

Juuri näin.

Turha itkeä, että poliisin pitäisi tulla puhalluspalvelua tarjoamaan. Lisäksi alkometrit eivät ole täysin samanlaisia, koska virhemarginaalit niistäkin löytyy. Pahimmillaan tulos olisi se, että portilla 0,4 ja ratsiassa 0,6, verikokeessa vaikka 0,52. Kyllä sitten taas itkettäisiin, että poliisin vika, kun ei ollut ensimmäinen mittari kunnolla kalibroitu.

Jos pitää ryypätä ja ajaa, niin olet itse vastuussa ajokunnostasi. Joko odotat iltaan (kuten tein viime juhannuksena) tai mittaat ajokuntosi. Niin tai sitten otat sivistyneesti, jos kerran aamulla pitää ajaa. Voi sen illan viettää juomalla vain sen six-packin.
Nollan ja 0,3 ero voi olla yllättävän pieni oloa ajatellen.. Itse en ainakaan lähtisi ajamaan ennen kuin tuo lukema olisi nolla ja senhän minä haluaisin tietää, kun en niin eksakti tietokone ole tuon asian suhteen. Monta kertaa, vaikka mittarilla todettuna (kiitos Grizzly) lukemat on olleet nolla, en olisi lähtenyt ajamaan, mutta onpa käynyt toisin päinkin, että olen tuntenut oloni hyväksi, mutta onneksi olen voinut puhaltaa ENNEN lähtöä ja sen jälkeen jäänyt vielä odottamaan, kun lukema oli 0,1. Ei ole mielestäni vastuuttomuutta haluta tietää, että edes yksi mittari, joka voi olla jotenkin voimissaan, näyttää nollaa ennen liikkeelle lähtöä. Ja sekin mielummin virkavallan kallis laite kuin se halpisversio, jonka lukemat heittää todennäköisesti vielä enemmän (vedoten tuohon rajojen hipomiseen). Joku muu ehkä on halukas uskomaan lukemaa ja lähtemään liikkeelle, kun luku niin sallii, mutta on hänen ratkaisunsa ottaa se riski mahdollisista heitoista. Eihän tässä kyse olekaan siitä, vaan siitä, että jokaisen omaa ajokuntoaan epäilevän (käyttäkää pliis tässä sitä järkeä..
tounge.gif
) olisi oikeus tarkistaa asia näillä virkavallan SUUNTAA ANTAVILLA ANTUREILLA, kuten jo aiemmin totesin.
thumbs-up.gif

Tässä nyt mistään holhouksesta ja vastuuntunnottomuudesta oo kyse...siitä vaan, sijotetaanko pillivaunu paikkaan 1. vaiko 2.

Eihän tässä kyse olekaan siitä, vaan siitä, että jokaisen omaa ajokuntoaan epäilevän (käyttäkää pliis tässä sitä järkeä..
tounge.gif
) olisi oikeus tarkistaa asia näillä virkavallan SUUNTAA ANTAVILLA ANTUREILLA, kuten jo aiemmin totesin.
thumbs-up.gif
Kyllä minä ainakin sain laitoksella puhaltaa, kun en ollut varma ajokunnostani. Mutta ei se poliisi voi jokaiseen kissanristiäiseen tulla puhalluspalvelua tarjoamaan.

Aika ei ollut liukkaalla radalla ihan odotettu, mutta riittävän hyvä verrattuna muihin
tounge.gif
9.68s@247km/h.
Vau, ei huono!

Olitko paras? Ja mitkä herkut oli käytössä?
smile_org.gif

Loppunopeus viittaa ihan hyvään potentiaaliin paremmissa olosuhteissa...
eek.gif
Joo, 1000e palkinnolle löytyy kyllä käyttöä, esim uudet kytkinlevyt
tounge.gif

Pyörässä oli swinginjatkot, pidennystä vakioon vähän yli 10cm. Sitten tietysti kaasut, mutta ilman kaasujakin menee näköjään alle 10s.. Shifteri kiinni (on se tietysti kadullakin), se on erityisen hyvä kapine tuossa kiihdyttelyssä!

Ei muita modeja, pyörä oli oikeestaan vakiokorkuinen. Edestä en pudottanu yhtään ja takaa ihan vähän..

Kunnon radalla pitäis mennä helposti alle 9.5s ja yli 250km/h
smile_org.gif

Edit: tarkka aika oli 9.681s ja loppunopeus 247.76km/h. 660ft (eli puolimatka, 201m) 6.482s.
Onnittelut hienosta saavutuksesta! Ostin juuri Cycle Worldin irtonumeron, jossa vakio-kilo-Gixxer voitti muut tonniset (Ducatilta "halpismalli" 999S) varttimaililla, aika 9,86 ja loppunopeus 236 km/h.

Back